• Pemmis88

Bebis är inte rädd för främlingar

Min 8 månaders son (lite drygt 8 månader) är inte ett dugg rädd för främlingar. Vem som helst kan hålla honom eller gå iväg med honom utan att han bryr sig det minsta. Han är alltid glad och ler åt alla och han kan åla sig fram, ligger bra i kurvan och allt är toppen. Men borde han inte bli blyg?? Det är väl inget fel på våran anknytning just för att han inte är blyg? Han sover jättebra på nätterna i egen säng.

Någon mer som har ett utåtriktat barn och ändrade detta sig senare?

• Svar på tråden Bebis är inte rädd för främlingar
  • malle88
    Erica94 skrev 2018-06-30 08:45:00 följande:

Han har varit hemma MED mig i ett halvår. Han har gjort allt han kunnat, men det går inte alls. Ingen annan kan hålla henne. Men det kanske är något jag lärt henne också? Eller så är barn olika.

Barn är olika. Mitt är likadant som ditt och min man har gjort allt han kan. Släppte efter 1,5 år ungefär
  • Glinda från Oz
    Erica94 skrev 2018-06-30 08:45:00 följande:

Han har varit hemma MED mig i ett halvår. Han har gjort allt han kunnat, men det går inte alls. Ingen annan kan hålla henne. Men det kanske är något jag lärt henne också? Eller så är barn olika.

Ja, det är absolut något du lärt henne. Gör ni allt tillsammans? Går och handlar ihop, umgås med vänner ihop, uträttar ärenden tillsammans mm. När ni gör olika saker, tar pappan barnet ibland då? Vad händer i så fall när du inte ens är i samma hus som barnet.
  • viseversa

Har en snart 2 åring som är likadan. Och min 11 åring var också så. Inget fel på någon av dom.

• Erica94
    Glinda från Oz skrev 2018-06-30 12:39:24 följande:

Ja, det är absolut något du lärt henne. Gör ni allt tillsammans? Går och handlar ihop, umgås med vänner ihop, uträttar ärenden tillsammans mm. När ni gör olika saker, tar pappan barnet ibland då? Vad händer i så fall när du inte ens är i samma hus som barnet.

BVC säger iallafall att det inte beror på oss, utan snarare att vi fått en väldigt envis och tykänslig bebis Går korta stunder när jag inte är med. Han försöker avleda med lek och mat, går bra en stund men det slutar alltid med gråt och skrik. När vi gör saker på varsitt håll är hon snäll i vagnen en stund innan hon typ kommer på att mamma är borta.

Spelar ingen större roll egentligen, mer än att det vore trevligt att få lite tid för sig själv. Den tiden kommer den också såklart. Med mitt inlägg ville jag berätta för TS att det kunde varit värre än att hennes bebis inte är rädd för andra människor.
  • eemeliee

Min pojk på 10 månader har precis börjat bli vlyg inflr andra och vill helst vara hos mig eller hans pappa. Innan har andra gått jättebra.

• Jemp

Min son (2,5 år nu) har aldrig varit blyg. Mammig ja, men aldrig haft något emot främlingar

• Aliona
    Erica94 skrev 2018-06-30 19:03:15 följande:

BVC säger iallafall att det inte beror på oss, utan snarare att vi fått en väldigt envis och tykänslig bebis Går korta stunder när jag inte är med. Han försöker avleda med lek och mat, går bra en stund men det slutar alltid med gråt och skrik. När vi gör saker på varsitt håll är hon snäll i vagnen en stund innan hon typ kommer på att mamma är borta.

Spelar ingen större roll egentligen, mer än att det vore trevligt att få lite tid för sig själv. Den tiden kommer den också såklart. Med mitt inlägg ville jag berätta för TS att det kunde varit värre än att hennes bebis inte är rädd för andra människor.

Måste vara fruktansvärt jobbigt för pappan. Hur hanterar han det?
  • XEmmabus

Är moster till 2 flickor som alltid varit nöjda med vem de än varit hos. När de tex slog sig räckte de upp armarna mot närmsta vuxen för att få tröst. Skulle de skolas in på dagis vinkade de hej då till mamma och pappa direkt och sprang och lekte. De är nu i tonåren och lika goa glada tjejer som tycker om att umgås med människor i alla åldrar. Alla människor/barn är olika helt enkelt.

• jrockyracoon
    XEmmabus skrev 2018-06-30 21:26:15 följande:

Är moster till 2 flickor som alltid varit nöjda med vem de än varit hos. När de tex slog sig räckte de upp armarna mot närmsta vuxen för att få tröst. Skulle de skolas in på dagis vinkade de hej då till mamma och pappa direkt och sprang och lekte. De är nu i tonåren och lika goa glada tjejer som tycker om att umgås med människor i alla åldrar. Alla människor/barn är olika helt enkelt.

Alla är olika säger du... Så då menar du att anknytningsteorin och forskarnas sedan länge väletablerade teori om otrygg anknytning är snicksnack...? Inga otrygga anknytningar finns - barnen är bara "olika". Alla mätningar som gjorts är felaktiga?

Därtill, bara för att du uppfattar ett par tjejer som "goa", verifierar det tesen om att de har trygg anknytning? Man kan vara mycket välfungerande i massor av situationer även om man har en otrygg anknytning. Det är först när anknytningen aktiveras som det otrygga beteendet uppstår.

Till TS:
    Utifrån ett anknytningsperspektiv är det inte särskilt oroväckande om ett mindre barn är rädd för främlingar eller trygg med främlingar. Särskilt inte när anknytningspersonen är närvarande, men inte särskilt mycket när anknytningspersonen är borta heller. Det som visar barnets anknytning är beteendet hos barnet gentemot anknytningspersonen när anknytningssystemet slår till, t.ex.när anknytningspersonen kommer tillbaka till barnet efter att denne har varit hos en främling (under antagandet att närvaron av främlingen har stressat barnet så anknytningssystemet har gått igång).. Det trygga barnet söker då trygghet hos anknytningspersonen, men det otrygga barnet kanske söker skydd hos främlingen, eller tvekar att söka trösten hos mamma eller pappa.

Du kan läsa lite om detta välkända anknytningstest nedan: 

www.svd.se/tryggare-kan-barnen-vara
  • FuckGoggleAskMe

Min son var aldrig någonsin rädd för främlingar, utan flörtade glatt med alla som bebis och småbarn. Skulle varit världens enklaste att kidnappa. Dessutom ett väldigt mammaplåster och vi har alltid haft en väldigt nära kontakt, anknytning eller vad man kallar det. Och allt detta konsekvent från dag 1 och nu är han 12 år. Så stressa inte upp dig för detta!

Svar på tråden Bebis är inte rädd för främlingar