• Najo

IVF hösten 2019

Hedblomster skrev 2019-11-02 09:23:46 följande:

Fast nää... Nu när jag jämför när det nya också legat en stund ser de åtminstone likadana ut? Gårdagens överst och dagens underst. Så skeptisk och rädd men ska försöka SANSA mig.

Tycker det undre ser starkare ut!
  • Najo
    LLW skrev 2019-11-02 21:29:38 följande:

Hoppas det blir starkare! Tar du något mer än lutinus?

Jag mår rätt skit. Började blöda nu på kvällen, så jag antar att missfallet är på gång. Känns sjukt men jag hoppas nästan det, så jag slipper gå igenom den där vidriga medicinska aborten igen. Bättre att det får gå av sig självt. Misstänker dessutom att jag blivit matförgiftad för jag började må sjukt illa efter middagen och har börjat kräkas. Livet alltså.

Skit i kvadrat! Kram
  • Najo
    Jagvetdåinte skrev 2019-11-06 06:18:12 följande:

Så var det för oss oxå så vi blev lite snopna själva dagen. Jag undrar om det stämmer då, det där med att det är bättre med vanlig ivf... att det blir starkare embryon av det. Det jag är lite nojjig för. Håller tummarna för oss att det inte är så! Är det din första hormonbehandling eller har du gjort fler?

Icsi används för att förbättra chanserna t ex då spermierna är ngt nedsatta. Jag brukar be om icsi. Den allra första ivfen som resulterade i min dotter var det naturlig befruktning men endast 2 av 7 ägg blev befruktade (och då kan det inte bli graviditet). Då blev flera dubbelbefruktade så för min del håller jag hårt i icsi.
  • Najo
    Najo skrev 2019-11-06 06:57:43 följande:

Icsi används för att förbättra chanserna t ex då spermierna är ngt nedsatta. Jag brukar be om icsi. Den allra första ivfen som resulterade i min dotter var det naturlig befruktning men endast 2 av 7 ägg blev befruktade (och då kan det inte bli graviditet). Då blev flera dubbelbefruktade så för min del håller jag hårt i icsi.

Texten hamnade lite fel. "Och då kan det inte bli graviditet" skulle komma i sista meningen. Kan inte bli graviditet när det blir dubbelbefruktning
  • Najo
    Jagvetdåinte skrev 2019-11-06 12:19:05 följande:

Jo jag förstod det, att det ökar chanserma till befruktning. Så det är ju bra! Och slipper dubbel befruktning. Men samtidigt så spelar det ju ingen roll hur många ägg som blir befruktade om det nu är så att embryo inte blir starkt nog pga det blivit till genom microinjektion. Jag tänkte bara att läkaren råkade försäga sig till oss eftersom han trodde vi skulle använda den vanliga metoden :p Så blir nojjig. Men hoppas vi får chans! Håller tummarna för att det tar sig!

Är nog inte helt med. Har din läkare sagt att de som blir befruktade via icsi att färre utvecklas pga just icsi pga embryot får ta en större smäll typ än via normal befruktning? Får jag fråga vilken klinik du går på? Detta kommer jag fråga min klinik. Det är ju absolut intressant om det nu är korrekt.
  • Najo
    Jagvetdåinte skrev 2019-11-06 21:39:59 följande:

Han sa det inte rätt ut utan mer som "inte lika skonsamt" vilket jag inte tror att han hade sagt om han visste om ändringen som sedan skulle bli, dvs icsi. Så vet inte mer än så, men blev nojjig av det han sa. Jag tänker att det oxå kan bero på att det är det mänskliga ögat som väljer spermien som injiceras, är ju inte den som faktiskt är snabbast till ägget eller hur man nu ska se på det. Men jag antar att det han menade med skonsamt kanske handlade om nålen. Men jag kanske fattade fel, är ju så mycket info som snurrar när man är där. Gör det, fråga om det.

Det ska jag absolut göra. Ska på första vul på lö o då ska jag fråga
  • Najo
    Jagvetdåinte skrev 2019-11-07 07:04:07 följande:

Intressant att se vad de säger även om jag misstänker svaret. Tror inte de hade sagt så till mig nu när det väl inte blev vanlig ivf.

Läser man på olika kliniker som bedriver ivf så står det ofta att det blir samma resultat med icsi som i naturlig befruktning i odlingsskål. Oavsett hur spermien "penetreras" så måste ägget klara av övriga delsteg och det är komplext. T ex utsöndras ngt aom gör att endast en spermie kan ta sig in. Detta verkar ju dock inte alltid funka, jag fick ju t ex några dubbelbefruktade den gången vi inte körde icsi.
  • Najo
    Jagvetdåinte skrev 2019-11-11 06:47:26 följande:

Hur går det för alla? Jag är på ruvardag 2 med en blasto idag och börjar bli lite otålig. Försöker att tänka på annat. Kom på nu att min mens är beräknad i helgen och då kommer mina päron på besök från annan ort. Kan bli en jobbig helg. Om mensen kommer vill iaf jag helst vara för mig själv. Aja.. man hoppas ju förstås att den inte kommer!

Hej,

Ska in på äggplock idag och är nervös. Lite mer blåsor denna gång och det gick mkt fortare än vanligt, fick ta ägglossningsspruta redan på kvällen efter VUL. 10 st som de tror kan ge ngt men totalt 17 så det är i sig inte "illa pinkat" för en 44-åring. Hoppas att ngt ägg är tillräckligt bra för att sluta i en bebis.
  • Najo
    Jagvetdåinte skrev 2019-11-11 07:50:18 följande:

Åh vad spännande :) Kommer att gå toppen! Då börjar väntan för dig oxå snart då. Böejar du bli luttrad av ruvardagarna tror du eller är man lika hoppfull som tidigare?

Tyvärr luttrad. Denna gång vill hag att de odlar 5 dagar men det är klinikens beslut. 2 ggr i rad har jag fått 4 befruktade och de som sattes in dag 2 blev inte graviditet, samt 1 till frysen. Oddsen är låga pga min ålder men kämpar på ett tag till.
  • Najo
    Jagvetdåinte skrev 2019-11-11 08:29:03 följande:

Förstår det till hundra. Jag tänker att jag redan omgång 2 kommer känna att "det kommer knte bli något". Känner liksom så redan lite nu. Håller tummarna åt dig. Vi får försöka njuta lite innan ev mens iaf, sen får vi sörja innan vi tar nya tag igen. <3

Plocket klart, de fick ut 9 ägg. Nu börjar väntan på besked om antal befruktade i morgon.
Svar på tråden IVF hösten 2019