Inlägg från: Anonym (Q) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Q)

Mäns rätt att avstå

Ger man sig in leken så får man leken tåla. Ja, det är beklagligt att man kanske råkar träffa på kvinnor som exempelvis ljuger om preventivmedel men samtidigt så väljer man att idka samlag.

Vare sig man kör med kondom eller inte så finns det ALLTID en risk att det leder till att kvinnan blir gravid. Inget preventivmedel är 100% säkert.

Jag anser helt enkelt att barnets rätt går före allt annat. Du väljer att doppa - du får stå för konsekvenserna. Jag anser därför inte att det ska finnas något som heter juridisk abort (dvs. att pappan ska avsäga sig skyldigheterna). Vill du inte vara delaktig i ditt barns liv? Fine. Men du ska stå för konsekvenserna av din handling och betala underhåll så att ditt barn i alla fall får något sorts stöd.

Det är ingen som tvingar en man till att ha sex.

• Anonym (Q)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 11:40:48 följande:

Idag åker många kvinnor över sundet och blir befruktade utan att barnet någonsin har rätt till sin biologiska pappa så vad är skillnaden för barnens rätt ....

Jadu. Skillnaden är inte stor mer än att pappan i fråga inte är involverad mer än att han är en donator. Gällande barns rätt att få veta sin bakgrund så kan jag tycka att de även har det i detta fall.

Sedan är ju skillnaden att donatorn i det fallet har avsagt sig skyldigheten redan innan befruktning och mamman har i det fallet också även accepterat dessa premisser.

Du talar om abort som om det vore en liten sak. En enkel sak. Jag förstår det, då du är man och inte kan veta hur det känns för en kvinna att vara gravid. Vad som sker i kroppen, rent hormonellt. En abort är oftast inget man gör lättvindigt.

Varför anser du att du inte ska behöva stå för konsekvenserna av ditt handlande? Du väljer att ha sex och vet att detta kan leda till graviditet. Menar du att du ska kunna gå och i princip befrukta var och varannan kvinna du har sex med och sedan avsäga dig skyldigheten till barnet/barnen? Bara för att det på något sätt ska bli rättvist? Du har dessutom rätten att avsäga dig faderskapet/vårdnaden men jag tror helt enkelt att skon klämmer gällande det ekonomiska.
  • Anonym (Q)
    Anonym (man) skrev 2021-05-16 12:33:29 följande:

Barns rättigheter är viktigare än någon bisarr jakt på jämställdhetsextremism.

"Jag är för att vi ger killar tilväxthämnande tabletter under uppväxten så att vi får lika samma medellängd för män och kvinnor."

Verkligen. Det kommer aldrig bli jämställt i denna fråga heller. Det går inte att jämföra juridisk abort med vanlig abort. Juridisk abort innebär ju att det finns ett barn. Ett barn som bör ha rätten att veta sin bakgrund och veta vem som är dennes föräldrar och jag anser att om man väljer att ha sex med en kvinna så avsäger man sig helt rätten att säga nej till ett barn.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-16 13:37:47 följande:

Termen finns, like it or not.

Det finns många lagförslag som har ett namn innan det blivit en lag, ta t ex pandemilagen. 

Skrev inte att du inte får vara med att diskutera heller, förstår faktiskt inte hur du läser? Promblem med läsförståelse kanske, du kan väl be någon att tolka åt dig? Så att det blir rätt, det är jättesvårt att föra ens ett samtal annars.

Ok, nej mannen ska inte stå som far. 

Bestämmer man sig för att skaffa barn utan en pappa (även vid insemination) ska underhåll inte fås.

Att det endast ska gälla "pappor" är självklart då en kvinna som inte vill ha barnet helt sonika tar bort det.

Man får givetvis stå för sitt beslut även i framtiden, en abort går inte att återställa.

Du skrev "det man faktiskt diskuterar är", det är källan på det påståendet jag vill ha. Vem som diskuterar det som du påstår.

Helt sonika? Nej, det är inte helt sonika för alla kvinnor. Vissa kvinnor kanske ser det som helt sonika att göra abort men för många är detta inte något man gör med lätthet. Du får det att låta som att kvinnor ser abort som ett sorts preventivmedel.

Jag ansåg också det vara något som man bara gör, en lösning, tills då jag själv blev gravid och insåg att jag aldrig kommer kunna göra en abort och ta det med en klackspark.

Det finns kvinnor som inte kan utföra en abort, av emotionella, religiösa eller andra anledningar. De får också stå för konsekvenserna av sina handlingar, likt män. Väljer de att ha sex så vet de att detta kan leda till en graviditet.

Jag tycker helt enkelt att mäns rätt att ha sex inte står över barns rätt att veta vem deras pappa är. Jag anser att män får stå sitt kast. Du vet vad sex kan leda till och du utsätter dig själv för den risken. Det är inte synd om dig för att det sedan, hypotetiskt, ledde till ett barn.
  • Anonym (Q)

Summa summarum för er som är för juridisk abort: Ha inte sex.

• Anonym (Q)
    Anonym (Tinja) skrev 2021-05-16 14:06:07 följande:

En sak som glöms bort i sådana här frågor är att kvinnan faktiskt inte har så mycket till val när hon är gravid heller.

Man pratar om att mannen inte har något val, men glömmer att kvinnan tvingas till ett val hon kanske inte ens vill göra.

Kvinnan kanske varken vill ha barn eller göra abort? Men något av det måste hon. Hon kan inte skriva på papper om juridisk abort (om det funnits) för barnet hade fortfarande varit kvar i magen och måste födas. Eller så måste hon göra ett meficinskt och många gånger känslomässigt ingrepp och ta bort fostret.

Situationen är inte jämställd för henne heller iom att barnet är i hennes kropp, hon kan inte som mannen kan vända sig om och bara gå när det blir jobbigt.

Därför måste man, anser jag, när det blir barn se till barnets rättigheter. En bra människa stannar kvar i barnets liv oavsett om man hade önskat det eller ej. En bra man stannar ändå, även om tiden att bli pappa inte kändes rätt.

Rent krasst finns valet att bli förälder/icke-förälder vid sexet. Sex kan leda till barn, vill man som kvinna eller man ha ett 100% val till att bli förälder eller ej, så får man avstå vaginalt sex tills barn är ok att få.

Verkligen. Dessa män verkar tro att en abort är något kvinnor gör med lätthet, likt ett preventivmedel...
  • Anonym (Q)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-05-16 19:34:17 följande:

Då vet vi, tack för att du avslöjar dig. Detta handlar alltså inte ett dugg om jämställdhet, att både män och kvinnor ska ta ansvar för att förhindra oönskade graviditeter.

Känns konstigt att du som är medlem i ett politiskt parti, inte kan argumentera bättre. 

Det är rätt genomskinligt att grabben vill kunna knulla runt utan att ta ansvar för eventuella barn.

Nästan lite tragiskt att läsa. Det är tur att det finns män därute som faktiskt förstår sig på konsekvenstänkande och förstår att sex kan leda till en bebis.

Jag tror dock inte Ts behöver oroa sig för att göra någon gravid...
  • Anonym (Q)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-16 19:39:27 följande:

Vi diskuterar mäns rätt att slippa ansvar för oönskade barn.

Det är liksom det tråden handlar om.

Så lilla du får helt enkelt tugga i dig det.

Det finns en enkel lösning. Vill du inte ha oönskade barn? Idka inte vaginalt sex med en kvinna.

Så jäkla enkelt. Men du anser att män ska ha rätten att ha sex utan konsekvenser.

Det går inte att jämföra juridisk abort med vanlig abort, hur mycket du än må inbilla dig detta.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-16 19:48:33 följande:

Ja, fram till samma vecka som kvinnans val tar slut.

Detta skulle endast leda till att kvinnor helt enkelt inte skulle berätta förrän det är försent.

Män kommer ändå få stå för konsekvensen av sitt handlande. Stackarna...
  • Anonym (Q)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-16 19:52:10 följande:

Jag är kvinna så du kan vara lugn.

Och jo, det går det. 

Ja, det var ju bra att du är kvinna. Med det där tankesättet så är det tur att du inte är man.
Svar på tråden Mäns rätt att avstå