• Tom Araya

Vad gör ni i denna värme?

Just nu är det så där ruskigt varmt att det påminner om den jobbiga sommaren 2018. Man vet inte var man ska ta vägen...

Nu bor jag i stan, har fönster på båda sidor öppna dygnet runt och persienner nere...
    Dagtid går det inte att vara i ett rum på solsidan.

Går i shorts och t-shirt hela dagarna, i hemmet ibland mindre.

Igårkväll gick jag till den lokala restaurangen för att äta och ta en öl, såg fram emot att sitta ute.
    Hade precis innan tagit en dusch och hade bara shorts och t-shirt på.
    När jag beställer meddelar personalen att de bara har tillstånd att ha gäster sittande ute fram till kl 22 och då var klockan 21.55...va fan! Det var tokvarmt inne, började nästa rinna om mig under den knappa kvart jag satt där. Så jag drack snabbt upp ölen och gick hem med pizzan.

Jag hade kunna ge min vänstra hand för en plats vid kusten med bad och kanske båt.

Hur gör du för att stå ut?

Hur klär du dig?

Jobbar du eller har semester?

Luftkonditionering hemma eller på jobbet?

Fläktar hemma?

Åker ni och badar?

Har ni kanske lantställe och båt?

Eller åker ni norrut?

• Svar på tråden Vad gör ni i denna värme?
  • Dexter dot com

Har jag semester när det är så här hett vänder jag på dygnet och försöker sova bort dagen i sval källare och få lite gjort under svala nätter.
    Jobbar jag så går jag upp tidigt så jag hinner stöka lite innan jobbet för efter jobbet får jag inget gjort i hettan.
    Lider fruktansvärt av hettan och drömmer om regn, moln och 18 grader utomhus!

• Anonym (Hanna)

Just denna helg har vi pinats ute och snickrat då vi gör panelbyte på södersidan på vårt hus. Vi bryter av med att duscha oss i kallt vatten med slangen och dricker mycket. Klädsel är bikini på mig och shorts på maken. På kvällarna sover vi med full fläkt på oss, nakna och med bara själva påslakanet som täcke.

Satan vad varmt det är men fan vad brun man blir x)

• Tom Araya
    Dexter dot com skrev 2019-07-28 13:50:17 följande:

Har jag semester när det är så här hett vänder jag på dygnet och försöker sova bort dagen i sval källare och få lite gjort under svala nätter.
    Jobbar jag så går jag upp tidigt så jag hinner stöka lite innan jobbet för efter jobbet får jag inget gjort i hettan.
    Lider fruktansvärt av hettan och drömmer om regn, moln och 18 grader utomhus!

Ah, minns sommaren 93...

Jag bodde fortfarande hemma hos farsan i hans villa då och sov i källaren den sommaren.
  • Anonym (...)

Åka norrut? Du, det hjälper inte ett skit! Jag är från norr och bor söderut nu.. Var hemma i norr för några dagar sen och det är ännu jävligare där. Torrt och hett!

Nu är jag i söder igen och har alla fönster stängda och neddragna. ACn är i full gång och jag lyckas iaf få ner graderna inomhus till 25 grader. Utomhus är det 30 grader i skuggan och med öppna fönster kommer det ju bara in i lägenheten..

Igår badade jag och det var ändå rätt kallt i vattnet. Men nu ligger jag i stängd i sovrummet, haha.

• Otit

Är föräldraledig med två msp barn, 2,5 år och 9 månader. Nu har lyckligtvis sambon fått semester. Men förra veckan satt vi instängda med acn på dygnet runt

Var ute i trädgården ibland och plaskade lite i barnpoolen ibland men det var för varmt. Kan inte åka och bada med barnen själv.

• Embla twopointoh
    Tom Araya skrev 2019-07-28 13:44:08 följande:
    25 är okej och även lite över det.

Vid 30 börjar tycka det blir jobbigt utan skugga, fläktande vind, svalkande bad o.dyl.

Är temperaturen en bit över 30 står jag knappt ut...

Förra sommaren hade vi många dagar med temperaturer på över 30. Jag tror 37 var rekordet där jag bodde och i det vädret jobbade jag utomhus och utan tillgång till skugga under själva arbetspasset...puh
    Jag drar nog gränsen när det är så varmt att svetten avdunstar direkt från kroppen. Då tycker jag det är på tok för varmt.

Dessutom beror det på luftfuktigheten, jag tycker det är otroligt mycket jobbigare med värme när det är hög luftfuktighet. Hellre öknen än tropikerna, alltså!
  • Embla twopointoh
    Anonym (Hanna) skrev 2019-07-28 14:07:24 följande:

Just denna helg har vi pinats ute och snickrat då vi gör panelbyte på södersidan på vårt hus. Vi bryter av med att duscha oss i kallt vatten med slangen och dricker mycket. Klädsel är bikini på mig och shorts på maken. På kvällarna sover vi med full fläkt på oss, nakna och med bara själva påslakanet som täcke.

Satan vad varmt det är men fan vad brun man blir x)

Vi målade fasaden (även på södersidan) förra sommaren. Vätskeersättning var ett måste. Baksidan av makens vader och nacke såg ut som brunt trä, så illa for huden av solen trots den högsta solskyddsfaktorn.

Jag har en fuktig handduk som täcke, även med full fläkt på. I går kväll/natt var det 29 grader i vårt sovrum.
  • Tom Araya
    Anonym (...) skrev 2019-07-28 14:27:22 följande:

Åka norrut? Du, det hjälper inte ett skit! Jag är från norr och bor söderut nu.. Var hemma i norr för några dagar sen och det är ännu jävligare där. Torrt och hett!

Nu är jag i söder igen och har alla fönster stängda och neddragna. ACn är i full gång och jag lyckas iaf få ner graderna inomhus till 25 grader. Utomhus är det 30 grader i skuggan och med öppna fönster kommer det ju bara in i lägenheten..

Igår badade jag och det var ändå rätt kallt i vattnet. Men nu ligger jag i stängd i sovrummet, haha.

Jag har inte kollat väderleksrapporten i Kiruna...

Men det är ju inte ovanligt att det långt norröver är några grader svalare än här runt mälardalen eller söderut.
  • Pentra

Njuter i fulla drag, dricker varmt te, solar och är inomhus omvartannat, åker ut i vår vackra natur, umgås med vänner, äter god mat/fikar ute; slappar, läser och förkovrar mig; sover med öppna fönster och fläkt i taket på nätterna, åker båt med min kollega och umgås hett och nära. Att gå lättklädd utan att frysa är helt underbart. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Anonym (svettig resenär)

Jag sitter på ett tåg utan ac. För en gångs skull är det ingen av medpassagerarna som gäller över drag utan alla är överens om fönstren ska vara så öppna som det bara går.

Svar på tråden Vad gör ni i denna värme?