• smulpaj01

Oro över ex, försökt ta sitt liv idag...

Fick ett sms om att han tagit massor av sömntabletter för att aldrig mer vakna, avslutade med att önska mig allt gott.

Han har mått dåligt en längre tid men hur dåligt vet inte jag eftersom vi inte ses längre.

Jag ringde 112 (självmordslinjen stänger kl 24), lämnade alla uppgifter så jag hoppas de går dit.

Men jag får ju ingen återkoppling så om inte han hör av sig blir det en sömnlös natt och framåt.

Och innan någon säger att när man hör av sig är det bara ett rop på hjälp, min mamma försökte flera gånger och vi lyckades i tid varje gång eftersom hon ropade på hjälp. Själv blev jag drogad en gång och överlevde för att den jag kontaktade tog det på allvar och polis bröt sig in.

Vad göra nu?

• Svar på tråden Oro över ex, försökt ta sitt liv idag...
  • Anonym (M)

Ring en anhörig eller nära vän till exet?

• Muse

Finns det någon möjlighet för dig att ta dig dit? Har du möjlighet att kontakta någon närstående till honom?

• Drottningen1970

Det är polisen man ska ringa eftesom endast de har mandat att ta sig in i bostaden och se till att personen blir läkarbedömd.

• Anonym (Obi Wan Kenobi)

Jag anser att du redan gjort det rätta genom att ringa 112 och ge alla uppgifter. Bollen ligger nu hos polisen, och av egen erfarenhet vet jag att de använder stora resurser om de tror att de kan förhindra ett självmord.

• Muse

Kan för övrigt tillägga att jag tänker att det var helt rätt att ringa 112. Och visst, det kanske ?bara? är ett rop på hjälp, men även då behöver man hjälp (och sådana

försök kan såklart oavsiktligt gå vansinnigt fel).

• Anonym (f)
    smulpaj01 skrev 2020-05-17 00:58:11 följande:

Fick ett sms om att han tagit massor av sömntabletter för att aldrig mer vakna, avslutade med att önska mig allt gott.

Han har mått dåligt en längre tid men hur dåligt vet inte jag eftersom vi inte ses längre.

Jag ringde 112 (självmordslinjen stänger kl 24), lämnade alla uppgifter så jag hoppas de går dit.

Men jag får ju ingen återkoppling så om inte han hör av sig blir det en sömnlös natt och framåt.

Och innan någon säger att när man hör av sig är det bara ett rop på hjälp, min mamma försökte flera gånger och vi lyckades i tid varje gång eftersom hon ropade på hjälp. Själv blev jag drogad en gång och överlevde för att den jag kontaktade tog det på allvar och polis bröt sig in.

Vad göra nu?

De brukar ta det på allvar, så de gick säkert dit. 
  • smulpaj01

Tack för era svar. Jag är mer eller mindre säker nu på att det var allvar. Han hade aldrig medvetet struntat i att besvara ett oroligt sms från mig. :(

Hans familj bor långt härifrån och jag har ingen kontakt med nån vän så jag får väl veta på nåt sätt tids nog. :'(

• smulpaj01
    Anonym (f) skrev 2020-05-17 02:11:43 följande:

De brukar ta det på allvar, så de gick säkert dit. 

Jag var kvar i luren när de gick dit, vi hade 3 partsamtal där jag berättade portkod, våning och namn på dörren till ambulanskillen. Sedan mute:ade larmkillen så jag hörde inget, när han kom till luren igen ville han ha killens fullständiga personnummer.

Jag sa att jag inte kommer ihåg hans 4 sista och frågade om det finns nåt mer jag kan göra. Han svarade lågmält att Nej vi kan lägga på nu.

Är han död då?
  • fornminne

Hoppas det löste sig! Han behöver verkligen hjälp låter det som. Samtidigt skulle jag bli arg om jag var du. Varför hörde han av sig till dig med den där informationen om ni inte ses längre? Låter som han försökte skuldbelägga dig eller nåt.

• Anonym (Kvinna 39)
    smulpaj01 skrev 2020-05-17 03:56:27 följande:
    Jag var kvar i luren när de gick dit, vi hade 3 partsamtal där jag berättade portkod, våning och namn på dörren till ambulanskillen. Sedan mute:ade larmkillen så jag hörde inget, när han kom till luren igen ville han ha killens fullständiga personnummer.

Jag sa att jag inte kommer ihåg hans 4 sista och frågade om det finns nåt mer jag kan göra. Han svarade lågmält att Nej vi kan lägga på nu.

Är han död då?
    Det låter som ett märkligt avslut men försök att inte läsa in för mycket i det!

Bor ni långt från varandra, känner du någon granne du kan fråga, har du fått tag i hans familj än? Jag förstår att du är orolig, det var tur att du agerade snabbt.

Beroende på tidslinjen så borde de ha hunnit i tid för att plocka upp honom och sätta honom på magpumpning eller liknande, om han t ex hörde av sig till dig direkt efter att han svalt tabletterna.
Svar på tråden Oro över ex, försökt ta sitt liv idag...