• gammelpysen

IVF sommar/höst 2018

Akira Öken skrev 2018-09-07 19:27:27 följande:

Ah, vad säger han om att få ett litet syskon? Eller

gissar att ni inte har berättat än, men ni kanske vet ändå? Samma anledning till ivf för oss.

Vi har inte sagt något utan väntar tills vi vet att det verkar gå bra. Är närmare 40 än 35 och väl medveten om oddsen. Har hållit på i flera år med ivf.
  • gammelpysen
    meshelg skrev 2018-09-08 00:55:54 följande:

Hej, 

Kan du berätta för mig när under månadens dagar man påbörjar hormonsimuleringen? jag har försökt googla mig till processen men hittar bara vilken ordning det sker. 

Behöver veta när man börjar ta hormonsprutorna, före, efter eller i samband med mens? om det är under mensperioden, vilken dag i så fall. Tacksam för all info jag kan få då jag försöker förstå och planera...

Man börjar med gonal-f eller menopur på dag 2 eller 3. 5 dagar senare tillkommer orgalutran. Cirka två veckor efter behandlingsstart är det äggplock.
  • gammelpysen
    meshelg skrev 2018-09-08 13:15:31 följande:

Tack för svar, Har jag uppfattat det rätt om det är så det ska fungera? 

Mensperiod oktober dag 2-5 ska jag göra en AMH -blodprov och ett ultraljud för att läkaren ska se hur mina ägg mår.

Nästa mensperiod i november dag 2-3 ska jag börja få behandling för att 14 dagar senare ta ut äggen? och lämna spermier. sen är det vänta ca 5 dagar medan de jobbar med uttaget för att sedan sätta in i livmoder...???

har jag förstått det rätt?

Jag kommer göra detta utomlands så det och vill vara så lite tid utomlands som möjligt... därav mina frågor...Jag behöver verkligen detalj kunskaper..

Jag skulle kolla med kliniken. Det är ju även en del undersökningar under tiden du tar sprutorna. Jag var på ultraljud och blodprov på dag 8, därefter ytterligare två eller tre gånger innan själva äggplocket. Vi fick tillbaka ett embryo två dagar efter äggplock. Sen kan det vara bra att tänka på att det kan vara skönt att slippa stressa utan få vila rejält. Har du inte gjort ett ivf förut så bör du vara beredd på att det inte är en jätterolig upplevelse. Jag mådde bättre under min sista behandling med ny medicin än jag gjorde de två första gångerna då jag var svullen och fick biverkningar av hormonerna. Fick rätt många blåsor och hade nästan svårt att gå och mådde illa. Sista gången tog jag ledigt från jobbet en ganska lång period efter äggplocket (sjukskriven så länge det gick) för att vila och slippa stressa. Tidigare gånger har jag varit tillbaka dagen efter av lojalitet gentemot min arbetsgivare. Kunde knappt gå dagarna efter äggplock, var fruktansvärt öm, men kände att jag inte hade "råd" att vara hemma. Ångrar definitivt inte att jag jag tog dessa extra dagar nu.

Mitt råd om det är första gången och ni kör utomlands: stanna där om det inte är helt omöjligt. Du vill inte utsätta kroppen för extra stress. Att flänga fram och tillbaka med sprutor är ingen bra idé. Vi fick kämpa i 2 år innan vi fick vårat plus, sammanlagt 7 försök, och jag kan helt ärligt säga att jag inte vet om jag hade orkat så många gånger till. Ivf är en slitsam resa som tär på både kropp och själ. Jag hoppas att jag inte avskräcker någon Nu, det finns ju många som har det lättare och lyckas snabbare. Men mitt råd - ta det lugnt och lycka till.
  • gammelpysen

Vet inte tyvärr. När jag haft äggplock har det funnits tomma blåsor och andra ägg har varit omogna. De kommenterar att de inte räknar med att alla blåsor ska ge något.

• gammelpysen
    mammsen79 skrev 2018-09-09 00:14:14 följande:

För mig blev det på dag 16 väldigt sent tycker jag och de ska återförenas på Måndag.

Jag hade äggplock på dag 16 också senast, en måndag. Så körde vi med menopur och det ska tydligen få äggen att mogna långsammare. Däremot verkade det inte göra någon skillnad med 1 dag hit och dit.
  • gammelpysen
    Wonderfluff skrev 2018-09-09 21:16:54 följande:

Nån som vet hur man bör bete sig efter ägg satts tillbaks in? Kan man motionera? Jogga? Rida? Eller är det soffläge i en vecka som gäller? ^^)

Denna gång har det hittills gått vägen på 7e försöket. Denna gången var det strikt vila som gällde. Har fortfarande inte gjort annat än långa promenader. Tog sig även förra gången men fick missfall väldigt tidigt. Då tränade jag i princip som vanligt.
  • gammelpysen
    mammsen79 skrev 2018-09-10 09:03:56 följande:

Lycka till, jag med får tillbaka ett ägg idag, vill med börja träna snart lite lätt styrketräning men vet ej om jag får?

Försökte precis svara i tråden men lyckades inte.

NEJ!!! För att återkomma till diskussionen ovan - jag har äntligen plussat. 7e insättningen efter 2 hemska år. Jag tränar mycket och gärna annars och passar absolut inte för att ta det lugnt, men den här gången har jag fått extremt tydliga order om att inte träna. Inte ens powerwalk. Förra gången plussade vi också men fick tidigt missfall. Då var jag korkad och tränade vidare. Trodde att det förmodligen bara var hälsosamt men man ska tänka på vilken påfrestning allt detta är för kroppen. Läser man vanliga råd står det ofta att man kan fortsätta som tidigare, men ivf är inte en vanlig graviditet.

Jag går in i vecka 7+0 idag och har ännu inte fått göra något i träningsvärk. UL nästa vecka och inte förrän då var det ok att tex simma, då kollar de nämligen äggstockar mm också.

Vi kan träna hela livet om det inte går vägen. Jag vet att det är supersvårt, men försök hitta på annat de få veckor det handlar om. Lycka till!!
  • gammelpysen
    Vildismamma skrev 2018-09-10 10:22:43 följande:

Ser att folk skriver att man inte ska träna... vad menas med detta, ingen träning under hela graviditeten om det skulle bli så att man lyckas få ett plus???

Det låter ju inte så himla skoj för man vill ju gärna röra på sig...

Kort svar från min del: jag får inte anstränga mig alls innan nästa vecka då jag har tidigt UL och de kollar om det ser bra ut. Jag gjorde färskförsök i början av augusti.

Ni får gärna träna. Allt jag säger är att de har varit mycket tydliga med att jag inte ens får simma förrän de kollat att allt ser bra ut.

Efter 7 försök varav ett tidigt missfall och ett helvete i flera år väljer jag i alla fall att lyda rekommendationerna. Jag tar inga risker mer. Tränade förra gången och det blev missfall. Inte roligt.
  • gammelpysen
    Akira Öken skrev 2018-09-10 10:49:17 följande:

Underbara nyheter! Grattis till dig!

Har du alltså lyckats hålla dig till idag med att testa? :) Eller har det varit otydligt tidigare?

Testade 2,5 veckor efter återföringen och har alltså vetat att jag är gravid i några veckor. Däremot tar vi inte ut något i förskott förrän vi sett att det finns något nästa vecka. Har lidit nog i så många år och är så pass luttrad vid det här laget. Men tack.
  • gammelpysen
    mammsen79 skrev 2018-09-10 12:12:21 följande:

Tack gulliga du för svaret, ska rådfråga idag när dem sätter in ägget men jag är sååååå trött att jag kommer ändå inte orka gymma, tänkte om man fick göra lite rehab övningar. Måste höra mig för om min trötthet kan ju vara av progestereonet eller vad tror du?

Det kan di säkert också vara. Jag har slutat med lutinu s nu men hade ont i brösten och var trött. Sen vet man inte hur mycket som beror på annat.

Är det ett färskförsök? I så fall kan jag garantera att de säger nej. Äggstockarna är förstorade flera veckor efter och i mitt fall antar jag att det fortsätter vara ömtåligt om man plussat, eftersom de var så extremt tydliga. De sa att jag inte fick göra något som aktiverade bålen, och det inkluderar ju även lyft och armar.

Som sagt. Vill man träna får man gärna göra det. Men jag plussade inte förrän jag faktiskt vågade stressa ner, ta det lugnt o acceptera att jag kommer att lägga på mig några kilon. Vi har faktiskt all tid i världen att träna sen om vi inte lyckas.
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018