• Akira Öken

IVF sommar/höst 2018

170909 skrev 2018-09-22 10:00:05 följande:

Du har säkert hört det en miljon gånger tidigare och jag vet inte om du provat men en lågkolhydrat-kost kan hjälpa till att få hormonerna i schack.

Behöver ju inte vara strikt lchf, paleo eller atkins kan räcka med att utesluta spannmål och många typer av socker.

Sen kan du ju påpeka för din man/sambo att om han skulle börja knapra anabola steroider som ju är hormoner skulle det påverka honom både psykiskt och fysiskt. 

Tack för tips!

Å, jag har påpekat väldigt många olika saker kring ämnet för honom. :) Han har en helt annan inställning nu. Vi hade nog inte kunnat fortsätta tillsammans annars.
  • Akira Öken
    Wonderfluff skrev 2018-09-22 11:35:45 följande:

Tack för pepp! Jösses att uthärda 7 försök. All respekt till dig. Ja jag är osäker på om ivf är rätt metod för mig eftersom min kropp alltid är så snabb att ägglossa (ägglossar ofta på dag 10-12), och orgalutran verkar inte hjälpa. Tror äggblåsorna var sprickfärdiga och när ogralutran byttes mot ovitrelle tog det inte många timmar innan de stack. Men låt säga att jag vid min ålder (43), skulle behöva 10 försök - då skulle det kosta mig ca en halv miljon.

Du kanske redan fått svar gällande detta, har inte hunnit läsa ikapp. Vid mina två första försök med korta protokollet lossnade äggen i förtid. Hjälpte med långa protokollet, där jag fortsatte med spray/sprutor in i det sista samt att tiden från äggmognadsspruta och äggplock förkortades. Kanske en förändrad behandlingsplan skulle hjälpa? Kanske ni redan diskuterat detta med kliniken.
  • Akira Öken
    Ellencassandra skrev 2018-09-22 19:55:56 följande:

Bubblar i magen nu precis som innan mens :( BIM på måndag. Känner mig inte så hoppfull. :( å min kille är bortrest över helgen så känner mig så ensam. Hur mår ni andra?

Hur känns det idag? Har han kommit hem?

Jag mår ok. "Ser fram emot" att påbörja nytt försök, om läkaren på kliniken inte kommer med andra rekommendationer.
  • Akira Öken
    Wonderfluff skrev 2018-09-23 18:21:39 följande:

Ja han är snäll och följsam. Inte lika mycket ego ;P

Skönt!
    Wonderfluff skrev 2018-09-23 18:23:53 följande:

Tack för tipset. Nej, vi har inte talat om det. Vad innebär långa protokollet?

Det innebär en längre process där man börjar med en så kallad nedreglering, vilken syftar till att försätta kroppen i ett tillfälligt kemiskt klimakterie. Syftet är att bättre kunna styra processen under behandlingen. Efter cirka 14 dagar med spray eller sprutor tar man ett blodprov för att kontrollera att nedregleringen fungerat, därefter inleds hormonstimuleringen samtidigt som man fortsätter med spray/sprutor. Under en sådan behandling använder man inte orgalutran utan sprayen/sprutorna gör att äggen inte lossar. Ofta halverar man dosen spray/sprutor i samband med att stimuleringen inleds. I mitt fall ordinerade jag samma dos behandlingen ut.

Under min senaste behandling nedreglerades jag med sprutor Suprefact 2 gånger per dag och stimulerades med Menoupur. Äggen plockades ut 35 timmar efter äggmognadssprutan, vilket är några timmar kortare än vanligt. För första gången hade inget ägg lossar i förtid. De han kontrollera det med blodprov efter äggplock. Kan tillägga att det blev totalt 74 sprutor under den senaste behandlingen. :/ *Knappt bitter alls
  • Akira Öken
    Wonderfluff skrev 2018-09-23 18:36:37 följande:

Måste oxå fråga hur du kan veta att du hade ägglossat innan ÄP. Enligt min läkare visste de inte om det skett eller inte, för de fick ut ett ägg (hade 4 blåsor på vä äggstock de var tomma, och en på höger). Det är mest jag som tror jag hade ägglossning kvällen innan.

De såg spår efter det i form av vätska. Det visade sig även på blodprovet som de tog efter äggplock. Gissar att de inte tog något blodprov i ditt fall?
  • Akira Öken
    Ellencassandra skrev 2018-09-23 19:28:10 följande:

Ja nu e han hemma :) har haft molvärk hela Dan å fortsatt ?bubblat? alltså låter som att jag e hungrig hela tiden. Brösten sluta ju ömma för några dagar sen men har börjat ömma igen lite smått. Hoppas det är ett gott tecken.

Hoppas det går bra och att du får starta nytt försök snart. Det är jobbigt med väntan!

Skönt att inte behöva vara själv! Hoppas med dig på att det är goda tecken!
  • Akira Öken
    Ellencassandra skrev 2018-09-23 19:28:10 följande:

Ja nu e han hemma :) har haft molvärk hela Dan å fortsatt ?bubblat? alltså låter som att jag e hungrig hela tiden. Brösten sluta ju ömma för några dagar sen men har börjat ömma igen lite smått. Hoppas det är ett gott tecken.

Hoppas det går bra och att du får starta nytt försök snart. Det är jobbigt med väntan!

Skönt med sällskap och stöd! Har inte hunnit läsa alla inlägg, men hoppas att det har varit en bra dag!
  • Akira Öken
    Wishful skrev 2018-09-24 14:40:12 följande:

Nu har jag inte varit in här på länge. Inte sedan vi missade vårt återföring pga helgkrock närmare bestämt. Idag var det dags igen. Ännu en helgkrock! Blir så frustrerad. Misslyckat ET i april och sedan helgkrock varje gång vi varit inplanerade för FET. Vill bara komma vidare med behandlingen.

Var på UL i torsdags för att se om det skulle vara möjligt att sätta igång ägglossning men då var det för tidigt. Sen blev det sjävklart glad gubbe idag och ingen återföring den här gången heller.

Förlåt men var bara tvungen att gnälla av mig lite.

Men fy vad trist! Hur mycket otur kan man ha?
  • Akira Öken
    Ellencassandra skrev 2018-09-25 21:11:10 följande:

Jag tog ett test nu på kvällen. Inte kissat på 2 timmar å det kom upp ett svagt streck. Är chockad <3

Nämen grattis!
  • Akira Öken
    Hontmail skrev 2018-09-26 01:37:47 följande:

Är det bara jag som inte ska ha bebis i hela tråden?

Känns så otroligt hopplöst! Jag har aldrig haft svårt att bli gravid tidigare förän jag träffade min man. Han har kraftigt nedsatt antal. Nu velar jag och han mellan en sista ivf eller ej med hans spermier eller gå över till spermiedonation direkt.

Nädå, vi är nog tyvärr ganska många som inte ska ha det. Just nu iallafall. Du är i gott sällskap.

Känner igen din känsla, då vi precis misslyckats med vårt 5:e försök. Idag lunchade jag med en gravid kollega. Inte helt lätt. Men när vi satt och pratade visade det sig att inte heller de hade haft en spikrak väg.

Vad rekommenderar er läkare gällande donation eller fortsätta med egna spermier? Finns det möjlighet för er att få hjälp med donerade? Har förstått att det är väldigt långa köer.
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018