Inlägg från: Anonym (Q) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Q)

Mäns rätt att avstå

Anonym (Kalle) skrev 2021-05-16 20:14:40 följande:

Ja men ge oss en lösning då. Ska vi operera in livmödrar på män alltså?

Precis. Han skriker om jämlikhet men verkar inte förstå att det inte går att bli jämlik i denna fråga. Men det är rätt förståeligt då han helt enkelt inte vet vad en abort innebär för många kvinnor.

Ponera att en man och en kvinna har sex. Kvinnan går på p-piller och mannen använder kondom, trots detta så blir kvinnan gravid. Kvinnan måste nu göra det svåra valet att antingen behålla barnet och kanske eventuellt uppfostra det själv eller genomföra en abort. Det är här det slutar vara jämlikt. En abort och en juridisk abort kommer aldrig vara jämlika. Det är jämlikt när en man får samma hormonella påslag som en graviditet innebär och han måste utsätta sin kropp för en abort, medicinsk eller genom skrapning.

Då är det jämlikt. När även hans kropp ska genomgå aborten.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Rättvisa) skrev 2021-05-16 20:23:11 följande:

Men alltså.. Det är ju precis det INTE kvinnor gör när de går igenom en abort.

Båda könen i dessa sammanhang måste ju acceptera riskerna med penetrerande sex.

Att kvinnor får ha ett "get out of parent" free card men inte män. Det är sjukt icke jämställt..

Ska kvinnor få avsäga sig föräldraskap så ska män också få göra det. Men då man inte kan tvinga kvinnan så är förslaget om juridisk abort en metod som gör det mer jämställt.

Fast det kommer aldrig bli jämställt.

Många av er verkar se på abort som något man bara gör. Som man tar med en klackspark....

Det är dock så jämställt det kan bli just nu. Du kan avsäga dig rätten till ditt barn. Du är inte tvungen att vara involverad i dess liv. Du behöver inte uppfostra det eller finnas där. Det enda är att du helt enkelt får betala underhåll. Konsekvensen är helt enkelt att du behöver betala för ditt handlande i 18 år.
  • Anonym (Q)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 21:18:09 följande:

Förklaring då det verkar svårt att greppa

Jag har aldrig sagt att man kan påtvinga en kvinna en abort det är mig en utopi och har inte en koppling till förslaget överhuvudtaget.

Detta då det inte blir en skillnad om mannen skriver på eller om han inte skriver på och ändå säger samma sak innan 14 veckor att han ej kommer att närvara som pappa. 

Har aldrig påstått att du sagt det heller? Jag poängterade endast att du, helt förståeligt, inte kan förstå vad en abort innebär. Och att du jämför en sådan med en juridisk abort är endast löjligt. Du pratar om rättvisa och jämställdhet. Det kommer aldrig bli rättvist eller jämställt i denna fråga, med eller utan juridisk abort.

Sedan så behöver du inte närvara som pappa i dagens läge heller. Ingen kan tvinga dig till växelvis vårdnad/att du ska träffa barnet. Det du dock kommer vara tvungen till är att betala underhåll.

Jag vet dock inte varför folk tror att juridisk abort kan bli en riktigt grej. Barns rätt till att veta vilka deras biologiska föräldrar är kommer alltid gå först. Inte någon pojkvaskers dröm om att han ska kunns undkomma ansvar när han valt att doppa masken i hålet.
  • Anonym (Q)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 21:18:09 följande:

Förklaring då det verkar svårt att greppa

Jag har aldrig sagt att man kan påtvinga en kvinna en abort det är mig en utopi och har inte en koppling till förslaget överhuvudtaget.

Detta då det inte blir en skillnad om mannen skriver på eller om han inte skriver på och ändå säger samma sak innan 14 veckor att han ej kommer att närvara som pappa. 

Jisses. Nu såg jag att du skrev utopi... Du anser alltså att det vore att leva i utopi i en värld där man kan tvinga en kvinna till abort?

Jag hoppas du helt enkelt skrev fel ord.
  • Anonym (Q)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 14:39:44 följande:

Jadu Johan du antar jag att du antingen har 40 barn med 20 olika kvinnor eller så har du runkat hela ditt liv för preventivmedel verkar inte finnas i din värld? 

Det där resonemanget funkade säkert bra på 1800-talet då knulla var lika med barn men sen kom ju den där uppfinningen preventivmedel som gjorde det möjligt att knulla utan att det ledde till ett barn... och helt plötsligt blev relationen knulla och barn valfritt och snarare en fråga om man vill eller inte vill skydda sig.

Och då blir ju TS fråga ganska relevant. Om båda skitit i att skydda sig, och barnet anses vara bådas ansvar, hur kommer det då sig att att kvinnan har veto på att föda eller behålla det?

Personligen tycker jag att att det finns en poäng i det eftersom det är kvinnan som bär barnet i sin mage och föder det och hon har rätt att bestämma över sin kropp vilket borde ge henne veto över att behålla eller inte. Men ansvarsfrågan över barnet efter att det fötts borde kunna diskuteras.

Det är just det som är problemet. Man ser endast mammans och pappans ansvar/rättigheter i det hela men man struntar helt i barnet.

Ska vi ignorera barnets rätt att veta vem dennes pappa är? Bara för att en man valt att knulla och sedan inte vill stå för konsekvenserna av detta, med eller utan preventivmedel? För vi vet väl alla vad sex kan resultera i och är man någorlunda allmänbildad så vet man även att inget preventivmedel inte är 100%. Hur kan man anse att mannens rätt till att avstå ett barn juridiskt ska gå över ett oskyldigt barns rätt till att veta sin bakgrund?

Det är skevt.
  • Anonym (Q)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 14:39:44 följande:

Och då blir ju TS fråga ganska relevant. Om båda skitit i att skydda sig, och barnet anses vara bådas ansvar, hur kommer det då sig att att kvinnan har veto på att föda eller behålla det

För att kvinnan är den som är tvungen att gå 9 månader med ett barn inuti sig, med allt som tillkommer med detta. Alternativt är det hon som behöver utsätta sig själv för en abort, både emotionellt och fysiskt. Jag vet att några i denna tråd verkar se abort som en typ av preventivmedel, som kvinnor utsätter sig för med lätthet.

Därför har kvinnan veto. Det handlar om hennes kropp. Det är helt enkelt så det är. Väljer man sedan att ha sex så bör man vara införstådd i vad detta innebär. Det är inte synd om män.
  • Anonym (Q)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 15:17:38 följande:

Nja, det är ju inte bara mannen som valt att knulla, det gjorde kvinnan oxå, och graviditeten blev av pga BÅDA sket i att skydda sig inte bara mannen som du försöker vinkla det till.

Att barnet vet vem pappan är är inte riktigt samma sak som att pappan tvingas ha ansvar för barnet. Det är pappans ansvar för barnet som ifrågasätts inte barnets vetskap om sin biologiska pappa. 

Det som är skevt är snarare hur du blandar ihop ansvar för ett barn och att veta vem pappan till barnet är.

Försöker vinkla? Jag har aldrig påstått att det endast ligger hos mannen men nu handlar tråden på mannens rätt till att avsäga sig faderskapet och jag väljer då att fokusera på mannen. Hade det varit en tråd om kvinnors rätt för abort så hade jag valt att fokusera på kvinnan i fråga. Så sluta löjla dig.

Jag anser att bägge könen får skylla sig själva och stå sitt kast om man väljer att ha sex. Kvinnan får antingen genomgå en graviditet eller en abort, det är konsekvensen av att hon har sex. Konsekvensen för mannen är att han, kanske, får ett barn om mamman väljer att behålla det. Om han inte vill ha med det att göra så är det enda han behöver göra är att betala underhåll i 18 år. Jag anser att han kommer rätt lindrigt undan för något han valt att göra. Sex är ingen rättighet. Alla preventivmedel är inte 100%. Min egen mor blev gravid två gånger trots hormonspiral, något som ska anses vara det mest tillförlitliga skyddet.

Ger man sig in i leken så får man leken tåla, preventivmedel eller ej. Barn blir, oftast, till genom sex. Vill man verkligen inte ha barn så väljer man helt enkelt att inte ha sex.
  • Anonym (Q)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 17:29:17 följande:

Japp, eftersom du pratar om mannens sexliv, ett barn blir inte till genom en persons sexliv, ett barn blir till genom sex mellan två personer, dvs bådas sexliv.

Nja, fast leken ser ut som det gör för att man valt spelreglerna så (avkrävandet av underhåll) men det är inte nödvändigtvis så spelreglerna måste se ut för alltid. Lagar går att ändra.

Om jag får gissa så gissar jag på att lagen sattes så för att kvinnor (och barn) förr i tiden var beroende av män eftersom kvinnor då ofta var hemmafruar och helt beroende av mannens inkomst. Under såna förutsättningar är en sån lag fullt rimlig för att säkerställa barnets överlevnad. Men i dagens samhälle där kvinnan inte längre är beroende av mannens inkomst utan har egen inkomst kan man helt klart ifrågasätta om en sån lag är rimlig längre.

Skulle tro att det handlar om barnet i fråga. Det är därför denna diskussion är rätt lönlöst då juridisk abort aldrig kommer ske. Inte så länge barns rättigheter är av vikt.

Tji fick dessa stackars män som väljer att doppa masken i grytan.
  • Anonym (Q)
    Viktor1988 skrev 2021-05-17 21:21:29 följande:

Godkväll alla FL medlemmar i tråden ! precis hemkommen har varit en lång dag då jag varit på mitt ordinarie jobb först och därefter besökt partilokalen .

?Tog tillfälligt i akt för att ventilera frågan och det gick bra även om många i början var lite frågande särskilt den kvinnliga delen som hade många farhågor.

?Men efter diskussioner så veknade de flesta inför fakta [...]

Haha. Och sedan fick du stående ovationer och ryggdunkarna haglade. Ditt namn skreks i högan sky. VIKTOR! VIKTOR! VIKTOR!

Det där låter så sjukt overkligt, speciellt utefter hur du har argumenterat för din sak i denna tråd, eller snarare brist på argumentation. (Hehehe "så veknade de flesta inför fakta".... Jag skrattade faktiskt IRL av detta). Består ert parti av folk utan någon som helst tankeförmåga?

Dessutom tar du upp mänskliga rättigheter men vägrar svara på hur du/ni ska lösa frågan om barnets rättigheter. För det kommer ALLTID att gå före mamman/pappans rättigheter. Alltid.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Rättvisa) skrev 2021-05-19 09:12:11 följande:

Om inte män får välja att bli förälder så ska inte kvinnor få göra det heller.

Om män inte kan göra abort så ska inte kvinnor få göra abort.

Oavsett om det är ett foster eller ett embryo så är det ett liv.. Ett blivande barn. Men helt plötsligt så ska man INTE tänka på det blivande barnet först?

Ett annat alternativ är att innan en abort ska "godkännas" så måste man på ett sorts möte med typ socialen, både mamman och pappan. Sen diskutera TILLSAMMANS alla olika vägar och beslut.. Sen om alla är överens så går man vidare därifrån.

Att en kvinna ska ha ensamrätt ifall det blir ett barn eller ej är ganska befängt.

Om kvinnan inte ville bli mamma skulle hon inte haft sex.. Precis samma argument ifall pappan inte ville ha barn..

Skulle en kvinna genomgå en abort emot min vilja eller vetskap skulle hon bli dumpad illa kvickt. Sen ifall vi bodde ihop så skulle hennes grejjer åka ut på gatan illa kvickt också.

Denna person skulle tappa allt mänskligt värde.

Men nu har jag turen att mitt barns mamma var en normal människa och våran dotter föddes som normalt och vi båda önskade och älskade henne från första gravtestet. Detta trots att hon inte var 100% planerad.

Skillnaden är just att det i ena fallet handlar om ett foster/embryo och det är en definitionsfråga angående när ett liv startar. Här i Sverige har vi satt den gränsen vid 18 veckor (21 veckor vid speciella fall).

Gällande juridisk abort så handlar det om ett barn med rättigheter. Inte ett foster eller embryo. Ni pratar om mannens rätt och kvinnans rätt men bortser från barnets rätt. Om du vill lobba för att ett liv börjar vid befruktningen endast för att det ska bli "rättvist" så kör hårt.

När ni män behöver genomgå en abort fysiskt eller en graviditet så anser jag att denna fråga kan bli rättvis. När ni behöver stå med valet att behålla eller välja att avsluta ett potentiellt liv. Ni talar om rättvisa men det är inte ni som behöver genomgå en medicinsk abort eller skrapning. Det är inte ni som står med alla hormoner och känslor och med vetskapen om att ni avslutar något som en dag skulle bli ett barn. Det är konsekvensen av att ha sex och jag tycker faktiskt att kvinnan har det jobbigare i denna fråga än mannen. Hon måste välja och många gånger måste hon också ha mannens känslor och tankar i åtanke.

Och ja, jag anser att kvinnor som har sex och blir gravida får skylla sig själva. De får stå för konsekvenserna av sitt handlande, likt mannen. Sedan så kan man argumentera om att kvinnan har en extra utväg och bla bla bla. Det är inte ett lätt val, som så många här i tråden vill få det till.

Det var bara någon månad sedan jag läste en tråd här om en kvinna som mådde så dåligt av att är gravid och hon hade bokat en abort om och om igen för att i sista stunden avboka dessa, för att hon i sin tro (om jag inte missminner mig) inte kunde avsluta ett liv. Hon mådde så dåligt och ville inte ha barnet men kunde inte förmå sig att att göra en abort. Där har ni konsekvensen av sex.

Jag förstår inte hur män kan sitta och gråta över detta. Det är ingen fördel att kunna göra en abort, det är en konsekvens och jag skulle säga att mannen har verkligen den stora fördelen; Han behöver inte vara gravid. Han behöver inte göra en abort. Han blir inte tvingad till vårdnaden. Han behöver inte ens ha kontakt med barnet. Det ENDA han behöver göra är att betala underhåll i 18 år. Det är den enda konsekvensen av att han hade sex och inte ens det vill man göra.

Jag är i alla fall väldigt glad över att vi i Sverige aldrig kommer uppleva juridisk abort.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Kisen) skrev 2021-05-20 14:34:57 följande:

Du resonerar ensidigt. Det finns vissa kvinnor som inte har konsekvenstänk heller, och vars rättigheter beaktas på tok för mycket på bekostnad av barns rättigheter enligt Barnkonventionen, huvudsakligen för att kvinnorna har livmoder oavsett hur dåliga föräldrar de är. 

Jag är uppriktigt nyfiken på att höra ett genomtänkt argument från dig, din förmätenhet imponerar då inte..

Verkligheten med otur, biologi och stereotyper finns alltid. Barnkonventionen är just en konvention där vi enats om (gjort till lag t o m) att samhällen ska skydda de värnlösa unga från att fara illa, särskilt har tankarna varit om barn på flykt från kriser i samhället. I våra rika samhällen fungerar det sämre när kriserna är ökande psykisk ohälsa, ökad egoism och kunskapsklyftor bland föräldrar. Hur skyddar samhället ett barn från t ex en narcissistisk elak manshatande kvinna som vill skaffa barn och sedan leva med barnet i en liten sektliknande tillvaro utan socialt umgänge, intellektuell stimulans eller fritidsintressen? Mamman vill ha barnet som någon sorts ägodel och den friske normale fadern är utestängd och lurad på allt det goda föräldraskap som han kunnat ge och barnet hade behövt för att få den goda uppväxt som Barnkonventionen syftar till? Och samhället idag skulle väl stötta den olämpliga modern på alla sätt, pga att hon hade livmodern?

Varför svarar du inte på frågan utan kör till med något barnsligt tillbaka-kaka argument?

Det är ju genuint intressant att förstå hur man kan göra en lag av juridisk abort och samtidigt utgå från barnkonventionen och barns rättigheter.

Jisses. Måste varje diskussion bli en sorts kuk-mätar-tävling mellan män och kvinnor där man helt ignorerar att svara på frågan? Hade ni som är för juridisk abort faktiskt kunnat lägga fram era argument sakligt och redogört hur allting skulle fungera i praktiken så hade ni troligtvis fått mer support. Men just nu är det bara massa babbel om orättvisa, att kvinnor är bu och bä och att mannen ska få ha sex hur han vill utan konsekvens.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Kisen) skrev 2021-05-20 16:02:50 följande:

Barnslig och kaka-tillbaka får stå för dig. Det är verkligen inte enkelt att göra lag av detta. Barnkonventionen som lag fick massiv kritik från jurister för otydlighet men klubbades igenom av riksdagen ändå. 

Jisses att du ser frågan om jämställdhet inte som ett gemensamt projekt utan alla som inte deltar i din köns-diskussion håller på med vad du kallar kukmätartävling (eller kanske fitt-djups-tävling där slemmiga dunkla avsikter om makt/kontroll kan gömma sig). Du kallar andras inlägg för babbel, det säger en hel del. Det är ingen mer än kontroll/makt-feminister som tror att någon här pratar om att just män skulle ha sex utan konsekvens, en sådan urgammal schablon. Både män och kvinnor kan ha sex och skydda sig mot konsekvenser sedan decennier. 

Din katolskt viktorianska sexualfientlighet känns rätt ledsam. Och oväsentlig för att diskutera jämställdhet och barn rätt i praktiken. Det finns väldigt många dåliga mödrar som förstör livet för andra. 

Snark.
  • Anonym (Q)
    molly50 skrev 2021-05-21 08:35:41 följande:

Att det finns kvinnor som slarvar med eller struntar i att använda skydd fråntar inte männen deras ansvar att skydda sig om de inte vill ha barn.

Men oavsett om det är en kvinna eller man så är det ju lika illa om man slarvar eller struntar i det.

För övrigt så skäms jag över att vara kvinna när jag får höra talas om kvinnor som lurar män för att bli med barn.

Samma här. Det är riktigt vidrigt av dessa kvinnor och det verkar som att många i den här tråden tror att bara för att man är emot juridisk abort så är man för att kvinnor beter sig vedervärdigt. Nej. Jag tycker som sagt att kvinnor som blir gravida av misstag även de får skylla sig själva och jag anser att kvinnor som lurar sig till ett barn också är vidriga.

Sedan är det lite lustigt med alla dessa män som blivit lurade av kvinnor. Vad hände där liksom? Nu menar jag män som träffar på en kvinna genom krogen/tinder, alltså en kvinna de aldrig träffat förut och inte känner. Och där använder de inte kondom utan litar helt på att kvinnan talar sanning när hon säger att hon går på preventivmedel. Vad hände med konsekvenstänkande? Vad hände med uppe i hjärnkontoret? Mannen väljer att lita på en person som han precis träffat. Det är så urbotat dumt att jag blir mållös.

Och det är inte bara att kvinnan kan ljuga om preventivmedel, hon kanske har könssjukdomar? Samma gäller kvinnorna som ligger med random män utan kondom. Det finns liksom inget konsekvenstänkande och sedan sitter de där och gråter ut över att de fått herpes eller klamydia. Eller att man är tvungen att genomgå en abort och det är så synd om dem.

Nej. Du hade sex, utan något skydd. Det är inte synd om dig. Vare sig du är man eller kvinna.

Förlåt, nu blev det en rant om hur dumma människor kan vara men jag blir så provocerad av dessa människor och deras idioti.
Svar på tråden Mäns rätt att avstå