• Najo

IVF hösten 2019

Jooosen skrev 2019-12-04 07:58:47 följande:

Ni som plussat här, hade ni starka symptom? Rd 7 här med femdagars. Ömma bröstvårtor men beror säkert på ovitrelle... förra ggn kom mensen på rd10.

Började känna av magen 9 dgr e befruktning dvs ruvningsdag 4. De ggr jag inte plussade fick jag mensvärk dag 11 och lite kraftigare. Annars tycker jag ökade vattniga flytningar är en bra grej som kan tyda på ngt pos. Hade önma bröst redan innan äggplock men när jag blivit gravid har de nog ökat i ömhet eller åtminstone inte minskat. Även om det varierat i styrka från dag till dag.
  • Najo
    Esmes skrev 2019-12-04 09:13:44 följande:

Spännande! Jag antar att jag får tid i januari eftersom det blir så nära jul annars. Ska prata med dem i morgon.

Får jag fråga vilken klinik du går på? Jag går på cvl i uppsala..annars kan man alltid ta VULet på ngn mödravård typ mama mia i sthlm, de har alltid öppet
  • Najo
    LLW skrev 2019-12-04 21:59:27 följande:

Verkligen! Tänk om man vetat det här för tre år sen.. fy fan. Så naiv man var. Trodde allt skulle gå så lätt.

Ja, jag är sjukskriven den här veckan och nästa. Hoppas jag känner mig tillräckligt ok för att börja jobba efter det. Kommer bli så jobbigt att gå tillbaka dock och möta alla igen. Är rädd för att någon osmidig människa ska fråga varför jag varit borta. Antar att alla undrar men vet inte vad jag ska säga om någon ställer frågan. Usch. Jag är inte redo än iallafall, det känner jag.

Hej beklagar ditt missfall. Skedde det sent? Jag fick missfall i v 7 i vpr9as, ingen visste ju men jag var så nere för räkning att jag berättade för min chef och några kolleger jag jobbade med just då. Det hjälpte mig faktiskt mkt i läkningsprocessen att prata om det. Det man får höra när man är öppen är hur vanligt det är med missfall. Öppnar man sig så öppnar sig andra. Min kollega fick missfall i V22 och där var det mkt hysch runt omkring henne och det blev nog så mkt för att folk var rädda för att prata med henne om det. Fast eg var det kanske det hon behövde. Man ska inte behöva bry sig om andra när man drabbas av ett missfall såklart, men man ska komma ihåg att fler än man tror också har missfall i bagaget. Man hanterar sorgen på olika sätt.
  • Najo
    Jooosen skrev 2019-12-07 09:49:59 följande:

Rd 10 idag men femdagars som några vet!! Igår trodde jag att mensen kom på morgonen. Satte in en tampong som var tom sen. Tar ju inte vaginaltabletter utan tog endast ovitrelle, 3 st. Sista var samma dag som embryot sattes in. Står inte ut. Känner lite molvärk men annars inget. Vågar inte testa, o se ännu ett negativt test :(. Men ska ha födeldagsfest ikväll!

Hoppas hoppas för dig!
  • Najo
    Suckxxx skrev 2019-12-08 10:43:36 följande:

Är det någon som använd sig av tekniken assisted hatched? Man gör skalet på embryon tunnare så att embryon fäster lättare. Mycket effektivt man har fyllt 35.

Jag har starkt funderat på denna teknik, jag ska ta upp det med med läkaren till nästa ivf

Menar du att blastos lättare hatchar dvs kläcks ur sitt skal då? Det är först efter detta som embryot fäster.
  • Najo

Så här skriver min klinik och jag tycker (amatörmässigt) det låter logiskt. Spontant borde andelen missfall kunna vara högre om man "manupulerar processen" för ett redan icke-genetiskt intakt embryo.

Korrekt genomförda vetenskapliga studier visar ingen positiv effekt alls av s k assisted hatching, dvs de metoder där man antingen med kemiska ämnen eller laser medvetet skadar äggskalet i förhoppning att embryot ska fästa bättre. Man ska nog vara tacksam för att det inte klart försämrar chanserna. Det mesta talar ju för att antingen är embryot helt perfekt - då utvecklas det vidare och fäster utan problem, eller så har det fel i sin genetiska programmering, och då hjälper inga manipulationer.

• Najo
    Suckxxx skrev 2019-12-08 17:34:42 följande:

Ja, precis. Är det någon som har erfarenhet av detta?

Min embryo fäste aldrig första ivf försöket, jag vet ju att sannolikheten är inte så stor första gången även om man har guldägg. Men blev orolig att min fina embryo inte överlevde/fäste där inne.

Är det ett guldägg (det vet man inte innan då man bara ser hur det ser ut ytligt) fäster det. Annars är det inget guldägg
    Suckxxx skrev 2019-12-08 17:34:42 följande:

Ja, precis. Är det någon som har erfarenhet av detta?

Min embryo fäste aldrig första ivf försöket, jag vet ju att sannolikheten är inte så stor första gången även om man har guldägg. Men blev orolig att min fina embryo inte överlevde/fäste där inne.

Är det ett guldägg (det vet man inte innan då man bara ser hur det ser ut ytligt) fäster det. Annars är det inget guldägg
  • Najo
    Jooosen skrev 2019-12-13 07:05:04 följande:

Har inte kunnat sova inatt. Testdag idag. Ruvardag 16 med blastocyst. För första gången i mitt liv och snart 3 års kämpande har vi fått ett starkt o fint gravtest! Jag tror inte att det är sant!!!!!

Grattis!!!!!!

Vilken dag hade du ET och var det med 5 dagars? Jag hade ET 16 nov och är i v6+4 idag.
  • Najo
    Najo skrev 2019-12-13 07:33:17 följande:

Grattis!!!!!!

Vilken dag hade du ET och var det med 5 dagars? Jag hade ET 16 nov och är i v6+4 idag.

Det kan jag ju räkna ut då du skrev allt:) så otroligt kul, förstår att det är overkligt efter så lång tids kämpande.
  • Najo
    Jooosen skrev 2019-12-13 07:35:38 följande:

Tack!! Insättning med femdagars 27/11. Jag är i vecka 5+0 eller 5+1! Hur mår du?

Jag mår mentalt rätt svajigt eftersom jag är 44 o missfallsrisken hög. Fick dessutom mitt första missfall i våras i v 7 med en fryst blasto. Men har iaf lite symptom. Växtvärk och idag lite illamående. Ska till kliniken på första VUL på måndag och vet inte hur jag ska klara att sätta mig upp i den där stolen för att få beskedet om det finns ngt el ej. Livrädd.

Hur mår du?
Svar på tråden IVF hösten 2019