• Smlan

Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet

FruW85 skrev 2019-05-16 08:54:29 följande:
    Tack :) Går in i v14 imorgon:)
    Men det har verkligen suttit långt inne.. Efter båda missfallen (har inga barn sedan innan) så kändes det verkligen som att det inte kunde gå bra. (vågar dock inte riktigt ropa hej än) Hade så svårt att ens föreställa mig en lyckad graviditet, men för dom allra flesta så fungerar det ju faktiskt och det är på det stora hela väldigt få som fortsätter att få missfall efter missfall :)

Okej, så skönt att kunna känna det, i så fall är det bästa ju absolut att slappna av och lita på att kroppen säger till :) Håller tummarna för att det går vägen för er också nästa gång nu:)
    Jag förstår att man bli ärrad och inte vågar ropa hej än. Vecka 14 låter ju väldigt lovande! Har ni fått göra nåt mer UL utöver de vanliga? Är nästa RUL?

Jag har en dotter hemma som fyller 2 år nu i juni så jag gläds åt det. När jag blir ledsen över missfallen tröstar alltid min man med att säga att om vi bara får ett barn så ska vi vara fantastiskt nöjda. Jag vet att det är sant men när man som jag alltid har sett en stor familj framför sig så blir jag nästan manisk och kan inte tänka på nåt annat än att få ett till barn. Jag vet att det är ett lyxproblem, ett barn är en sån ofantlig skillnad från att ha 0. Jag försöker ha två tankar i huvudet samtidigt, lättare sagt än gjort ibland.
  • Smlan
    UndrandeSökare skrev 2019-05-17 11:00:12 följande:
    Ingen plan spikad än, men ska ägna sommaren åt att vila och göra roliga saker, samt att fixa mer vitaminer och mediciner inför hösten.
    Det låter som rätt prioritering!
  • Smlan
    FruW85 skrev 2019-05-17 09:23:12 följande:
    Ja, så här långt har vi inte kommit innan så det känns ju ändå väldigt bra om man tänker lite logiskt :) Här erbjuds två ul, ett runt v 14 och så rul, men vi ville göra kub vilket inte erbjuds så vi var tvungna att först boka ett tidigt ul för att se vilken vecka jag var i  och sedan boka kub utefter det. Väldigt skönt med två extra ul, men fy sjutton vad nervöst..hade ju bara misslyckade ul innan.. Vi gjorde kub i tisdags och så föll det sig så att det ul som ingår här blir nu på måndag. Min bm tyckte jag kunde få behålla det ändå iom att jag är så nervös, så jag får se den en gång till innan rul:) (och så hoppas jag att det inte hänt något sedan sist då...) Hade aldrig klarat av att gå ända till rul innan jag fick se den för första gången, som många får göra...

Ja, förstår hur du menar.. har inga barn själv och och den oron att bli helt utan barn är tuff.. Att faktiskt ha en liten familj måste vara en enorm tröst i det hela. Men samtidigt så är det ju lite orättvist att jämföra så, saknaden efter ett barn och smärtan efter missfall är ju inte kopplad till att man har ett barn innan så jag tycker att dom som resonerar så att "men du har ju redan ett barn, var glad för det" har lite fel.. Man får vara tacksam för det man har och samtidigt sörja det man går miste om <3
    Tack för din sista kommentar <3 Jag tänker ofta på att jag inte "borde" få vara ledsen över mina missfall för att jag redan har ett barn. Men jag känner verkligen inte att det går. Jag sörjer otroligt mycket!
  • Smlan
    bligravid123 skrev 2019-06-10 20:21:18 följande:

Hur har det gått för alla?

Sjöv vänta jag in mensen o sen ägglossning.

Vill ha igång kroppen så vi kan börja försöka igen

Jag fick missfall igen i maj och behövde hoppa över juni-försöket pga att jag hade rester kvar. Fick mens i förra veckan och inväntar nu ÄL som kommer bli runt midsommar. Är väldigt peppad på att försöka få till en marsbebis :)

Inväntar du mens efter missfall? Hade du också rester?
  • Smlan
    bligravid123 skrev 2019-06-11 07:05:12 följande:
    Å tack för svaret. Hur långt gången var du när du fick missfall? Tänker att det kanske beror på sånt oxå....jag testade imorse och är negativt på grav test men positiv på äggläggningen ( har inte ägglossning utan vet att de kan visa positiv när de känner HCG)
    Mitt första missfall var MA och det fick jag i vecka 11. Jag fick cytotec men allt kom inte ut utan jag fick ta en ny omgång 3 veckor senare. Då fick jag plus på graviditetstesten länge, även efter andra omgången. Detta var i december och jag fick ägglossning igen i februari. Så det tog ett tag innan kroppen var tillbaka.

Nu i maj fick jag missfallet veckan efter plusset så det hann inte gå så långt. Om det inte var för att jag hade varit hos en gynekolog som kunde se resterna så hade jag kört på nästa ÄL som kom bara 2 veckor efter missfallet. Så det blev i praktiken som en sen mens, lite rikligare.

När fick du missfall?
  • Smlan
    bligravid123 skrev 2019-06-11 09:59:41 följande:
    Ja egentligen var det inget missfall utan jag tvingades avbryta graviditeten PGA grava kromosomfel hos fostret var då i vecka 15 eller 16.
    Oj, jag beklagar verkligen! Vad fruktansvärt att behöva gå igenom något sådant.

När var detta i tiden? Jag tror att det kommer ta några veckor (månader?) innan din kropp får ur sig alla gravidhormoner. Men jag hoppas att du får återbesök för att se att allt är ute och får möjlighet att ta blodprov för att se att HCG sjunker som det ska.
  • Smlan
    bligravid123 skrev 2019-06-11 13:15:04 följande:
    20 maj skedde detta så det är tre veckor sedan. Jag har inte fått tid för återbesök eller liknande de har inte hört av sig. Är det någonting som man bokar själv/ vet du det?
    Det brukar (tyvärr) vara lite olika. En del får återbesök bokat på en gång och en del får ringa själva. Jag fick tjata mig till ett återbesök efter att jag fortfarande fick positivt graviditetstest efter 3 veckor. Då visade det sig att jag hade rester kvar och fick ta en omgång cytotec till. Så jag skulle ringa och försöka få det boka. Om de är vrånga så stå på dig och säg att du är orolig och vill veta att allt ser bra ut.
  • Smlan

Se på fan, jag är äntligen gravid igen! Är på BIM-4, ÄL+10 så att veckoindikatorn visar Gravid 2-3 veckor oroar mig lite. Först tänkte jag att det bara är positivt att hcg verkar så högt redan nu men efter en del googling så kan det också visa sig vara en mola. Eller tvillinggraviditet :) Nån som har några tankar kring det?

Jag vet att jag bara borde vara glad och njuta men djävulen på axeln sätter igång på en gång....

Jag hoppas så innerligt på en marsbebis nu!

• Smlan
    UndrandeSökare skrev 2019-06-30 14:58:09 följande:
    Grattis till plus. Ta hcgblodprov genom tex Werlabs.se eller Blodkollen.se istället. Blodprov är mycket säkrare än urinstickor.
    Tack!!

Hmmm, om jag inte har anledning att vara orolig så slipper jag helst att ta blodprov. Tror du att jag bör kolla upp det?
  • Smlan

[quote=79728004][quote-nick]Phie84 skrev 2019-07-01 15:36:38 följande:[/quote-nick]Ja fick exakt samma, kan tro att det e mina test du tagit kort på.

Blev oxå chockad men de va på riktigt denna gången, gick in i v18 igår :)

Håller tummarna!

[/

Åh, det låter betryggande! Tack för ditt svar. Jag ska försöka sluta noja nu och njuta av att det faktiskt tog sig.

Vad härligt med vecka 18. Snart RUL då? :)

• Smlan
    Phie84 skrev 2019-07-01 19:42:50 följande:

RUL om 2v. :)

Gjort KUB å där såg allt fint ut.

Njut som bara den!

Vad härligt. Stort grattis till er! Jag hoppas på samma lycka om några veckor :)
  • Smlan
    Jsv17 skrev 2019-07-05 07:53:36 följande:
    GRATTIS!!!

Min kusin fick tvillingar och hon testade väldigt starkt och veckoindikatorn stegrade sig för ?för fort? så kanske
    TACK!! 

Haha, tänk om det skulle vara tvillingar Skrattande Det vore på ett sätt lite coolt men å andra sidan vet jag ju att det blir en mer riskfylld graviditet så nu sitter jag lugnt ner i båten tills vi vet vad som finns där inne. Om allt går vägen vill säga... Jag har fått igenom att jag ska få ett tidigt ultraljud i alla fall. Har inte fått datum än men jag tror att det blir i slutet av juli. Så spännande! Och jag är glad att det är semester så man har mycket som distraherar en från att tänka och längta för mycket.

Jag läste om din resa i inlägget efter. Vad tufft för dig och familjen! Skönt att du till slut slapp operation eftersom det var det du siktade med att ta sprutan (antar jag). Jag hoppas att ni får ett plus på stickan snart (och att den lille vill stanna kvar). Tänker att det blir lite skönare att försöka under sommaren/semestern trots det dåliga vädret :) Då brukar man ju ha lite annat fokus samtidigt i alla fall.
  • Smlan
    Soligtochfint skrev 2019-07-05 10:39:47 följande:

Vid mitt förra missfall så kom det två eller tre stora klumpar som jag förstod var ?bebisen? och en liten moderkaka, då förstod jag liksom att nu är allt ute. Men den här gången har det inte kommit några klumpar, så nu blir jag lite orolig att det inte har kommit ut som det ska, gjorde ett gravtest igår som var lite svagare än dom tidigare. Är det någon som vet om det ?ska? komma klumpar för ett missfall så att allt är ute? Vill också tillägga att första dagen jag blödde hade jag så himla ont över hela nedre magen, och sedan har smärtan suttit mer vid vänster äggstock och strålat ut i låret. Är det normalt?

Vilken vecka var missfallet i? Det påverkar ganska mycket hur mycket klumpar det blir. Jag fick cytotec i vecka 6-7 och då kom inga klumpar och på efterbesöket visade sig att det fanns mycket rester kvar så jag fick göra en skrapning också.

När jag fick cytotec i vecka 11 (graviditeten hade avstannat redan i vecka 5-6) så fick jag sjuuukt mycket klumpar. Dock hade jag rester kvar på efterkontrollen ändå. Det försvann med en till cytotec-kur så jag slapp operation då.

När jag fick missfall bara en vecka efter plus blev det som en vanlig mens. Jag hade inte reagerat om det inte var för att jag tidigare hade plussat och att min mens var en vecka sen.
  • Smlan
    Soligtochfint skrev 2019-07-05 13:52:12 följande:

Tack för svaret. Jag vet inte vilken vecka, men började blöda lite mer än en vecka efter jag plussade, det digitala gick aldrig över från 1-2, så kan inte varit mer än 4-5 veckor isf. Bör man kolla upp sig efter ett missfall? Vet att jag fick tjata till mig ett ultraljud förra gången jag började blöda.

Om det är så tidigt så tror jag inte du behöver vara orolig för att det inte kommer klumpar. Sjukvården brukar inte heller vilja ta in en för efterkontroll vid ett tidigt missfall, tyvärr.

Beklagar ditt missfall :(
  • Smlan
    Jsv17 skrev 2019-07-05 18:05:56 följande:

Det var riktigt tufft faktiskt, var tom skönt att vara på ordinerad bebis-paus, behövde nog den för återhämta mig mentalt från allting... men nu känner jag mig redo och ganska positiv, 2020 SKA vi få en bebis!

Ja perfekt att detta hände oss precis innan sommaren också sen kom ju liksom sommaren, högtider och midsommar och långa sköna sommarkvällar i trädgården där man fått annat att tänka på. Jag kommer hålla ALLA tummar och tår för dig, klart det ska gå bra nu! <3

Jag förstår att det var tufft! Inte bara allt med kroppen utan ovissheten också såklart.

Jag fick ordinerad bebisvila efter mitt tidiga missfall i maj. I och för sig inte jämförbart med din tuffa resa men jag tyckte också det var skönt att få vila en månad efter många månader med sånt HIMLA fokus. Först var jag bara frustrerad men jag kände själv att jag slappande av på ett helt annat sätt när jag slapp tänka på ÄL och sen gå och vänta på BIM.

Önskar dig och familjen en välförtjänt semester och att ni får ett plus snart!
  • Smlan

Jag går in i vecka 36 imorgon och väntar en liten knodd i början på mars. Hoppas det kan ge någon hopp som eventuellt läser den här tråden. Hade två missfall innan, varav ett MA i vecka 11 vilket var väldigt tungt. Kämpa på alla där ute!

Svar på tråden Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet