Mascaraklumpar skrev 2021-02-11 12:37:11 följande:
Inte 20 +/- 10, utan medelföräldralängden +/- 10 cm (ca). Formeln används kliniskt för att identifiera barn med tillväxtavvikelser vilket i sin tur kan bero på behandlingsbara tillstånd (och det handlar förstås inte enbart om att behandla längden, utan det kan tex vara så att barnet har en hypotyreos vilket kan leda till hjärtproblem och alla möjliga besvär förutom längdpåverkan). För de flesta barn där tillväxten avviker finns det en identifierbar orsak. Finns mycket forskning bakom detta.
Men då är det ju när det är avvikande. Det finns många som avviker inom normalspannet, utan att det finns någon medicinsk orsak.
Som jag skrev innan, jag avviker från den formeln, eftersom jag blev blev väldigt mycket kortare än t.ex min mamma och avviker från mina syskon. Men det var nog ingen som skulle se det som konstigt, eftersom vi har väldigt många i släkten som är som jag. Men vi har också väldigt många långa, så att min bror blev lång är inte konstigt alls. Så att man inom syskonskaran kunnat variera med flera decimeter har varit normalt på både min pappas och mammas sida.
Min ena kusin (man) är t.ex kortare än hans lillasyster. Men ungefär som sin pappa.