Anonym (juridiskt svårt) skrev 2021-05-16 13:44:29 följande:
Fast återigen ska mannen registreras som fader eller ska det stå fader okänd?
Det är faktiskt inte ovanligt att män som först säger nej senare träffar och umgås med sina barn när dom t ex är i ett stabilt förhållande.
Du svarar inte på mina frågor jag har skrivit i mina två inlägg.
Du ser bara till när några som inte är i ett förhållande blir ofrivilligt gravida.
Det finns så många andra situationer som kan uppstå och vem ska avgöra vad.
Ska män alltså inte ta ansvar för preventivmedel och graviditeter utan bara kunna ha sex hur dom vill och sen avsäga sig allt ansvar? för det är ju så det blir.
Det kommer att uppkomma så många olika juridiska situationer där man inte kommer att veta hur man ska döma.
Det kommer också att bli bidragsfusk där män kan avsäga sig faderskap och föräldrarna om dom inte bor i hop få underhållsbidrag ifrån staten trots att barnet kanske är hos pappan och träffar det regelbundet trots att det är skrivet hos mamman.
varför ska andra skattebetalare betala för andras barn?
Vill du själv betala för att andra män som då inte behöver bry sig om preventivmedel eftersom dom kan avsäga sig föräldraskapet?
Män i förhållanden kommer naturligtvis bry sig om dom vill vara ihop med kvinnan med singelkillar har då inget ansvar alls och behöver inte bry sig om skydd, det är bara att avsäga sig föräldraskapet.
Låter det vettigt?
Fader okänd skulle jag säga kvinnan får avgöra om mannen senare vill ha kontakt.
Naturligtvis ska man använda preventivmedel vid sex men ingen regel är perfekt dock handlar det inte om preventivmedel i denna fråga
?Förstår inte problemet med att det uppkommer oklarheter vecka 14 är sista dag sen är du automatiskt pappa om du inte avsagt dig detta.
??Bidragsfusk är väl redan idag ett problem men det ska inte vara avgörande för ett sådant beslut om det handlar om rättvisa mellan könen tror dessutom att detta inte blir något större problem
Kvinnan som tar beslut om fortsatt graviditet tar också den tyngre ekonomiska aspekten sen om bidrag behövs så är det ok för naturligtvis ska barnen utan pappa där han avsagt sig rollen få det drägligt även om kvinnan då tar huvudansvaret för ekonomin