• gammelpysen

IVF sommar/höst 2018

Ellencassandra skrev 2018-09-10 15:29:04 följande:

Ang träning. Jag tror har man varit aktiv med träning innan så kan man fortsätta någorlunda som vanligt. Självklart ska man ta det lugnt efter insättning och man ska göra det som känns bra för dig själv. Träning framkallar inte missfall. Men lyssna på vad läkaren säger.

Jag själv mår bra av träning, blir gladare, mindre stressad. Tycker det känns som en bra miljö för ett foster ;) man kanske inte behöver köra värsta styrketräningen, magövning osv. Men yoga t ex.

Du får fråga läkaren. I mitt fall är jag väldigt aktiv i vanliga fall, flera pass i veckan och löpning.

Men jag lägger mig inte i mer. Har sagt vad jag fått för rekommendationer.
  • gammelpysen
    mammsen79 skrev 2018-09-10 18:22:22 följande:

Nu har jag varit på insättning och de satt in två ägg I am in chock men hoppas verkligen nu det blir bebis, detta är vårat första försök men vi har gått igenom missfall sedan tidigare då jag åkte på en livmoderinfektion så vi förlorade vårat barn i v16, sedan hade jag en ofostrig graviditet så nu hoppas jag för att det ska gå vägen för oss. Är det någon som fått två ägg insatt?

Stort lycka till. Hoppas verkligen det går vägen nu.
  • gammelpysen

En liten uppdatering samt inlägg om träning (igen).

Idag fick jag komma till kvinnokliniken för ett tidigt UL. V 7+1. Såg ett litet hjärta som slog och är hur lycklig som helst.

Vår egentliga tid hos RMC är ju inte förrän nästa vecka, och läkaren idag påtalade att det fortfarande fanns flera stora äggblåsor kvar (typ 25 mm). Något att hålla koll på.

När jag tidigare pratat med RMC har de ju varit supertydliga om att INTE träna än förrän de har hunnit kolla allt, inte ens simning. Och idag är jag rätt nöjd över att ha följt deras råd.

Trots att jag inte låg i riskzonen för överstimulering och trots att det fått 5 veckor sedan äggplocket är äggstockarna alltså fortfarande påverkade av äggplocket.

Så återigen: gör som ni vill. Det kan säkert finnas andra som tycker träning är ok. Men ett ivf är några veckor av erat träningsliv. Ta inga risker. Jag är verkligen glad att jag inte gjort det.

• gammelpysen
    LillaAw skrev 2018-09-11 17:28:57 följande:

Idag ringde kliniken och sa att vi fått två fina blastocyster till frysen. Är så oroligt glad. Med vår historia där alla embryon dött dag 2 så hade jag gett upp hoppet nästan på att ens lyckas med ivf. Nu tror jag igen <3 ruvardag 3 för mig idag :)

Grattis!!!
  • gammelpysen
    Vildismamma skrev 2018-09-11 21:18:52 följande:

Blir riktigt nervös att man inte har koll på någonting när man hör att ni pratar om att vissa inte använder vissa använder vissa läkemedel som iaf min BM pratade om att jag skulle ta, sprutor piller m.m

Man vill ju inte använda någonting som skadar..

uppskattar lite tips om det och om man kan använda någonting annat än dom läkemedlena som läkaren ger en..

Ska börja med sprutor när mensen kommer runt den 17 september

Du behöver inte vara orolig. Om det är någon gång läkarna har koll så är det när du gör ivf. Mediciner och rutiner kan variera beroende på antal försök och ålder. Jag som tyvärr gjort flera insättningar har varit med om flera olika mediciner. När det ena inte funkat några gånger testar man något nytt.

Den medicin jag bytte till inför tredje färskförsöket var lite mer komplicerad eftersom man ska blanda själv och var även lite annorlunda i sin sammansättning. Jag fick bära hälften så många ägg men i gengäld gick det faktiskt vägen. Men som sagt, de kommer att göra en avvägning kring vad som passar dig och se till att du får exakt rätt dos.
  • gammelpysen
    Inalina skrev 2018-09-11 22:51:53 följande:

Men så härligt att se hjärtat slå!!!:) det är väl den allra första milstolpen man vill komma över. Förstår om du kan andas ute nu litegrann :) åh den dagen längtar jag efter!!

Tack. Ja, det är en milstolpe. Nu håller vi tummarna för oss alla.
  • gammelpysen
    Hoppomliv skrev 2018-09-11 23:00:23 följande:

Fick du Menopur eller någon annan?!

Ja, menopur. Hälften så många ägg, men ett plus
  • gammelpysen
    mammsen79 skrev 2018-09-12 00:00:27 följande:

Jag håller med dig vi hinner att träna vi som älskar det. Har du haft ont nertill? Det har jag till o från sedan äggplocket i fredags och ännu värre nu när de satt in embryo.

Inte mer ont än man kan förvänta sig efter ett färskförsök men jo, det tog lång tid innan ömheteen försvann. Säkert en vecka.
  • gammelpysen
    Liten elak och intelligent skrev 2018-09-12 19:42:35 följande:

Tre av våra embryon blev blastocyster som gick att frysa. Av sju befruktade ägg. Nu håller vi alla tummar för att det inte blir samma som förra gången när alla dog vid upptining. Idag börjar jag med Letrozol och så blir det återföring i den här cykeln. Hoppas så.... 

Blir jag gravid den här gången och det blir barn så får vi barn vid midsommar ungefär. Räknar ni också ut så varje gång långt innan?

Grattis! Hoppas att uppfinningen går bra!

Jodå, det är klart man räknar. Midsommar är en bra tid. För min del är det valborg som gäller som det ser ut just Nu!
  • gammelpysen

Tror det i första hand beror på infektionsrisken vid färskförsök. Sedan tror jag mig ha läst att det finns en risk att ett ev befruktat ägg som inte fäster skulle kunna dra med sig en blastocyst man får tillbaka.

Svar på tråden IVF sommar/höst 2018