Inlägg från: Viktor1988 |Visa alla inlägg
  • Viktor1988

Mäns rätt att avstå

Tycker ni alla missar poängen med ett mer jämlikt förhållande mellan könen 

• Viktor1988
    Anonym (Peter) skrev 2021-05-16 17:17:43 följande:
    Därför att TS ser logiken i hur logiskt det är att mannens inte ska kunna göra juridisk abort trots allt, men greppar efter halmstrån. Samma anledning han inte bemöter mina argument om att män enligt hans logik då också ska bemöta den fysiska smärtan som kvinnor - om allting ska göras helt likt, som han propagerar. Han har inte nog med stöd för sin teori och förlorar debatten så då undgår man bara de argumenten han inte kan ta, helt enkelt.

Debatten är vunnen för länge sedan - att män ska ta sitt ansvar.
    Finns ingen anledning att djupanalysera dina påståenden då dom inte håller i min värld att män ska utstå samma smärta som kvinnan vid en förlossning för att skapa jämlikhet är ju en ganska synlig utopi som jag inte ens tänker svara på
  • Viktor1988
    Anonym (juridiskt svårt) skrev 2021-05-16 16:26:26 följande:
    Det är ju i sådana här fall det blir ett juridiskt problem, ja förhållandet kommer inte att fungera men kvinnan ska alltså ändå själv få stå för allt det ekonomiska och ta allt ansvar eller behöva göra abort?
    Som det är nu om förhållandet spricker har ju fortfarande mannen ekonomiskt och juridiskt ansvar för det dom har kommit överens om.
    nej det är inte det vanligaste scenariot men alla dom här olika möjligheterna kommer tillsammans bli många och skapa juridiska problem.

??I de fall där mannen hoppar av en överenskommen graviditet finns det ingen koppling till att öka explosionsartat av detta förslag utan jag hoppas verkligen båda är nyfikna på sitt gemensamma planerade barn, hoppar fadern av så hade han gjort det ändå

Du tycker alltså att man ska kunna skriva fader okänd fast men vet vem som är fadern? 
    ?Låt mig omformulera  fader okänd var kanske fel ordval dock b-r fadern vara  okänd i de flesta system men  om det är kopplat till sjukdomar mm så ska naturligtvis sådant framkomma men detta är väl redan svårt idag om pappan ej är n-varande så ser inga större problem med detta

Så mamman ska veta men inte staten?
    Mamman vet väl alltid förhoppningsvis staten ska nog veta men det behöver ju inte stå så att alla kan komma åt denna data

Ska man på mödravården och inom sjukvården inte kunna meddela te x sjukdomar i släkten fast man vet att det finns? 

Som jag svarade ovan finns det något som skulle kunna vara ärftligt sjukligt och av positiv egenskap för någons välfinnande ska det naturligtvis komma fram men det är säkert inte lättare idag att få fram datan på frånvarande föräldrar så det blir ingen skillnad

Ska mamman få meddela barnet vem som är pappa men inte staten?
    Man kan aldrig förbjuda en mamma att säga vem som är pappa men frågan är till vilken nytta om pappan ej vill medverka tror det skapar ett ännu större trauma i många fall för barnet isf

Ska mamman alltså ljuga och säga nej fader är okänd eller ska mannen alltså skriva på ett papper att han vill avstå? men då blir han ju inte okänd utan man vet vem som är pappan eller hur.
    Det kan ju inte stå fader okänd och sen att det finns annat ett juridiskt bindande dokument där mannen avstår faderskapet för barnet.
    Mamman och andra vet om vem som är pappa men det ska ändå stå fader okänd? 
    ?Känns lite som samma frågor så jag hoppar

Ska barnet inte ha rätt att få veta vem som är pappa?  Det måste ju åtminstone bli så att mannen blir registrerad som pappa men i så fall inte har någon ekonomiskt eller juridiskt bindning till barnet och kan heller aldrig ångra sig eller börja att träffa barnet för han har ju avstått alla rättigheter.
    ?Helt korrekt han har ju avsagt sig sitt föräldraskap och kan därmed  inte tvinga kvinnan att plötsligt få komma in i gemenskapen igen om inte hon ser fördelar med detta så det är mamman som har bollen 

Alla kvinnor ska alltså leva i osäkerhet fram tills v. 14 ifall mannen ångrar sig och kvinnan då först kunna besluta om hon vill stå för allt ekonomiskt och juridiskt ansvar och få veta om hon får bekräfta mannen som pappa eller måste få inskrivet fader okänd trots att han inte är okänd eller då välja abort.
    Det hela blir väldigt konstigt.

?Detta är ett förslag som inte kommer att drabba planerade familjer att bildas och skulle dessa splittras innan födsel så hade det ändå skett oavsett förslaget eller om vi för som idag

Vad händer i framtiden om barnet vill veta vem som är pappa precis som barn som blivit till genom donation har rätt att veta.
    ?Här får man väl fundera jag måste erkänna att barnet borde ha någon rätt få ett namn iaf i vuxen ålder sen om detta blir bättre för barnet kan jag ej svara på det blir ju ingen skillnad mot dagens system

Du förstår väl att det blir så att en man kan strunta i ansvar kring preventivmedel och graviditet då han kan avsäga sig allt, lätt för honom.

Då är han ändå ingen bra pappa och kvinnan har också ett ansvar att skydda sig mot oplanerade graviditeter 

En kvinna även om dom kommit överens måste alltid i så fall vänta in v. 14 för att få veta att mannen verkligen kommer att ta ansvar eller om hon måste ta allt ansvar för deras gemensamma beslut eller misstag.
    Du vill ha jämlikhet, tycker du att det är jämlikhet att en kvinna måste vänta in mannen för att i v. 14 besluta om han ändrat sig att själv stå för allt det ekonomiska eller göra abort? 
    ?Ja på ovan 

Hur ställer du dig till barnets rätt att få veta vem som är pappa?
    Och hur ska det gå till juridiskt om det ska stå fader okänd men samtidigt finns ett papper på där mannen avstår barnet?
    Är det rätt att det står okänd fast mamman, pappan och flera andra känner till vem som är pappa?
    För vems skull står det då fader okänd?
    Statens? fast det ändå finns dokument där mannen väljer att avstå, hur går det ihop?
    Vet inte hur du tänkt om den juridiska biten av det hela, utveckla gärna hur du tänkt. 
    Den juridiska biten är solklar han har avsagt sig föräldraskapet och har därmed inga skyldigheter mot barnet vare sig ekonomisk ,arv eller som pappa. Han har samtidigt då avsagt sig rätten att kontakta sitt barn för all framtid utan kvinnans godkännande 
  • Viktor1988
    Anonym (Lisa) skrev 2021-05-16 17:40:15 följande:
    Undrar hur många som verkligen tror att detta stämmer, när du resonerar som en ung man utan större erfarenhet av livet. Ditt sätt att uttrycka dig och undvika svåra frågor liknar inte en vuxen man med barnbarn, samt att du kände dig tvungen att "förklara" ditt nick.

Men vi får väl se om du du dyker upp i andra trådar, och har barnbarn då  också...

Men ändå intressant, att du tycker att dina barn inte ska behöva ta ansvar för sina sexliv om de inte vill. Hur kommer man fram till en sådan inställning? Alla jag känner lär sina barn,  både pojkar och flickor, att skydda sig mot ofrivillig graviditet, och om det ändå händer, så tar man sitt ansvar. Men det tycker du alltså att dina barn inte ska behöva göra. 

Håller dina barn med dig i detta?
    Seriöst jag är helt sanningsenlig i detta varför skulle jag ljuga och varför skulle jag vara en ung man ser i tråden att det finns andra män som skriver som inte verkar så unga heller.

?Nej mina barn har jag inte diskuterat med men vid nästa träff ska jag ta upp frågan och då närvarar även deras respektive iaf en mamma den äldsta sonen är separerad men har nytt sällskap så det blir ditto.
  • Viktor1988
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 17:56:12 följande:
    Seriöst jag är helt sanningsenlig i detta varför skulle jag ljuga och varför skulle jag vara en ung man ser i tråden att det finns andra män som skriver som inte verkar så unga heller.

?Nej mina barn har jag inte diskuterat med men vid nästa träff ska jag ta upp frågan och då närvarar även deras respektive iaf en mamma den äldsta sonen är separerad men har nytt sällskap så det blir ditto.

Tyvärr tycker jag ämnet suddas ut med att jag ska bevisa vem jag är , varför ska jag detta är ju ändå ämnet som är intressant och jag har redan blottat mig mer än tillräckligt
  • Viktor1988
    Anonym (Lisa) skrev 2021-05-16 17:59:26 följande:
    Kan du var snäll och svara på frågorna en och en. Svaret du gav passar inte till alla frågorna. 
    Övriga är i texten kika i huvudtexten
  • Viktor1988
    Anonym (Lisa) skrev 2021-05-16 18:01:26 följande:
    Du glömde svara på varför du tycker att dina barn inte ska behöva ta ansvar för  sina sexliv. 
    Dom har tagit ansvar för sina sexliv och vad detta innebär
    Den äldste är varannan vecka pappa och klarar detta galant

Den yngste är pappa till en flicka på snart 1 1/2 år och han var hemma i 20 veckor med henne då mamman jobbade.

??Förslaget handlar inte om att inte ta ansvar för det gör man ju när man tydligt skriver under att jag medverkar ej som pappa och sen får kvinnan avgöra om hon vill fortsätta men hon vet tidigt att ansvaret blir hennes , skulle säga att detta är väl mer ansvarsfullt än att en kvinna ska hoppas på något som ej sker
  • Viktor1988
    Anonym (Lisa) skrev 2021-05-16 18:02:41 följande:
    Du vill/kan alltså inte svara på frågorna?
    Men snälla Lisa jag har svarat i huvudtexten direkt efter frågorna det sista svaret hamnade utanför 
  • Viktor1988
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-16 18:12:42 följande:
    Kort och koncist.
    Exakt så.
    Får jag fråga är du politiskt engagerad...
  • Viktor1988

Är detta ett forum för diskussioner i ämnen eller ....gömmer sig bakom dolda alias och försöka spela man när man är en kvinna. Känns skönt att man inte avslöjade sig helt nu när man börjar ana hur det fungerar här 

Jag kommer att försöka svara sakligt men det ni bevisat idag ger mig bara ännu mer kraft i min övertygelse om att kämpa för pojkars och mannens rättigheter och att dom ska komma närmare kvinnans i denna fråga råder inget tvivel om.

??Snacket om preventivmedel biter inte då har man helt missförstått sakfrågan

• Viktor1988
    Anonym (Q) skrev 2021-05-16 20:26:37 följande:
    Precis. Han skriker om jämlikhet men verkar inte förstå att det inte går att bli jämlik i denna fråga. Men det är rätt förståeligt då han helt enkelt inte vet vad en abort innebär för många kvinnor.

Ponera att en man och en kvinna har sex. Kvinnan går på p-piller och mannen använder kondom, trots detta så blir kvinnan gravid. Kvinnan måste nu göra det svåra valet att antingen behålla barnet och kanske eventuellt uppfostra det själv eller genomföra en abort. Det är här det slutar vara jämlikt. En abort och en juridisk abort kommer aldrig vara jämlika. Det är jämlikt när en man får samma hormonella påslag som en graviditet innebär och han måste utsätta sin kropp för en abort, medicinsk eller genom skrapning.

Då är det jämlikt. När även hans kropp ska genomgå aborten.
    Förklaring då det verkar svårt att greppa
    Jag har aldrig sagt att man kan påtvinga en kvinna en abort det är mig en utopi och har inte en koppling till förslaget överhuvudtaget.
    Detta då det inte blir en skillnad om mannen skriver på eller om han inte skriver på och ändå säger samma sak innan 14 veckor att han ej kommer att närvara som pappa. 
  • Viktor1988
    Anonym (Q) skrev 2021-05-16 21:38:46 följande:
    Jisses. Nu såg jag att du skrev utopi... Du anser alltså att det vore att leva i utopi i en värld där man kan tvinga en kvinna till abort?

Jag hoppas du helt enkelt skrev fel ord.
    Ja det kanske var fel ordval menar naturligtvis att ingen kvinna ska påtvingas en abort och inget annat.
  • Viktor1988
    Anonym (Ellen) skrev 2021-05-16 21:52:32 följande:
    Så även när barnet är vuxen är det mamman som måste godkänna kontakt?

Vad ska det vara för ett straff för en pappa (som i lagens ögon inte längre är pappa) som tar kontakt med sin vuxne son?

Hur ska det gå till rent praktiskt om paret har fler barn som kanske bor varannan vecka? Hur ska pappan kunna hindras från att ha någon kontakt med det juridiskt aborterade barnet (hör ni inte hur fruktansvärd terminologin är?) I en sådan situation?

Om mamman i en sådan situation tillåter pappan att ha kontakt med barnet ska hans föräldransvar återföras då (underhållsskyldigheten) eller kan han slippa den ändå eftersom han ju juridiskt inte är pappa?

Dvs skulle en pappa som juridiskt frisagt sig från ansvaret för sitt barn kunna ha barnet varannan vecka tillsammans med syskonen och alltså fungera som en pappa rent praktiskt men slippa betala för barnet eftersom han ju juridiskt inte är pappa?

Och om mamman inte tillåter detta men pappan ändå småpratar med barnet när han träffar hen på affären tillsammans med syskonen - vad ska straffet bli? Böter? Fängelse?
    Mamman har helt ansvar för om kontakt ska tagas mellan pappan som avsagt sig rätten , däremot om barnet blivit myndig så kan ingen hindra barnet från att ta kontakt om hen vill. 

Hur kontakt ska tagas för att pappan ångrar sig är egentligen inte huvudfrågan men en tanke kan vara att mamman som är bestämmande i denna fråga själv avgör finns nog inget bra och entydigt svar helt enkelt.

Tror inte att en pappa som redan är pappa till andra barn i samma familj försöker undkomma sitt ansvar så frågan känns överflödig skulle det ändå ske så tror jag mamman drar och det löser sig själv

Småpratar i affären med barnet är väl svårt att undvika men det gör honom ändå inte till en pappa....Däremot om han medvetet söker kontakt då bör straff utdelas och vara ett brott typ
  • Viktor1988

Som de flesta resonerar så ska alltså även då insemination  förbjudas då pappan blir okänd för barn eller varför reagerar ni så kraftigt.....ser inte skillnaden

• Viktor1988
    Törstiga tuppen skrev 2021-05-16 22:19:06 följande:

Frågar igen. Ska det finnas någon gräns för hur många juridiska aborter en man får genomföra? Kan han vid något tillfälle kunna bedömas som oansvarig och få avslag? Vem ska i sådanafall bedöma detta?

Det är inte meningen att detta ska bli en lag som gör att mannen kan göra detta som en lek....Låt oss säga 1gång max 
  • Viktor1988
    Fiona M skrev 2021-05-16 22:33:50 följande:
    Fast grejen var väl att det VAR som en lek, att männen skulle få juridisk abort oavsett skäl fram till v14, har du ändrat dig?

Vilka villkor finns för att männen ska få göra abort i din utopi?
    Ja du skriver som du förstår och vill inte förstå helt enkelt...
    ?Jag har redan förklarat att ordvalet var fel 
  • Viktor1988
    Fiona M skrev 2021-05-16 22:42:40 följande:
    Du svarade inte på frågan.

Vilka villkor skulle finnas för juridisk abort?
    Dom är redan omnämnda 30ggr läs
  • Viktor1988

Godkväll alla FL medlemmar i tråden ! precis hemkommen har varit en lång dag då jag varit på mitt ordinarie jobb först och därefter besökt partilokalen .
    ?Tog tillfälligt i akt för att ventilera frågan och det gick bra även om många i början var lite frågande särskilt den kvinnliga delen som hade många farhågor.
    ?Men efter diskussioner så veknade de flesta inför fakta och det är ju som sagt var ett svek idag om pojkar/män inte ens ska få en chans i detta ämne som vi nu gett namnet Juridisk abort .

??Förslaget kommer inte att ge kvinnan några nackdelar snarare fördelar då hon tydligt vet och i tid kan ställa in sig på vad pappan kommer att ställa upp på.

Så här står det i litteraturen om jämlikhet och sedan kopplingen Europakonventionen som vi i Sverige är skyldiga att följa sedan 1995 om någon är intresserad 

Förklaringen om mänskliga rättigheter ska gälla alla människor i världen. En modern demokrati fungerar inte bra om de mänskliga rättigheterna inte respekteras. Staten måste kunna skydda sina invånare .....

Europakonventionen

Det finns sedan år 1950 en europeisk konvention om skyddet för de mänskliga rättigheterna. Den heter Europakonventionen. En konvention är en överenskommelse mellan flera länder. Några exempel på rättigheterna i konventionen är:

rätten till frihet och personlig säkerhet
    rätten till en rättvis rättegång
    rätten till respekt för privat- och familjelivet

Alla dessa tre punkter är väldigt tydliga och kommer att vara tunga i argumentationen för att driva ärendet med rätten för mannen att avstå barn dock inte om barnet redan är fött .För då är helt plötsligt barnets intresse över och det finns inte en chans att frånsäga sig pappans skyldigheter fullt ut typ ekonomi.

Däremot om barnet inte är fött är mannen långt ifrån kvinnan i bestämmande rätt vilket är naturligt då kvinnan är den som bestämmer över sin kropp inga konstigheter alls med detta då mannen inte kan bära ett foster.
    ?För att mannen då ska kunna få någon sorts jämlikhet är en juridisk abort ett alternativ.
  • Viktor1988
    Viktor1988 skrev 2021-05-17 21:21:29 följande:

Godkväll alla FL medlemmar i tråden ! precis hemkommen har varit en lång dag då jag varit på mitt ordinarie jobb först och därefter besökt partilokalen .
    ?Tog tillfälligt i akt för att ventilera frågan och det gick bra även om många i början var lite frågande särskilt den kvinnliga delen som hade många farhågor.
    ?Men efter diskussioner så veknade de flesta inför fakta och det är ju som sagt var ett svek idag om pojkar/män inte ens ska få en chans i detta ämne som vi nu gett namnet Juridisk abort .

??Förslaget kommer inte att ge kvinnan några nackdelar snarare fördelar då hon tydligt vet och i tid kan ställa in sig på vad pappan kommer att ställa upp på.

Så här står det i litteraturen om jämlikhet och sedan kopplingen Europakonventionen som vi i Sverige är skyldiga att följa sedan 1995 om någon är intresserad 

Förklaringen om mänskliga rättigheter ska gälla alla människor i världen. En modern demokrati fungerar inte bra om de mänskliga rättigheterna inte respekteras. Staten måste kunna skydda sina invånare .....

Europakonventionen

Det finns sedan år 1950 en europeisk konvention om skyddet för de mänskliga rättigheterna. Den heter Europakonventionen. En konvention är en överenskommelse mellan flera länder. Några exempel på rättigheterna i konventionen är:

rätten till frihet och personlig säkerhet
    rätten till en rättvis rättegång
    rätten till respekt för privat- och familjelivet

Alla dessa tre punkter är väldigt tydliga och kommer att vara tunga i argumentationen för att driva ärendet med rätten för mannen att avstå barn dock inte om barnet redan är fött .För då är helt plötsligt barnets intresse över och det finns inte en chans att frånsäga sig pappans skyldigheter fullt ut typ ekonomi.

Däremot om barnet inte är fött är mannen långt ifrån kvinnan i bestämmande rätt vilket är naturligt då kvinnan är den som bestämmer över sin kropp inga konstigheter alls med detta då mannen inte kan bära ett foster.
    ?För att mannen då ska kunna få någon sorts jämlikhet är en juridisk abort ett alternativ.
    Oups hälften av texten försvann och jag som måste käka förlåt 
Svar på tråden Mäns rätt att avstå