Anonym (uppochned) skrev 2024-11-19 17:56:59 följande:
Har bara läst TS.
Varför är inte kritik av staten Israel ett godtagbart argument?
Är inte vänster och jag tänker inte på judar som ett folkslag överhuvudtaget i den här frågan. Enda gången jag reflekterar över "judar" som folkslag är kring andra världskriget och förintelsen.
Jag tänker inte på att det bor judar i Israel för det är inte så majoriteten tänker. Vi ser nationer som bedriver krig och det är nationen Israel som bedriver folkmord i Palestina. Sen vem som bor i sagda Israel är en annan sak.
Det är sjukt olyckligt faktiskt för när människor i världen enbart fördömer en nations agerande så finns det tydligen judar som med allt vad de kan försöker få det att låta som att människor hatar just judar, fastän så inte är fallet.
Det här blir kontraproduktivt på så vis att dessa judar själva upphöjer sig med argumentet att folk hatar dem, när majoriteten faktiskt inte kunde bry sig mindre om vilket folkslag de tillhör, utan man ser som sagt nationer som krigar eller begår övergrepp.
Och om det nu finns judehat än idag så är det nog tyvärr så att det är judarna själva som på senare tid iaf skapar detta, helt på eget bevåg genom att hela tiden påstå att det är judehat att kritisera Israel. Det blir ett problem i sig till slut. Om resten av världen kan hålla isär begreppen nation och folkslag, varför kan inte de som påstår att det är judehat också göra det?
Har vad jag kan minnas aldrig hatat någon eller något folkslag och ser inte ner på något av dessa heller utan ser till mänskliga rättigheter men även då får man kastat på sig att man är antisemit bara för att man ser att en nation begår övergrepp.
Ja, judar har behandlats illa genom historien och det var illa och fel och idag vet vi skillnaden och det har världen lärt sig av. Det legitimerar ju dock inte nutida händelser. Det är ju inte ett frikort att bete sig hur som helst i nutid och att så fort man begår övergrepp skrika "men tänk på oss för hundra år sen".
Ja men tänk på vad ni gör just nu...
Man har där flera olika nivåer, ett är att all kritik och även den befogade är = Antisemitism.
Två, den används för kontrollera andra, och genom om de inte håller med, så rycker dom ut Antisemitism och för att kontrollera.
Tre, och den mer tokig, det är att om Antisemitismen kommer från högern, så klagar dom inte på detta, utan istället vill sopa det under mattan.
Sen nu här med Palestina, så ser vi beteenden av Israel som ibland liknar vad nazisterna gjorde.
Och den delen gör mig förbluffad, men även inser att Israel har inte lärt sig något av historien och när de anser att det är helt okey att göra som nazisterna.(Märk väl inte allt nassarna gjorde, men ett par vissa saker och rätt stora faktiskt, som driva dom från deras hem och döda en massa civila.)
Kort och gott, vi har två terrorister som bråkar med varandra, och de kommer aldrig lära sig något om de inte slutar med våld, ALDRIG.
Och ja, Israel använder offerkortet, och sen gör dom samma själva, tragiskt komiskt