• Anonym (Tom)

Varför så lite sex i vårt land?

Jag är medveten om att många blir sura över att jag postar en sådan här tråd, men jag kan aldrig upphöra att förvåna mig över hur liten - nästan obefintlig - erotisk laddning det finns i det svenska samhället (i a f på de platser jag besöker: Stockholm, Uppsala, stundtals Öland).

Eftersom min iakttagelse är helt ovetenskaplig googlade jag lite och fick genast fram en lista på städer rangordnade efter sexuell aktivitet.

Såhär ser den ut:

The most sexual cities in the world for women, ranked
    London, UK
    Paris, France
    Auckland, New Zealand
    Los Angeles, California, USA
    Chicago, Illinois, USA
    Austin, Texas, USA
    Brussels, Belgium
    Basel, Switzerland
    Liverpool, UK
    Geneva, Switzerland
    Berlin, Germany
    San Francisco, California, USA
    Zurich, Switzerland
    Glasgow, UK
    Amsterdam, Netherlands
    Manchester, UK
    Hamburg, Germany
    Seattle, Washington, USA
    New York City, New York, USA
    Rotterdam, Netherlands
    Boston, Massachusetts, USA
    Melbourne, Australia
    Ibia Town, Spain
    Ghent, Belgium
    Antwerp, Belgium
    Miami, Florida, USA
    Edinburgh, UK
    Las Vegas, Nevada, USA
    Leeds, UK
    Cologne, Germany
    Toronto, Canada
    Marseille, France
    Munich, Germany
    Montreal, Canada
    Utrecht, Netherlands
    Calgary, Canada
    Frankfurt, Germany
    Helsinki, Finland
    Portland, Oregon, USA
    Oslo, Norway
    Bristol, UK
    Barcelona, Spain
    Bergen, Norway
    Madrid, Spain
    Dublin, Ireland
    Stockholm, Sweden
    Brisbane, Australia
    Vancouver, Canada
    Leipzig, Germany
    Sydney, Australia
    nypost.com/2017/06/16/these-are-the-most-sexual-cities-in-the-world/

Och jag frågar mig - och er - : hur blev det såhär??
  • Svar på tråden Varför så lite sex i vårt land?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tom) skrev 2019-02-28 08:26:20 följande:
    Väntar fortfarande på ditt första inlägg skrivet utan svullna ådror i pannan... men jag lär få vänta.

Det är just det du nämner som får mig att reflektera. I många europeiska länder idag lever stor del av befolkningen på 1000 euro i månaden, med dåliga och osäkra arbeten och dåliga framtidsutsikter. Många har inte råd att ta semester. Men man finner livskvalitet i tillvarons små glädjeämnen: en öl med kompisarna, några varv på stans huvudgata strax före middag och - inte minst - bra och tillräckligt mycket sex. En epikureisk livsstil som tyvärr inte verka klara av att ta steget över Alperna.

I Sverige är stress pga ekonomiska problem, osäkra/dåliga jobb osv osv mycket mindre förekommande. Vårt samhälle är jämlikt och välordnat - men ändå är folk här betydligt mer stressade och olustiga. Vilket borde vara omöjligt.

Jag tror det har med vår extrema individualism att göra. Exempel hittar du hundratals varje dag, ända från morgontåget där folk sitter och petar på sina mobiler för att slippa interagera IRL. Och mycket riktigt tycker du att det är abnormt när någon faktiskt har mobilen i fickan och faktiskt betraktar sin omgivning.
    De som strosar omkring på huvudgatorna före middagen lär ju inte ha några barn de hämtat från förskolan och en massa läxor de ska hjälpa sina större barn med innan de lagar sin middag. Att par utan barn inte strosar omkring på våra städers huvudgator i vintermörker och kyla men ljumna kvällar i Sydeuropa lär ju ha sina bra skäl dessutom de som strosar har väl för avsikt att äta ute för en rimlig peng efter att de strosat, i Sverige kräver strosande i kyla full vintermundering
  • Anonym (Tom)
    Anonym (anonym) skrev 2019-02-28 09:02:10 följande:
    Du är medveten om att fattiga familjer förr i Sverige hade mängder med barn precis som fattiga familjer i slummen i världens länder har mängder med barn eftersom sex var och är det enda den fattiga ha råd med för att få en stunds glädje eftersom det är helt gratis dessutom där religion har stor betydelse  får inte kvinnan säga nej till sex med sin man utan godtagbara skäl. Bland evangelist kristna i USA tolkar de bibeln som att kvinnans kropp tillhör mannen de gift sig med och det är hennes skyldighet att stå till tjänst för mannens alla behov alltid tom. om det är lite smärtsamt för kvinnans uppoffrande i detta liv kommer att uppvägas i det eviga livet
    Men i Sverige är problemet att en mycket stor del av människorna är otillfredsställda. Att sedan den sexuella aktiviteten verkar vara väldigt låg kan ju ha ett visst samband med graden av (o)tillfredsställelse, eller hur?
  • Anonym (Tom)
    Anonym (Tim) skrev 2019-02-28 09:42:32 följande:

Har ni övervägt möjligheten att alla inte vill ha sex, eller kontakt med främlingar på tåg? Det finns människor som trivs utan dessa saker.

Hälsa och psykiskt välbefinnande påverkas av många faktorer. Vädret är ett av dem. Det är inte riktigt detsamma att gå en sväng på stan eller ta en öl i snöblandat regn och minusgrader som att göra det i medelhavsklimat. Testa.

Exakt! Vi har en klimatmässig nackdel i vår strävan efter det goda livet. Men just därför är det så viktigt att förhållandet man-kvinna fungerar bra. Taskigt klimat och dålig sexuell tillfredsställelse låter som definitionen av helvetet.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tom) skrev 2019-02-28 14:37:20 följande:
    Men i Sverige är problemet att en mycket stor del av människorna är otillfredsställda. Att sedan den sexuella aktiviteten verkar vara väldigt låg kan ju ha ett visst samband med graden av (o)tillfredsställelse, eller hur?
    Svenskarna tillhör inte de folk som är missnöjda n'är det görs stora undersökningar och det är ju inte sexlivet de nämner som något de är missnöjda med
  • Smecker
    Anonym (Tom) skrev 2019-02-28 14:37:20 följande:
    Otillfredsställda? Tvärtom är väldigt många svenskar nöjda med sina relationer. Till skillnad från, till exempel, Spanien. De har ju inte ens klimatet att skylla på. Verkar den sexuella aktiviteten vara väldigt låg? Enligt vem då?

Återigen, den där så kallade undersökningen är gjord av ett företag som utvecklar och tjänar pengar på en porr-app. Du har ingen som helst aning om hur deras undersökning gick till, du kan inte validera deras siffror och för allt vad du vet så kan det vara inräknat faktorer som är helt meningslösa för Sverige. Räknas sexaktiviteten högre eller lägre om det finns bordeller, till exempel? Sexköp är, till skillnad från de flesta andra länder, olagligt i Sverige.
    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tom) skrev 2019-02-28 14:40:47 följande:
    Exakt! Vi har en klimatmässig nackdel i vår strävan efter det goda livet. Men just därför är det så viktigt att förhållandet man-kvinna fungerar bra. Taskigt klimat och dålig sexuell tillfredsställelse låter som definitionen av helvetet.
    Förhållandet man-kvinna fungerar alldeles utmärkt här i landet betydligt färre anmälda misshandelsfall i hemmet än vad det är i Sydeuropa färre kvinnor som blir ihjälslagna av sin partner färre familjer där  makar inte ens pratar med varandra dessutom får vi fler barn och tidigare än vad man får i exempelvis Italien.
  • Anonym (Tom)
    Smecker skrev 2019-02-28 13:28:14 följande:
    Vad betyder "extrem individualism"? Svenskarna är ju nöjdare med sina relationer än vad t ex spanjorerna är. Är det trots eller tack vare denna "extrema individualism"? Är det trots eller tack vare att man petar på sina mobiler för att hålla kontakten med sina vänner och nära och kära (och slippa prata med kompletta främlingar som stirrar på en).

Återigen. Bara för att folk inte hånglar högt och lågt offentligt så betyder det inte att de inte har intima relationer, närhet eller sex med vem det nu än månde vara. Svenskarna är väldigt nöjda med sina relationer.

-----
    Återigen, den där så kallade undersökningen är gjord av ett företag som utvecklar och tjänar pengar på en porr-app. Du har ingen som helst aning om hur deras undersökning gick till, du kan inte validera deras siffror och för allt vad du vet så kan det vara inräknat faktorer som är helt meningslösa för Sverige. Räknas sexaktiviteten högre eller lägre om det finns bordeller, till exempel? Sexköp är, till skillnad från de flesta andra länder, olagligt i Sverige.
    Jag önskar verkligen att jag kunde känna igen mig i dina iakttagelser, angående svenskarnas intima och sociala relationer men vare sig min egna intryck, vänners berättelser eller rena fakta stödjer dem. Jag kommer att åka tillbaka med en känsla av obehag, inte så mycket för de sociala och sexuella misär som det finns så mycket av, utan allra mest pga att det är så svårt att diskutera den. Det verkar finnas ett stigma i den här typen av problem och man väljer helt enkelt att inte se dem i deras hela vidd. Hade det varit en ren plånboksfråga så hade säkerligen tidningar och TV varit fylld av den.

Känslan är att Sverige fortfarande är ett fantastiskt land på makronivå (lagstiftning, deltagande i den demokratiska processen, jämställdhet osv osv) men ofta hjärtskärande ömkligt på mikronivå. Den här dikotomin har väl alltid funnits, men det känns som om den bara ökar för varje år som går.
  • Anonym (Tom)
    Smecker skrev 2019-02-28 14:43:27 följande:
    Otillfredsställda? Tvärtom är väldigt många svenskar nöjda med sina relationer. Till skillnad från, till exempel, Spanien. De har ju inte ens klimatet att skylla på. Verkar den sexuella aktiviteten vara väldigt låg? Enligt vem då?

Jag citerade i förra veckan forskningsresultat publicerade i DN, som visade att 44% av svenskarna är nöjda med sitt sexliv, en mycket låg siffra. Kika på enkäterna här på Familjeliv: www.familjeliv.se/forum/thread/79250493-har-du-ett-bratillrackligt-sexliv-med-din-partner t ex, där 17 av 85 deltagare är nöjda med sitt sexliv (det är inte ens jag som startat tråden, så du kan inte skylla mig heller den här gången).

Du säger att sexköp är olagligt i Sverige. Jättebra. Men massor av dejtingappar består till stor del av prostituerade som raggar kunder och bara någon promille upptäcks av polisen. Och eftersom svenska mäns sexuella aktivitet är betydligt högre än kvinnors så är det rimligt att gissa att en hel del faktiskt tar tilfället när det bjuds. Men det kanske är bra för Den Heliga BNP att folk sätter sprätt på pengarna? Att älska med sin fru/flickvän ger ju inget ekonomiskt utslag.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tom) skrev 2019-02-28 15:05:12 följande:
    Jag citerade i förra veckan forskningsresultat publicerade i DN, som visade att 44% av svenskarna är nöjda med sitt sexliv, en mycket låg siffra. Kika på enkäterna här på Familjeliv: www.familjeliv.se/forum/thread/79250493-har-d... t ex, där 17 av 85 deltagare är nöjda med sitt sexliv (det är inte ens jag som startat tråden, så du kan inte skylla mig heller den här gången).

Du säger att sexköp är olagligt i Sverige. Jättebra. Men massor av dejtingappar består till stor del av prostituerade som raggar kunder och bara någon promille upptäcks av polisen. Och eftersom svenska mäns sexuella aktivitet är betydligt högre än kvinnors så är det rimligt att gissa att en hel del faktiskt tar tilfället när det bjuds. Men det kanske är bra för Den Heliga BNP att folk sätter sprätt på pengarna? Att älska med sin fru/flickvän ger ju inget ekonomiskt utslag.
    Och de missnöjda var inte möjligtvis småbarnsföräldrar där de är så trötta att de inte orkar ha det sexliv de egentligen skulle önska sig.
    Du får det att framstå som att om människor i morgonrusningen skulle inbjuda till småprat skulle människor ha mer sex
  • Anonym (Tim)
    Anonym (Tom) skrev 2019-02-28 14:40:47 följande:

Det finns ju fler relevanta sexuella relationer än man-kvinna, vilket ju är relevant för den som anser sex vara viktigt. Jag hör inte till dem, baserat på min egen upplevelse av hur livet är bättre utan det. Min poäng är att både sex och vädret är relevanta faktorer för välbefinnandet och att den bild du målar upp kanske inte är möjlig eller ens önskvärd här.
Svar på tråden Varför så lite sex i vårt land?