• Vickan31

Vi som försökt en längre tid - första barnet

MalinJ skrev 2022-12-05 17:24:03 följande:

Vickan31: Nej många tecken tyder på att det tagit sig, men det återstår och ser här i dagarna. Får se när man vågar testa sig igen. Haha

Ja herregud, är och känner efter hela tiden. Dom är inte ömma än men en känsla av att dom blivit lite mer spända under dagen. Så kanske kommer det ömma snart med. 

Åh du ska inte säga så, min senaste graviditet så kände jag ingen molande värk fören den helgen jag förväntade min mens, så håll ut och jag håller tummarna 😃😃

Tror du att du kommer att vänta till BIM innan du testar? Minns inte om du skrivit det, men brukar dina bröst ömma innan mens eller liksom vara spända? Och hur mår du idag? Glad

Nej jag vet egentligen att det är alldeles för tidigt att ge upp, jag har ju inte BIM  förrän på söndag, men du vet när man inte känner någonting annorlunda så har man svårt att tro att det skulle gå just den här gången när det aldrig gått tidigare. Därför uppskattar jag verkligen din pepp, tack så jättemycket för att du säger så, jag behöver allt hopp jag kan få Hjärta
  • Vickan31
    MalinJ skrev 2022-12-06 09:01:44 följande:
    Men självklart är det för tidigt för och ge upp, och vi får peppa varandra för det är väldigt uppskattande, denna tid är jobbig det är den :( 

Jag fick testa med min monitor idag men tror den räknar av högre värden så får nog vänta tills fredag med den, den visade iaf inte gravid.
    Hittade ett till babyplantest som jag också tog, blankt som snö även det.

Idag är mina bröst ännu mer spända och börjar bli ömma också.
    Vanligtvis brukar jag få ömma bröst efter någon dag efter ägglossningen så detta är inte alls vanligt. Sen brukar jag få lite flytning 1-2 dagar före mensdag och sen mensvärk samma dag som mensen.

Men som sagt, nu har allt varit absolut inte så 🤣
    Men jag börjar tro att det inte är någon preggo mage denna gången för jag fick sådan sjuk mensvärk förut, tryckte typ på också 🤣 

Tempade mig i morse också, 36.5 så det var väl kring det jag vanligtvis brukar ha normalt.

Ska leta upp mitt första test jag tog på mensdag sist jag plussade, det var som sagt rätt ljust också, så jag vet inte om det finns hopp kvar för mig så kanske det är så att det tar längre tid för min kropp och visa hcg ämnet, kan det vara så? haha 
    Tack, det känns så fint att ha en liten hejarklack när man ibland tappar hoppet själv Hjärta

Vilka spännande symptom, och intressant att se ditt test! Som du säger är det ju inte konstigt att monitorn inte visar någonting redan nu, och som jag förstått det kan det vara väldigt olika hur tidigt man testar positivt eftersom vissa kan ha tillräckligt högt hcg på t.ex. ÄL+8 medan andra får vänta till ÄL+14 eller något innan de plussar. Jag tror att man lätt räknar att nu är det ju bara x dagar kvar till BIM så då borde det ju synas, men eftersom olika personer har olika lång lutealfas så är det ju också skillnad. Ägget fäster vanligtvis 6-8 dagar efter befruktningen enligt 1177, och sedan tar det några dagar till innan hcg-nivåerna höjts tillräckligt för att kunna synas på ett urinprov (jag tror att det syns tidigare på ett blodprov). Förlåt om det blev en lång och krånglig utläggning nu, haha, jag är ju verkligen ingen expert men det jag vill ha sagt är att du och jag är ju inne i den period där ägget ska fästa eller precis har fäst, så därför kan det ju visa negativt för dig nu innan hcg-nivåerna hunnit öka om några dagar eller så Glad
  • Vickan31
    MalinJ skrev 2022-12-06 10:04:20 följande:
    Jag tycker det är bra med en bra förklaring då får det bli långt.
    Tack för ditt perfekta svar, ja det är lite det jag också läst men sen blir man verkligen så nojig och tänker det att nej, det är negativt.

Jag tror som du säger att för min del verkar det ta längre tid, eller som det du skrev ovan och borde kunna hoppas fortfarande då.

Min mensvärk som kom förut är lugn nu, så jag får helt enkelt vänta lite till. Jag köpte hem ett Graviditetstest Testa Tidigt från RFSU nu också, men tänker vänta med och ta det tills typ torsdag. 
    Då är det en dag kvar till mens och kanske visas det något med den då.

Men annars blir det nog inget mer förens fredag. Känns liksom inte lönt och testa imorgon även om man är besatt i och vilja göra det 🤣
    Ååh men vad fint att du tycker att det var bra med mitt svar! Jag tänker i alla fall att det finns hopp om att hcg håller på att stiga efter att ägget fäst nu, och att det i så fall går att se på testerna om några dagar Glad Bra idé att försöka vänta med att testa till torsdag, även om jag förstår att det är svårt att låta bli Flört
    Melsson skrev 2022-12-06 10:21:11 följande:
    Ja det stod referensvärden på några, men inte på alla! Har ni fått ett datum än som ni ska dit?  Jag har ÄL ons eller torsdag, så nu är det bara påt igen :P Du inväntar BIM? Några symptom? 

@MalinJ Åh så hemskt med missfall lider verkligen med dig. Men som sagt så kommer förhoppningsvis nästa lilla frö att fastna <3  Hur gammal är du om du känner dig för gammal? jag känner mig lastgammal med, är 34 :P 
    Okej, men då kommer du att få mer klarhet i det när du får träffa en läkare sedan då Glad Nej vi har inte fått något datum än, bara att det blir i februari. Men jag såg på 1177 nu att mitt ena prov från igår, progesteronet, låg inom referensintervallet så jag hoppas att det ska vara bra.

Spännande, då vet sambon vad som väntar den här veckan alltså Flört Håller tummarna för att ni prickar in ÄL riktigt perfekt den här cykeln! Testar ni någonting nytt i den här cykeln eller samma som förra?

Ja men precis, BIM på söndag 11/12 så det är en seg väntan, haha. Inga symptom egentligen förutom ömma bröst, men det brukar jag ha efter ÄL och innan mensen kommer. Apropå ålder så är jag 33, så du och jag är väldigt nära i ålder Glad
  • Vickan31
    MalinJ skrev 2022-12-06 11:12:51 följande:
    😃😃 bra med dessa grupper tycker jag, där vi hjälper till och peppa varandra.

Ja jag hoppas verkligen jag får ett plus i helgen, hoppas hoppas.
    Annars är det bara och ställa om och hoppas det går bättre vid nästa ägglossning.
    Ja verkligen! Glad Du får fortsätta att uppdatera oss hur det känns i kroppen, och så håller jag tummarna så hårt inför helgen!! 
  • Vickan31
    Melsson skrev 2022-12-06 12:48:27 följande:

@vickan31 skönt att veta att det blir i februari iaf! Är det samma ställe som du var på med ditt ex? Skönt att progestoronet såg bra ut iaf :D Vet du vad du har för AMH värde? 
    Ja nu blir det ligga av, var så osugen igår men man fick offra sig haha..Vad gör man inte :P Köpte en progestoronkräm som jag smörjt lite med nu innan äl, dag 7-14 (är på cd 12 nu) men annars inositol som vanligt. Ingen letrozol eller övriga läkemedel denna cykel :) 

En fråga till er alla: Hur gör ni med kaffe?? Jag älskar kaffe, dricker inga mängder men 1-2 koppar om dagen...Vissa verkar ju tycka det kan påverka fertiliteten väldigt mkt?

Ja det känns ändå hoppfullt att hjälp är ganska nära ifall vi inte skulle plussa utan hjälp innan dess. Nej det är ett annat nu, jag har flyttat från Stockholm sedan dess Glad Nej AMH vet jag inte, bara att jag hade ett bra värde när jag och mitt ex försökte. Jag tog AMH-prov igår dock, men det är bara resultatet från progesteronet som trillat in i min journal på 1177 hittills så jag väntar spänt! Har du någon aning om vad du har för värde, tänker både progesteron som du skrev att du har lite brist av, samt AMH om de kollat det tidigare?

Haha, ja fy vad tråkigt det är när man inte är särskilt sugen XD Men som du säger, vad gör man inte för det där efterlängtade barnet. Vad spännande med progesteronkrämen, och inositol som jag bara läser mer och mer om. Hoppas att det är en bra mix som kan resultera i någonting bra om ett par veckor Hjärta

Det är en bra fråga! Man läser ju så olika bud om koffein, hur stor påverkan det har och hur mycket man egentligen får dricka. Jag har märkt att jag får mycket mer mensvärk om jag dricker koffein, och har blivit lite skrämd av vad bland annat Jenny Vulverine Koos skriver om koffeinets påverkan på fertiliteten, så därför försöker jag att dricka väldigt lite kaffe. Jag dricker en del koffeinfritt som funkar för mig som ändå inte är någon kaffeexpert, men jag unnar mig absolut vanligt kaffe ibland också och tycker inte att man ska ge sig själv dåligt samvete för att man ibland tar några koppar kaffe, glas vin eller annat åt det hållet.
  • Vickan31
    Melsson skrev 2022-12-07 07:55:34 följande:
    @Vickan31 Jaa igår orkade jag verkligen inte ligga dock, fick lite dåligt samvete....men enligt min app är det ÄL idag så får hem och vara lite piggare idag:P 

AMH hade jag 1,4, så inte superlågt men inte heller högt... FSH var 10,0, tror gränsen för "dåligt" ligger på 10 så den är ju lite seg...Mitt progestoron har jag aldrig testat, bara att dom sett det på ultraljud att min slemhinna osv varit dålig, är tydligen kopplat till progesteronet. Ja iaf inositol kan jag starkt rekommendera till er båda, det tkr jag funkar superbra, har fått mer (ursäkta) fertila flytningar av det, innan har det varit lite mer törrt där nere haha. 

ja det där med kaffe är så svårt alltså, jag har riktigt svårt att ge upp mitt morgonkaffe...men tänker en kopp kaffe om dagen kan väl inte vara så farligt eller?? jag dricker i princip aldrig mer än en kopp..
    Äsch, det behöver du inte ha dåligt samvete för tänker jag, ni får säkert till det idag så det blir ju perfekt Glad

Jag fick tillbaka mitt prov på AMH idag men det är inte angett i samma mått som min förra utredning så jag vet inte hur jag ska jämföra det XD Nu hade jag AMH på 25 pmol/L och förra gången hade jag 4,2 mikrog/L.

FSH i början på den här cykeln låg på 8,3 IE/L för mig vilket ska vara normalt i follikelfasen (alltså i början av cykeln, innan ägglossningen skett) enligt referensvärdena på 1177. Så av det jag förstått är FSH 10 som du hade normalt i follikelfasen, men kanske inte om du tog det under lutealfasen?

Intressant med slemhinnan, men då är det ju toppen att du får testa med progesteronkräm och det låter även jättebra att inositol gett mer fertila flytningar (jag vet att det är ett otäckt ord, men jag har blivit så van nu, haha)!

En kopp kaffe är ju jätteduktigt av dig, en kopp är ju typ ingen kopp Flört Nä men det tror jag inte ska vara några problem i alla fall, och angående te som jag såg att du skrev om så finns det en hel del koffeinfria teer så det kanske kan vara värt att testa det bara utifall att?
  • Vickan31
    MalinJ skrev 2022-12-07 08:14:55 följande:

Ja jag tycker det är riktigt kul, extra roligt om vi båda lyckas för då kanske vi följer varandra ännu längre.

För övrigt så steg min temp idag, 0.3 mer än igår.
    Känner inte av någon ömhet än i brösten, ganska lugnt på magsäcken också. 

Det är verkligen spännande detta, haha 

Ja det är extra roligt att följas åt exakt på samma dag! Håller tummarna så hårt, för oss alla såklart! Tycker att det låter väldigt positivt med en så hög stegring, det kanske låter futtigt men 0,3 är en stor höjning från en dag till en annan så det hoppas vi betyder någonting riktigt bra Glad

Angående det du skrev om te så finns det ganska många koffeinfria teer, t.ex. olika rooibos, som jag brukar köra med ibland för att minska koffein-intaget något Glad
  • Vickan31
    Melsson skrev 2022-12-08 08:00:43 följande:

@Vickan 31 Jag fick också i pmol men lyckades googla mig fram till att man ska dela det med 7.18, men verkar som du har jättebra äggreserv då ju? :D Gud vad skönt <3 här nedan är ref värden som jag googlat mig till hehe

Högt (ofta PCOS): Över 3.0 ng/ml
    Normalt: Över 1.0 ng/ml
    Normalt lågt: 0.7 ? 0.9 ng/ml
    Lågt: 0.3 ? 0.6 ng/ml
    Väldigt lågt: Lägre än 0.3 ng/m. 

Då kanske mina FSH värden var OK ändå? Jag tog proverna CD2. 

@MalinJ Åhh så spännande :D Jag tänker ofta faktiskt att "kroppen" vet själv, dvs har man en bra känsla stämmer det ofta osv. Ofta när jag ska ta gravtest har jag drömt natten innan att det är negativt, och då vetat med mig att ja, det kommer vara negativt...Men en bra känsla i kroppen hade jag def sett som ett jäkligt bra tecken :D 

Hur gick ditt test idag?? Så nyfiken 
    Oj, i så fall har mitt AMH gått ner från 4,2 mikrog/L förra utredningen till 3,5 nu, känns lite läskigt! Men 3,5 mikrog/L eller 25 pmol/L ligger ju inom det normala enligt referensvärdena för AMH på 1177, så jag hoppas att det ska vara något positivt :) Men vad betyder ng/ml, är det ett annat värde än de vi pratade om: mikrog/L och pmol/L?

När det gäller FSH så stod det att om man tar testet i follikelfas som både du och jag gjorde på CD2 så ska det ligga mellan 3,5-12,5 och då var ju ditt på 10,0 jättebra tänker jag :D 
  • Vickan31
    MalinJ skrev 2022-12-08 09:20:25 följande:
    MELSSON: Här ligger tempen kvar på 36.8 som igår Men igår kväll fick jag mensvärk med följd av ljusbrunt/rosa flytning. smärtan försvann efter ett tag.

I morse vaknade jag utan smärta. 
    Negativt test igen så det är nog bara så att mensen kommer nog komma snart.

Kroppen har verkligen betett sig som att den varit gravid men antar att det är hormonruboningar eller om det bara spökat rejält. Men första gången ever verkligen.
    Könner inte alls igen min kropp denna gången :( 

Väldigt tråkigt!
    Det är ju positivt att tempen ligger kvar fortsatt högt tänker jag, men självklart väldigt tråkigt och nedslående med mensvärk, brun/rosa flytning och negativt test :( Så jäkla lurigt när kroppen ger en massa signaler och förhoppningar som är så svåra att tyda. Ibland litar jag verkligen inte på min kropp, och det tar så mycket energi att försöka analysera och känna efter. Om vi bara kunde få våra efterlängtade plus snart <3 Jag fortsätter att hålla tummarna för dig! 

Själv har jag inte börjat känna av så mycket symptom förutom ömma bröst som jag alltid får inför mensen, och tempen började sjunka imorse så då känns det nästan redan kört för min del tyvärr :( 

Angående teer kan jag ha fel, jag tänkte bara att rooibos är koffeinfritt men grönt te kanske är bättre trots att det inte är helt koffeinfritt? Jag får undersöka saken vidare, men oavsett tror jag inte att det är kaffe- och teintaget som spelar så stor roll för någon av oss och att vi kan njuta av några koppar i veckan utan dåligt samvete :) 
  • Vickan31
    MalinJ skrev 2022-12-08 10:38:35 följande:
    VICKAN31: Som jag skrev ovan till Melsson så har jag redan kastat in handduken. Även om det inte känns som mensvärk som är påväg så är det något, kanske ett ägg som inte fått testa och är påväg ur kroppen eller bara kaos med mina hormoner.

Tror inte det är något iaf utan tror det är mens snart. 
    Väldigt deppig idag måste jag erkänna 😢
    Åååh jag förstår verkligen, det låter som att du och jag har lite samma känsla idag och det suger verkligen att vi ska behöva möta den här besvikelsen och sorgen månad efter månad :( OM mensen kommer (det vet vi ju faktiskt inte än) så kommer vi att ha ägglossning ungefär samtidigt nästa cykel också, dagarna kring jul, så även om det är svårt att tänka positivt just nu så är jag ändå övertygad längst in i hjärtat att vi kommer att få våra efterlängtade barn snart Hjärta
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet