• Anonym (Julmamman)

Mormor/farmors julklapp till bonus?

Samma visa i år igen.. snart dags för jul o årets ångesthelg!

För fyra år sedan träffade jag en ny man. Han hade två barn då o jag ett.

Nu bor vi ihop men vägen hit har varit kantad med konflikter gällande hans/mina/våra barn och ex. Vi har haft det tufft men kämpat på och nu fungerar allt bra med samtliga.

Men vid jul kommer gammalt groll upp igen. O det gäller min mamma. Min mamma är pensionär, lever ensam sen längre o älskar sina barnbarn över allt annat. Min mamma har det inte ekonomiskt dåligt ställt men kan inte heller gödsla med pengar. Hon har sex biologiska barnbarn plus mina två bonusbarn.

Varje år förklarar hon för mig att hon kommer köpa mer till de biologiska barnbarnen, bonus får presentkort/pengar a 300 kr/var.

Min sambo tycker detta är så ?dåligt?, att hans barn är mindre värda och att de inte är omtyckta..

Hans föräldrar köper alltid lika mkt till alla sina barnbarn (de har bara mannens två o min son som bonus). Sambon tycker att det är orättvist! Jag har dock alltid sagt att de naturligtvis inte behöver köpa lika mkt till min son!

Innan har jag smygköpt mer grejer till bonusbarnen från min mamma men i år kan jag inte för jag är sjukskriven o har inte den ekonomin. O jag vet att detta kommer bli en tyst konflikt mellan mig o sambon som mer eller mindre förstör julen.

Vi som familj gör naturligtvis ingen skillnad på barnen!!

Hur ska jag göra? Har mamma rätt, mannen? Vem ?parti? ska jag ta o hur ska jag få sambon att fatta att detta inte har någonting att göra med att hans barn är mindre omtyckta??

• Svar på tråden Mormor/farmors julklapp till bonus?
  • TreFantastiskaBarn

Om min släkting skaffar respektive, ska jag bara ge min släkting julklapp? Eller ge för olika belopp? För respektive har ju egen släkt som kan ge julklappar.

Släkt/familj är inte bara blodsband. Oavsett andra släktingar som kan ge julklappar så är det inte min eller din mammas roll att värdera relationer utan både födda och fådda barnbarn ska värderas lika. I mitt tycke i alla fall.

• Anonym (Farmor)
    TreFantastiskaBarn skrev 2018-12-23 10:26:09 följande:

Om min släkting skaffar respektive, ska jag bara ge min släkting julklapp? Eller ge för olika belopp? För respektive har ju egen släkt som kan ge julklappar.

Släkt/familj är inte bara blodsband. Oavsett andra släktingar som kan ge julklappar så är det inte min eller din mammas roll att värdera relationer utan både födda och fådda barnbarn ska värderas lika. I mitt tycke i alla fall.

Ja, alla har vi rätt till våra åsikter och handlar därefter.

Jag som inte ens är särskilt förtjust i ungar generellt ser inte på saken på samma sätt.

Jag älskar mina barnbarn och min son har som tur är inga styvbarn. Men om så vore fallet... så nej, jag skulle inte älska dem. Jag skulle behöva anstränga mig för att inte visa mina riktiga känslor, och jag skulle inte vilja lägga mina surt förvärvade kronor på presenter till dem. Men visst, något litet symbolisk skulle jag ändå köpa.

Jag förstår faktiskt inte varför partnerns föräldrar per automatik ska bli far-eller morföräldrar bas för att deras vuxna barn bestämt sig för att leva ihop. Vad händer om förhållandet tar slut? Det kommer nya partners, ny mormor och farmor. Igen och igen... Till sist blir det en enda stor församling gamlingar som ska köpa tonvis med presenter till alla gamla styvbarnbarn som passerat genom åren.
  • Ess
    TreFantastiskaBarn skrev 2018-12-23 10:26:09 följande:

Det var rätt självklart för mig att min pojkvän fick mer av sin släkt och jag något symboliskt, och tvärtom sen av min släkt.
    Numera ger vi inte vuxna klappar alls. 
    Våra gemensamma har alltid fått mer av mina föräldrar än hans tidigare. De har aldrig fått någon julklapp, men om mina föräldrar varit bjudna på födelsedagskalaset så har de naturligtvis fått present, men långt ifrån vad deras egna barnbarn får. Det ÄR skillnad mellan blod och vatten.
  • Ess
    Anonym (Farmor) skrev 2018-12-23 10:36:43 följande:
    Ja, alla har vi rätt till våra åsikter och handlar därefter.

Jag som inte ens är särskilt förtjust i ungar generellt ser inte på saken på samma sätt.

Jag älskar mina barnbarn och min son har som tur är inga styvbarn. Men om så vore fallet... så nej, jag skulle inte älska dem. Jag skulle behöva anstränga mig för att inte visa mina riktiga känslor, och jag skulle inte vilja lägga mina surt förvärvade kronor på presenter till dem. Men visst, något litet symbolisk skulle jag ändå köpa.

Jag förstår faktiskt inte varför partnerns föräldrar per automatik ska bli far-eller morföräldrar bas för att deras vuxna barn bestämt sig för att leva ihop. Vad händer om förhållandet tar slut? Det kommer nya partners, ny mormor och farmor. Igen och igen... Till sist blir det en enda stor församling gamlingar som ska köpa tonvis med presenter till alla gamla styvbarnbarn som passerat genom åren.
    Samma här, jag har tolererat hans barn, inte mer. Mina egna barn spelar i en helt annan division, och det kommer även egna barnbarn att göra.
  • Anonym (Farmor)
    Ess skrev 2018-12-23 11:19:30 följande:

Samma här, jag har tolererat hans barn, inte mer. Mina egna barn spelar i en helt annan division, och det kommer även egna barnbarn att göra.

Att bara uttala sig så generellt om att sk fådda "barnbarn" dvs ungar som ens barns partner släpat in i familjen... gör mig nästan mållös.

Blod ÄR tjockare än vatten, iaf för mig och helt uppenbart även för dig. Och jag tror inte att vi är ensamma om det.
  • Anonym (A)
    Anonym (.) skrev 2018-12-22 19:45:52 följande:
    Din sambo är löjlig
    Att få julklappar är ingen rättighet.
    Håller med
  • Ess
    Anonym (Farmor) skrev 2018-12-23 13:12:28 följande:
    Att bara uttala sig så generellt om att sk fådda "barnbarn" dvs ungar som ens barns partner släpat in i familjen... gör mig nästan mållös.

Blod ÄR tjockare än vatten, iaf för mig och helt uppenbart även för dig. Och jag tror inte att vi är ensamma om det.
    Jag tror de flesta, även de sk bonusivrarna sätter sitt eget blod först. Men det låter inte pk att säga eller skriva det.
  • Anonym (Farmor)
    Ess skrev 2018-12-23 17:38:15 följande:
    Jag tror de flesta, även de sk bonusivrarna sätter sitt eget blod först. Men det låter inte pk att säga eller skriva det.
    Sant, och ingen (eller väldigt, väldigt få, kan väl ändå se andras ungar som en bonus?

"Jippi, min nya kärlek har fyra kids. Wohooo, nu ska jag få fyra bonusbarn" Mamma, du har fått fyra barnbarn till, härligt va!!!"

• Ess
    Anonym (Farmor) skrev 2018-12-23 17:43:21 följande:
    Sant, och ingen (eller väldigt, väldigt få, kan väl ändå se andras ungar som en bonus?

"Jippi, min nya kärlek har fyra kids. Wohooo, nu ska jag få fyra bonusbarn" Mamma, du har fått fyra barnbarn till, härligt va!!!"
    Haha, precis.
    Jag kan förstå att man inom familjen om båda har barn, bestämmer sig för ett visst förhållningssätt. Men att förvänta sig att alla runt i kring ska köpa det är lite väl magstarkt.

• Anonym (Sambon pa plats)
    Anonym (Farmor) skrev 2018-12-23 17:43:21 följande:

Dyrt blir det allafall om man nu som bonusfarmor ska köpa presenter till nya bonusbarn.Bonusarna om man nu vill säga det har oftast föräldrar ,och mormor mm.som säkert köper nåt till sina barn!
Svar på tråden Mormor/farmors julklapp till bonus?