Inlägg från: Anonym (Bonusmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bonusmamma)

Till er styvföräldrar som är missnöjda!

Ess skrev 2018-09-16 10:54:54 följande:

Ibland när exet kom med sina utspel så undrade jag hur hennes man egentligen stod ut med det. Det måste ju inverka på deras liv när en stor del av tiden används till att prata skit inför och förhöra barnen. Iofs så hade det gått många år när vi träffades, det var betydligt mer skitkastande åren efter skillsmässan. Hur stod hennes man ut?

Jag blev jävligt trött på det bara under de åren som återstod tills barnen var vuxna, han förtjänar en medalj för lång och trogen tjänst.

Det blev lite bättre när han började ta saker direkt med barnen och bara de stora sakerna som semesterplanering med exet. Men hon körde på som vanligt och lade in sin semester oavsett vems tur det var att välja först, så vi gjorde likadant och sen bjöd vi hit barnen när vi var lediga. Kunde de komma så var de välkomna, men kunde de inte så fick det bli när vi jobbade. Vår familj kunde inte ta total hänsyn till att exet bokade på rent jävelskap.

Fan va skönt att de är vuxna nu....

• Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-12 08:40:09 följande:

Till styvföräldrar som är missnöjda, ni andra kan hålla er härifrån! Pretton och besserwissers, hitta en egen tråd! Här riktar jag mig ENDAST till missnöjda styvföräldrar. Jag vill bolla och dela upplevelser.

Vad är just DU missnöjd med, dela med er. Jag är väldigt missnöjd med min situation iallafall och behöver lite brainstorming.

Jag är missnöjd över att min särbos ex beter sig som om han fortfarande vore en del av hennes familj. Det är saker som t ex att hon skickar bilder till honom mitt i nätterna och det ska daltas och jävlas med deras tonåring. Jag har som tur är jättefin kontakt med deras son och jag har inget otalt med hans ex. Det är bara mina känslor, detta.

Sedan är jag missnöjd över att de två delar något som jag aldrig kommer dela med min älskade särbo, men sånt är livet.
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-19 10:05:23 följande:

Vad irriterande! Vad säger din sambo om detta då? Vet han om din känsla?

Jo han vet om min känsla men han har inte riktigt varit medveten om att det faktiskt ökat i omfattning. Men vi har kommit fram till en bra kompromiss nu där han ska avgränsa henne i ett tidigare skede. Markera att vi inte är intresserade av att hon är en del av våra liv.
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-19 13:37:57 följande:

Oj det kan gå hursomhelst, lycka till. När min man gjorde exakt det, så vände allt! Hon blev totalt jätte kylig och började sitt lilla projekt mot oss, allt samarbete upphörde och hatet växte. Det är så stort så hon smutskastar mig till och med framför mina egna barn.

Men min man var tvungen att sätta gränser, då hon rent sporadiskt kunde ringa och gråta i luren och säga att hon saknade hennes kaffe sällskap. Sjukt. Ja när han var ungkarl kunde han lägga hela sitt liv runt henne och hennes familj, de firade julaftonsmorgon ihop - exet hennes man deras gemensamma barn och så min man samt barn. Det funkade fint att min man kunde göra så, DÅ. Han hade ingen att anpassa sig till så han kunde helt gå efter hennes familj. Att hennes man stod ut det fattar jag inte, men jag fick väl höra nånstans att han var svartsjuk ändå. Jag exempelvis var liksom aldrig svartsjuk utan mer tyckte det var extremt gränslöst och ville givetvis ha ensamrätt över specifika saker om min man. Som att han satt hos mig en lördag natt och inte hos henne, vilket hon många gånger tyckte. Han skulle dessutom fylleköra henne. Hennes egen gubbe kunde göra det sa tillslut min man. Han ville vara med mig på nätterna. Hon höll inte med, hon sprang till bygden och kallade mig svartsjuk. Bara några axplock.

Bra gjort av din man!

Det är intressant att det nästan alltid är vi bonusmammor som av utomstående ses som de sjuka, missunnsamma och svartsjuka bitcharna. Allt det bara för att vi bara vill ha det som de flesta har det; lugn och ro samt prio och fokus på den nya familjen och inte på ett bekräftelsetörstigt ex som både vill äta av kakan och ha den kvar.
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-19 17:11:48 följande:

Tycker jag med, men tydligen inte hon. Oavsett fick jag ensamrätt iallafall så det var bra och nödvändigt gjort.

Ja visst är det konstigt! Varje gång är det så och vi alla dras över en kant, vi ska liksom bara ha det så för no1 barnen är alltid viktigast tydligen. Jag tycker inte mina barn ska vara viktigare för mitt ex, snarare så att hans nya barn ska vara det då mina inte bor där. Förstå mig rätt. Sen ska alla betyda lika mycket.

Det enda vi begär, som vilken annan människa som helst, fokus på vår egen familj. Varför ska man brännmärkas för att man råkat träffat den rätte sent i livet? Sjukt. Undra egentligen om dessa hatare som antingen lever i kärnfamilj eller inga barn själva tycker så om sin kärlek, att dela sin partner med exen. Vadå, det ska ju vara så! Mig veterligen finns det en sekt för det och jag är i varje fall inte medlem där.

Haha, exakt!

I ditt fall måste det ändå varit lättare att få din man att inse det sjuka i hur exet ville att deras relation skulle se ut med tanke på att ni hade det så extremt. I mitt fall är det svårare, för min särbos ex sköter det så subtilt. Man kan knappt märka att hon försöker infiltrera för hon använder sonen som anledning hela tiden. Jättesnyggt och knappt märkbart men jag har ju både sett och hört hur min särbo helst ska fixa och trixa även på hennes veckor och det är söta smileys i SMS och på messenger även om hon undviker hjärtan. Och bjuder min särbos föräldrar på fika plötsligt osv.

Det är helt enkelt enerverande. Och så fort hon träffar mig så blir hon jättenervös. Helt utan anledning så jag alltid är trevlig mot henne. Dold agenda, who knows..
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Annan) skrev 2018-09-19 18:01:43 följande:

Du och jag verkar tänka lika där.

Men kanske det här kan vara en del av förklaringen till konflikter mellan ex och nya? Att en del ex anser att de SKA finnas kvar i bilden, räknas med i ekvationen? Att det inte räcker att mannen (t ex) och hans nya partner tar hand om och älskar barnen. Utan att de, åtminstone mannen, ska ge kärlek och tillgångar till exet? Inte konstigt att det blir konflikter i såna fall. Och att "den nya" av exet ses som elak och snål (och avundsjuk?) när all mannens kärlek går till nya partnern och nya+gamla barnen och exet blir utan?

Fast jag fattar fortfarande inte varför exet skulle vilja ha mannens kärlek efter skilsmässan... jag vill inte att mitt ex ska älska mig, aldrig i livet, bara bete sig schysst mot mig och helst älska barnen ;) men jag gissar att man kan känna olika där.

Jag håller med dig.

Jag förstår inte varför man klamrar sig fast vid sitt ex eftersom jag aldrig skulle göra det själv.

Men jag gissar att det handlar om att de som gör det vill ha bekräftelse. Sen kan man ju undra varför de inte söker det hos sina nya partners istället..
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Linn) skrev 2018-09-20 19:04:55 följande:

Klart det handlar om bekräftelse! Kvinnor som håller på så har ett behov att ständigt vara det största drottningbiet.

Min sambos ex verkar utåt sett vara superkär i sin nya kille men hon vill ändå ha kontroll och vara så himla viktig för min sambo. Hon har en tendens att vilja överdriva allt som har med deras barn att göra, det har inte av välmening för ens barn att göra utan det är enbart för att söka kontakt och visa att ?HÄR ÄR JAG.

Precis samma sak här!

Jag kan dra ett exempel:

Min killes ex tycker att den gemensamma sonen behöver en koll på vårdcentralen. Då ringer hon min kille och ber HONOM ordna en tid för att hon tycker det och så ska det samordnas kring det. Om vem av dem som ska gå osv.

Ett annat exempel:

Sonen behöver göra nån extra läxa. Då ringer hon min kille och tycker att han ska plugga med sonen fast att det är hennes vecka.

Osv i all oändlighet. Men så håller hon det på en sån nivå att det det blir så subtilt och knappt märkbart. Men jag märker det!
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Linn) skrev 2018-09-20 21:05:58 följande:

Visst är det vidrigt?

Min sambos ex håller också på under sina veckor med att skapa dilemman från ingenting. Det där med läxläsning har jag också lagt märke till och hela tiden ska hon skapa drama kring deras barn. Denne har dyslexi? Denne gillar inte syslöjd? Denne behöver från ingenstans 10 par vinterskor som dom tillsammans borde åka och inhandla. Deras gemensamma barn är i övre tonåren men som hon håller på så kan man tro att dom har ett dagisbarn. Hon ringde dessutom honom under sin vecka med andan i halsen, hon skulle på aw med jobbet så hon skulle inte kunna utfodra deras barn den eftermiddagen, bad honom att åka över till henne och fixa middag......eh? Varför fixar hon inget att värma upp alternativt varför kan inte en snart vuxen person fixa sin mat vid ett enstaka tillfälle?

Jag tror att hon kommer att hålla på fast deras gemensamma är 40 år gammal. Hon måste hela tiden anamma hans uppmärksamhet och göra en höna utav en fjäder.

Är så sabla trött på människan men jag försöker att hålla min käft. Ibland går det men ibland kan jag inte låta bli att säga till min sambo vad jag tycker.

Jösses det där skulle lika gärna kunnat vara jag. Det är samma daltande här kring deras tonårsson som borde kunna ordna en frisörtid själv t ex.

Ja visst fasen retar man ihjäl sig? Och känslomänniska som jag är så har jag inte kunnat låta bli att låta min kille veta att jag har väldigt svårt att acceptera att deras relation går till överdrift. Han är inte riktigt problemet men han har lovat tänka sig för . Det ska swishas pengar hit och dit och droppen var när hon vid nåt tillfälle skickade ett foto med sig själv på + sonen sent på kvällen till min kille med smileys och grejer. Det tyckte jag var respektlöst.
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-21 04:11:56 följande:

Det handlar inte om svartsjuka! Du /ni kanske gör det på ett sånt lämpligt och gränsfint sätt att det faktiskt inte spelar någon roll. Ni kanske har tur som på lämpligt sätt sköter det bra! Ni har gränser och går kanske inte över det?

I många fall finns det faktiskt inte gränser och många tar det till helt nya nivåer och det anser jag inte man kan vara hur tålig som helst med. Så är det. Ett ex som inte kan respektera barriärer och smutskastar får ingen chans i mina ögon.

Hur är det för dig/er, måste du vara bidrottning i ditt ex liv bara för ert barns skull? Isåfall varför? Om inte, varför inte?

Där satte du verkligen fingret på problemet!

Många tror att det handlar bara om svartsjuka men det är ju inte det! Jag har pratat med min kille om detta också och förklarat för honom att det är ju tiden och energin han lägger på henne som borde gått tll hans barn och till oss som ny familj. Jag kan inte förstå varför man måste involvera sitt ex heller eftersom jag själv aldrig skulle göra det. Jag tror att det är jätteviktigt precis dom du skriver ts att man drar en gräns mot exet och håller den gränsen. Och att man gör det åt båda hållen.

Det är jättestor skillnad på stjärnfamiljer där alla respekterar varandra och tänker till och på stjärnfamiljer där det ska daltas med exet och/eller bara vissa barn prioriteras.
  • Anonym (Bonusmamma)

Måste delge en sak.

Jag hade ett långt samtal med min kille för några veckor sedan där jag sa exakt vad jag tyckte och hur illa det gjorde mig och på sikt vårt förhållande att hans ex höll på och sökte bekräftelse hos honom och fick den. Jag sa till honom att han behöver sätta en gräns och stå upp för vårt förhållande eller det förhållande han tycker är viktigast. Då förstod han att det faktiskt inte är okej det hon håller på med. Min revanch eller vad man kan kalla det kom häromdan då hon i vanlig ordning på ett subtilt sätt ville byta vecka och förklara varför då det var en kul grej hon skulle göra med sonen. Då föreslog min kille lite spontant och på kul att hon kunde göra den grejen tillsammans med mig och mina barn för det hade nog mina barn också gillat. Han fick ett snabbt svar varför det inte gick men jag blev väldigt nöjd över att han involverar mig och mina barn mer nu. Att han tydligt visar henne att det är han och jag och våra barn tillsammans som gäller och som är viktigt. Inte hon.

Svar på tråden Till er styvföräldrar som är missnöjda!