• Tom Araya

Vad gör ni i denna värme?

Just nu är det så där ruskigt varmt att det påminner om den jobbiga sommaren 2018. Man vet inte var man ska ta vägen...

Nu bor jag i stan, har fönster på båda sidor öppna dygnet runt och persienner nere...
    Dagtid går det inte att vara i ett rum på solsidan.

Går i shorts och t-shirt hela dagarna, i hemmet ibland mindre.

Igårkväll gick jag till den lokala restaurangen för att äta och ta en öl, såg fram emot att sitta ute.
    Hade precis innan tagit en dusch och hade bara shorts och t-shirt på.
    När jag beställer meddelar personalen att de bara har tillstånd att ha gäster sittande ute fram till kl 22 och då var klockan 21.55...va fan! Det var tokvarmt inne, började nästa rinna om mig under den knappa kvart jag satt där. Så jag drack snabbt upp ölen och gick hem med pizzan.

Jag hade kunna ge min vänstra hand för en plats vid kusten med bad och kanske båt.

Hur gör du för att stå ut?

Hur klär du dig?

Jobbar du eller har semester?

Luftkonditionering hemma eller på jobbet?

Fläktar hemma?

Åker ni och badar?

Har ni kanske lantställe och båt?

Eller åker ni norrut?

• Svar på tråden Vad gör ni i denna värme?
  • Pentra
    Tom Araya skrev 2019-07-28 16:45:47 följande:
    Just denna gång är det ju vad du tycker om den extrema värmen. Jag och många med mig tycker det är för mycket och lider mer eller mindre. Men från dig och Pussan blir man ju inte förvånad över egeneskaper, åsikter eller aktiviteter som är lite annorlunda, snarare tvärt om. Nu får du inte ta det som kritik, jag tycker ni båda är härliga på ert sätt och ni har ju er fulla rätt till det. Världen vore en tråkigare plats utan sådan som dig och Pussan, exemplvis (finns andra sköna original också). Kram på dig

Jag fryser 8-9 månader om året, så att det kan göra ont i kroppen både här och där om jag inte passar mig, så sommaren är min årstid. Visst kan det naturligtvis bli svettigt ibl, men då tar jag mig en dusch. Att gå ut med blött hår samt att dricka/sippa på varmt kaffe eller varmt te gör också att man svettas mindre. Jag har legat och solat på sandstranden en hel dag när det varit ca 27 grader i skuggan och bara behövt mellan 3.5-5 dl vätska (te). Svettigt? Ja, något, efterhand. Solsting? Nej. ... Jag har inget emot att det är 24 grader inomhus, eller tom. ytterligare några grader , men vid 24 svär min stackars sambo ve och förbannelse för då flyter han bort. :-/ ... Kram, Pentra
  • modsey

Älskar värmen!!

Hur klär du dig?
    klänning, lufta tunna byxor och blus ( bomull) eller kjol och blus

jobbar 

jo på jobbet

Fläktar hemma?
    nej, har ett väldigt svalt hus i sig

Åker ni och badar?
    japp!

Nix

Eller åker ni norrut?
    nix

• Gizmo

Jag hatar alltid sommaren, längtar till vintern med snö och kyla!

Håller mig inomhus för det mesta, får eksem av solen & värmen.
    Hemma har jag bh och trosor på mig, utomhus shorts och funktionströja.

Har många fläktar i lägenheten, sover med öppna fönster med endast påslakan över mig.

• Fosfat

Jag ska föda om 3 dagar och känns som jag ska dö i värmen. 36 på uteplatsen och 29 inne i flera dagar nu.

Går runt spritt språngande näck och gnäller.

Gnäller å grinar. Klagar och är helt utmattad.

Ber för att det ska bli lättare efter förlossningen. Men jag hatar sommaren i vanliga fall också. Usch!

• nernu

Det har varit en ganska normal sommar. Lite värmeböljor brukar vi alltid ha. Men man upplever det nog som värre eftersom man har förra sommaren färsk i minnet. Vi provade att pka norrut men det var 34 grader i Umeå så det hjälpte inget vidare. Väntar in hösten.

• sextiotalist
    Tom Araya skrev 2019-07-28 10:06:41 följande:

Just nu är det så där ruskigt varmt att det påminner om den jobbiga sommaren 2018. Man vet inte var man ska ta vägen...

Nu bor jag i stan, har fönster på båda sidor öppna dygnet runt och persienner nere...

Igårkväll gick jag till den lokala restaurangen för att äta och ta en öl, såg fram emot att sitta ute.
    När jag beställer meddelar personalen att de bara har tillstånd att ha gäster sittande ute fram till kl 22 och då var klockan 21.55...va fan! Det var tokvarmt inne, började nästa rinna om mig under den knappa kvart jag satt där. Så jag drack snabbt upp ölen och gick hem med pizzan.

Jag hade kunna ge min vänstra hand för en plats vid kusten med bad och kanske båt.

Hur klär du dig?

Fläktar hemma?

Åker ni och badar?

Eller åker ni norrut?

Har hemester, tre rullande projekt
    Hur jag står ut?
    Har man något val?
    Klädsel, svala klänningar
    Hemester
    Luftkonditioneringen på arbetet fungerar sådär, har solskydd vid fönstret. Hemma har vi en kass AC som vi sätter på till kvällen, annars är det tvärdrag som gäller.

Jag är ingen strandmänniska, men tar ett dopp då och då för att svalka ner mig.
    Vi var på vårt landställe förra veckan.

• Anonym (hmm)

Jag bor i södra Frankrike. ALLA våra somrar är som förra sommaren i Sverige ;)
    I år har vi t.o.m haft dagar med upp mot 45 grader.

Här kommer några tips för att stå ut:

1. Stäng fönstren mellan kl 9 - 20 kanske, dra för gardinerna/markiserna eller vad ni nu har så att det blir mörkt inne. Öppna fönstrena på kvällen, natten och morgonen endast. Då hålls den svala luften från morgonen inne i lägenheten/huset och det blir inte olidligt.

2. Använd keps/hatt för att skydda er, samt lösa kläder om ni kan.

3. Torka tvätten i sovrummet, vattnet som avdunstar gör att det blir svalare.

4. Har ni fläkt så ställ den vid ert öppna fönster på kvällen/natten, då drar den in den svalare luften utifrån.

5. Sen självklara saker som att drick mycket vatten, duscha kallt, sitt i skuggan, gå inte ut mellan kl 11-15 men om ni gör det så var vid en plats där ni kan kyla ner er, typ badplats.

• flygrl
    Tom Araya skrev 2019-07-28 18:38:19 följande:

Jag som mest har mörka och svarta kläder håller mig gärna borta från solen som påklädd.

Du borde kunna märka av motsvarande, fast tvärt om, ju mindre kläder du har desto varmare borde det bli i solen, mot om du hade täckande, men ljus, luftig och tunn klädsel.

Det är ju inte för intet som folk i varmare länder gärna klär sig så.

Jag har läst om väserlänningar som varit bosatta i Afrika och ME under längre period och hur de anpassat sin klädsel efter lokala traditioner, inte för att kulturellt passa in, utan för att de kom fram till att det var mest praktiskt utefter klimat.

Ljusa och luftiga plagg av typ vi skulle kalla klänning lär vara toppen.

Jag är som sagt väl medveten om att mörka färger drar till sig värmen men då mörk hy/hår/ögon är en anpassning som uppstått i områden med intensiv sol och såna områden också har hett klimat kan jag tänka mig att mörk hy också på nåt vis är ändamålsenligt i skydda kroppen mot värmen.

Melaninet i huden förhindrar UV-strålarna att tränga ner djupt. Kanske håller det då också värmen ute? Jag säger inte det är så men spekulerar lite fritt här, kanske har jag helt fel.

Jag kan ju inte heller veta om jag skulle känna mig svalare i solen om jag hade ljus hy, bara spekulera.

Sen det där med klädseln. Klart rätt sorts kläder kan va ett bra skydd mot solen men det är också olika i varma länder hur man klär sig. I vissa delar av Afrika sveper man in sig i heltäckande kläder medans man i andra traditionellt inte alls bär särskilt mycket kläder. I dom delar av Latinamerika mina föräldrar kommer ifrån (även om dom nu är afrolatinos) klär sig speciellt tjejer ganska lättklätt. Och det är nära ekvatorn.

Men visst typ stora långa skjortor i ljus luftig bomull är nog väldigt behagliga när det är hett. Och alla behöver vi tänka på skydda oss mot malignt melanom oavsett hudfärg.
  • Anonym (EN)
    Tom Araya skrev 2019-07-28 10:06:41 följande:

# jag står inte ut, avskyr den här värmen.

Hur klär du dig?

# så tunt som möjligt

# har som tur är semester

# ingen ac tyvärr och jättevarmt hemma

Fläktar hemma?

# har en fläkt som ungarna har lagt beslag på

Åker ni och badar?

# ja, åker till havet. Man får ju dock bada med två minuters intervall för att stå ut

# nix

Eller åker ni norrut?

# var precis norrut, lika varmt där

Svar på tråden Vad gör ni i denna värme?