• Mp2000

Borde jag göra slut med min partner?

Hej! Jag har varit tillsammans med min nuvarande partner i lite över ett år. Jag har under detta året då och då funderat på om det verkligen är rätt. Men nu på senaste tiden har dessa tankar ökat mer och mer. Vi pratar inte lika mycket med varandra och jag känner aldrig för att ha samlag med honom. Det känns som att vi är bästa vänner, men mer än så känner jag inte. Jag har även börjat tänka på en kille som jag träffade innan min nuvarande partner, även under sexet. Är det någon här som varit med om samma sak efter bara ett år tillsammans? Hur ska jag göra?

• Svar på tråden Borde jag göra slut med min partner?
  • Anonym (pppp)
    Anonym (Inv) skrev 2021-03-22 07:55:51 följande:
    Det är klokt att överväga vid den tidpunkten, ja men TS kriterier är naiva till den drag att det blir infantilt.
    Vilka kriterier är naiva? 
    Att de inte pratar så mycket med varann och hon inte vill ha sex med honom? Det är väl väldigt allvarliga saker att reflektera över och inte speciellt naivt. Förstår du vad ordet naiv betyder? 
  • sextiotalist
    Det är klokt att överväga vid den tidpunkten, ja men TS kriterier är naiva till den drag att det blir infantilt.
    Tvärtom skulle jag säga. Det naiva är att man tror att det kommer bli bättre om man det är så dåligt i början av en relation.
  • sextiotalist
    Och det finns inga naiva, infantila orsaker till att bryta upp innan man skaffat familj.
    Alla orsaker till att bryta upp är helt OK. 
  • sextiotalist
    Anonym (pppp) skrev 2021-03-22 08:02:08 följande:
    Vilka kriterier är naiva? 
    Att de inte pratar så mycket med varann och hon inte vill ha sex med honom? Det är väl väldigt allvarliga saker att reflektera över och inte speciellt naivt. Förstår du vad ordet naiv betyder? 
    Det händer att den som blir dumpad resonerar så. Ingen orsak är god nog. Ofta är det en härskarmetod för att minimera den som inte vill vara kvar.
    Har råkat ut för detta själv när jag brutit upp. 
  • Anonym (Känslor)
    Utepålandet skrev 2021-03-21 20:57:07 följande:

Problemet är att man ju ofta hamnar i den här situationen oavsett partner. Det är inte så lätt som att göra slut och tro att nästa man hittar kommer vara drömprinsen som man är nykär i livet ut. Givetvis ska du göra slut om det är det du känner att du vill, men var förberedd på att historien riskerar att upprepa sig.

Fast man tappar inte känslor efter 1 år... Då är man ju helt galna i varandra! Jag har fortfarande känslor för min partner efter 3 år, att jag vill va nära, ha sex, saknar honom när vi är ifrån varandra... Tvivlar inte på känslorna en sekund. Detta trots att vi har haft en hel del svårigheter att ta oss igenom. Och jag är ju givetvis inte nyförälskad fortfarande med pirr och kåt 24/7, men känslor har jag absolut.

Kan jämföras med mitt ex där vi var som vänner ungefär efter 3 år. Var liksom bara tryggt men hade inte de känslorna kvar längre. Borde gjort slut då, men levde ihop i flera år till. Såhär i efterhand borde jag gjort slut tidigare.
  • sextiotalist
    Anonym (Känslor) skrev 2021-03-22 13:07:43 följande:
    Fast man tappar inte känslor efter 1 år... Då är man ju helt galna i varandra! Jag har fortfarande känslor för min partner efter 3 år, att jag vill va nära, ha sex, saknar honom när vi är ifrån varandra... Tvivlar inte på känslorna en sekund. Detta trots att vi har haft en hel del svårigheter att ta oss igenom. Och jag är ju givetvis inte nyförälskad fortfarande med pirr och kåt 24/7, men känslor har jag absolut.

Kan jämföras med mitt ex där vi var som vänner ungefär efter 3 år. Var liksom bara tryggt men hade inte de känslorna kvar längre. Borde gjort slut då, men levde ihop i flera år till. Såhär i efterhand borde jag gjort slut tidigare.
    Exakt, efter ett år ska man fortfarande vara i himmelriket. Är känslorna borta efter ett, då finns det inget att bygga på.
    Jag borde också gjort slut med exet efter ett år, hade varit justare mot både honom och mig.
    Det är inte juste mot den andra att vara kvar i en relation när känslorna försvinner efter ett år.
  • Anonym (kräsen)
    Inte alls, det är bara du som är extremt konstig.
  • Anonym (Inv)
    Anonym (kräsen) skrev 2021-03-22 15:57:43 följande:

Inte alls, det är bara du som är extremt konstig.

Nej, det är du som är lika omogen som TS.
  • Fjäril kär
    Anonym (Inv) skrev 2021-03-22 16:37:39 följande:

Nej, det är du som är lika omogen som TS.

Förklara vad som är omoget och naivt med TS? Varför ska hon stanna med nån hon inte vill ha?
  • sextiotalist
    Fjäril kär skrev 2021-03-23 07:12:55 följande:
    Förklara vad som är omoget och naivt med TS? Varför ska hon stanna med nån hon inte vill ha?
    Kräsen kommer inte svara, mitt tips är att kräsen bor under en sten och har svans, alternativet en bitter lämnad person som gör allt för att klänga sig kvar vid en som dumpat honom/henne.

Personligen så skulle jag inte vilja ha en relation tillsammans med en som inte älskar mig. 
  • Anonym (Gå vidare)

Lämna och gå vidare. Efter ett år ?ska? du fortfarande vara nyförälskad om chansen till långvariga känslor finns där. Det är helt okej och normalt att förälskelser tar slut! Jättebra att du tar tag i funderingarna redan nu så att du och killen slipper ödsla flera år på någonting som ändå inte utvecklas i rätt riktning.

Jag har levt med min make i 12 år och är fortfarande väldigt förälskad i honom. Klart kärleken förändras och utvecklas och känns annorlunda än i början. Klart att vi också haft tuffare perioder ett par gånger och klart sexlivet i perioder blir mindre intensivt (ingenting i livet är konstant!), men jag tittar på honom så gott som varje dag och känner ?wow, tänk att jag får vara med just honom!? Jag saknar honom när han är borta och det kan pirra i magen när jag tänker på honom. Jag är fortfarande attraherad av honom, men på andra/fler plan än när vi träffades. Om du inte känner så efter ett enda år så tycker jag att ni båda är värda att få chans att finna lyckan någon annanstans! :)

Och nej, det är inte det minsta omoget. Det är supersunt att veta när det är dags att släppa taget.

• ros90

Jag tror att vi kvinnor ibland kanske ofta beter oss som barn i den meningen att vi alltid tror att gräset är grönare på andra sidan. Stanna med din nuvarande partner, oavsett om han gör dig olycklig :).

• Anonym (kräsen)
    sextiotalist skrev 2021-03-23 08:24:30 följande:
    Kräsen kommer inte svara, mitt tips är att kräsen bor under en sten och har svans, alternativet en bitter lämnad person som gör allt för att klänga sig kvar vid en som dumpat honom/henne.

Personligen så skulle jag inte vilja ha en relation tillsammans med en som inte älskar mig. 
    Hur i all världen fick du ihop det där? Jag tycker ju inte heller att TS ska nöja sig och argumenterar emot Inv?

För övrigt har jag bara haft relationer på ett år och längre och har nu varit med samme man i över 20 år. Det är liksom därför jag vet att man inte ska känna som TS efter ett ynka år. Då är det helt enkelt fel och att fortsätta relationen leder troligen inte till lycka för någon.

Men vissa vågar inte söka vidare utan nöjer sig för fort och sen klagar de resten av sitt liv över hur fel det blev.
  • Fjäril kär
    ros90 skrev 2021-03-26 23:51:54 följande:

Jag tror att vi kvinnor ibland kanske ofta beter oss som barn i den meningen att vi alltid tror att gräset är grönare på andra sidan. Stanna med din nuvarande partner, oavsett om han gör dig olycklig :).

Tvärtom snarare.

Alldeles för många kvinnor väljer helt fel man redan från början och naivt tror att han ska bli drömkillen bara de får sitt barn/förlovningsring/bröllop/whatever och sen efter två barn bittert och olyckligt erfar att det aldrig kommer inträffa.... Han är samma skitstövel ändå.
Svar på tråden Borde jag göra slut med min partner?