• SamiraBudva

Hur lång blev du?

Det sägs att man kan beräkna ungefär hur lång barnen kommer att bli genom och plussa föräldrarnas längd, dela på 2 och sen +-13.

Har det stämt in på er eller era barn? Hade varit intressant ifall ni hade velat dela med er om längdskillnaden mellan er och era föräldrar, era barn om ni har eller om denna beräkningen stämmer in på er.

Jag och mina systrar blev runt 172 vilket faktiskt stämde

In på oss. Mamma 171 och pappa 185.

• Svar på tråden Hur lång blev du?
  • Kentaur
    sextiotalist skrev 2021-02-11 11:20:32 följande:
    Det stämde däremot perfekt för sonen, eller det var nog tre år Han blev exakt den dubbla längden som han hade när han var tre år. 
    Alla människor är någon gång hälften så långa som de blev som vuxna.

Nu var 2-årsdagen en fastslagen sanning på samma sätt som formeln i TS. Men skulle man räkna på 3-årsdagen skulle flickor ha en medellängd på 193 cm...

• sextiotalist
    Kentaur skrev 2021-02-11 11:26:46 följande:
    Alla människor är någon gång hälften så långa som de blev som vuxna.

Nu var 2-årsdagen en fastslagen sanning på samma sätt som formeln i TS. Men skulle man räkna på 3-årsdagen skulle flickor ha en medellängd på 193 cm...
    Som du skrev, horoskop-formeln Flört.
  • Kentaur
    sextiotalist skrev 2021-02-11 11:37:15 följande:
    Som du skrev, horoskop-formeln Flört.
    Precis. Glad

• Mascaraklumpar
    Mascaraklumpar skrev 2021-02-11 11:46:51 följande:

[img=undefined]

Skulle vara en facepalm
  • Kentaur
    Mascaraklumpar skrev 2021-02-11 09:56:24 följande:
    Det är inte så att barnet påstås bli just den längden, utan +/- en standardavvvikelse från den (dvs typ +/- 10 cm). Ett av syskonen kan alltså bli 155 cm och det andra av samma kön 175cm trots att båda följer medelföräldralängden. Formeln stämmer på de allra flesta, men bara någon enstaka procent kommer att hamna precis exakt på medelvärdet.
    Med en standardavvikelse på 20 cm +-10cm så kan man koka ihop vilken formel som helst och påstå att den stämmer...

Det är med andra ord så långt ifrån vetenskap man kan komma utan är en horoskopformel rätt och slätt.
  • Kentaur

Bättre är faktiskt att säga att alla kvinnor blir 165 och alla pojkar 180.  Med standardavvikelsen +- 10 cm stämmer detta in på de allra flesta.

• Mascaraklumpar
    Kentaur skrev 2021-02-11 11:55:44 följande:

Med en standardavvikelse på 20 cm +-10cm så kan man koka ihop vilken formel som helst och påstå att den stämmer...

Det är med andra ord så långt ifrån vetenskap man kan komma utan är en horoskopformel rätt och slätt.

Inte 20 +/- 10, utan medelföräldralängden +/- 10 cm (ca). Formeln används kliniskt för att identifiera barn med tillväxtavvikelser vilket i sin tur kan bero på behandlingsbara tillstånd (och det handlar förstås inte enbart om att behandla längden, utan det kan tex vara så att barnet har en hypotyreos vilket kan leda till hjärtproblem och alla möjliga besvär förutom längdpåverkan). För de flesta barn där tillväxten avviker finns det en identifierbar orsak. Finns mycket forskning bakom detta.
  • fluu

Pappa 183 cm och mamma 166 cm. Mitt mål var alltid att bli längre än mamma, men jag blev bara 160 cm(förutsatt att hållningen är god... ). Mamma påstår att jag stannade för tidigt i växten för att jag fick ryggproblem till följd av min EDS och en naprapat var på och knäckte och hade sig. Han knäckte bort några centimeter tydligen

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • sextiotalist
    Mascaraklumpar skrev 2021-02-11 12:37:11 följande:
    Inte 20 +/- 10, utan medelföräldralängden +/- 10 cm (ca). Formeln används kliniskt för att identifiera barn med tillväxtavvikelser vilket i sin tur kan bero på behandlingsbara tillstånd (och det handlar förstås inte enbart om att behandla längden, utan det kan tex vara så att barnet har en hypotyreos vilket kan leda till hjärtproblem och alla möjliga besvär förutom längdpåverkan). För de flesta barn där tillväxten avviker finns det en identifierbar orsak. Finns mycket forskning bakom detta.
    Men då är det ju när det är avvikande. Det finns många som avviker inom normalspannet, utan att det finns någon medicinsk orsak.
    Som jag skrev innan, jag avviker från den formeln, eftersom jag blev blev väldigt mycket kortare än t.ex min mamma och avviker från mina syskon. Men det var nog ingen som skulle se det som konstigt, eftersom vi har väldigt många i släkten som är som jag. Men vi har också väldigt många långa, så att min bror blev lång är inte konstigt alls. Så att man inom syskonskaran kunnat variera med flera decimeter har varit normalt på både min pappas och mammas sida.
    Min ena kusin (man) är t.ex kortare än hans lillasyster. Men ungefär som sin pappa.
  • Mascaraklumpar
    sextiotalist skrev 2021-02-11 12:43:48 följande:

Men då är det ju när det är avvikande. Det finns många som avviker inom normalspannet, utan att det finns någon medicinsk orsak.

Som jag skrev innan, jag avviker från den formeln, eftersom jag blev blev väldigt mycket kortare än t.ex min mamma och avviker från mina syskon. Men det var nog ingen som skulle se det som konstigt, eftersom vi har väldigt många i släkten som är som jag. Men vi har också väldigt många långa, så att min bror blev lång är inte konstigt alls. Så att man inom syskonskaran kunnat variera med flera decimeter har varit normalt på både min pappas och mammas sida.

Min ena kusin (man) är t.ex kortare än hans lillasyster. Men ungefär som sin pappa.

Ja, det var det jag försökte skriva i mitt första inlägg. När man har en normalfördelad variabel så är det ytterst få som hamnar precis exakt på medelvärdet, och formeln är alltså till för att hitta ett normalt spann och inte exakt värde. Din längd avviker inte från medelföräldralängden, din brors gör det däremot (men bara med ett par cm).
  • sextiotalist
    Mascaraklumpar skrev 2021-02-11 12:59:07 följande:
    Ja, det var det jag försökte skriva i mitt första inlägg. När man har en normalfördelad variabel så är det ytterst få som hamnar precis exakt på medelvärdet, och formeln är alltså till för att hitta ett normalt spann och inte exakt värde. Din längd avviker inte från medelföräldralängden, din brors gör det däremot (men bara med ett par cm).
    OK, men han är lika lång som min farfars storebror var (190, farfar 170)
  • Kentaur
    Mascaraklumpar skrev 2021-02-11 12:37:11 följande:
    Det var exakt det jag skrev.
    Plus Minus 10 cm blir ett spann på 20 cm.
    Enkel matematik.

Använder man den kliniskt ligger vi faktiskt rätt taskigt till eftersom den formeln PLUS MINUS 10 cm fortfarande bildar ett spann på 20 cm. Det gör att man kan tillämpta vilken formel som helst och ge det ett spann på 20 cm och säga att det är normalt.
    Bättre än knasiga formler med alltför stora spann är att undersöka barnet med ett vetenskapligt synsätt. Vilket jag antar att det görs i verkligheten.
  • Mascaraklumpar
    sextiotalist skrev 2021-02-11 13:04:23 följande:

OK, men han är lika lång som min farfars storebror var (190, farfar 170)

Ju mer polygenetisk en egenskap är, desto mindre spelar avlägsen hereditet in. En fjärdegradssläkting har nästan inget inflytande på längden, så det är antagligen en slump att de är lika långa.
  • SamiraBudva

Väldigt intressant, verkar som att de flesta blev lite längre. Jag vet att det inte stämmer till hundra procent men ändå väldigt intressant då den stämde på de flesta utav er. Tack för svar, ni får gärna fortsätta svara och diskutera.

• Vargaflickan
    SamiraBudva skrev 2021-02-10 13:37:34 följande:

Det sägs att man kan beräkna ungefär hur lång barnen kommer att bli genom och plussa föräldrarnas längd, dela på 2 och sen +-13.

Har det stämt in på er eller era barn? Hade varit intressant ifall ni hade velat dela med er om längdskillnaden mellan er och era föräldrar, era barn om ni har eller om denna beräkningen stämmer in på er.

Jag och mina systrar blev runt 172 vilket faktiskt stämde

In på oss. Mamma 171 och pappa 185.

Enligt den formeln skulle jag blivit 155,5 cm, är 157. Och brorsan skulle blivit 181, han är 184.
    LFF skrev 2021-02-10 14:02:03 följande:
    Formeln är fel. 

Mammas längd plus pappas längd minus/plus 13 cm. Därefter delar du på två. 

Gör så här: Lägg ihop föräldrarnas längder. Dra ifrån 13 centimeter för en flicka eller lägg till 13 centimeter för en pojke. Dela sedan med två. Så får du fram den så kallade medelföräldralängden. Nio av tio barn får en längd som hamnar i intervallet tio centimeter över eller tio centimeter under den siffran.

www.1177.se/Stockholm/barn--gravid/sa-vaxer-och-utvecklas-barn/kroppen/sa-vaxer-barn/
    Enligt den här skulle jag blivit 162 och brorsan 175... Och baserat på alla andra svar så känns det som att ts formel faktiskt är mer korrekt.

Svar på tråden Hur lång blev du?