• Akira Öken

IVF sommar/höst 2018

Inalina skrev 2018-09-16 20:32:20 följande:

Jag läste din blogg, är så otroligt ledsen för er skull :( bra att ni inte ger upp- till slut kommer det ju funka på något sätt!

men förstår att man bryter ihop först innan man går vidare, hoppas du ändå kan känna hopp här och hojta till om du vill ha några råd om att söka dig utomlands för nästa omgång.

Tänker på dig - kom ihåg att du är en inspiration för oss alla - du som startat den här tråden och fått alla att vilja vara med - det är en väldigt positiv och ödmjuk vibe här. Stor kram!!!

Tack för pepp och fina ord!
  • Akira Öken
    Vildismamma skrev 2018-09-17 11:11:47 följande:

Fick min mens imorse så om någon dag eller två börjar vi med första sprutan..

har inte riktigt koll på hur hela processen funkar för dom sa att vi skulle ta det steg för steg..

men ni som har koll kanske kan berätta hur processen går till.. jag ska köra det korta protokollet..

nu köööör vi.. :)

Vad spännande! Man brukar stimuleras under cirka 14 dagar för att det ska växa till sig lagom många ägg i äggstockarna. Under hormonstimuleringen brukar de kontrollera med ultraljud två (ibland fler) gånger för att se hur det går. Vid kontrollerna räknar de och mäter äggblåsornas storlek. Ofta justeras dosen upp eller ner, beroende på hur din kropp reagerar på hormonerna. När äggblåsorna är lagom många och stora kommer du att få ta en äggmognadsspruta och sedan plockas äggen ut efter cirka ett och ett halvt dygn.
  • Akira Öken
    Ontopic skrev 2018-09-17 21:07:09 följande:

Kul att läsa en sammanfattande del! Ska själv också påbörja behandling och man har sååå många frågor.. men du besvarade en del av dom i inlägget :)

Minns mycket väl alla miljoner frågor och funderingar man hade i början. Hoppas att ni lyckas snabbt så du slipper lära dig allt för mycket. :)
  • Akira Öken
    Percafluviatilis skrev 2018-09-17 21:17:24 följande:

Hur mår du nu? <3 Har tänkt på dig :(

Jag mår ok. Förra veckan var riktigt tuff och vi har väldigt ledsna. Nu ska vi fundera lite över hur vi går vidare.

Hur går det för dig?
  • Akira Öken
    Ontopic skrev 2018-09-18 05:19:22 följande:

Hoppas kan man alltid göra iaf! Känns som om att det är många som tyvärr blir fast i ivf-träsket alldeles för länge sen.. Hemskt är var det är!

Ja, det är riktigt tufft när det inte går som man vill och man får genomgå behandling efter behandling. Men jag försöker trösta mig med tanken att de flesta lyckas till slut.
  • Akira Öken
    Vildismamma skrev 2018-09-18 06:59:33 följande:

Efter dom har gjort det hur lång tid tar det till dom sätter tillbaka det igen??

Om det finns embryon att återföra brukar man göra det efter 2, 3 eller 5 dagar. Vilken dag återföringen sker brukar bero på hur många ägg man får ut och hur många av dem som befruktas och utvecklas som de ska.
  • Akira Öken
    Ontopic skrev 2018-09-19 06:58:37 följande:

Hur länge har ni försökt? Som du säger, man får tänka att de flesta ändå kommer till mål! Man får inte ge upp, trots att det är jobbigt..

Vi började försöka sommaren 2015. Vi trodde, precis som de flesta, att det skulle gå rätt snabbt. Vi gjorde första försöket med IVF hösten 2016 och har sedan haft lite otur med behandlingarna. Vid de två första försöken lossnade de flesta äggen i förtid. Vid fjärde försöket dog alla ägg på labbet på grund av felhantering. Så det har, minst sagt, varit lite motigt.
  • Akira Öken
    Percafluviatilis skrev 2018-09-19 06:58:49 följande:

Jag förstår det :( Så jäkla orättvist. Det borde finnas ett snitt i antal behandlingar så att vissa slapp kämpa så länge. Eller att man åtminstone fick veta om det någonsin kommer gå. Hur ser alternativen ut för framtiden?

Vi fick ut fem ägg ur sex blåsor varav endast två blev befruktade. Dessa var enligt embryologen dock jättefina och vi fick tillbaka båda i lördags. Känner inte mycket hopp alls denna gång och tänker faktiskt i ny e överdrivet mycket på det heller. Det glimmar till någon slags panik emellanåt men jag tror jag är för trött för att hoppas för mycket samtidigt som jag inte heller orkar gå runt i någon slags domedagsdimma heller.

Vi har ännu inte bestämt hur vi ska gå vidare. Men kommer att sätta oss ner och prata om det inom kort.

Håller alla tummar för er och alla andra som hoppas och längtar!
  • Akira Öken
    Ontopic skrev 2018-09-19 13:32:52 följande:

Ja sån psykisk terror rent ut sagt. Hemskt! Det är jobbigt att leva veckovis.. Vänta på ÄL, gå igenom behandling, vänta och se om det gett resultat.. nä fy!

Håller helt med om att det är väldigt jobbigt. Samtidigt tänker jag ofta på vilken fantastisk möjlighet vi har att få hjälp med att bli gravida när det inte vill sig på "vanlig" väg. Och så gott som kostnadsfritt! Även om det inte tagit sig för oss (än) är jag väldigt tacksam över att kunna få hjälp.
  • Akira Öken
    mammsen79 skrev 2018-09-19 20:23:07 följande:

Det har jag o så vaknade jag med huvudvärk i dag. Inga värktabletter hjälper.

Hoppas att det är positivt! Tänk på att bara använda värktabletter med paracetamol.
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018