• LukasVincent

Mitt barn är jättestort!

Födde en frisk underbar son för sju veckor sedan. Han vägde vid födseln 4800 gram och var 55 cm lång. Idag väger han över 6 kilo (ska på nytt BVC besök på torsdag).

Han är större än vad min släktings 3-månaders är (och den bebisen ligger normalt insin kurva).

Älskar min son så oerhört mycket, men känns så jobbigt på något vis att han är så stor?

Någon mer som har/ hade ett stort barn?

• Svar på tråden Mitt barn är jättestort!
  • Meriall
    LukasVincent skrev 2018-11-06 09:41:04 följande:

Hur tänker du kring hans vikt? 7 veckor och över 6 kilo (ca 6,4).

Mitt barn vägde 6,4 kg bara 5 veckor efter bf :)

Hur långt är ditt barn och huvudmått nu vid 7 veckor?
  • Sdy1
    LukasVincent skrev 2018-11-06 09:12:44 följande:

Åh tack!

Både jag och min man är långa (174 och 186)? även våra föräldrar är långa. Men ingen i familjen/ släkten har varit både så lång och framförallt inte så tung.

Hangup- oh yes

Han hade det säkert riktigt nice i livmodern.

Vi är också långa men blev ändå överraskade. I början var det lite strul med amningen och mkt viktnedgång så vår bebis gick upp sakta, runt 2 mån vägde han 6,2 kg och var 63 cm. Han hinner aldrig växa i kläderna på bredden förrän de är för korta, haha.

Du har en välmående bebis! Tänk vad skönt att slippa ha en liten som man måste oroa sig ännu mer för, jag har vänner som fått så små barn att de haft svårt att hålla värmen i början. Och de som kämpat med viktuppgång och tillägg i flera månader.
  • Meriall
    Meriall skrev 2018-11-06 11:33:04 följande:

Mitt barn vägde 6,4 kg bara 5 veckor efter bf :)

Hur långt är ditt barn och huvudmått nu vid 7 veckor?

Föräldrarna är förresten bara 162 och 178 cm långa så vi är ju båda under medel.
  • LukasVincent

Ni anar inte hur mycket era ord betyder för mig. Jag är väl lite vek kanske som lyssnar för mycket på vad andra säger. Och kommentarerna är så många.

Med mitt första barn fick jag höra hur vacker hon var, helt normal, följer sin kurva perfekt mm. Men med min lilla älskling så får jag enbart höra att oj bad han är stor, kläderna kan väl inte passa ett så stort barn, är han verkligen bara sju veckor. Så tråkigt för mig som innan alla kommentarer rasade tänkte hur vacker han är, vilken otroligt enkel och fantastisk förlossning (han var ju stor när han föddes. men allt gick fantastiskt bra. lustgas räckte och det hela gick på 4,5 timmar! men stora tjejen slutade det hela med snitt..)

• jennie08

När min son var 7 veckor så vägde han 6460g och var 61.5 cm. Tycker inte han ser varken stor eller tjock ut. Han är proportionerlig och världens vackraste ;)

Nu är han lite drygt 3 månader och väger 7500g och är 68 cm.

• Kodia

Min son var inte så stor när han föddes (3,3 kg & 51 cm) men växte sedan i rekordfart. (typ 75 cm & 10 kg när han var ett halvår, tror jag) Jag fick också massa kommentarer, men jag tror att folk alltid kommenterar något, för att ha något att säga. Annars hade det varit att han hade mycket hår, långa fingrar, små fötter, ljus ögonfärg eller något annat. Folk menar det inte negativt!

Det kunde vara lite jobbigt när han var 1-2 år och folk trodde att han var äldre, men fortfarande inte kunde prata, åkte vagn, hade blöja, osv. Ofta har haft fått kläder i present som redan varit för små eftersom den som köpt dem gått efter åldern... Hans aptit gjorde att vi alltid har haft koll på hans mat, annars hade han varit rund som en boll! Nu är han en lång och vältränad 18-åring med magrutor!

Du får gärna skicka privata meddelanden till mig om du kommer på något, nu eller senare!

• ostbågen

Hej TS!

Jag kan förstå dina tankar, min son är idag 3 mån och en vecka. Dagen innan han blev 3 månader vägde han 7785 g och var 63 cm (inte stor när han föddes trots bf+8.) Det är första barnet och för några veckor sedan kunde jag stundvis bli "ledsen" för det kändes som att jag knappt fick ha någon "liten bebis". Många framförallt äldre på min sambos sida har gett många kommentarer som gjort mig både arg och ledsen. Nu har jag försökt att släppa dessa tankar och är istället glad över att han är frisk och väldigt tidig med många saker i utvecklingen. Det enda jobbiga är väl att det är tungt att bära runt på honom längre stunder men då får man ju lite extra träning. ;) Så hädanefter om någon kommentar min sons storlek tänker jag inte ta åt mig men kommer nog säga ifrån när bägaren rinner över.

• LukasVincent
    Kodia skrev 2018-11-06 19:26:45 följande:

Min son var inte så stor när han föddes (3,3 kg & 51 cm) men växte sedan i rekordfart. (typ 75 cm & 10 kg när han var ett halvår, tror jag) Jag fick också massa kommentarer, men jag tror att folk alltid kommenterar något, för att ha något att säga. Annars hade det varit att han hade mycket hår, långa fingrar, små fötter, ljus ögonfärg eller något annat. Folk menar det inte negativt!

Det kunde vara lite jobbigt när han var 1-2 år och folk trodde att han var äldre, men fortfarande inte kunde prata, åkte vagn, hade blöja, osv. Ofta har haft fått kläder i present som redan varit för små eftersom den som köpt dem gått efter åldern... Hans aptit gjorde att vi alltid har haft koll på hans mat, annars hade han varit rund som en boll! Nu är han en lång och vältränad 18-åring med magrutor!

Du får gärna skicka privata meddelanden till mig om du kommer på något, nu eller senare!

Tack fina du! På vilket sätt hade ni koll på maten?
  • LukasVincent
    Kodia skrev 2018-11-06 19:26:45 följande:

Tack fina du! På vilket sätt hade ni koll på maten?
  • LukasVincent
    ostbågen skrev 2018-11-06 20:24:02 följande:

Hej TS!

Jag kan förstå dina tankar, min son är idag 3 mån och en vecka. Dagen innan han blev 3 månader vägde han 7785 g och var 63 cm (inte stor när han föddes trots bf+8.) Det är första barnet och för några veckor sedan kunde jag stundvis bli "ledsen" för det kändes som att jag knappt fick ha någon "liten bebis". Många framförallt äldre på min sambos sida har gett många kommentarer som gjort mig både arg och ledsen. Nu har jag försökt att släppa dessa tankar och är istället glad över att han är frisk och väldigt tidig med många saker i utvecklingen. Det enda jobbiga är väl att det är tungt att bära runt på honom längre stunder men då får man ju lite extra träning. ;) Så hädanefter om någon kommentar min sons storlek tänker jag inte ta åt mig men kommer nog säga ifrån när bägaren rinner över.

Vad säger du när du får kommentarerna? Jag själv vet inte riktigt vad jag ska svara. Jag tror du inte någon menar något illa, men jag blir lite ledsen ibland.
Svar på tråden Mitt barn är jättestort!