• Anonym (Kalle)

Bråk över magtröja

Min dotter går i femman.

Igår hade hon gått och shoppat med en kompis efter skolan och kom hem med nya tröjor.

Hon visade upp dom och dom såg bra ut, till den sista som visade MINST tio centimeter av magen. Jag sa att den får vi lämna tillbaka och hon blev förbannad.

Jag sa att hon är för ung för sånt och att jag inte kommer låta henne behålla och nu har hon gömt den och jag lyckas inte hitta den.

Hon visste innan att jag aldrig skulle godkänna ett sånt plagg.

Min kompis tycker att jag ska låta henne använda den.

Vad hade ni gjort i min sits?

• Svar på tråden Bråk över magtröja
  • Anonym (Överdrivet)
    Anonym (Kalle) skrev 2020-12-09 17:47:59 följande:

Tröjan är tajt och framhävde alla former, köpt på damavdelningen. Känns inte som ett lämpligt plagg till en elvaåring.

Är det att magen syns eller är det att tröjan är tight som är problemet?
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Överdrivet) skrev 2020-12-09 18:26:03 följande:

Är det att magen syns eller är det att tröjan är tight som är problemet?

Både och.
  • Anonym (Överdrivet)
    Anonym (Kalle) skrev 2020-12-09 18:28:10 följande:

Både och.

Det låter som det är lämpligare att hennes mamma tar detta. Men förstår att du inte tycker det är lämpligt med tröjor som gör att brösten syns. Magen tycker jag är helt ok.
  • Räkan77

Tighta tröjor som inte är urringade måste väl ett barn få ha på sig? Annars tycker jag det definitivt slår över till att bli kontrollerande och hämmande. Det är tradition i Sverige att man får ha på sig tighta kläder. Magtröjor kan man ha ett linne under i skolan.

• AnnaSturesson
    Räkan77 skrev 2020-12-09 18:49:49 följande:

Tighta tröjor som inte är urringade måste väl ett barn få ha på sig? Annars tycker jag det definitivt slår över till att bli kontrollerande och hämmande. Det är tradition i Sverige att man får ha på sig tighta kläder. Magtröjor kan man ha ett linne under i skolan.

Ja tycker inte det är något att bråka om.
  • Anonym (Lol)
    Snälla nån hur överbeskyddande är ni? Kanske tvinga på henne en burka också när ni endå håler på
  • ljusglimtan

Oj många här som inte borde få vara föräldrar.. de tycker det är helt ok att peddogubbar glor på deras barn verkar det som.

• Kvittning
    ljusglimtan skrev 2020-12-09 19:12:16 följande:

Oj många här som inte borde få vara föräldrar.. de tycker det är helt ok att peddogubbar glor på deras barn verkar det som.

Och jag tänkte precis tvärtom. Många här som lägger sig i alldeles för mycket hur deras barn klär sig istället för att låta dem själva utforska modet och vad de trivs i. 
  • annakarlsson

Kan du hitta den på nätet så det går att se hur den ser ut? Kan ju vara allt från helt oskyldigt till ganska utmanande.

Men en magtröja tycker jag Inte är en stor sak.

• AnnaZL
    Anonym (2 barns mor) skrev 2020-12-09 17:16:27 följande:

Inget att bråka över.
    Som allt annat så är det hur hon kombinerar sina kläder som räknas.
    Avklippta jeans som visar halva rumpan och magtröja, näe aldrig.
    Träningsbyxa eller andra höga byxor, linne och magtröja, ja det kan vara helt ok.
    Att som äldre småfet mamma humoristiskt klä sig fel eller osmakligt och utföra ett dansnummer framför modesökande ungdomar ledde till att mina klär sig hyggligt.

Haha, jag ser det framför mig, tack för det! Vilket kreativt och roligt sätt att få igenom sin poäng!
Svar på tråden Bråk över magtröja