• RebeckaZ70

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Antisemitism är ingen ny företeelse. Ända sedan Martin Luthers tid har judehat varit mer eller mindre accepterat, men varför verkar det vara så utbrett bland vänstern? (I Sverige hos S, V och MP, i UK hos Labour.)
    Man försöker dölja det med "det är inte judehat, det är kritik av staten Israel" och liknande.

Jag kommer att ta upp verkliga exempel i tråden, och även svara på frågor.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-20 14:33
    Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när de så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på palestinas sida?".
  • Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-16 15:53:23 följande:
    Även här sprider du lögner. 

Israel står anklagad för folkmord just för att ha blockerat mat, vatten, hjälpdändingar och allt annat som civila behöver för överlevnad.
    Anklagad av islamister och pro-palestinska organisationer som försöker driva ett narrativ som inte motsvarar verkligheten. Och alla uppgifter kommer från Hamas. 
  • AndreaBD
    klyban skrev 2024-11-17 00:29:12 följande:
    Det berättar att inte alla röstade för Hamas, och att de inte alla kan lastas för det dåliga valet.
    Förstår du nu?
    nihka skrev 2024-11-16 18:44:35 följande:
    Har du "glömt" att det inte har hållits några val i Gaza sedan 2006?

När man fortsätter att styra efter mandatperiodens slut utan att ha haft val kallas det diktatur. 

Förstår du nu?

Nä, denna användaren förstår inte detta.
    För denna användare ser inte där den fundamentala antisematismen finns, och ursäktar om den är från högern.

Komiskt nog, så beter sig Israel som nazister, för folkmord verkar inte störa dom alls.

Säger du nu också att Israel skulle begå folkmord? Antal dödade civila  har varit lägre än i jämförbara krig. USA har alltid haft fler civila offer när de har krigat i jämnförbara miljöer. 
  • klyban
    AndreaBD skrev 2024-11-17 10:42:34 följande:
    Säger du nu också att Israel skulle begå folkmord? Antal dödade civila  har varit lägre än i jämförbara krig. USA har alltid haft fler civila offer när de har krigat i jämnförbara miljöer. 
    Ja, det ser jag definitivt nyanser av och med tanken på att de riktar in sig på civila också och driver dom från sina hem.
    Och antar läger finns också att samla upp dom i, men det gissar jag bara på.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-17 10:40:08 följande:
    Anklagad av islamister och pro-palestinska organisationer som försöker driva ett narrativ som inte motsvarar verkligheten. Och alla uppgifter kommer från Hamas. 
    Sydafrika har anmält Israel till Internationella domstolen (ICJ) i Haag för folkmord i Gaza. Sydafrika hävdar att Israels agerande i Gaza utgör folkmord och bryter mot FN:s folkmordskonvention från 1948. Sydafrika pekar på det stora antalet civila dödsoffer, förstörelsen av civil infrastruktur och den humanitära krisen i Gaza som bevis för folkmordsliknande handlingar. Sydafrika begär att ICJ ska beordra Israel att omedelbart upphöra med sina militära operationer i Gaza.

ICJ höll utfrågningar i januari 2024 där båda parter fick presentera sina argument. ICJ har beordrat Israel att vidta åtgärder för att skydda palestinierna i Gaza. ICJ:s beslut är juridiskt bindande men domstolen har begränsade möjligheter att tvinga fram efterlevnad.

Jag tycker att det är hemskt att det finns folk i Sverige som stödjer ett folkmord. 
  • nihka
    Rataxes skrev 2024-11-17 10:29:11 följande:
    Nu blir det intressant, sista valet i PelleStina hölls 2006, Abbas sitter på ett fyraårigt presidentmandat som han erhöll 2005. 

2013 utbrast Stefan Löfven i " kära systerparti", sålunda till en diktator sedan 4 år. 
    Socialdemokraternas vurm.för diktaturer tar aldrig slut.
    Ja, tänk vad man kan lära sig av att läsa mina inlägg.

Det finns alltså inget framröstat styre i Gaza.

Ja, de orden har Löfven fått äta upp många gånger!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Rataxes skrev 2024-11-17 10:29:11 följande:
    Nu blir det intressant, sista valet i PelleStina hölls 2006, Abbas sitter på ett fyraårigt presidentmandat som han erhöll 2005. 

2013 utbrast Stefan Löfven i " kära systerparti", sålunda till en diktator sedan 4 år. 
    Socialdemokraternas vurm.för diktaturer tar aldrig slut.
    Ja, tänk vad man kan lära sig av att läsa mina inlägg.

Det finns alltså inget framröstat styre i Gaza.

Ja, de orden har Löfven fått äta upp många gånger!
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-17 10:40:08 följande:
    Nej, alla uppgifter gällande Israels överträdelser kommer inte alls från Hamas. Det finns människor på plats från världens alla hörn.

Kirurg ger vittnesskildring inför brittiska parlamentet om direkt beskjutning av på barn i Gaza. Skott i huvudet. Svårt att förneka att det handlar om krigsbrott från Israels sida:

"The Committee will do all we can to act on Professor Mamode's extraordinary testimony and ensure his experiences are heard loud and clear. If leaders are not yet listening, they should be by now."

committees.parliament.uk/committee/98/international-development-committee/news/203748/idc-chair-responds-to-shocking-evidence-on-gaza-healthcare/
  • nihka
    Märkligt nog "glömdes" detta bort att kommenteras första gången det postades, så här kommer det igen:

"Alla bör se på detta inslag där den hyllade brittiske kirurgen Nizam Mamode, som nyligen återvänt från en period av arbete på Nasser-sjukhuset i Gaza, vittnar inför det brittiska parlamentet om det aktuella läget för sjukvården i Gaza. Det är en skakande skildring"

com/MiddleEastEye/status/1856472598663594192
  • Anonym (Antiextremist)
    Det är märkligt. De har låtsas som att der regnar 🤣👍
  • nihka
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-17 16:30:38 följande:
    Det är märkligt. De har låtsas som att der regnar 🤣👍
    Men det kommer snart igen: alla uppgifter kommer från Hamas.

Nu har påven  - Hamas gren i Vatikanen *ironi* höjt rösten om att Israel behöver utredas om folkmord i Gaza.
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?