FuckGoggleAskMe skrev 2023-09-13 23:35:09 följande:
Vilken osmaklig jämförelse, människor som olagligt uppehåller sig i Sverige, riskerar inte att bli skickade till gaskammare. Du kan inte jämföra judarnas situation i Holland under kriget med de som nu uppehåller sig olagligt i Sverige. Vanligtvis har de som uppehåller sig olagligt i Sverige ingen anledning till att få asyl, de kan återvända till sina länder utan problem.
Det finns väldigt många teorier om vem som angav Anne Franks gömställe, en av dessa går ut på att det var en judisk man, men ingen vet ännu vem det var som rapporterade dem. Det finns många andra teorier.
Är det så vi vill ha det i Sverige, ett antal människor utan skyddsbehov får bo i Sverige utan anledning?
Problemet är även att de tar plats och resurser som människor med faktiskt skyddsbehov kan behöva. Det verkar dock mindre noga när man ser på hur allt är/varit skött och hur mentaliteten ser ut bland dem som tycker att de ska få stanna (utan någon motprestation eller ens någon plan för hur vi ska undvika ett överdimensionerat parallellsamhälle i decennier framåt).
Först till kvarn var ledordet och sedan slängde man igen dörren. Vilka det var som klev in i landet lite här och var, det var inte så noga och säkert inte idag heller.
Man bör även ställa sig frågan vad man ska skära ner på för att ha råd med kalaset nu när ekonomin knappast ser munter ut framöver. Vi skulle skjuta oss i foten om vi tog större statslån men med det sagt så är jag övertygad om att svinnet i Sverige kan trimmas till den grad att de skulle kunna stanna utan problem - de som menar att de ska stanna tänker dock ofta tvärtom och jag hör inte ens planer från dito toppolitiker i den här frågan, allt ska bara lösas sig och samtidigt ska Sverige tuffa på med satsningar på allt som rör sig och som vi levde i en ekonomisk bekymmersfri tid.
Jag undrar om inte omskrivningen av en av våra mänskliga rättigheter har spelat en trollroll i det här. Påhittet "Allas lika värde." är så abstrakt att det räcker att man blott upplever det som att man värderar folk likadant så är saken gjord, något i stil med "- Du är lika mycket värd för oss även om du bor ute i skogen i tält!" och så upplevs det som att man har upprätthållit en mänsklig rättighet.
Någonting annat är det med gediget uttänkta rättigheter, som det samlade intellektet i Europa stiftade för att motverka fascism och med andra världskriget färskt i minnet. De talade om att människans
värdighet aldrig ska kränkas. Även Sverige har numera med begreppet värdighet i författningen men man hör aldrig om det (förutom när Ebba Busch (KD) har ordet, som är undantaget jag känner till) och mycket tanke har det inte lagts på det heller.
Hur värdigt är det att och i ett land som Sverige att bo ute i ett tält i skogen, 14 individer i en trång två eller i diverse källarutrymmen? Hur värdigt är det att leva i ett parallellsamhälle och i ett land utan vare sig en plan för ens framtida situation och med en ekonomi på ett sluttande plan som kan få helt oanade konsekvenser?
Känner du själv att vi har lyckats upprätthålla deras värdighet i ett land som Sverige? (Tänk nu inte enbart på grövre kriminella livsstilar utan främst på dem som försöker. Jag känner några, en tämligen nära även om han tillslut blev deporterad: gymnasial utbildning (nåväl Engelska B saknades), arbete, till och med som personalchef, hygglig person, lärde sig näst intill flytande svenska på 3-4 år och som poet, även djupare förståelse för språket. Ville assimileras helt, alltid noga med att förstå kulturen tills det blev helt naturligt. Dem tänker jag på.)
Det går såklart att ställa mängder med frågor på temat men mitt svar är nej: vi kan inte upprätthålla dessa människors värdighet idag och uppgiften kommer bli allt svårare ju sämre ekonomin blir, och ingen som vill ha dem kvar verkar vara beredda på att kompromissa med någonting i övrigt och för att ge det hela en bättre chans.
Jag har ärligt svårt att förstå hur det kan gå runt folk som inbillar sig att de värderar Anders Breivik lika högt som sina egna barn och om någon faktiskt gör det så vet jag inte ens hur jag ska placera hen. Anders Breivik har lägre värde än våra husspindlar för min del men jag skulle aldrig kränka den värdighet som snigelslemmet har som människa - om inte han kränker min, såklart.
Aja, sådant här spelar ingen större roll i praktiken - det ser ut som det gör och viljorna som finns verkar bara finnas om de i alla lägen kan äta kakan och ha den kvar... och det är inte omöjligt att de kommer att behöva försöka sig på en sådan uppgift, om ekonomin blir för grym.
Sorry for the text-wall I guess.