Inlägg från: Anonym (Lisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lisa)

Mäns rätt att avstå

Viktor1988 skrev 2021-05-16 16:56:39 följande:
    Hej Verkligheten!

Satt på ett café och skrev förut blir lite mycket med alla runtomkring sig så nu ska jag försöka svara

1. Jag har två underbara pojkar och barnbarn 3 stycken 2 flickor och en pojk, mitt nicknamn visar ålder samt namn för min äldsta pojk

2. Nej inte vad jag vet iaf 

3. Nja en gång var det nära men jag var ganska tydlig med att jag inte kommer att vara närvarande och det visade sig senare vara enbart en lögn för att förmodligen ha kvar mig så svaret på frågan blir nej

4. Absolut mest för barnets skull men det är redan så många som blir påtvingade föräldraskap som slutar olyckligt så jag tror att förslaget kan vara gynnsamt när allt räknas ihop 

Blev du klokare knappast va....

Jag är som sagt inte ute efter att göra det svårare för någon speciellt inte för kvinnor men i det här fallet är mannen blottade och det kan vara en öppning mot mer jämlikhet i samhället.
    Undrar hur många som verkligen tror att detta stämmer, när du resonerar som en ung man utan större erfarenhet av livet. Ditt sätt att uttrycka dig och undvika svåra frågor liknar inte en vuxen man med barnbarn, samt att du kände dig tvungen att "förklara" ditt nick.

Men vi får väl se om du du dyker upp i andra trådar, och har barnbarn då  också...

Men ändå intressant, att du tycker att dina barn inte ska behöva ta ansvar för sina sexliv om de inte vill. Hur kommer man fram till en sådan inställning? Alla jag känner lär sina barn,  både pojkar och flickor, att skydda sig mot ofrivillig graviditet, och om det ändå händer, så tar man sitt ansvar. Men det tycker du alltså att dina barn inte ska behöva göra. 

Håller dina barn med dig i detta?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-16 17:34:20 följande:
    1. Vill du inte ha barnet så väljer du som kvinna abort.
    Då finns inget barn att försörja.

2. Nej, det tycker jag inte. Man bör skydda sig men inget skydd är 100%.

3. Jag har inte använt jämställdhet som ett absolut krav. Skaffa barn själv du, men försörj dem också själv. Varför tror du att jag "är ute efter" en absolut jämställdhet?
    Du tycker inte oskyddat samlag är en rättighet,  samtidigt skriver du att  inget skydd är 100%. Ändå ska mannen inte behöva ta ansvar om det blir ett barn, bara kvinnan. Då blir det som att mannen kan ligga oskyddat och ändå inte behöva ta konsekvensen. 

Varför tycker du att mannen inte ska behöva ta ansvar för sitt sexliv och dess konsekvenser? 

Din åsikt i denna fråga osar ett förakt mot män, tycker jag. 
  • Anonym (Lisa)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 17:51:13 följande:
    ?Låt mig omformulera  fader okänd var kanske fel ordval dock b-r fadern vara  okänd i de flesta system men  om det är kopplat till sjukdomar mm så ska naturligtvis sådant framkomma men detta är väl redan svårt idag om pappan ej är n-varande så ser inga större problem med detta

Så mamman ska veta men inte staten?
    Man kan aldrig förbjuda en mamma att säga vem som är pappa men frågan är till vilken nytta om pappan ej vill medverka tror det skapar ett ännu större trauma i många fall för barnet isf

Ska mamman alltså ljuga och säga nej fader är okänd eller ska mannen alltså skriva på ett papper att han vill avstå? men då blir han ju inte okänd utan man vet vem som är pappan eller hur.
    Det kan ju inte stå fader okänd och sen att det finns annat ett juridiskt bindande dokument där mannen avstår faderskapet för barnet.
    Mamman och andra vet om vem som är pappa men det ska ändå stå fader okänd? 
    ?Helt korrekt han har ju avsagt sig sitt föräldraskap och kan därmed  inte tvinga kvinnan att plötsligt få komma in i gemenskapen igen om inte hon ser fördelar med detta så det är mamman som har bollen 

Alla kvinnor ska alltså leva i osäkerhet fram tills v. 14 ifall mannen ångrar sig och kvinnan då först kunna besluta om hon vill stå för allt ekonomiskt och juridiskt ansvar och få veta om hon får bekräfta mannen som pappa eller måste få inskrivet fader okänd trots att han inte är okänd eller då välja abort.
    Det hela blir väldigt konstigt.

?Detta är ett förslag som inte kommer att drabba planerade familjer att bildas och skulle dessa splittras innan födsel så hade det ändå skett oavsett förslaget eller om vi för som idag

Vad händer i framtiden om barnet vill veta vem som är pappa precis som barn som blivit till genom donation har rätt att veta.
    ?Ja på ovan 

Hur ställer du dig till barnets rätt att få veta vem som är pappa?
    Och hur ska det gå till juridiskt om det ska stå fader okänd men samtidigt finns ett papper på där mannen avstår barnet?
    Är det rätt att det står okänd fast mamman, pappan och flera andra känner till vem som är pappa?
    För vems skull står det då fader okänd?
    Statens? fast det ändå finns dokument där mannen väljer att avstå, hur går det ihop?
    Vet inte hur du tänkt om den juridiska biten av det hela, utveckla gärna hur du tänkt. 
    Den juridiska biten är solklar han har avsagt sig föräldraskapet och har därmed inga skyldigheter mot barnet vare sig ekonomisk ,arv eller som pappa. Han har samtidigt då avsagt sig rätten att kontakta sitt barn för all framtid utan kvinnans godkännande 
    Kan du var snäll och svara på frågorna en och en. Svaret du gav passar inte till alla frågorna. 
  • Anonym (Lisa)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 17:56:12 följande:
    Seriöst jag är helt sanningsenlig i detta varför skulle jag ljuga och varför skulle jag vara en ung man ser i tråden att det finns andra män som skriver som inte verkar så unga heller.

?Nej mina barn har jag inte diskuterat med men vid nästa träff ska jag ta upp frågan och då närvarar även deras respektive iaf en mamma den äldsta sonen är separerad men har nytt sällskap så det blir ditto.
    Du glömde svara på varför du tycker att dina barn inte ska behöva ta ansvar för  sina sexliv. 
  • Anonym (Lisa)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 18:01:00 följande:
    Övriga är i texten kika i huvudtexten
    Du vill/kan alltså inte svara på frågorna?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-16 18:26:25 följande:
    Ja?
    Vad är problemet med det?
    Oskyddade samlag ÄR ingen rättighet, inget skydd ÄR 100%.

Båda tar sitt ansvar, båda bestämmer om de vill bli förälder.
    Kvinnar genom fysiskt abort, mannen genom juridisk.
    Du är kul du. Om man gjort ett barn, så är det inte att ta ansvar genom att skita i barnet. 

Du och TS får tycka vad ni vill, men det kommer aldrig att bli som ni vill, män kommer fortsättningsvis få betala underhåll för sina ligg som resulterar i barn, även om de skiter i barnen. Härliga män ni sitter och försvarar.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Framtiden) skrev 2021-05-16 18:43:09 följande:
    Exakt. Hur kan man ens tro att ett sådant förslag kommer röstas igenom i Sveriges riksdag? Helt verklighetsfrånvänt.

En man kan slippa ta ansvar för ett barn genom att:

1. Skydda sig (kondom, vasektomi).

2. Inte ha penetrerande vaginalsex.
    Ja, det säger ju en del om de som lägger fram sådana förslag. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-16 18:49:54 följande:
    Kul?
    Jag är inte här för att underhålla dig.

Du är så fastkörd i ditt spår att det inte ens går att få dig att försöka, iallafall lite, att sätta dig in i hur andra tänker.

Får hoppas att du inte är så rent generellt, då lär du har väldigt få vänner. Om någon.
    Ja,  dina argument är underhållande skulle jag säga. Inte är de konstruktiva i alla fall, inte heller genomtänkta.

Få vänner för att jag tycker att män ska ansvar för sitt sexliv?
    Nej du, inga problem med det, och inte heller problem med att se saker ur olika perspektiv. Men i denna tråd har jag inte fått ett enda vettigt argument för juridisk abort. Bara en massa rappakalja om män som inte vill bli pappor, buh,  det är så synd om dom. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-16 18:52:01 följande:
    Det är så dumt så att klockorna stannar... 

En kvinna kan slippa ta ansvar för ett barn genom att:
    1. Skydda sig (valfritt hur)
    2. Inte ha penetrerande sex.

3. Göra abort.

Lilla hjärtat, du missade en sak. Men jag hjälpte dig på traven.
    Lilla du, den dagen mannen kan bli gravid får han göra hur många aborter han vill. 

Och just nu får han ta till andra metoder än just abort. Varför är det så främmande för dig? Varför vill du att män inte ska ta ansvar för sitt sexliv?
  • Anonym (Lisa)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 19:19:28 följande:

Är detta ett forum för diskussioner i ämnen eller ....gömmer sig bakom dolda alias och försöka spela man när man är en kvinna. Känns skönt att man inte avslöjade sig helt nu när man börjar ana hur det fungerar här 

Jag kommer att försöka svara sakligt men det ni bevisat idag ger mig bara ännu mer kraft i min övertygelse om att kämpa för pojkars och mannens rättigheter och att dom ska komma närmare kvinnans i denna fråga råder inget tvivel om.

??Snacket om preventivmedel biter inte då har man helt missförstått sakfrågan

Då vet vi, tack för att du avslöjar dig. Detta handlar alltså inte ett dugg om jämställdhet, att både män och kvinnor ska ta ansvar för att förhindra oönskade graviditeter.

Känns konstigt att du som är medlem i ett politiskt parti, inte kan argumentera bättre. 
Svar på tråden Mäns rätt att avstå