• Wonderfluff

IVF sommar/höst 2018

Inalina skrev 2018-09-18 13:22:14 följande:

www.libero.se/du-just-nu/artiklar1/gravid/mat-du-bor-undvika-under-graviditeten/

Tack för tipset =) bra idé att skapa lite awkward stämning på middagen hahaha!

Förresten - flytta in i 'vi som blivit gravida efter IVF' tråden =)

Hej Inalina! Vill du säga vilken klinik i tjeckien du använt? Jag är lite nyfiken på att kolla upp bra alternativ i europa.
  • Wonderfluff

Ruvardag 11. Lite konstig känsla idag i magen. Mensvärk, blandat med lite stick i äggstockarna, nästan som vid ägglossning. Har ju knappt kännt nåt i dem tidigare, sedan ÄP. Har oxå noterat att det kommer lite rosa då jag för in lutinus. Så som det känns kommer mensen igång ikväll eller imorgon, vilket oxå är BIM. Brösten mindre och inte längre ömma. Har nattsvettats några dar oxå vilket jag alltid gör dagarna före mens. Fortfarande bara lite skuggor på gravtesterna. Ganska säker på att det inte tagit sig :(.

• Wonderfluff
    Inalina skrev 2018-09-21 13:41:33 följande:

Hej! Hoppas inte du kommer behöva den utan att du är gravid istället :) Här kommer länken till kliniken!

www.gennet.cz/en/

Men visst har du flera landstingsförsök kvar..?

Tack! Nej, jag har varit cph och betalar privat.
  • Wonderfluff
    mammsen79 skrev 2018-09-21 13:47:43 följande:

Har nu pratat med en sköterska då jag fick mer blödning, ska fortsätta med progestereonet även om jag blöder. Får göra ett test om 1 vecka känns för jävligt då det kan vara mens som kommer då det var 2 veckor sedan äggen togs ut men 11 dagar sedan de sattes in.

Tråkigt att höra, men än är loppet inte kört. Håller tummar och tår. Kram <3
  • Wonderfluff
    Inalina skrev 2018-09-21 13:41:33 följande:

Hej! Hoppas inte du kommer behöva den utan att du är gravid istället :) Här kommer länken till kliniken!

www.gennet.cz/en/

Men visst har du flera landstingsförsök kvar..?

Vilken otrolig statistik de har! Får jag fråga vad för behandling du fick? Gonal-f? Kombinerades det med blodprov eller endast ultraljud? Var du tvungen att vistas där mycket?
  • Wonderfluff
    Inalina skrev 2018-09-21 14:26:03 följande:

Ja men de är ju lite 'säljiga' också vilket jag misstänker att landstingen i Sverige inte är ;) men de känns absolut seriösa.

det är nog bra om man är lite påläst om olika typer av behandlingar när man kommer dit. Jag körde korta protokollet (de föreslog aldrig nåt annat) med Gonal F. Fick ta blodprov innan behandlingen för att utesluta olika sjukdomar (måste även mannen göra till min mans stora förtret ;)) 

man behöver vara där för en första konsultation - både du o mannen - och andra gången när man väl ska på ÄP så sover man ju där minst natten innan (på hotell alltså - inte på kliniken) och sen sövs man vid ÄP så den dagen är man rätt groggy. sen får man snällt vänta i Prag medan de skickar en uppdatering på hur det går för de små embryona varje dag på mailen. har man under 10 som befruktas tror jag de kör återföring dag 3  - annars väntar de gärna till blastocyst-stadiet på dag 5. sen kan du åka hem direkt. det var lite hur det går till i korthet. men vänta nu och se hur det går för dig - för det är nog ingen fördel att göra detta utomlands om du har gratis-försök i Sverige.. 

Tack för info. Eftersom jag passerat 42 har jag inga möjligheter i Sverige. Jag har ju redan gjort blodprov inför denna ivf?en, men de vill ta ett nytt då kanske. Undrar varför de söver en för ÄP?
  • Wonderfluff
    Inalina skrev 2018-09-21 14:57:37 följande:

Ok jag förstår. De har lite andra regler där så åldern ska nog inte vara ett problem - däremot måste man vara i ett stadigt förhållande alternativt vara gift.

Du skickar in svaret på dina senaste blodprover så berättar de helt enkelt om du behöver ta några nya. Beroende på ditt AMH exempelvis så sätter de ju en Gonal F dos som de tror passar dig.

Sövningen tror jag beror på att det kan vara väldigt påfrestande för många med ÄP och de har ju anestesi-sköterskor där som är med under hela processen och har koll på en. jag har inte haft något emot att bli sövd - tyckte det var toppen!

Tack för din utförliga info :). Jag har 7,6 i AMH och är 43. (lr 0,76 beroende på enhet). Nu senast fick jag 300 ml gonal-f, vilket resulterade i 5 äggblåsor som sagt, vilket läkarn tyckte var ok. Dock ägglossade ju ena äggstocken steax före ÄP så jag fick bara ut 1 ägg. tycker det är läskigt med ägglossningen, har alltid snabb ägglossning i vanliga cykler och känns så meningslöst att gå igenom en ivf-behandling och ägglossa före äggplock!
  • Wonderfluff
    mammsen79 skrev 2018-09-21 15:02:24 följande:

Tycker det är dåligt att de inte kan göra en udersökning istället får man vara orolig 1 v till. Suck

Ah du menar blodprov? För de kan väl ändå inte se nåt på UL såhär tidigt?
  • Wonderfluff
    Akira Öken skrev 2018-09-21 20:34:34 följande:

Vi hade det tufft i perioder redan innan. Mycket på grund av mitt mående på grund av pms:en. Han hade svårt att acceptera att jag inte kunde styra över det. Jag gjorde allt jag kunde med olika gynekologer, mediciner, kosttillskott, träning, samtalskontakter osv. Samtidigt som han tyckte att jag inte gjorde något. Kunde inte längre äta p-piller när vi försökte bli gravida och det hade hjälp bra innan.

När vi började med IVF påverkade hormonerna mig mycket negativt. Han pratade om detta på samma sätt som med pms:en: att jag inte ansträngde mig tillräckligt mycket för att må bra. Det var väldigt hårt och till stor del orättvist och gjorde att jag så att vi kanske skulle skilja oss. Han tog det väldigt hårt och flyttade, vägrade i stort sett att kommunicera under flera månader och lade all skuld på mig. Det var en otroligt tuff period.

Hehe... nu fick du en halv livshistoria... :)

Jag måste bara dela med mig av lite tankar på ämnet. Mitt ex var en riktig primadonna. Råkade jag stänga en skåpsdörr för hårt så blev jag anklagad för att vara arg. Jag är en känslomänniska som känner mycket oavsett vad. Han tyckte man alltid bara skulle bara lugn och mild, och aldrig reagera känslomässigt. Då blev han sur och helt oförstående. Plötsligt hade man i hans ögon aggressionsproblem, trots att reaktionen kanske berodde på att han tex inte svarade när man talade med honom. Jag har alltid fått lära mig att jag har rätt till mina reaktioner och känslor, och det kommer jag stå fast med. Jag har pms. Jag gråter och hatar och allt möjligt dagarna före mens. Och? Jag tycker att en riktig man ska klara av att leva med detta, så länge det är inom rinliga gränser, man dörsöker, och ber om ursäkt om man nån gång betett sig fel. Jag tycker att vi kvinnor har rätt att påverkas av våra hormoner. Detta skall de kunna hantera! Det är normalt. Jag ger mig fan på att om jag låg där och skrek på förlossningsbordet, så nog fan skulle det vara honom det var synd om. Usch. Nä, skaffa riktiga karlar som klarar av lite känslor. Det är vi värda! Alt be dem genomföra ivf-behandlingen på sig själva, och därefter bajsa ut en rugbyboll.
  • Wonderfluff

Då är mensen i full bloom, mitt på BIM och efter 15 dagars lutealfas från dagen innan äggutplocket då 4 ägg redan hade stuckit. Men all respekt till er som kämpar med detta, men jag tror inte jag orkar utsätta mig för det här nån mer gång. Det har helt stulit mitt liv. Jag är tjockare, fulare, deprimerad och med mindre hopp om att få bli mamma någonsin. Dessutom mycket fattigare. Är det verkligen värt det. Tveksamt.

Svar på tråden IVF sommar/höst 2018