• Anonym (Trött och tom)

Känner mig ständigt utesluten

Hej!

Föreställ er följande scenario...

Jag och sambon sitter på altanen med varsitt glas vin och pratar. Sambons 8-åriga dotter kommer ut till oss och visar upp en bild i sin mobil för sin pappa. Hon visar inte mig. Hon fortsätter prata med min sambo genom att hela tiden vända sig direkt till honom och titta på honom. Efter en stund ställer hon en fråga till honom som gäller mig, utan att vända sig direkt till mig. Jag svarar då vänligt "jag sitter här, du kan fråga mig direkt." Sambon svarar henne trots detta över huvudet på mig. Deras samtal om allt möjligt fortsätter en stund där min sambo återigen prarar över huvudet på mig, om mig.. Det slutar med att jag går därifrån, då jag känner mig helt osynliggjord.

Det här har pågått i två års tid, ända sedan vi flyttade ihop. Jag har en god relation till sambons dotter, dock på hennes villkor. Hon är uppvuxen med en ensamstående mamma och dito pappa fram tills jag kom in i bilden för tre år sedan. Vi hade inte bråttom att flytta ihop. Jag tänker att hon har inte ngn direkt förståelse för vad det innebär att bjuda in andra i diskussionen el dela med sig av sin förälder.. Sambons dotter har ett väldigt stort behov av uppmärksamhet och bekräftelse, vilket gör mig till en konkurrent om uppmärksamheten i hennes ögon. Jag är alltid vänlig och uppskattande mot min bonusdotter, låter pappan sköta tjatandet och uppfostran. Tänker att hon så småningom kommer att släppa in mig mer och mer. När vi är själva hon och jag fungerar det jättebra. Så fort hennes pappa kommer hem blir jag totalt osynlig.

Det som stör mig mest är att min sambo inte ser det här öht. Han lägger allt på mig, att jag borde anstränga mig mer. Jag har försökt allt! Prata trots att jag inte blir tillfrågad, låta bli att ge mig in i diskussionen, prata med min sambo i enrum om att jag känner mig utesluten...han blir bara sur.

Min fråga är ang situtionen ovan, vilken inte är helt ovanlig hos oss, ska jag bara acceptera att bli osynliggjord på det viset av både sambon och hans dotter? Hur skulle ni ha reagerat?

• Svar på tråden Känner mig ständigt utesluten
  • Anonym (mario)

Ett annat råd jag kan ge är att uttryckligen be honom om hjälp. Vi är olika bra på att ta plats. Både du och jag, och de flesta som läst här, tycker att han borde jobba på att släppa in dig men det är lättare att ta till sig att någon vill ha hjälp än att ta till sig vad någon annan tycker att man borde. Då slipper ni ha en dragkamp om vem som gör fel och i stället lägga fokus på vad ni ska göra åt saken. Du har svårt att ta plats (vem skulle inte ha det i den situationen, men lägg den åsikten åt sidan för stunden) och vad kan han göra för att hjälpa dig. 

• Anonym (Trött och tom)

Tack Mario!

Mkt bra råd om att be om hjälp ist!!

• Anonym (tror)
    Anonym (Trött och tom) skrev 2018-06-23 20:14:43 följande:

Hej!

Jag och sambon sitter på altanen med varsitt glas vin och pratar. Sambons 8-åriga dotter kommer ut till oss och visar upp en bild i sin mobil för sin pappa. Hon visar inte mig. Hon fortsätter prata med min sambo genom att hela tiden vända sig direkt till honom och titta på honom. Efter en stund ställer hon en fråga till honom som gäller mig, utan att vända sig direkt till mig. Jag svarar då vänligt "jag sitter här, du kan fråga mig direkt." Sambon svarar henne trots detta över huvudet på mig. Deras samtal om allt möjligt fortsätter en stund där min sambo återigen prarar över huvudet på mig, om mig.. Det slutar med att jag går därifrån, då jag känner mig helt osynliggjord.

Det här har pågått i två års tid, ända sedan vi flyttade ihop. Jag har en god relation till sambons dotter, dock på hennes villkor. Hon är uppvuxen med en ensamstående mamma och dito pappa fram tills jag kom in i bilden för tre år sedan. Vi hade inte bråttom att flytta ihop. Jag tänker att hon har inte ngn direkt förståelse för vad det innebär att bjuda in andra i diskussionen el dela med sig av sin förälder.. Sambons dotter har ett väldigt stort behov av uppmärksamhet och bekräftelse, vilket gör mig till en konkurrent om uppmärksamheten i hennes ögon. Jag är alltid vänlig och uppskattande mot min bonusdotter, låter pappan sköta tjatandet och uppfostran. Tänker att hon så småningom kommer att släppa in mig mer och mer. När vi är själva hon och jag fungerar det jättebra. Så fort hennes pappa kommer hem blir jag totalt osynlig.

Det som stör mig mest är att min sambo inte ser det här öht. Han lägger allt på mig, att jag borde anstränga mig mer. Jag har försökt allt! Prata trots att jag inte blir tillfrågad, låta bli att ge mig in i diskussionen, prata med min sambo i enrum om att jag känner mig utesluten...han blir bara sur.

Min fråga är ang situtionen ovan, vilken inte är helt ovanlig hos oss, ska jag bara acceptera att bli osynliggjord på det viset av både sambon och hans dotter? Hur skulle ni ha reagerat?

Jag tror att du behöver skaffa en egen relation med bonusflickan om hon ska inkludera dig i sin familj. Detta givet att du vill att hon ska inkludera dig - vissa bonusmammor verkar ju inte vilja befatta sig med bonusbarn mer än nödvändigt.

Men om du vill vara en person i flickans liv och ha henne som en del av ditt liv så försök att hitta någon gemensam nämnare, nåt som ni har tillsammans, nåt som ni kan prata om, skratta åt och göra tillsammans. Låt inte bara pappan ta all fostran och tjatande, ta en del av det du med, särskilt det som påverkar dig. Fräs ifrån åt henne om hon beter sig illa mot dig och ignorerar dig, visa att du är en riktigt människa, en person som hon måste se och bemöta. Gör egna saker med henne, både trevliga och annat som bara hör till i en familj, storhandla, fixa maten etc.

Jag är uppvuxen med en bonuspappa som jag älskade och fortfarande älskar. Han tog stor plats i våra liv från början. Han fostrade oss tillsammans med mamma och pappa, han sa ifrån om vi betedde oss dåligt och gav oss positivt när vi gjort nåt bra. Han tog inte över eller gjorde mer än han ville, men han var vuxen, en extra vuxen för oss, inte bara nån skugga som lät all kontakt gå genom vår mamma. 
  • Anonym (också bonusförälder)

Jag tänkte skriva lite som den senaste kommentaren, att man bygger relationer själv med bonusarna. Jag har en bonusdotter och det fungerar väldigt bra. Vi har några olika intresseområden där det blivit så att hon nog snarare vänder sig till mig än sin pappa nu efter några år (och han är en superbra pappa!). 

Kan du prata med tjejen någon gång utan pappa, säga att om hon har några frågor som egentligen är till dig så är det ju smartare att hon vänder sig direkt till dig? 

Försök få henne att göra saker enbart med dig korta stunder? Du har inte skrivit hur det varit med den saken men eftersom det låter som att allt går via pappan gissar jag att du sällan är ensam med barnet? Här bakar vi tillsammans tex, eller är ute i trädgården och gör saker ihop, jag har lärt henne virka, vi sköter om husdjuren ihop osv 

• Ess
    Anonym (Trött och tom) skrev 2018-06-23 22:52:34 följande:

Tar jag upp med sambon att det inte känns bra för mig går han i försvarsställning direkt och jag blir den elaka styvmodern. När jag väljer att gå ifrån och göra ngt på egen hand får jag till mig att jag har svårt för hans dotter och är alldeles för känslostyrd.

Det är bara att svara att ja, jag har fått svårt för din dotter och det är uteslutande ditt fel. Därför att...??...
  • Anonym (Flyttade)

Hade det likadant med mitt ex och hans barn. Med den skillnaden att hans barn alltid behandlade mig som luft och vägrade prata med mig. Sa inte ens hej tillbaka när jag glatt hälsade på barnet när denne kom hem till oss. Pappan gjorde absolut inget åt det. Han brydde sig inte öht så till slut gav jag upp och lämnade. DÅ skulle han plötsligt ändra på allt som varit under många års tid, och som han inte brytt sig om trots att jag påtalat problemen upprepade gånger, men jag orkade inte mer så han fick inga fler chanser.

Om din sambo gör likadant råder jag dig att lämna och gå vidare. En sådan man är inget att ha. Deras barn kan vara hur mysiga som helst, men när föräldern stöder ett sådant beteende hos barnet blir allt bara så fel. Jag gillade mitt fd bonusbarn. Vi hade det bra sålänge pappan inte var närvarande. Vi gjorde saker ihop, pratade mycket och hade det trevligt. Tills pappan kom in genom dörren. Då tvärvände bonus och gick sin väg, tyst och sur och fortsatte ignorera mig. Tror detta hade mer med pappan att göra än med mig som person. Pappan hade inga regler eller rutiner och uppfostrade inte sitt barn alls. Barnet, eller snarare barnets humör, styrde våra liv och vår vardag när pappan var närvarande.

• jrockyracoon
    Anonym (Trött och tom) skrev 2018-06-23 20:14:43 följande:

Hej!

För det första undrar jag: Är du en vuxen kvinna, eller en liten flicka på 3 år?

Det finns vissa sanningar:
    1. En far måste alltid sätta relationen till sin dotter i första hand. Detta eftersom den är viktigare och större än andra relationer.
    2. En vuxen kvinna bör kunna uppträda mer moget än att gå iväg och sura, om något problem uppstår.

Du skriver att dottern kräver uppmärksamhet. Jag tänker då: Låter sunt och bra. Små barn ska göra det, nämligen. De ska också ges mycket uppmärksamhet. Men när man blivit lite äldre (som du) ska man kunna tåla att inte stå i centrum hela tiden. Jag tänker att om du verkligen älskar och bryr dig om din partner, borde även dennes dotter bli viktig för dig. Det borde då resultera i att du engagerar dig och visar uppmärksamhet och bryr dig om dotterns väl och ve. Om dottern kräver uppmärksamhet borde du inte reagera med en sådan här barnslig irritation och vrede, utan istället inse barnets behov. Din reaktion tror jag säger något om din egen barndom, och hur den har format din syn på barns rättigheter att ta plats.

Men visst kan det bli och vara ett problem att ett barn inte samspelar med pappans nya partner. Jag tänker att man då behöver gå väldigt varsamt fram. Det finns många tänkbara lösningar.  Man kanske ska backa tillbaka ett steg, d.v.s. flytta ifrån varandra ett tag för att sedan jobba med relationen till barnet mer på distans. Kanske man kan invänta barnet och hitta öppningar där man kan hitta något som man kan connecta kring. Jag tänker att man i så fall gör detta med största möjliga försiktighet och varsamhet. Samt att man ger det tid. En annan aspekt är att man är tydlig gentemot barnet. Jag vill lära känna dig, men jag kommer inte att bli en ny mamma, utan bara vara en ny vuxen i din omgivning. Jag vill lära känna dig för att du verkar vara en spännande person, och jag gillar också din pappa så mycket, etc, etc...

Det viktigaste budskapet jag kan ge dig är att du behöver vara så vuxen att du inte hamnar i någon form av uppmärksamhetstävlan med dottern som ditt inlägg antyder. För att nå dit behöver du inse att ditt behov av uppmärksamhet är något som du skapat själv. Ge upp det, och lyssna istället intresserat på vad dottern säger. Ställ kanske någon fråga, men om hon inte svarar så är det också okej. Kanske dottern känner sig hotad av dig - det är viktigt då att du inte låser henne inne i den känslan. Du behöver kanske vänta ut henne, innan hon kan acceptera dig. Det bästa sättet du kan göra det på är egentligen att behandla henne med värme, uppmärksamhet och kärlek så fort hon tillåter dig att ge det. Och på hennes villkor. 

Så ja, du behöver acceptera situationen och jobba mot att er relation ska förbättras. Din fråga implicerar att du tycker att vuxna inte ska acceptera vissa av barns beteenden och att de vuxna ska sätta gränser. Problemet med det synsättet är förstås att det inte går att skapa värme, vänskap och goda relationer genom regler, förbud eller gränser. Det skulle vara helt fel att förbjuda dotterns behov av uppmärksamhet. Det är så mycket bättre och effektivare att försöka få henne på kroken, så att hon även vill få uppmärksamhet av dig. Ett positivt samspel är så mycket mer värt än ett negativt.
  • Anonym (bonusmamma)
    jrockyracoon skrev 2018-06-26 00:24:38 följande:
    För det första undrar jag: Är du en vuxen kvinna, eller en liten flicka på 3 år?

Det finns vissa sanningar:
    1. En far måste alltid sätta relationen till sin dotter i första hand. Detta eftersom den är viktigare och större än andra relationer.
    2. En vuxen kvinna bör kunna uppträda mer moget än att gå iväg och sura, om något problem uppstår.

Du skriver att dottern kräver uppmärksamhet. Jag tänker då: Låter sunt och bra. Små barn ska göra det, nämligen. De ska också ges mycket uppmärksamhet. Men när man blivit lite äldre (som du) ska man kunna tåla att inte stå i centrum hela tiden. Jag tänker att om du verkligen älskar och bryr dig om din partner, borde även dennes dotter bli viktig för dig. Det borde då resultera i att du engagerar dig och visar uppmärksamhet och bryr dig om dotterns väl och ve. Om dottern kräver uppmärksamhet borde du inte reagera med en sådan här barnslig irritation och vrede, utan istället inse barnets behov. Din reaktion tror jag säger något om din egen barndom, och hur den har format din syn på barns rättigheter att ta plats.

Men visst kan det bli och vara ett problem att ett barn inte samspelar med pappans nya partner. Jag tänker att man då behöver gå väldigt varsamt fram. Det finns många tänkbara lösningar.  Man kanske ska backa tillbaka ett steg, d.v.s. flytta ifrån varandra ett tag för att sedan jobba med relationen till barnet mer på distans. Kanske man kan invänta barnet och hitta öppningar där man kan hitta något som man kan connecta kring. Jag tänker att man i så fall gör detta med största möjliga försiktighet och varsamhet. Samt att man ger det tid. En annan aspekt är att man är tydlig gentemot barnet. Jag vill lära känna dig, men jag kommer inte att bli en ny mamma, utan bara vara en ny vuxen i din omgivning. Jag vill lära känna dig för att du verkar vara en spännande person, och jag gillar också din pappa så mycket, etc, etc...

Det viktigaste budskapet jag kan ge dig är att du behöver vara så vuxen att du inte hamnar i någon form av uppmärksamhetstävlan med dottern som ditt inlägg antyder. För att nå dit behöver du inse att ditt behov av uppmärksamhet är något som du skapat själv. Ge upp det, och lyssna istället intresserat på vad dottern säger. Ställ kanske någon fråga, men om hon inte svarar så är det också okej. Kanske dottern känner sig hotad av dig - det är viktigt då att du inte låser henne inne i den känslan. Du behöver kanske vänta ut henne, innan hon kan acceptera dig. Det bästa sättet du kan göra det på är egentligen att behandla henne med värme, uppmärksamhet och kärlek så fort hon tillåter dig att ge det. Och på hennes villkor. 

Så ja, du behöver acceptera situationen och jobba mot att er relation ska förbättras. Din fråga implicerar att du tycker att vuxna inte ska acceptera vissa av barns beteenden och att de vuxna ska sätta gränser. Problemet med det synsättet är förstås att det inte går att skapa värme, vänskap och goda relationer genom regler, förbud eller gränser. Det skulle vara helt fel att förbjuda dotterns behov av uppmärksamhet. Det är så mycket bättre och effektivare att försöka få henne på kroken, så att hon även vill få uppmärksamhet av dig. Ett positivt samspel är så mycket mer värt än ett negativt.

1. Var har TS skrivit att pappan inte ska sätta relationen till sin dotter först? Det handlar ju om respektlöst beteende. Jag hade blivit besviken om mina barn betedde sig respektlöst, oavsett mot vem det är. (Där ingår det att prata över varandras huvud). Det betyder inte att jag inte värdesätter deras & min relation.

2. Vad ska hon göra då när pappan inte bryr sig och fortsätter att behandla henne respektlöst? Hon säger att hon har pratat med honom och att han reagerat med att bli sur och arg.

Problemet är sällan barnens. Inte i detta fallet heller. Hur kan det vara TS fel om pappan & barnet pratar över hennes huvud och låtsas som att hon inte är där när hon sitter bredvid? Utfrysning från PAPPANS sida. Barn får bete sig som barn gör. PAPPAN beter sig väl snarare som en 3åring då som surar över att TS blir ledsen när han beter sig som en barnslig snobb.

• Anonym (bonusmamma)
    jrockyracoon skrev 2018-06-26 00:24:38 följande:

Vill även tillägga att man kan förändra ett beteende med värme och omtanke utan att skälla.

Dottern: "Vad ska TS göra imorgon?"
    Pappan: (vänder sig mot TS), Ska du göra något roligt?
    TS: "Jag tänkte..."
    Pappan: "Ställer följdfråga"
    Dottern: "Svarar något om ämnet".

Pappa hjälper TS in i samtalet utan att skälla ut dottern. Men fryser inte heller ut TS och pratar över hennes huvud. Allting är inte svart och vitt. Skäms

• jrockyracoon
    Anonym (bonusmamma) skrev 2018-06-26 09:35:18 följande:

1. Var har TS skrivit att pappan inte ska sätta relationen till sin dotter först? Det handlar ju om respektlöst beteende. Jag hade blivit besviken om mina barn betedde sig respektlöst, oavsett mot vem det är. (Där ingår det att prata över varandras huvud). Det betyder inte att jag inte värdesätter deras & min relation.

2. Vad ska hon göra då när pappan inte bryr sig och fortsätter att behandla henne respektlöst? Hon säger att hon har pratat med honom och att han reagerat med att bli sur och arg.

Problemet är sällan barnens. Inte i detta fallet heller. Hur kan det vara TS fel om pappan & barnet pratar över hennes huvud och låtsas som att hon inte är där när hon sitter bredvid? Utfrysning från PAPPANS sida. Barn får bete sig som barn gör. PAPPAN beter sig väl snarare som en 3åring då som surar över att TS blir ledsen när han beter sig som en barnslig snobb.

Tja, om det stämmer att pappan fryser ut henne, så är det givetvis en konflikt mellan pappan och TS, som de behöver prata om och reda ut. Men det är inte så som jag uppfattar att TS har framställt det i sitt inlägg. TS skriver att pappan pratar över huvudet på henne eftersom han svarar på dotterns fråga. Att svara på sin dotters fråga är inte att prata över huvudet på sin partner.

Vad hon ska göra har jag just beskrivit i mitt tidigare inlägg, så om du vill veta min åsikt där får du läsa det inlägget igen. Hon skulle behöva beskriva vilken form av utfrysning hon menar att pappan deltar i, och mer specificerat hur han inte tar henne på allvar när hon försöker ta upp problemen. 

Visst är det möjligt att pappan är oresonlig som inte tar hennes problem på allvar - hon kanske ska vara tydligare med hur stort problem detta är för henne. Samtidigt så måste hon vara lite mer vuxen och inte uppfatta ett samspel mellan far och dotter som någon konkurrens. Vad gör det att de har ett bra samtal och om dottern inte är redo att släppa in henne, behöver hon kanske stå utanför.

Jag tänker att det inte är så mycket pappan kan göra om dottern vägrar låta henne komma in i samtalet. Det vore inte bra om pappan går in och bestämmer och domderar över dotterns beteende. Om dottern inte vill släppa in henne, behöver de ha mer genomtänkta strategier för att stärka relationen. Kanske de kan hitta roliga aktiviteter för endast TS och dottern för att stärka deras relation.

Man kan inte lägga ansvaret på pappan att relationen mellan dottern och TS inte fungerar. Men samtidigt kan man givetvis kräva att han ska delta i tankar på hur man kan försöka lösa situationen. Men lösningen ska inte bestå i att tvinga dottern till kontakt, snarare att försöka stärka dottern och TS relation...
Svar på tråden Känner mig ständigt utesluten