emmne91 skrev 2020-01-24 06:22:49 följande:
Jag har redan gått upp 1,5 kg och äter 1800 kcal om dagen plus tränat cross fit 4 ggr i veckan. Vilket inte borde resultera i viktökning, men barnmorskan sa till mig att mycket är hormonellt vid en graviditet och man kan inte göra så mycket åt det.
Jag tänker på en person som har högt bmi från början får gå upp 7-11 kg vilket är mindre än vad en graviditet ens väger med bebis o moderkaka m.m. Der innebär ju att dom i princip ska gå ner i vikt under en graviditet.
Tycker det är bra att dom informerar om hälsa o kost vad som är bra. Men att ange hur många kilon som är ok att gå upp känns inte rimligt för mig. Dom flesta i min närhet har gått upp mer än vad rekommendationen har sagt och tycker det är ångestladdat.
Det jag fick höra sist jag var gravid var att en graviditet väger mellan 8-13 kg så det är normalt att gå upp.
Tror inte de menar att målet för de med högt bmi är att försöka gå ner i vikt utan kanske tänka mer på vad man stoppar i sig för att minska riskerna att gå upp ännu mer.
Jag förstår och tycker det är bra att de informerar om detta då det innebär så stora risker om man går upp väldigt mycket under graviditeten. Både för sig själv och barnet. Speciellt om man redan innan har högt bmi.