• Tom Araya

Vad gör ni i denna värme?

Just nu är det så där ruskigt varmt att det påminner om den jobbiga sommaren 2018. Man vet inte var man ska ta vägen...

Nu bor jag i stan, har fönster på båda sidor öppna dygnet runt och persienner nere...
    Dagtid går det inte att vara i ett rum på solsidan.

Går i shorts och t-shirt hela dagarna, i hemmet ibland mindre.

Igårkväll gick jag till den lokala restaurangen för att äta och ta en öl, såg fram emot att sitta ute.
    Hade precis innan tagit en dusch och hade bara shorts och t-shirt på.
    När jag beställer meddelar personalen att de bara har tillstånd att ha gäster sittande ute fram till kl 22 och då var klockan 21.55...va fan! Det var tokvarmt inne, började nästa rinna om mig under den knappa kvart jag satt där. Så jag drack snabbt upp ölen och gick hem med pizzan.

Jag hade kunna ge min vänstra hand för en plats vid kusten med bad och kanske båt.

Hur gör du för att stå ut?

Hur klär du dig?

Jobbar du eller har semester?

Luftkonditionering hemma eller på jobbet?

Fläktar hemma?

Åker ni och badar?

Har ni kanske lantställe och båt?

Eller åker ni norrut?

• Svar på tråden Vad gör ni i denna värme?
  • flygrl
    Tom Araya skrev 2019-07-30 22:31:54 följande:

Japp och som vanligt får jag ett seriöst och välformulerat svar från dig.

Du är väldigt tacksam att ställa frågor till, måste jag säga.

Tack!
  • Tom Araya

Hur gör ni och vad gör ni en dag eller sommar som denna, vad det gäller hantering av värmen?

• Anonym (B)

Hemma med fördragna mörkläggnings gardiner. Hela dagarna. Hela sommaren.

• fluu

Döööör typ. Nej, men jag har fått öka dosen på min hjärtmedicin.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (124)
    Tom Araya skrev 2021-07-13 19:15:08 följande:

Hur gör ni och vad gör ni en dag eller sommar som denna, vad det gäller hantering av värmen?

Håller mig och bebis (6 månader) inne. Drar ner persienner och drar för gardiner/mörkläggningsgardiner. Sitter i princip klistrad framför fläkten som går på högvarv samt dricker massa vatten. Går inte ut mellan 9-16 om det inte blåser friska vindar, då brukar vi köra med UV-tält ute i skuggan.

Hade jag inte haft en bebis så hade jag troligtvis varit iväg och badat eller gått ut på promenad.
  • lövet2
    Kliver upp kl 6 och gör allt det där som blir för jobbigt att göra sedan; diskar, kör en tvätt, städar lite och kanske förbereder middagen. När värmen stiger men fortfarande inte är jobbig, så gör jag saker utomhus. Klipper gräs, kastar sopor på Återvinningen, tar en cykeltur. De varmaste timmarna tillbringar jag i hammocken med en bra bok. Äter glass, dricker kaffe. Naturligtvis ser jag till att skuggas av parasoll och hammocktak.
    Vid 18-tiden börjar det gå att leva normalt igen, så då försöker jag röja undan efter middagen. Sedan gör jag sådant jag inte orkat under dagen. Brukar gå hem till min bror och dricka kaffe i kvällssolen ute på hans altan framåt 20-tiden. Då är det så pass att man orkar sitta i solen.
  • Anonym (Med style)

Kör helt ny taktik de senaste åren eftersom jag har litet barn .

Stänger in oss , gardiner för fläkt och tv på.

När kvällen infinner sig så blir det bad och mat.

Men att stänga värmen ute tycker jag i allmänhet funkar bättre än att vädra in den. Det förutsätter dock att man har persienner och gardiner .

• Anonym (Smälter)
    Anonym (Med style) skrev 2021-07-14 14:58:25 följande:

Kör helt ny taktik de senaste åren eftersom jag har litet barn .

Stänger in oss , gardiner för fläkt och tv på.

När kvällen infinner sig så blir det bad och mat.

Men att stänga värmen ute tycker jag i allmänhet funkar bättre än att vädra in den. Det förutsätter dock att man har persienner och gardiner .

Har kört samma taktik denna sommar (vi har haft 25-30 grader i snart tre veckor nu, avlider). Ner med persiennerna. Fönster och vädringsluckor stängda. Så fort solen gått ner: Upp med fönster, balkongdörr och vädringsluckor så det kan luftas ordentligt. Gamla hederliga korsdrag! Fungerar faktiskt toppenbra! Visst känns det lite konstigt att uggla i en lägenhet med persiennerna nerdragna på dagen men det gör en avsevärd skillnad! 
  • isterband

Bor också i stan (sthlm) men har natur och stränder runt omkring mig.  (nacka) Jag rör mig ute om jag är väldigt tvungen. Ibland har jag gått ner till vattnet men det är alltid så satans mkt folk överallt så jag brukar välja att gå dit på kvällarna/nätterna. Har inget sommarhus. Klär mig i klänningar elr kjol / tshirt. Hemma typ så lite som möjligt. Har fläktar och öppna fönster. Kan inte ha öppet på nätterna dock då min katt drar ut eller grannkatter smiter in.
    Har semester tack och lov. Men sen tillbaka till kneget och då vet jag fan inte hur det ska gå.  Tycker denna värme är sjukt jobbig.  Allt går i slowmotion, man har ingen aptit, sover dåligt och blir helt apatisk.

• Anonym (Surkärring)

- Står inte ut. Hatar denna värme.. känner mig sur och irriterad hela tiden. Duschar mig kall.

Hur klär du dig?

- Luftiga ljusa kläder. Trekvartsbyxor - vita blusar. Hemma går jag bara i en luftig blus.

- Jobbar tre veckor till. Vill ha semester NU. Är så less på jobb. Hade jag varit ledig hade jag åkt bort där vädret är svalare.

- NEJ. Jobbar hemma. Lite korsdrag kan fixas.

Fläktar hemma?

- NEJ. Bara en värmefläkt av nån anledning.

Åker ni och badar?

- Har gjort en kväll men orkar faan ingenting. Surar mest. ?Duschar kallt.

-Nej, men brukar hyra båt för fisketur. Men i denna jävla värme orkar jag inte det heller.

Mvh

Surkärringen som längtar efter regn och 12 grader.

• Jonnynilsson
    Jag hade kunna ge min vänstra hand för en plats vid kusten med bad och kanske båt.
    Har båt som vi åker ut med så snart vi kan. Just nu jobbar jag, men nästa vecka så är jag ledig några veckor.

Badar i poolen och har AC på inne.

Hur klär du dig?
    Badbyxor

Jobbar denna veckan också.

Ja AC på jobbet och hemma.

Fläktar hemma?
    I taket i sovrummet.

Åker ni och badar?
    Ja

Bara båt.

Eller åker ni norrut?
    Nix. Om det går eller inte på grund av Corona så blir det nog en vecka på Öland.
  • flygrl

Tja, som jag skrivit tidigare i tråden är värmen inte just nåt jag måste hantera utan jag njuter fulla drag av den. Önskar det kunde va så här året om. Självklart försöker jag klä mig lätt och luftigt, dricka ordentligt och ta mig iväg att bada ibland. Men jobbigt är det aldrig.

Kul se att du är tillbaka, Tom!
  • Drottningen1970

På helgerna åker jag och badar. Om man ligger i ett par timmar runt lunch så håller man sig sval resten av eftermiddagen.

På vardagarna sitter jag med alla fönster stängda, rullgardinerna nere och jobbar med en fläkt från varje håll. Försöker bara överleva. Äter mycket isglass. Funderar på att åka och bada en sväng nu så man är nedkyld till natten och kanske får sova lite.

Svar på tråden Vad gör ni i denna värme?