• Akira Öken

IVF sommar/höst 2018

Ontopic skrev 2018-09-19 19:53:30 följande:

Vi började försöka ungefär samtidigt, i början på 2015 började vi. Ni verkade få hjälp snabbt. Hela vår process har varit så lång eftersom man inte hittade spermier hos min sambo. Vilken himla otur du haft med dina behandlingar. Det kan bara bli bättre nu med andra ord! Måste bara säga att du har en väldigt positiv inställning! Starkt! Det är verkligen som du säger, vi ska vara tacksamma och glada för att det ens finns hjälp! Lätt att fastna i negativa tankar och bli bitter. Men det är så vi ska tänka!

Det är lång tid. Det blir så mycket fokus på en sak, som tar energi från andra delar. Tur att man inte riktigt visste i början hur tufft det kan vara.

Hittade de spermier?

Jag har länge lidit av svår pms och pratade med min gynekolog om min oro inför att sluta med p-piller då de har hjälp väldigt bra mot pms:en. Blev då lovad att vi kunde få hjälp med utredningen redan efter 6 månader och vi inte lyckades inom den tiden.

Jag försöker vara positiv, men det är ju inte varje dag de känslorna dominerar, om man säger så. :) Vissa dagar är jag otroligt bitter.
  • Akira Öken
    mammsen79 skrev 2018-09-19 23:22:22 följande:

Är ibumetin ok och Panodil?

Panodil innehåller paracetamol, men Ibumetin innehåller ibuprofen vilket inte rekommenderas. Å andra sida så verkar det finnas lite olika åsikter kring detta, så ta mig inte helt på orden. Jag har fått information från min klinik om att inte använda andra smärtstillande än Alvedon eller motsvarande. När jag googlar lite ser jag att kvinnor som vill bli eller är gravida uppmanas att använda smärtstillande i låg grad.
  • Akira Öken
    mammsen79 skrev 2018-09-20 08:47:37 följande:

Min sambo masserade mig igår när jag kom hem från jobbet så idag än så länge känner jag ingenting o hade jag gjort det så skulle jag sjukanmäla mig idag för det var hemskt ha så ont i huvudet o vara på jobbet. Hoppas alla tar hand om sig nu när man går igenom den här processen. Kram >3

Låter skönt! Tänker att det är så otroligt viktigt att man stöttar och finns där för varandra. Tycker absolut att män kan sjukanmäla sig om man har väldigt ont i huvudet eller har svårt problem med biverkningar eller annat som följer med behandlingen. Hur mår du idag?
  • Akira Öken
    Ontopic skrev 2018-09-20 13:07:15 följande:

Ja men visst blir det så att hela livet påverkas.. Verkligen! Tyvärr hittade man inga spermier. Så bara att bearbeta det har ju varit tungt också.. Det var min värsta mardröm men så blev det och nu får man gilla läget helt enkelt. Det går ju inte att göra något åt liksom..

Vad skönt att ni kunde få hjälp snabbare med tanke på dina besvär. Schysst av läkarna att se till dig som individ!

Men du verkar ändå ha en bra grund att stå på, skönt! Jag har varit så trasig sen spermiebeskedet så det är egentligen först nu som jag försöker jobba på att tänka så som du.

Åh, vad tråkigt. Förstår att det varit tufft! Då använder ni donerade spermier?

Ja, det kändes bra att inte behöva vänta så länge. Tycker också det är schysst att inte allt behöver vara skrivit i sten utan att det finns en viss flexibilitet.

Mina känslor är också väldigt upp och ner. Vissa dagar är jag så ledsen över att det blev såhär och att det ska vara så svårt gör oss att få bilda familj. Vi har inte heller haft det så lätt i relationen och under en period hade vi så svårt att nå varandra att vi separerade och pratade om att skiljas. Men vi löste det och kom närmare varandra och fick en bättre förståelse och har arbetat mycket med hur vi kommunicerar.
  • Akira Öken
    mammsen79 skrev 2018-09-21 10:58:42 följande:

Ligger här o gråter över oro.

Förstår oron och hoppas den är obefogad! Är du hemma eller på jobbet? Har du någon hos dig? Kram
  • Akira Öken
    Ontopic skrev 2018-09-21 12:28:32 följande:

Ja fy det var det värsta av allt det här. Att spermierna inte fanns. Så ja vi använder donerade spermier...

Det var verkligen schysst. Tycker sjukvården annars verkar vara ganska oflexibla och mer tänka att allt ska vara rättvist. Så det måste ju varit jätteskönt att de gav er den möjligheten.

Hade ni det lite körigt innan allt mellan er eller kom det efter? Tycker det tär på relationen att leva i den här situationen. Verkligen härligt att höra att ni istället har vuxit er starkare i hop!

Vi hade det tufft i perioder redan innan. Mycket på grund av mitt mående på grund av pms:en. Han hade svårt att acceptera att jag inte kunde styra över det. Jag gjorde allt jag kunde med olika gynekologer, mediciner, kosttillskott, träning, samtalskontakter osv. Samtidigt som han tyckte att jag inte gjorde något. Kunde inte längre äta p-piller när vi försökte bli gravida och det hade hjälp bra innan.

När vi började med IVF påverkade hormonerna mig mycket negativt. Han pratade om detta på samma sätt som med pms:en: att jag inte ansträngde mig tillräckligt mycket för att må bra. Det var väldigt hårt och till stor del orättvist och gjorde att jag så att vi kanske skulle skilja oss. Han tog det väldigt hårt och flyttade, vägrade i stort sett att kommunicera under flera månader och lade all skuld på mig. Det var en otroligt tuff period.

Hehe... nu fick du en halv livshistoria... :)
  • Akira Öken
    mammsen79 skrev 2018-09-21 21:19:48 följande:

Jag tar Lutinus, jag blöder ganska mycket så då är det nog inte pga av de eller? Tror det är kört för min del, har gråtit så mycket idag, tack för all stöttning. Hoppas på att de blir ett plus om en vecka.

Hoppas fortfarande att det inte är som du tror och att ett eller båda finns kvar. Kram
  • Akira Öken
    Ontopic skrev 2018-09-22 07:33:08 följande:

Hur var du under pms perioden? Var det bara några dagar eller fick du dras med det under längre tid? Fasen vad jobbigt alltså att det blev en så stor påfrestning på er relation. Det låter ju verkligen som om att du gjort allt för att det skulle bli bättre, himmel!

Synd att han la skulden på dig och att han inte kunde se att du gjorde ditt yttersta! Nu ser han på allt annorlunda? Kram!

Jag har insett i vuxen ålder att hormonerna förmodligen har förstört betydande delar av mitt liv. Haft problem med återkommande depressioner och olika former av destruktivt beteende sedan tonåren. Dock väldigt svårt att veta säkert vad som hänger ihop. Jag mår oftast bra nu.

Pms:en brukar hålla i sig från ägglossning till mens. Så cirka 2 veckor per månad. Mitt mående påverkas mycket under den tiden och jag kan bli allt från förbannad till självmordsbenägen, utan synbar anledning. Nuförtiden är det oftast lättare då jag har bra koll på vad som händer, varför och hur jag kan hanteta och kommunicera kring det.

Jag förstår ju att det blev väldigt jobbigt för honom med. Men jag tänker inte försvara honom. Jag tycker fortfarande inte att han betedde sig bra. Vi har pratat väldigt mycket om det och överhuvudtaget hur man kan kommunicera och förstå varandra bättre. Han ser annorlunda på det nu och har även fattat att hans beteende inte var ok.
  • Akira Öken
    Wonderfluff skrev 2018-09-22 09:32:12 följande:

Jag måste bara dela med mig av lite tankar på ämnet. Mitt ex var en riktig primadonna. Råkade jag stänga en skåpsdörr för hårt så blev jag anklagad för att vara arg. Jag är en känslomänniska som känner mycket oavsett vad. Han tyckte man alltid bara skulle bara lugn och mild, och aldrig reagera känslomässigt. Då blev han sur och helt oförstående. Plötsligt hade man i hans ögon aggressionsproblem, trots att reaktionen kanske berodde på att han tex inte svarade när man talade med honom. Jag har alltid fått lära mig att jag har rätt till mina reaktioner och känslor, och det kommer jag stå fast med. Jag har pms. Jag gråter och hatar och allt möjligt dagarna före mens. Och? Jag tycker att en riktig man ska klara av att leva med detta, så länge det är inom rinliga gränser, man dörsöker, och ber om ursäkt om man nån gång betett sig fel. Jag tycker att vi kvinnor har rätt att påverkas av våra hormoner. Detta skall de kunna hantera! Det är normalt. Jag ger mig fan på att om jag låg där och skrek på förlossningsbordet, så nog fan skulle det vara honom det var synd om. Usch. Nä, skaffa riktiga karlar som klarar av lite känslor. Det är vi värda! Alt be dem genomföra ivf-behandlingen på sig själva, och därefter bajsa ut en rugbyboll.

Usch, låter inte som någon att varken hänga i granen eller hålla i handen. Instämmer i att de behöver kunna tåla lite utan att bryta samman.
  • Akira Öken
    Wonderfluff skrev 2018-09-22 09:32:12 följande:

Jag måste bara dela med mig av lite tankar på ämnet. Mitt ex var en riktig primadonna. Råkade jag stänga en skåpsdörr för hårt så blev jag anklagad för att vara arg. Jag är en känslomänniska som känner mycket oavsett vad. Han tyckte man alltid bara skulle bara lugn och mild, och aldrig reagera känslomässigt. Då blev han sur och helt oförstående. Plötsligt hade man i hans ögon aggressionsproblem, trots att reaktionen kanske berodde på att han tex inte svarade när man talade med honom. Jag har alltid fått lära mig att jag har rätt till mina reaktioner och känslor, och det kommer jag stå fast med. Jag har pms. Jag gråter och hatar och allt möjligt dagarna före mens. Och? Jag tycker att en riktig man ska klara av att leva med detta, så länge det är inom rinliga gränser, man dörsöker, och ber om ursäkt om man nån gång betett sig fel. Jag tycker att vi kvinnor har rätt att påverkas av våra hormoner. Detta skall de kunna hantera! Det är normalt. Jag ger mig fan på att om jag låg där och skrek på förlossningsbordet, så nog fan skulle det vara honom det var synd om. Usch. Nä, skaffa riktiga karlar som klarar av lite känslor. Det är vi värda! Alt be dem genomföra ivf-behandlingen på sig själva, och därefter bajsa ut en rugbyboll.

Gissar att din nuvarande är lite mindre ömhudad? :)
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018