• LukasVincent

Mitt barn är jättestort!

Födde en frisk underbar son för sju veckor sedan. Han vägde vid födseln 4800 gram och var 55 cm lång. Idag väger han över 6 kilo (ska på nytt BVC besök på torsdag).

Han är större än vad min släktings 3-månaders är (och den bebisen ligger normalt insin kurva).

Älskar min son så oerhört mycket, men känns så jobbigt på något vis att han är så stor?

Någon mer som har/ hade ett stort barn?

• Svar på tråden Mitt barn är jättestort!
  • baralillatant

Min första vägde 5360 när han föddes, ända jobbiga med det var att inga av dom kläder jag köpt passade.

• LukasVincent

Ingen har sagt något om att han vore sjuk och jag tycker han verkar vara en glad och välmående kille. Det är jag oerhört tacksam för givetvis. Men tanken slår mig ibland att det kanske är något speciellt som gör han stor. Tänkte ta upp denna oron för BVC på torsdag.

• Trippelmamma76

Min son var, och är stor! Det är jag glad över. Jag tror att han kommer vara rätt nöjd med sin resliga längd som vuxen. Likaså din son! Tycker du inte om välväxta män själv?

• Sdy1

Min bebis är låång, lika stor som våra vänners 1-åring och en 2-åring men de är å andra sidan båda små.

Man får många hangups som ny mamma, ge inte efter för din oro för mycket! Vissa är större, vissa är mindre...

• LukasVincent

Åh tack!

Både jag och min man är långa (174 och 186)? även våra föräldrar är långa. Men ingen i familjen/ släkten har varit både så lång och framförallt inte så tung.

Hangup- oh yes

• Trippelmamma76

Då är det ju helt normalt att lillkillen är lång! Hade varit anledning till oro om han istället varit väldigt kort... han ska säkert bli uppåt 190 cm som vuxen!

LukasVincent skrev 2018-11-06 09:12:44 följande:

Åh tack!

Både jag och min man är långa (174 och 186)? även våra föräldrar är långa. Men ingen i familjen/ släkten har varit både så lång och framförallt inte så tung.

Hangup- oh yes

• LukasVincent
    Trippelmamma76 skrev 2018-11-06 09:33:34 följande:

Då är det ju helt normalt att lillkillen är lång! Hade varit anledning till oro om han istället varit väldigt kort... han ska säkert bli uppåt 190 cm som vuxen!

Hur tänker du kring hans vikt? 7 veckor och över 6 kilo (ca 6,4).
  • Trippelmamma76

Tycker inte det låter konstigt till den längden. (Och små bebisar kan ju generellt inte vara för tjocka.) Det är ju vad man får utgå ifrån, längden. Och jag har träffat på en 3-månaders som vägde 9-10 kg. Pigg och frisk men jobbigt att bära honom eftersom en såpass liten är så ?kompakt?. Vår egen son var som rundast i 1-årsåldern, upp till kanske 18 mån. Som äldre smalnade han av och jag tror att han blir en lång och smal tonåring om några år.

LukasVincent skrev 2018-11-06 09:41:04 följande:

Hur tänker du kring hans vikt? 7 veckor och över 6 kilo (ca 6,4).

• Mal89
    TL12 skrev 2018-11-05 22:42:22 följande:

Våra barn var stora å extra mulliga michelingubbar när dom var bebisar.

Idag är dom smala å långa å på väg uti vuxen livet .....

Härligt med tjocka knubbiga bebisar

Friska barn det!

Tänk om det vore tvärtom ....

Ja precis, samma här, när min pojk var bebis så var han med som en michelingubbe, men nu smal (7 år).

Ts: oroa dig inte det fixar sig, och inget att bry sig om om någon kommenterar det.
Svar på tråden Mitt barn är jättestort!