• Anonym (Kalle)

Bråk över magtröja

Min dotter går i femman.

Igår hade hon gått och shoppat med en kompis efter skolan och kom hem med nya tröjor.

Hon visade upp dom och dom såg bra ut, till den sista som visade MINST tio centimeter av magen. Jag sa att den får vi lämna tillbaka och hon blev förbannad.

Jag sa att hon är för ung för sånt och att jag inte kommer låta henne behålla och nu har hon gömt den och jag lyckas inte hitta den.

Hon visste innan att jag aldrig skulle godkänna ett sånt plagg.

Min kompis tycker att jag ska låta henne använda den.

Vad hade ni gjort i min sits?

• Svar på tråden Bråk över magtröja
  • AmericanMommy

Får 11-åringar verkligen handla själva utan en vuxen? Där jag bor får inte affärer ta emot pengar av så små barn och man får dessutom inte vara utan vuxen tillsyn förrän man är 14.

• Anonym (Malin)
    Anonym (String) skrev 2020-12-09 22:46:05 följande:

Barn har inga former, men tröjan framhäver former? Det är en fin tröja. Be henne byta till en större eller säg åt henne att ha den med högt skurna byxor.

Det vimlar inte av män som stirrar på 11 åringar. 15 åringar kanske men inte 11 åringar. Det finns inte pedofiler i varje buske.

Det är många 11-åringar som fått bröst och att då ha en tröja som sitter väldigt tight förstår jag att många har åsikter om.
  • annakarlsson
    AmericanMommy skrev 2020-12-09 22:53:34 följande:

Får 11-åringar verkligen handla själva utan en vuxen? Där jag bor får inte affärer ta emot pengar av så små barn och man får dessutom inte vara utan vuxen tillsyn förrän man är 14.

Ja det är klart dom får göra det. Skickade mina barn till affären för att handla småsaker när de var runt 9. Att börja handla lite kläder själv är nog ganska vanligt runt 11-13 års åldern.

Att inte kunna vara ute själv innan man fyllt 14 låter inte riktigt friskt. Kan man inte gå eller cykla själv till exempelvis kompisar eller skola. Förrän man är 14 där du bor?

.
  • AmericanMommy
    annakarlsson skrev 2020-12-09 23:44:45 följande:

Ja det är klart dom får göra det. Skickade mina barn till affären för att handla småsaker när de var runt 9. Att börja handla lite kläder själv är nog ganska vanligt runt 11-13 års åldern.

Att inte kunna vara ute själv innan man fyllt 14 låter inte riktigt friskt. Kan man inte gå eller cykla själv till exempelvis kompisar eller skola. Förrän man är 14 där du bor?

.

Ja, dom måste gå med en vuxen till skolan. Jag fick en utskällning av skolan när jag lämnade min 10 åring att vänta 10 minuter själv utanför hans klassrum på morgonen innan skolan började.

För ett tag sedan, var det en mamma som lämnade sin 11 åring att leka på Lego Store på mallet nära oss medan hon gick till en annan affär på samma mall för att handla. Hon var borta typ 45 minuter och polis och soc blev inkallade.

Jag låter mitt barn vara ute själv på vår tomt, det kan lagen inte säga något om så länge jag är hemma. Men om han är ute och cyklar på gatan så måste jag vara med hela tiden. Jag är mest rädd för att bli anmäld därför följer jag reglerna. De flesta föräldrar känner likadant de är rädda för att bli anmälda.
  • mari123
    Anonym (Kalle) skrev 2020-12-09 20:34:27 följande:
    Jag tror det, men på henne visade det mycket mer. Hon använder inte så höga byxor, så kanske är det som skiljer.
    Kan du inte få henne att ha ett vitt linne (t ex) under tröjan? Tror det skulle se fint ut OCH det är ju vinter!
  • jeanette02

Ja, det beror väl lite på hur stilen är som en annan var inne på, med höga stiliga byxor tex kan det vara fint. Men en linne under är väl en bra idé som andra skriver. Eller en snygg längre kofta över. Det är väl lite så det är menat med de magtröjor som man hittar ute nu, de är lite oversize stil o att ha något jeans eller även kjol som går upp i princip i linje med magtröjan.

Svårt läge, sorgligt när man ser vissa unga tjejer, min yngsta dotter går i trean nu och det är toppar hit o dit och sexualiserad klädsel som gäller hos många. Började redan i åk 2. Man måste se ut så visst... Sedan fryser de, har inte ordentliga skor osv. Går och stuttar runt med sina handväskor hängande på små armar. Make up dessutom. Nä tycker det är sorgligt att så unga tjejer ska behöva hålla på med sånt. Nä, vi kör en snygg tjejig stil, men påklädd, en fungerande riktig ryggväsk och bra skor så min lilla tjej kan röra sig ordentligt i första hand. Sedan på festligheter är väl annan sak om man vill se mer festlig ut. Men i skolan behöver de väl inte gå runt som.... prostituerade. Sorgligt är att mammorna tydligen verkar tycka det är kul, att deras små tjejer i första hand är som någon form av docka.

I femman är de ju iaf lite äldre.

Men ha en öppen diskussion om det. Man får försöka inte låsa sig själv heller för mycket för då kommer det nog slå tillbaka ännu värre från dottern din, med extrem klädstil eller något annat värre längre fram.

• jeanette02
    Anonym (äcklad) skrev 2020-12-09 20:43:07 följande:

Det handlar inte om begränsning. Det handlar om stil och smak! Barn ska inte gå runt och visa en massa hud i onödan pga av någon idiotisk modeindustri med sjukt dålig smak som dessutom utnyttjar barnarbetare. Det ser ju inte klokt ut! Det är ju ingen riktig, proper klädsel för ett barn. De kan ha på sig sina mjukisbraller och magtröjar hemma men inte till skolan! Det är min bestämda uppfattning , och jag viker mig inte en tum. Sannolikheten att jag står på flickebarnens sida och värnar deras utveckling och steg in till vuxenlivet är nog betydligt högre än vad du gör. Tack och punkt slut

Håller med, så sjukt att tjejers värde nu mer än nånsin ska ligga i hur mycket hud de visar för att vara "rätt" Särskilt redan i lågstadiet ser man detta. Fy f*n.

Man är oftast mycket stiligare med en mer klädd stil, även riktigt kvinnlig kan den vara ändå. Skolan är ju ändå en arbetsplats för barnen. Viss dresscode skulle man ha. På fritiden får de väl gå runt och frysa i sina urringade linnen och tygskor nu i vintern. Pratar lågstadiebarn här. Tycker det är sorgligt när jag ser det bara.
  • Anonym (Malin)
    AmericanMommy skrev 2020-12-10 02:50:29 följande:

Ja, dom måste gå med en vuxen till skolan. Jag fick en utskällning av skolan när jag lämnade min 10 åring att vänta 10 minuter själv utanför hans klassrum på morgonen innan skolan började.

För ett tag sedan, var det en mamma som lämnade sin 11 åring att leka på Lego Store på mallet nära oss medan hon gick till en annan affär på samma mall för att handla. Hon var borta typ 45 minuter och polis och soc blev inkallade.

Jag låter mitt barn vara ute själv på vår tomt, det kan lagen inte säga något om så länge jag är hemma. Men om han är ute och cyklar på gatan så måste jag vara med hela tiden. Jag är mest rädd för att bli anmäld därför följer jag reglerna. De flesta föräldrar känner likadant de är rädda för att bli anmälda.

Var bor ni?
  • Anonym (Kalle)

Hon har inga höga byxor, hon tycker det är obekvämt.

Nej vi kommer inte att byta, den ska tillbaka. Ju mer jag tänker på det desto mer övertygad blir jag.

• Anonym (Malin)
    Anonym (Kalle) skrev 2020-12-10 07:29:41 följande:

Hon har inga höga byxor, hon tycker det är obekvämt.

Nej vi kommer inte att byta, den ska tillbaka. Ju mer jag tänker på det desto mer övertygad blir jag.

Är det så farligt att magen syns?
Svar på tråden Bråk över magtröja