• SamiraBudva

Hur lång blev du?

Det sägs att man kan beräkna ungefär hur lång barnen kommer att bli genom och plussa föräldrarnas längd, dela på 2 och sen +-13.

Har det stämt in på er eller era barn? Hade varit intressant ifall ni hade velat dela med er om längdskillnaden mellan er och era föräldrar, era barn om ni har eller om denna beräkningen stämmer in på er.

Jag och mina systrar blev runt 172 vilket faktiskt stämde

In på oss. Mamma 171 och pappa 185.

• Svar på tråden Hur lång blev du?
  • AMCG

(160+190-13)/2 = 168,5 cm

Jag är 175 cm som ligger inom 158,5 <=min längd<=178,5 [cm].

I mitt enkelfall stämmer denna teori.

• sextiotalist

Stämmer inte alls. Min pappa var kring 185, mamma 167 (kortare idag, men då var hon det). Jag blev 161 (min syster 170, bror 195)
    Men min farfar var kort, 170, hans storebror 190
    Farmor var som jag och även mormor. 

• Mascaraklumpar

Det är inte så att barnet påstås bli just den längden, utan +/- en standardavvvikelse från den (dvs typ +/- 10 cm). Ett av syskonen kan alltså bli 155 cm och det andra av samma kön 175cm trots att båda följer medelföräldralängden. Formeln stämmer på de allra flesta, men bara någon enstaka procent kommer att hamna precis exakt på medelvärdet.

• sextiotalist
    Mascaraklumpar skrev 2021-02-11 09:56:24 följande:

Det är inte så att barnet påstås bli just den längden, utan +/- en standardavvvikelse från den (dvs typ +/- 10 cm). Ett av syskonen kan alltså bli 155 cm och det andra av samma kön 175cm trots att båda följer medelföräldralängden. Formeln stämmer på de allra flesta, men bara någon enstaka procent kommer att hamna precis exakt på medelvärdet.

Har även med gener att göra. Vi har gener för att bli lång och gener för att bli kort. Jag fick generna som gjorde att jag inte blev lång. Mina syskon blev långa.
    Ser även på sambons sida, där båda föräldrarna är korta, men några av syskonen blivit långa. 
  • cosinus

Stämde bra på min syster och min bror. Jag hamnade mitt mellan dessa och därmed blev jag 5 cm längre än formeln.

På min äldsta dotter stämmer det hyffsat, hon är 1.5 cm längre än formeln. Även äldsta sonen ligger på 1.5 cm längre än formeln och då har han inte slutat växa än.

• Mascaraklumpar
    sextiotalist skrev 2021-02-11 10:06:23 följande:

Har även med gener att göra. Vi har gener för att bli lång och gener för att bli kort. Jag fick generna som gjorde att jag inte blev lång. Mina syskon blev långa.

Ser även på sambons sida, där båda föräldrarna är korta, men några av syskonen blivit långa. 

Det har mycket med genetik att göra, ja. Längd är extremt polygenetiskt med, antagligen, tusentals gener inblandade. Det är en av anledningarna till att formeln funkar - teoretiskt kan du ärva just de genvariationer från mamma och pappa som gör dig extremt lång eller extremt kort i relation till föräldrarna, men eftersom det är så många gener inblandade så är sannolikheten för det extremt liten. Stora avvikelser från medelföräldralängden brukar istället bero på andra saker.

Min man (som är från ett annat land) är lång och hans föräldrar är väldigt korta båda två. Föräldrarna växte upp under andra världskriget och fick sällan äta sig mätta som barn, så det är troligen så att de aldrig uppnådde sin genetiska potential.
  • happy sunshine

Mamma 167 cm, pappa 183. Jag (kvinna) blev 181 cm och min bror 190 cm. Pappa fick sedan 4 till barn med en kvinna lika lång som min mamma; min syster är 177 cm, två bröder 188 respektive 192 cm. Yngsta brodern är bara 14 så vet inte än.

• Wald

Stämmer nog hyfsat för mig. Mamma 166 och pappa 181 och jag blev 165.

Enligt formeln skulle jag varit ett par cm längre men viss avvikelse får man nog räkna med.

Ingen kan få dig att känna dig mindre värd utan ditt samtycke. Eleanor Roosevelt
  • Kentaur

Det stämmer exakt lika bra som veckans horoskop i random veckotidning.

En annan horoskopformel för längd är att barnet är exakt halva sin längd som 2 åringar.
    I så fall är medellängden 175,6 för flickor och 176,2 för pojkar.

Genetik är med andra ord lite mer komplicerat än medelvärdet av två genetiska arv.

• sextiotalist
    Kentaur skrev 2021-02-11 11:14:59 följande:

Det stämmer exakt lika bra som veckans horoskop i random veckotidning.

En annan horoskopformel för längd är att barnet är exakt halva sin längd som 2 åringar.
    I så fall är medellängden 175,6 för flickor och 176,2 för pojkar.

Genetik är med andra ord lite mer komplicerat än medelvärdet av två genetiska arv.

Det stämde däremot perfekt för sonen, eller det var nog tre år Han blev exakt den dubbla längden som han hade när han var tre år. 
Svar på tråden Hur lång blev du?