• Cnia

IVF sommar/höst 2018

mammsen79 skrev 2018-09-16 11:14:23 följande:

Vilket datum sa dem att du ska göra graviditetstest?

Jag ska ta testet på torsdag den 20e.
  • Cnia
    LillaAw skrev 2018-09-16 15:27:38 följande:

Testomanen i farten. Idag såg jag två streck. Ser någon mer det? Väldigt tidigt då embryot bara är 10 dagar. (Ruvardag 8)

Visst är där ett streck till ;) grattis!
  • Cnia

Så himla kul att så många ruvar och att så många redan plussat!!! Otroligt glad för er skull! Håller tummarna för er alla!

• Cnia

Aaah blir knäpp, fortfarande positivt, men svagt ännu. Nu även testat med ett annat märke. MEN blöder ganska mycket, känns inte bra. Jag har endometrios och den är i vart fall aktiv nu, då jag blöder från tarmen (som jag brukar göra). Någon som vet om det kanske skulle kunna vara endometrioshärdar som blöder och inte livmoderslemhinnan? Igår tog jag sista lutinus, orolig för att det nu ska innebära att mensen kommer igång för fullt.

• Cnia
    Mjbo skrev 2018-09-18 08:57:22 följande:

Vilken dag är du på? Jag är tyvärr ingen expert över huvud taget på endometrios så jag kan tyvärr inte svara på dina frågor, men önskar dig all lycka, och att pluset blir starkare snart! <3 

Jag är på rd13 med ett två dagars. Ska ha testdag på torsdag. Idag har jag varit så ledsen och känner att jag inte riktigt orkar hoppas mer, utan är nu helt inställd på att det inte blev något. Får ta nytt test på torsdag och se vad som blir nästa steg. Tack så mycket för lyckönskningar!
  • Cnia
    Wonderfluff skrev 2018-09-18 09:11:25 följande:

Usch förstår din oro! Finns det ingen du kan tala med, läkare eller gynekolog? Jag har ingen kunskap om endometrios tyvärr. Jag vet att man kan ha som mens trots graviditet, men klart man blir orolig! Hör med din läkare tycker jag. Lycka till <3

Jag tänkte försöka vänta till min testdag på torsdag och då kontakta läkare, finns ju ändå inte så mycket att göra åt det. Ställt in mig på att detta försöket är misslyckat och försöker blicka framåt. Tack så mycket <3
  • Cnia
    Inalina skrev 2018-09-18 10:13:23 följande:

förstår att du är orolig när du även blöder - även om det kanske är ganska normalt när man har endometrios? Kan tyvärr inget om det - men borde absolut finnas många i IVF-svängen med endometrios -  så nånstans här ute i FL-rymden finns de!

håller tummarna för dig att plusset blir starkare och att mensen inte kommer igång!!

Ne jag vet tyvärr inte om det är vanligt med blödningar vid endo :/ men har idag efter ganska mycket blödningar gett upp hoppet. Tar nytt test på td i övermorgon och kontaktar då läkare. Visar det sig att det är något så är der ju en fantastisk överraskning, men annars är jag inställd på att det inte gick. Är så slut emotionellt, orkar inte hoppas mer. Tack för lyckönskningarna <3
  • Cnia
    mammsen79 skrev 2018-09-21 13:47:43 följande:

Har nu pratat med en sköterska då jag fick mer blödning, ska fortsätta med progestereonet även om jag blöder. Får göra ett test om 1 vecka känns för jävligt då det kan vara mens som kommer då det var 2 veckor sedan äggen togs ut men 11 dagar sedan de sattes in.

Usch! Förstår hur du har det, är nästan i samma situation, det är verkligen en hemsk väntan. Jag fick tydligt positivt gravtest på td och två dagar innan det fick jag fullskalig menstruationsblödning som är igång ännu (5e dagen med riklig blödning). Jag fick besked att ta nytt gravtest på onsdag och om det är positivt då så ska ultraljud bokas in lite tidigare, i v.7. Det är ju också en galet lång väntan om det nu fortsatt är positivt och blödningarna fortsätter :/ jag vågar inte hoppas... önskar man kunde göra UL tidigare :(
  • Cnia
    mammsen79 skrev 2018-09-22 09:44:37 följande:

Jag förstår dig. Detta är så sjukt jobbigt därför jag aldrig tar gravtest tidigt, idag blöder jag jättemycket, galet så jag sjukanmält mig från jobbet, jag har inte ont någonstans, har du? Om det fortfarande visar positivt så tror kanske kroppen den är gravid men att den inte är det, detta hände mig en gång, men håller tummarna att det finns något litet hjärta där inne. Jag ska fortsätta med progestereon även om jag blöder förstår inte varför igentligen? De satt in två ägg på mig så det känns riktigt kört nu men de sa att jag ska göra gravtest på fredag ändå. Stor kram till dig >3

Ja det är verkligen tufft! Jag har ont av min endometrios, kan tydligt känna igen att smärtorna kommer från endohärdarna jag har i tarmen. Har också haft huvudvärk eller migrän dagligen, men lider generellt mycket av det och är inte överraskad att det ökat av alla hormonsvägningar. Men annars har jag inte ont, känner inget från livmodern. Mina blödningar har i princip slutat idag, vilket är lite märkligt då jag brukar ha mens ca 9dagar och idag är endast dag5. Jag vet inte tanken med progestoron trots blödningar, men det är ju dumt att inte följa råden. Även om det är mycket ovanligt med graviditet trots rikliga blödningar så är det ju inte omöjligt. Jag antar också att om man som du fått två embryo kan säkert ett blöda ut medan det andra fäster. Så ge inte upp helt än, ta testet som rekommenderat <3 kram
  • Cnia
    Wonderfluff skrev 2018-09-22 09:47:41 följande:

Får jag bara fråga om det påminner fullt ut om mens? För mig är mensen mer än bara blödning: kroppstempen sänks, man tappar tidigare samlat vatten i kroppen, brösten ömmar inte längre, mensvärken, dålig i magen, pms dagarna innan mm mm. Jag har nu alla dessa symptom och alltså inte bara blödning. Kan man ha så trots graviditet? Kag ser ingen poäng att fortsätta med progesteronet, det känns som en intern strid mellan progesteronet och kroppens vilja att bara ha mens och ager naturligt.

Jag förstår vad du menar men har lite svårt att svara på det. Jag tror jag haft en mens på de senaste tre åren, pga hormonbehandlingar i syfte att förhindra mens. Det jag minns av min mens är mest kopplat till endometriosbesvär och de symtomen är exakt dem samma nu. Brukade ha svåra pms besvär men det är ännu längre sen jag upplevt då jag behandlats med ssri för detta vilket tog bort alla humörsvängningar.

Jag är osäker på om man kan ha de samma symtom. Men de flesta symtomen kommer väl av hög halt av progestoron och östrogen, vilket ju är högt i början av mens och även vid graviditet, skillnaden är ju att dessa halter sjunker om man ej är gravid medan de istället ökar vid graviditet. Åtminstone pms liknande besvär och dålig i magen borde man ju kunna uppleva oavsett graviditet eller ej. Svullna bröst kommer väl av progestoronet och försvinner ju då när det sjunker (mens) men jag har också för mig att svullnaden lägger sig pga att kroppen vänjer sig vid höga progestoronnivåer.

Jag tror det är svårt att försöka analysera kroppens symtom och dra slutsatser utifrån det. Jag känner mig faktiskt lugn och neutral pga. att jag ställt in mig på att jag har haft ett missfall, men följer ändå läkarnas rekommendationer och agerar som om jag vore gravid och kommer ta test igen som de rekommenderat. Är det negativt får jag ju bara bekräftat det jag redan är inställd på. Skulle det mot förmodan vara positivt så är ju det fantastiskt, även om jag inte kommer kunna lita på det förrän ett ultraljud bekräftar det.

Nu blev det en lång roman, men jag hoppas att det går vägen för dig inom en snar framtid <3 kram
  • Cnia

Så har jag idag tagit nytt test för td nr2. Visar fortfarande gravid, men också fortfarande 1-2veckor. Så nu är det så gott som garanterat att jag haft tidigt missfall. Undrar vad kliniken kommer säga idag. Säkert att jag ska ta ett nytt om en vecka igen :/

• Cnia
    mammsen79 skrev 2018-09-26 10:18:47 följande:

Vilken ruvdag är du på?

Rd21. Jag fick tid till VUL om två veckor för att då bekräfta om det är spontan abort, missed abortion eller mindre troligt då normal graviditet :) då räknas väl det som vecka 7 (5v sen insättning)? Förstår inte riktigt hur man räknar graviditets veckor... så väntan fortsätter... denna eviga väntan...
  • Cnia
    mammsen79 skrev 2018-09-26 10:25:21 följande:

När ska det stå 3-4 i gravtestet är det 3 v från insättning man räknar?

Gravtestet räknar från dagen då embryot fäster, tror jag, alltså några dagar senare än insättning. Först visar den ju 1-2v sen 2-3v och därefter 3+
  • Cnia
    mammsen79 skrev 2018-09-26 10:53:59 följande:

Ok vf tror du på missfall? Har du blött? Haft ont? Hatar denna väntan. Därför jag med är orolig få plus på stickan då jag haft mens nu 6 dagen o den börjar avta nu. Har sedan tidigare varit med om ofostrig graviditet. Kram

För jag har haft rikliga blödningar och kändes precis som mens. Dessutom borde veckoindikatorn på gravtestet visa 2-3v nu. Vad räknas som ofosterlig graviditet? Är det samma som missed abortion? Eller är det fosterdöd, alltså efter v.22(tror jag gränsen är)? Kram
  • Cnia
    mammsen79 skrev 2018-09-26 18:19:26 följande:

Hur många dagar blödde du? Ofostrig graviditet är när kroppen fortfarande tror att den är gravid, det finns en moderkaka magen växer och kroppen producerar hcg, det finns en hinnsäck men inget foster o så kan det bli vid tidigt missfall. Hade du även ont någonstans när du började blöda? Kram >3

Jaha ojdå, låter hemskt att vara med om! Men då ökade hcg nivåerna som vid en normal graviditet eller? Jag hade spottings i två dagar, sen full mens i 6dagar och efter det kommer det bara stänk av gammalt blod, tredje dagen idag. Endast smärta av min endometrios som sitter i tarmen. Tror jag haft ett missfall en gång tidigare efter spontan graviditet och då hade jag vansinniga smärtor i magen/livmodern sen kom det direkt efter ut en stor klump. Detta var ju inte alls som det, men om det var missfall jag hade för några år sen var den graviditeten längre gången (kan ju även ha varit en chokladcysta som sprack).
  • Cnia
    mammsen79 skrev 2018-09-27 07:10:28 följande:

Det är sjukt, goggla på ofostrig graviditet så därför om jag får plus på stickan kan jag inte bli glad förrens ultraljudet. Själv har jag med blött i 6 dagar o kommer fortfarande lite blod, är lite illamående tror det är av progestereonet vill bara sluta med dessa tabletter. Fick du blödning i samband med när du brukar ha mens?

Usch jobbigt med illamående. Man kan ju tolerera en del om man vet/tror att man ska få en bebis, men när man känner sig övertygad på att det misslyckats då är det tungt. Jag vet inte om blödningen kom för normal mens då jag inte haft flera menstruationer på rad sedan 2015 pga hormonbehandling. Jag fick blödningen samma dag som jag slutade med lutinus :/
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018