Malmö86 skrev 2020-01-23 19:24:07 följande:
Det ingår i hälsosamtalet.
Det är inte pga dig och för att undvika en eventuell övervikt eftet graviditet som de kommer med rekomendationerna, utan för att det inte är bra för barnet. Kan bland annat leda till havandeskapsförgiftning..
Har full förståelse för att "man får va fin som man är" osv.. men när det direkt är ohälsosamt är det vårdens ansvar att påpeka detta och hjälpa med det.
Jag har redan gått upp 1,5 kg och äter 1800 kcal om dagen plus tränat cross fit 4 ggr i veckan. Vilket inte borde resultera i viktökning, men barnmorskan sa till mig att mycket är hormonellt vid en graviditet och man kan inte göra så mycket åt det.
Jag tänker på en person som har högt bmi från början får gå upp 7-11 kg vilket är mindre än vad en graviditet ens väger med bebis o moderkaka m.m. Der innebär ju att dom i princip ska gå ner i vikt under en graviditet.
Tycker det är bra att dom informerar om hälsa o kost vad som är bra. Men att ange hur många kilon som är ok att gå upp känns inte rimligt för mig. Dom flesta i min närhet har gått upp mer än vad rekommendationen har sagt och tycker det är ångestladdat.