• Anonym (Julmamman)

Mormor/farmors julklapp till bonus?

Samma visa i år igen.. snart dags för jul o årets ångesthelg!

För fyra år sedan träffade jag en ny man. Han hade två barn då o jag ett.

Nu bor vi ihop men vägen hit har varit kantad med konflikter gällande hans/mina/våra barn och ex. Vi har haft det tufft men kämpat på och nu fungerar allt bra med samtliga.

Men vid jul kommer gammalt groll upp igen. O det gäller min mamma. Min mamma är pensionär, lever ensam sen längre o älskar sina barnbarn över allt annat. Min mamma har det inte ekonomiskt dåligt ställt men kan inte heller gödsla med pengar. Hon har sex biologiska barnbarn plus mina två bonusbarn.

Varje år förklarar hon för mig att hon kommer köpa mer till de biologiska barnbarnen, bonus får presentkort/pengar a 300 kr/var.

Min sambo tycker detta är så ?dåligt?, att hans barn är mindre värda och att de inte är omtyckta..

Hans föräldrar köper alltid lika mkt till alla sina barnbarn (de har bara mannens två o min son som bonus). Sambon tycker att det är orättvist! Jag har dock alltid sagt att de naturligtvis inte behöver köpa lika mkt till min son!

Innan har jag smygköpt mer grejer till bonusbarnen från min mamma men i år kan jag inte för jag är sjukskriven o har inte den ekonomin. O jag vet att detta kommer bli en tyst konflikt mellan mig o sambon som mer eller mindre förstör julen.

Vi som familj gör naturligtvis ingen skillnad på barnen!!

Hur ska jag göra? Har mamma rätt, mannen? Vem ?parti? ska jag ta o hur ska jag få sambon att fatta att detta inte har någonting att göra med att hans barn är mindre omtyckta??

• Svar på tråden Mormor/farmors julklapp till bonus?
  • Tom Araya
    Anonym (Julmamman) skrev 2018-12-21 20:23:19 följande:

Samma visa i år igen.. snart dags för jul o årets ångesthelg!

För fyra år sedan träffade jag en ny man. Han hade två barn då o jag ett.

Nu bor vi ihop men vägen hit har varit kantad med konflikter gällande hans/mina/våra barn och ex. Vi har haft det tufft men kämpat på och nu fungerar allt bra med samtliga.

Men vid jul kommer gammalt groll upp igen. O det gäller min mamma. Min mamma är pensionär, lever ensam sen längre o älskar sina barnbarn över allt annat. Min mamma har det inte ekonomiskt dåligt ställt men kan inte heller gödsla med pengar. Hon har sex biologiska barnbarn plus mina två bonusbarn.

Varje år förklarar hon för mig att hon kommer köpa mer till de biologiska barnbarnen, bonus får presentkort/pengar a 300 kr/var.

Min sambo tycker detta är så ?dåligt?, att hans barn är mindre värda och att de inte är omtyckta..

Hans föräldrar köper alltid lika mkt till alla sina barnbarn (de har bara mannens två o min son som bonus). Sambon tycker att det är orättvist! Jag har dock alltid sagt att de naturligtvis inte behöver köpa lika mkt till min son!

Innan har jag smygköpt mer grejer till bonusbarnen från min mamma men i år kan jag inte för jag är sjukskriven o har inte den ekonomin. O jag vet att detta kommer bli en tyst konflikt mellan mig o sambon som mer eller mindre förstör julen.

Vi som familj gör naturligtvis ingen skillnad på barnen!!

Hur ska jag göra? Har mamma rätt, mannen? Vem ?parti? ska jag ta o hur ska jag få sambon att fatta att detta inte har någonting att göra med att hans barn är mindre omtyckta??

Så löjligt!

I min släkt har mor- och farföräldrar aldrig givit julklappar till andra barn än sina egna barn och barnbarn. Det tycker jag inte är varken konstigt, snålt eller något som säger vad barnen är värda.
  • Elle N

Kanske en dålig idé och kanske att någon redan skrivit, men kan inte presenterna från utanför er familj hållas till endast bio? Dvs din släkt köper bara till din son och hans släkt endast till hans barn? Och sen köper du och han till alla barnen? Då får de lika mycket

• Anonym (M)

Jag sitter lite i samma sits fast när det gäller sambons föräldrar.

Jag har 2 barn sen innan, jag träffade sambon när mina barn var 6 mån och 1 1/2 år så dom är uppväxta med honom mina är nu 8 och 9 år . Vi har även 2 gemensamt på 2 och 4 år.

Mina föräldrar köper så klart för lika mycket till barn även min mormor osv. Sambons mormor och farmor köper även dom för lika mycket till alla barnen för att dom inte vill göra skillnad på barnen.

Men sambons föräldrar köper alltid en sak för typ en 50 lapp var till mina barn och lägger minst 1000-2000 var , på våra gemensamma. Och jag tycker det blir så himla fel. Vi firar jul hos hans föräldrar på morgonen och där öppnar barnen sina paket från hans sida och mina barn sitter alltid med varsit litet paket medans dom gemensamma sitter med en hel drös. Jag ser hellre att sambons föräldrar hade skitit i att köpa julklappar eller köpa för 50 lappen var till alla.

Så i år har vi faktiskt beslutat att inte fira jul hos sambons familj alls utan bjudit hem dom till oss (dom tackade dock nej).

Mina barn har inte heller någon riktig farmor utan kallar även dom sambons mamma för farmor( det är hon själv som tuttat i dom) så ja jag tycker de e lite tråkigt i just vårt senarium .

Det handlar absolut inte om att jag tycker det är snålt att man inte kan köpa julklappar för flera hundra var utan då ser jag hellre att man köper för en mindre summa men lika för alla !

• Anonym (Molly)

Så tråkigt att det blivit så kring julklappar.

Jag har två barn sedan tidigare, och jag är bara glad och tacksam att min sambos föräldrar ger dem julklappar. Skulle aldrig falla mig in att begära att de ska ge mina barn lika mycket som deras barnbarn.

• JoWiAn

Men får inte bonusbarnen av sin mormor? Det får ju inte dina barn, alltså av deras mormor?

• Ess
    Anonym (M) skrev 2018-12-23 01:04:09 följande:

Jag sitter lite i samma sits fast när det gäller sambons föräldrar.

Jag har 2 barn sen innan, jag träffade sambon när mina barn var 6 mån och 1 1/2 år så dom är uppväxta med honom mina är nu 8 och 9 år . Vi har även 2 gemensamt på 2 och 4 år.

Mina föräldrar köper så klart för lika mycket till barn även min mormor osv. Sambons mormor och farmor köper även dom för lika mycket till alla barnen för att dom inte vill göra skillnad på barnen.

Men sambons föräldrar köper alltid en sak för typ en 50 lapp var till mina barn och lägger minst 1000-2000 var , på våra gemensamma. Och jag tycker det blir så himla fel. Vi firar jul hos hans föräldrar på morgonen och där öppnar barnen sina paket från hans sida och mina barn sitter alltid med varsit litet paket medans dom gemensamma sitter med en hel drös. Jag ser hellre att sambons föräldrar hade skitit i att köpa julklappar eller köpa för 50 lappen var till alla.

Så i år har vi faktiskt beslutat att inte fira jul hos sambons familj alls utan bjudit hem dom till oss (dom tackade dock nej).

Mina barn har inte heller någon riktig farmor utan kallar även dom sambons mamma för farmor( det är hon själv som tuttat i dom) så ja jag tycker de e lite tråkigt i just vårt senarium .

Det handlar absolut inte om att jag tycker det är snålt att man inte kan köpa julklappar för flera hundra var utan då ser jag hellre att man köper för en mindre summa men lika för alla !

Jag tycker ni tänker orättvist. Ska inte hans föräldrar få ge sina barnbarn vad de vill bara för att du har barn sen innan?

Ska inte era gemensamma barn få utav sin egen släkt bara för att du har barn sen innan?

Snacka om att dina ungar blir en kvarnsten runt halsen när du använder dem som anledning till att i längden förstöra relationen mellan era och deras egen släkt.
  • Teresia0407
    Ess skrev 2018-12-23 09:56:27 följande:

Jag tycker ni tänker orättvist. Ska inte hans föräldrar få ge sina barnbarn vad de vill bara för att du har barn sen innan?

Ska inte era gemensamma barn få utav sin egen släkt bara för att du har barn sen innan?

Snacka om att dina ungar blir en kvarnsten runt halsen när du använder dem som anledning till att i längden förstöra relationen mellan era och deras egen släkt.

Håller med, rent ut sagt förkastligt.
  • TreFantastiskaBarn

Om ni firar jul ihop tycker jag alla barn ska få för samma summa av din mamma, oavsett biologisk relation. Köp för mindre belopp till varje istället. Köp något extra vid ett annat tillfälle om det är viktigt att få ge extra.

• Teresia0407
    TreFantastiskaBarn skrev 2018-12-23 10:10:56 följande:

Om ni firar jul ihop tycker jag alla barn ska få för samma summa av din mamma, oavsett biologisk relation. Köp för mindre belopp till varje istället. Köp något extra vid ett annat tillfälle om det är viktigt att få ge extra.

Varför då? Har inte barnen en egen mormor? Ska då de barnen få från TVÅ mormödrar och de riktiga från en och samtidigt mindre. Nää!
  • Anonym (Farmor)
    Anonym (Håller med mannen) skrev 2018-12-21 21:25:25 följande:

Men om det bara skiljer 200-300 kr då håller jag med din man. Hade också blivit sur. För då handlar det inte om pengar utan ett statement att barn som inte har fötts ifrån din kropp är per automatik mindre värda. För den lilla summan borde inte göra skillnad för någon i princip. Då vill man bara peka finger åt att det dä'r är minsann inte mina riktiga barnbarn så dom kan inte få, dom ska vara glada att dom får överhuvudtaget attityd. 

Och då håller jag med din man. Då kan hon lika gärna låta bli att ge överhuvudtaget om det är så viktigt för henne att göra skillnad på barn och barn. 

Så du skulle bli sur på din partner och förstöra julen för att partnerns mamma köpt för lite julklappar till dina ungar? Okej... i partnerns ställe hade jag nog övervägt att fira på annat håll. Varför inte hos sin mamma, som visar kärlek till både sitt barn ch sina barnbarn.

För mig som farmor betyder givetvis min sons barn mer än andra barn. Nu lever min son lyckligtvis i kärnfamilj, något annat är inte tänkbart för honom. (Hans egna ord).)

Men OM så vore fallet så är de andra ungarna inte min släkt, inte mina barnbarn. Varför skulle jag då låtsas vara farmor till dem?

En symbolisk julklapp, absolut. Men mina älskade barnbarn skulle aldrig få stå tillbaka för någon rabiat partners skull. Aldrig.
Svar på tråden Mormor/farmors julklapp till bonus?