• Percafluviatilis

IVF sommar/höst 2018

LLW skrev 2018-10-01 17:34:32 följande:

Jag har gjort det. På min spolning tyckte läkaren att min livmoder såg annorlunda ut så hon skickade remiss för hysteroskopi. Själva undersökningen var jag sövd under så det gick bra, fick dock ett par tabletter innan som skulle mjuka upp livmodertappen och biverkningarna från dem var det värsta jag varit med om. Reagerade så sjukt dåligt att jag fick åka in akut och fick morfin för att ta bort smärtan. Fick svaret från hysteroskopin direkt, min livmoder är hjärtformad utan skiljevägg men det gör att jag har en ökad risk för missfall och kan försvåra för ägget att fästa. Dom tog även bort en polyp från livmodern, vilket gjorde att mina mellanblödningar som jag alltid hade en hel vecka innan mensen försvann.

Okej, tack! Ska absolut kräva det då med tanke på alla mina skavanker. Var det cytotec du fick då? Har fått det innan kolposkopi nu senast. Kände inget alls men fick bara en tror jag.
  • Percafluviatilis
    Wishful skrev 2018-10-01 18:25:12 följande:

Jag har gjort/skulle gjort. De trodde att jag hade en polyp. När jag väl bar där hittade de inget. Fick ta tabletter innan för att mjuka upp livmodertappen och fick sedan smärtstillande innan ingreppet. Kände inget alls. Blödde lite efteråt men inte mycket. Fick vila upp mig och fika innan jag åkte hem.

Okej, tack för infon!
  • Percafluviatilis

Hej allihop! Hur går det för er? Tog en liten paus härifrån men har tittat in då och då. Ska ni köra nytt försök Akira? Var går ni någonstans?

Vi har möte inför sista landstings-IVFen om två veckor. Då ska vi tjata oss till hysteroskopi. I helgen gjorde jag ett hemmatest för bakteriell vaginos och svamp bland annat och det visade positivt. Läst att bakteriell vaginos kan påverka chanserna så idag ska jag till gyn så de får titta och förhoppningsvis ge medicin. Ska även till klinikens psykolog och prata lite.

• Percafluviatilis
    stellanocte skrev 2018-10-20 09:50:40 följande:

Någon som har testat akupunktur under IVF? När i behandlingen gjorde ni det i så fall? 

Vi kör nu vår femte IVF och det är riktigt riktigt tungt just nu. Vi valde att inte göra någon paus alls mellan det fjärde och femte försöket och började direkt efter att "ruvningsmensen" hade kommit. Det är på sätt och vis skönt att inte behöva vänta men det sliter på kroppen också. Jag tänker att akupunktur kanske skulle kunna hjälpa på något sätt. 

Jag ska prova inför femte försöket! Vet inte när vi påbörjar ivf-behandling men troligen inte förrän december/januari. Har första akupunkturtiden om två veckor. Ska bli spännande att se vad hon säger. Jag är väldigt stressad i grunden så oavsett om det hjälper att bli gravid eller ej kanske det iallafall hjälper mig med mina stressproblem. Har du hittat någon du tycker verkar bra där du bor?
  • Percafluviatilis

Har ni fått veta något om kvaliteten på era embryon? Fått veta att våra två frysta blastocyster inte är av toppkvalitet och funderar på hur mycket det egentligen kan påverka utfallet.

• Percafluviatilis
    Akira Öken skrev 2018-10-24 10:38:29 följande:

Vi har fått veta de gånger vi har frågat. Tänker att även om de inte är av toppkvalitet så skulle de inte ha frusits om de inte hade varit bra.

Okej! Jo, så är det ju men finns det något man kan noja över så gör man ju det. Hade varit så skönt att veta att de blastocyster vi har fryst kan kläckas ur sitt skal men båda är på stadierna innan kläckning. Längtar så till femte ivfen är gjord så vi kan prova med våra frysta. Tror och hoppas att guldembryot finns bland dem.

Hur går det för dig nu? När kör ni igång? Vilken klinik?
  • Percafluviatilis
    Akira Öken skrev 2018-10-24 18:02:53 följande:

Mm, det finns ju alltid något att oroa sig för! Ni kanske inte behöver göra några försök med frysta, det kommer ju att lyckas nu! :)

Vi har varit på möte idag och startar nedregleringen nästa vecka. Vi betalar själva och går i Huddinge.

Skönt att ni är på gång igen! Hur känns det? Vad säger läkarna?

Nä, kanske inte men allt säger mig att sista försöket bara är något vi ska ha gjort nu så att vi kan gå vidare till den privata kliniken igen. Vi fick ut sju ägg på den privata kliniken och fem blev embryon att få tillbaka eller frysa. På Sahlgrenska har vi också fått ut sju ägg men bara två har blivit embryon... Tappar förtroendet lite.
  • Percafluviatilis
    Akira Öken skrev 2018-10-25 19:14:03 följande:

Det känns bra och nervöst. Inne i en lite sämre period just nu och är lite orolig över att jag ska hålla ihop under hela behandlingen. Jag tror det, men försöker tänka på hur jag ska göra för att ta hand om mig. Läkaren tycker det är motiverat med en till behandling, då vi fått ut blastocyster av de två föregående behandlingarna (om man räknar bort maj-försöket då äggen dog efter felhantering på labbet).

Förstår att det är svårt att hoppas, men man vet aldrig!

Tänker på det du skriver om befruktningsgraden. Även vi har haft en del funderingar kring anledningen till att identiska behandlingar ger så olika resultat. Läkaren säger att det varje gång är nya spermier och nya ägg och att kvaliteten på dem varierar och därav även resultatet. Tycker det låter rimligt.

Ah, jag förstår :( Det tär ju så mycket. Skönt ändå att läkarna inger er hopp. Tänker att så länge de låter en fortsätta kan man ju med gott mod köra på! Åtminstone så gott man förmår i en situation som denna... Hur mycket har era försök varierat?

Jo, visst kan det vara så men man undrar ändå eftersom det ju är två olika kliniker... Det är också Menopur inblandat i de behandlingar som gått sämre så kanske kan det vara det. Vi får se vad som sker under nästa försök.

Har ni satt någon gräns för hur många försök?
  • Percafluviatilis
    Akira Öken skrev 2018-10-26 00:19:33 följande:

Försöken har varierat en hel del:

1: Korta prot, Puregon, Orgalutran, Ovitrelle=1 ägg. Befruktades och återfördes.

2: Korta prot, Puregon, Orgalutran, Ovitrelle, nerkortad tid mellan Ovitrelle och äggplock=7 ägg. Inget befruktat.

3: Långa prot, Synarela, Menopur, Pregnyl, ytterligare kortad tid mellan äggmognadssprutan och äggplock=15 ägg. Cirka 7 befruktades och blev slutligen 3 blastocyster där 1 återfördes och 2 frystes ner.

4: Långa prot, Synarela, Menopur, Ovitrelle, ingen minskning av dos Synarela under hormonstimulering=14 ägg. Samtliga ägg hanterades felaktigt på labbet och "dog".

5: Långa prot, Suprefact, Menopur, Ovitrelle, ingen minskning av dos Suprefact under hormonstimulering= 12 ägg. 5 befruktades och 1 utvecklades till blastocyst och återfördes.

Vid vårt 6:e försök kommer jag att behandlas med Synarela, Menopur och Ovitrelle samt de särskilda anpassningar som gjorts av behandlingen under de senaste 3 försöken.

Vi har inte satt någon gräns, men diskuterar mellan varje omgång. Jag kan tänka mig en till efter denna om den inte får önskvärt resultat, såvida läkaren tycker det är motiverat. Har ni någon gräns? När började ni med IVF?

Ja, det har det ju verkligen! Har ni gjort så mellan ovitrelle och äggplock för att äggen släppt för tidigt? Väldigt bra resultat ändå ju. Förstår varför läkaren inte tycker att ni ska ge upp.

Vi började för ett år sen. Har sagt att vi kan göra 6 försök vilket betyder att det blir det kommande på landstinget och sedan ett till.
  • Percafluviatilis

Grattis till er som plussat :)!

Vi ska köra igång på nästa mens vilken lär komma ca 17 november eller däromkring. Denna gången blir det större andel Menopur. Bemfola 300 IE och Menopur 150 IE jämfört med senast då det blev Gonal f 375 IE och Menopur 75 IE. Någon som har erfarenhet av detta? Vi frågade läkaren om våra ägg och spermier och han sa att alla ägg varit mogna varje gång och alla har kunnat injiceras. Spermierna har också varit bra men det finns ju så klart fel man inte kan se på utsidan och han sa att vi ska se den dåliga befruktningsgraden de senaste två försöken som otur. Har läst att dålig befruktning oftast beror på spermierna men det borde väl även kunna bero på "osynliga" defekter hos äggen? Hoppas på några naggande goda ägg och spermier denna gång. De behöver inte vara många, bara de är bra!

Svar på tråden IVF sommar/höst 2018