Inlägg från: Sussna85 |Visa alla inlägg
  • Sussna85

BF Oktober 2021

GrodanS77 skrev 2021-03-16 12:52:18 följande:

Halloj på er! Skönt att höra att det går framåt för så många!

Här är en till som är lite nervös och vill göra extra vul. Jag har ett i morgon och är sjukt nervös. Förra graviditeten slutade ju i missfall i v9. Nu är jag i mitten av v10 så kände att jag måste få ett bevis på att det fortfarande lever där inne.

Mår lite bättre sen en vecka tillbaka. Lite piggare men tror det har att göra med järnet jag ätit. Låg ganska lågt i både hb och ferritin. Illamåendet kommer o går över dagen. Småätande hjälper. Det är skönt att må bättre men rent psykiskt är det lite jobbigt för då kommer hjärnspöken och spekulerar i om det lever eller inte.

Vill bara få klara av att komma till v12 och sen till när man börjar känna rörelser så man får dagliga kvitton på att det lever... psykisk terror är vad det här är. Har för mycket i bagaget för att kunna vara lugn.

Har tänkt på dig :) Har du trappat ner och bort dina mediciner? Jag tog ett eget beslut att fortsätta tills vecka 12. Så imorgon har jag trappat ner klart och avslutar då. Lite skrämmande är det tycker jag att avsluta.

Ja jag känner så igen dina orostankar <3 Jag kände att jag bara måsta ta ett privat ultraljud,fast jag hade varit på ett för två veckor sen via allmänna vården. Så punga ut 200 euro,ca 2000 kr igår på ett privat,haha. Men de fick det vara värt för att en tidsfrist i oron. Hoppas och håller tummarna att allt fortsatt servrar ut för dig med imorgon! Längtar med att få känna rörelse,så då förhoppningsvis ska man kunna tagga ner ytterligare.
  • Sussna85
    GrodanS77 skrev 2021-03-16 13:56:32 följande:
    Tack va snäll du är som tänker på mig!

Jag ska börja trappa ned på mina mediciner på söndag. Förutom att jag redan slutat med kortisonet nu. Känns jobbigt att trappa ned/sluta men samtidigt så skönt att få slippa dem också. Alla dessa tider att hålla reda på. Kliniken har däremot sagt att jag ska fortsätta med trombyl. Måste kolla hur länge men tror till v36.

Ja, det är definitivt värt att betala lite för ett extra ultraljud för att inte mentalt gå i bitar. Den värsta kända risken med att göra många ultraljud är att barnet kan bli vänsterhänt. Det kan jag stå ut med Är själv vänsterhänt så...

Hu ja, jag vill verkligen ha ultraljudet men vågar knappt.. så j-vla nervöst!

Men just nu, illamående, trött, och växtvärk i magen.

Magen växer kan jag säga. Det är både kul o jobbigt. Kul så länge det går bra, men skulle det gå dåligt så är det jobbigt att redan börjat få mage och försöka bli av med den igen. Har börjat använda mammabyxor eftersom jag hatar trycket över magen från vanliga byxor.

När jag väntade dottern var det ett lugn att kunna känna rörelser. (Även om jag var skitnojjig ändå )Då visste man ju att pyret levde så man behövde inte vänta till nästa kontroll osv.
    Ja precis, mer för dig att hålla reda påFoten i munnen Jag har ju bara haft två mediciner,men det blir nog skönt att inte behöva shåffa upp alla dessa vagiatorier snart,hahaSkrattande

Jag kände relativt tidigt rörelse med min första,kunde det ha varit i vecka 14 typ. Med dottern kommer jag inte ihåg. Så ja,får se när den här lilla ger sig till känna :) Jag har min doppler som jag har kunnat lyssna på hjärtat här hemma med,vilket har varit skönt, men så här tidigt är det lite svårt att alltid hitta det där lilla hjärtat.

Men ja, om utgången av många ultraljud är en vänsterhänting,så det kan jag leva medFlört

Här är jag platt på morgonen,framåt dagen/kvällen är magen så svullen, känns lite obehagligt nästan.

• Sussna85
    Traska skrev 2021-03-16 21:52:30 följande:

Kul att läsa hur det går för alla.

Jag går in i vecka 12 på fredag, inskrivning på torsdag. Vägde mig idag, hade gått upp 2,5 kg. Känns helt okej med tanke på småätandet jag håller på med för att lindra illamåendet. Trodde det skulle vara mer. Har ni andra börjat gå upp?

På morgonen, när jag är kissnödig, och ligger på rygg, kan jag känna livmodern som en rund kula. Så mysigt. När jag har kissat sjunker kulan ner igen

Har mått så illa att jag känner att jobbet blir påverkat, berättade för min chef idag, förklarade hur jag mått och att jag kommit efter på grund av detta. Så skönt att få det ur sig. Är rädd att andra ska märka att jag inte gör samma jobb som jag brukar

Här går jag in i vecka 12 idag,en liten milstolpe!

Jag väger samma ännu,på morgonen iallafall ;)

Många har skrivit om att känna livmodern just före man går upp och kissar på morgonen. Jag har försökt klämt och känt jag med haha men hittar ingen.

Skönt ändå att få lätta sitt hjärta lite, jobbigt att gå och må illa och dölja det.
  • Sussna85
    GrodanS77 skrev 2021-03-17 17:35:14 följande:

Allt gick bra på ultraljudet idag. V9+4. Rätt storlek, hjärtat slog och den lille sprattlade lite.

Så roligt att höra <3
  • Sussna85
    Baconpie skrev 2021-03-18 15:59:50 följande:

Ville uppdatera er! Var nyss på uppföljande ultraljud, för 6 dagar sen två tomma hinnsäckar. Idag ett embryo med hjärtslag i v8+0!! Så chockad. Här har jag googlat cytotec och gett upp, så fanns det en liten krabat!

Jamen vilken vändning! Mega grattis! <3
  • Sussna85
    Baconpie skrev 2021-03-18 18:21:32 följande:
    Eller hur, jag fattade ingenting. Gynekologen sa innan VUL att jag var väldigt gravid ut enligt blodprovet, och jag tänkte ?usch vad okänsligt att säga så? sen tittade hon och hittade lilla fostret supersnabbt. Otroligt! Hon sa att hon sett detta många gånger och att den andra gynekologen ej borde ha sagt att det inte var en normal graviditet så tidigt.
    Nej fy vilken pärs,det lilla embryot måste ju ha funnits där hela tiden men den första gynekologen såg hen inte bara? Visst blev du erbjuden cytotec då vid första vul? Usch om man skulle ha litat på den första gynekologen helt blint då Gråter
  • Sussna85
    Lilant skrev 2021-03-19 11:48:55 följande:

Fast nej du kan inte äns vara vecka 12+0 om du har bf i oktober än jag har bf 2 oktober å går inte in i vecka 12 försen på söndag så tidigast imorgon kan någoni denna grupp vara i vecka 12 alltså lördag :) så tyvärr inte en milstolpe då missfall risken går ner först 12+0 (13)

Jodå vecka 12 är jag och bf 6 oktober, har gjort ÄD så vet mycket väl när de lilla ägget blev befruktat siddu ;)
  • Sussna85
    Al88 skrev 2021-03-19 15:23:28 följande:

Är det någon annan som känner sig yrslig och andfådd? Svimmade nästan på BVC idag och fick lägga mig ner (skämdes men vad kannan göra) och i affären vågade jag mig inte in om det är fler än 1 person i kön eftersom jag får svimningskänsla...andfådd och svårt med djupandningen har kollar Corona men är inte det..funderar på om det kan bara mitt hb som spökar igen:(

Jag! Och idag är det riktigt illa,precis som du beskriver känner jag mig yr och andfådd,bara att gå upp för trappan så flåsar jag. Hb har jag kollat och det låg på 141,så det var bra. Men detta kommer och går för mig,men lite skönt ändå att nån känner samma. Missförstå mig rätt <3 :)
  • Sussna85
    Baconpie skrev 2021-03-19 07:52:45 följande:

Jag var lite tidigare gången än beräknat, så senaste vul var i v6+6, precis på gränsen för när man kan se något enligt min nya gyn. Men den andra gyn var ganska säker i sina uttalanden och sa också att antingen tar kroppen hand om detta eller så får du medicin nästa vecka. Tack och lov ingen medicin direkt, hade jag fått det så hade jag nog tagit den pga. mått då dåligt. Fortfarande så blöder jag lite, men hon sa att det inte var något farligt eller påverkan på fostret. Borde avstanna inom någon vecka. Får ett nytt vul om 2 veckor.

Har du också fortsatt blöda?

Ja vilken tur att du inte fick då direkt <3

Jag blöder till och från ännu,inte mycket men färskt ofta vid wc besök. På ultraljudet nu i måndags så såg gynekologen vad hon trodde var en blodansamling precis under fostret vid livmodern mynningen så hon sa att blödningen kommer nog att fortsätta till och från ett tag till...lite drygt är det :/

Men har de sett varifrån du blöder? Förlåt om du har svarat på det förut,minnet kan vara kort ibland ;)
  • Sussna85
    Baconpie skrev 2021-03-21 06:38:59 följande:

Jobbigt med blödningar! De såg även på mig en del blod på väg ut. Har i princip alltid blod på pappret efter toabesök senaste två veckorna, men det har absolut minskat i mängd. Fick inte veta varför, bara att embryot var skyddat och att det inte kommer därifrån. Tidigare läkaren sa ju att han såg två hinnsäckar, så kanske en av dem. Men då borde jag blöda MYCKET mer enligt nya gyn. Men men , känner mig inte lika rädd nu iaf efter att ha sett hjärtslag.

Ja det är ju de,så psykiskt stressad över det trots att jag har fått se lilla bäbis hela 5 gånger nu på vul och jag hör det lilla hjärtat här hemma med min doppler.

Jag har lovat mig själv att släppa oron,men det är svårt. Ja gyn trodde ju jag oxå hade blött ut en tvilling först,men jag fann det ganska otroligt eftersom jag vet att de bara satt in ett ägg åt mig vid ET haha. Och nu har ju nya blödningar uppkommit i livmodern,så nu är det uteslutet iallafall.

Men hoppas du slutar blöda snart och resten av graviditeten löper på bara fint <3
Svar på tråden BF Oktober 2021