Vi som försökt en längre tid - första barnet
Hej tjejer!
Nu har vi fått uppföljning på alla prover från kliniken och det såg bra ut. Spermierna var bra, sköldkörtel etc också bra, äggreserven var ?bättre än bra?, så det enda var att den förra läkaren (han som vi tyckte var lite märklig och virrig) hade glömt att lägga in till labbet att de skulle ta screening-blodprov på mig så de tog det bara på min sambo, men jag ska göra det nu under veckan. Vår nya läkare sa att det enda hon kan se som eventuellt gör att vi inte blivit gravida ännu är att det som sagt såg ut som en blockering på ena äggledaren under spolningen vi gjorde för någon månad sedan. Hon sa att man inte gör något mer med det och inte behöver kolla om jag har ägglossning eftersom jag har regelbunden mens. Så nästa steg tyckte hon var att skicka en remiss för IVF, och eftersom vi redan väntat 1,5 år utan att bli gravida på egna försök så tänker vi också att vi kör på IVF där hon trodde att vi skulle ha goda chanser. Hon sa att om hon skickar remiss nu så trodde hon att vi kunde köra igång redan till hösten, kanske oktober, så jag ska som sagt bara lämna mitt sista blodprov denna vecka och sen skickas remissen.
Det kändes verkligen som en lättnad att höra att proverna såg bra ut, även om det återstår frågetecken kring äggledaren. Men om det ?bara? är ena äggledaren som är blockerad så har vi väl teoretiskt sett en chans varannan månad med den äggledare som har fri passage. Så vi kommer såklart att fortsätta försöka även om det kanske krävs IVF för att det ska gå. Så jag är jätteglad att få lära mig så mycket om IVF redan nu genom att få följa er som har eller ska påbörja den resan också