• Emmalucy

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Molybden skrev 2021-06-17 17:59:10 följande:

Åh ni är så fina allihopa! Tack så mycket för alla lyckönskningar. <3

Jag vågar inte riktigt lämna er än och vill gärna veta hur det går för er andra så kommer att fortsätta läsa!

Jag hoppas vi snart kan skapa en BF tråd ?Vi som försökt en längre tid - första barnet? :D skulle bli mysigt att följa varandra oavsett vilken månad BF är! Jag tycker att många av oss inte riktigt känna sig för att dansa iväg vid första plusset, jag har haft över 10 kemiska graviditeter så jag skulle inte räkna något innan typ v5 som en ?riktig? graviditet, så jag förstår precis hur du känner!
  • Emmalucy
    Sillanna skrev 2021-06-18 09:02:55 följande:
    Ursäkta att jag blandar mig i. Är inte aktiv i tråden men brukar vara inne och läsa här. Jag tänkte på ditt prolaktinvärde som låg lite högt. Om jag inte minns fel så ska det helst ligga i det lägre intervallet när man försöker skaffa barn. Det finns en tråd här i forumet (stora prolaktintråden tror jag den heter) där det finns en del att läsa om ämnet. Jag tänkte bara så att inte den biten missas.
    Tack, ska kolla upp det :) det var ändå inte så högt att hon ville göra något åt det, så hoppas att alla medicineringen jag kommer att börja med ska göra skillnad, men ser till att fråga henne om det snart :)

Msofie skrev 2021-06-18 10:39:12 följande:

Ruvardag 11 och har fått molvärk och plusbruna spottings. Vet inte om det är en bra grej eller en dålig, idag vore min vanliga BIM. Har aldrig haft spottings tidigare eller fått mensvärk innan mens. Hade ställt in mig på att loppet är kört, men nu är jag förvirrad..

Håller tummarna fortfarande! Jag är lite fundersam kring ruvardagar, vad blir ruvardag 11 jämfört med äl+X dagar? För man får ett ägg som är några dagar efter äl när den läggs tillbaka, ska ruvardagar vara mindre eller mer dagar efter äl?
  • Emmalucy
    Msofie skrev 2021-06-18 19:54:00 följande:

Tack för era fina kommentarer! Emmalucy, man börjar räkna ruvardag 1 som dagen efter insättningen. Så mitt äggplock blir ägglossningen. Då vi satte in embryot på dag 3 blir ruvardag 1 = ÄL + 3. Så idag är det BIM för mig, ÄL +14, ruvardag 11. Dock tar jag ju progesteron tabletter, vilket ofta förlänger cyklen för många (alternativt att mensen kommer när man slutar ta Lutinus, dvs om testet är negativt på testdag).

Ahhh ok :) har den samma ?livslängd? så att säga, att den försöker fästa efter X antal dagar osv? 23/6 känns ju lång att fortsätta med progesteron, men gissar på att det är för att ge bästa möjliga chansen att få plusset? Jag tror att de som inte gör IVF, som jag, men har progesteron ska bara ta den tills äl+14... inte en fråga, bara nyfiken och tycker det är interessant hur den skiljer sig :) 
  • Emmalucy
    längtar00 skrev 2021-06-18 20:19:07 följande:

Hej, jag hoppas det är okej att jag hoppar in här! Detta är mitt första inlägg på familjeliv.

Idag kom i alla fall min mens och jag är helt förstörd, var stensäker på att det hade gått denna månad. Därför kände jag att det var dags att hitta stöd någonstans för det börjar vara otroligt jobbigt detta.

Både jag och min sambo är 21 år, jag är född 00 och han 99 så han blir 22 senare i år. Vi är inne på vårt 4 år tillsammans, är förlovade, och vi har en stor gemensam barnönskan. Detta var vårt 14:e försök, så nu påbörjar vi försök nummer 15 med BIM 19/7. 

Det känns så otroligt hopplöst och orättvist allting. Vi trodde att vi efter 12 månader skulle få hjälp då det står överallt att man efter 1 år har rätt till en utredning, och därför kändes det på något sätt inte lika hopplöst i början, det gick liksom att härda ut. Detta var fram till att vi började närma oss den 12:e månaden och vi insåg att ett av kriterierna för vårt landsting och en fertilitetsutredning var att båda måste vara minst 25 år?! Kändes som en stor käftsmäll och känner att jag på riktigt inte kommer orka må så här varenda månad mensen kommer - i fyra år till. 

Om det inte gått till hösten, vilket jag inte tror eftersom det inte gått än, så ska vi kontakta en privat klinik då de enligt landstinget inte är lika hårda med kriterierna. Om vi inte får hjälp där pga vår unga ålder så känns det som jag kommer ge upp. Min livslust försvinner lite varenda månad i samband med mensen och det känns verkligen som mitt hjärta typ går sönder, och att i så fall behöva vänta i 4 år till för att ens få ansöka om en utredning känns omöjligt.

Det var lite om mig, nu hoppas jag på denna månad och försök 15. 

Hej och välkommen! trist att du behöver vara här med oss, men jag hoppas du får stöd och kan stödja andra i deras resor, kanske vi har lite annorlunda tips/syn då många av oss har testat mycket innan vi gick till utredningsfasen :) fy vad orättvis det är att man ska vara över 25 för att få hjälp, klart gränsen måste finns någonstans men varför har man mindre rätt till hjälp att få barn tills man är 25? Man måste ändå försök i 12månader så det inte så att de undviker att hjälpa folk som kan skaffa barn utan hjälp... Jag tror definitivt att privat kommer ej bry sig om din ålder, men det blir dyr snabbt. Man behöver vara 25 för att göra IVF via landsting tyvärr, men kanske det finns finansiering för privat :( hur är din cykel, när brukar du få äl och hur bekräftar du det? Kram!
  • Emmalucy
    Hej tjejer! Jösses, nu är mitt skolår avslutat, sista inlämningen klar igår natt haha, och första dag på jobbet idag avklarat. Nu hinner jag me lite svar här!
    Msofie skrev 2021-06-20 11:43:42 följande:

Hej mina vänner,

Nu har jag börjat blöda på ruvardag 13. Det är inte längre ljusa spotting utan färskt blod och mycket. Har även börjat få mensvärk. Jag vet att det finns en liten % som är gravida trots det, men jag checkar ut och vet att så inte är fallet.

Första rundan IVF misslyckades med inte embryon i frysen. Så vi får börja på runda två i mitten av augusti när kliniken har öppnat igen. Känner mig bara tom, eller så har jag inte riktigt vågat lyfta på det locket än.

Vi kommer försöka i sommar men kommer inte ta ÄL test, tempa eller hålla på med några vitaminer. Planerar att avfölja alla IVF konton jag har och så mycket som möjligt försöka njuta av sommaren. Jag tänker att jag inte heller kommer vara aktiv här. Jag hoppas jag ser så få av er som möjligt kvar i augusti och önskar er alla lycka till!

Nejjj, jag är så ledsen för er :( beklagar, jag tror att du har helt rätt i att skita i allt under sommaren, njut av livet så gott du kan, och komma tillbaka med mer energi till höst. Jag hoppas dock att du hittar tillbaka tidigare än så med en graviditetsöverraskning för oss Hjärta

apan95 skrev 2021-06-20 13:17:01 följande:
    Citerar mitt eget meddelande just för att det var riktat till er alla, nya som gamla <3

Ahh, välkommen tillbaka, kul att du kände att hu hade lite ork att uppdatera oss :) skickar en stor kram! Det låter som du har en bra plan för sommaren, ska också unna mig allt jag har undvikit för det gör ändå ingen skillnad haha!
  • Emmalucy
    Soff skrev 2021-06-21 09:34:43 följande:
    Janni91 skrev 2021-06-20 21:23:26 följande:
    Åh, jag vet exakt hur det känns! Det är tortyr att pendla mellan hopp och förtvivlan. Ska mensen komma så kan den väl komma igång direkt istället? Hoppas den inte kommer eller kommer igång snabbt <3 

Tack för ert fina stöd <3 

Som väntat kom mensen idag :'( så 15:e försöket ner i toaletten..

Ericky: den kan diffa 1, max 2 dagar.

Kram <3 

Kram! :( beklagar, man blir ändå besviken trotts att man säger till sig själv att det kommer inte bli något, finns alltid en inre röst som hoppas att den försvarsmetod ska sluta i en surprise graviditet. Hoppas du har lite semester och kan njuta av värmen och livet lite extra <3

Vickan31 skrev 2021-06-21 10:08:12 följande:
    Men nej, så himla tråkigt att höra!! Jag beklagar verkligen och förstår att det känns tungt :( Håller med om att det låter som en bra idé att försöka tänka på annat och förhoppningsvis njuta av en fin sommar! Er tur kommer, och jag är så ledsen att ni ska behöva vänta och kämpa så länge Hjärta  Skickar en stor kram!
    Hej gumman! Hur går det för dig denna cykel? :) tror att jag har precis haft äl igår eller idag, kul att ?bli av med jobbet? (schemalagd sex) hehe!

Ericky skrev 2021-06-21 10:25:58 följande:
    Men vafan... hoppades så mycket som vanligt på att det skulle vara din månad. Att jag skulle få gratulera dig idag <3

Jag tycker det är så märkligt detta med att "allt ser bra ut" på utredningar för många. Jag tror att du skrivit något om detta tidigare. Vet att Jenny Koos också ifrågasätter det och menar att nånting är det. Antingen har man typ en polyp i vägen, näringsbrist (om du typ är vegan eller vegetarian ofta), eller obalans i hormonerna. I dessa fall alltså, när "allt ser bra ut".

Jag ska skriva en anmälan till IVO här framöver efter den otroligt dåliga hjälp jag fick under perioden som jag sökte hjälp. Mellan augusti 2020 och april 2021 träffade jag 5 olika läkare. Ingen nämnde polypen för mig trots att den fanns i mina journaler PLUS att jag aktivt frågade de om det inte var så att jag hade en polyp och om mina blödningar kunde bero på det. Det var först den 5e (!) läkaren, som dessutom var en allmänläkare (!), som nämnde denna. Och jag blev ju dels gravid direkt efter, men sen är ju mina mellanblödningar också ett minne blott. Efter två cykler utan blödningar nu så inser jag ju att även de berodde på den jävla polypen som hade kunnat tas bort redan i höstas. Och istället ville de sätta mig på hormonmedicin för att symtom-behandla blödningarna. Jag tycker att det är under ALL kritik och jag litar tyvärr inte ALLS på vårdens fertilitets-"utredningar" efter detta.

Ja eller hur?! Kan de inte utöka utredningen litegrann, tydligen är det saker som missas när ?allt ser bra ut? det behöver inte betyda att varenda person som ?ser bra ut? har oförklarlig barnlöshet, tror att de bara inte tänker outside the box, deras box är verkligen liten när man tänker på allt som kan påverka i kroppen! Fan vad bra att du orkar kämpa med anmälan, helt löjligt att du behövde kämpa länge, det är ju vanligt att ta bort polyper och är en super mini ingrepp också! Jag var t.o.m TVUNGEN att göra det, trots att mina polyper var så små att kirkurgen såg inte ens meningen att ta bort de :/ så frustrerande hur vården kan bli annorlunda runt om i landet. Har du planer att gå privat någon gång?

• Emmalucy
    Soff skrev 2021-06-21 14:55:45 följande:

Jag har funderat ett tag på att beställa ett progesterontest på werlabs, bara för att kolla. Jag får ju ägglossning men visst kan man ha brist på progesteron efter äl som gör att ägget inte fäster? eller har jag förstått det fel. För ibland har jag undrat just om detta händer mig.. 

Är inte det märkligt att vården kollar progesteronvärden vid mensen? Ska man inte se hur kroppen producerar progesteron efter äl? Har också funderat på testet, men jag tror inte vården skulle göra något med infon. Jag har dock precis fått recept på progesteron från en privat klinik, så jag kunde slippa tjafsa med vården.

NatMar005 skrev 2021-06-21 16:23:22 följande:

Hej världens bästa gäng!

Ville bara säga att dagens ultraljud visade bästa tänkbara scenario. Bebis hjärtljud är fortfarande snabba och starka och hen växer som den ska. Fostret som gick under har börjat tillbakabildas och inget blod hittades vilket är fantastiska nyheter. Än kan vi inte luta oss tillbaka dock för vad som helst kan hända ännu. Vila är ordinerat tom 12 fullgångna veckor men from idag är vi utskrivna ifrån gyn och vår bm har ansvaret för oss. Nästa UL blir privat i v12 och sedan KUB v14. Vi håller tummarna och känner oss försiktigt optimistiska.

I övrigt har jag läst ikapp allt här och blir så ledsen och bedrövad när jag ser hur ni kämpar. Får kämpa er blå för rätt och rättvis vård och hjälp.. Hur ni mår. Och hur jag önskar så att jag kunde göra någonting alls för att hjälpa er. Det är så förbannat orättvist och jag vill inget hellre än att ge er det ni alla vill ha; en bebis! Önskar er alla en lugn, fin sommar med mycket återhämtning och helst spontana graviditeter. <3 kraaaam!

Meeeeen <3 det är verkligen the best of a bad situation :) hur mår du nu? Så bra att du har ordinerat vila, betyder det att du är ?sjukskriven? så du faktiskt kan vila? Då låter det som det tas verkligen på allvar nu <3

• Emmalucy
    Vickan31 skrev 2021-06-21 22:20:57 följande:

Hej vännen! Jag hade för första gången på länge jättestark ägglossningssmärta förra veckan kring det datum då jag borde ha ÄL, samt fertilt sekret och positivt ÄL-test, så det känns bra! Tyvärr är tempen inte min vän, den går upp och ner heeela tiden och jag blir så trött på all oro jag känner just för tempen! Den gör mig lite osäker, så vi får se om jag slutar tempa efter denna cykel eller hur jag gör.

Vad skönt att höra att du också verkar ha haft ÄL nu! Haha, ja det kan verkligen kännas som ett rutinjobb ibland, så det är skönt när ägglossning har varit även om väntan på BIM ofta känns väldigt lång! Lite jobbigt med BIM efter midsommar då familj och vänner vill träffas och dricka snaps, drinkar och vin hela helgen. Jag kanske inte borde då jag har BIM efter midsommar, 1 juli, men samtidigt är det som vi skrev inte värt att sluta leva heller för det har ju ändå inte hjälpt hittills att avstå från god mat och dryck. Hur tänker du, eller andra som läser, om drinkar till midsommar?

Awesome med starka äl! :) då är du i den sista stunderna innan mens, när man kämpar för att ignorerar symptom som dyker upp hehe! Jag tycker att dricka gör inget om man är typ 4 veckor, ägget skulle knappast har börjat ta näring från din kropp vid det tillfället. Jag tycker mer att jag litar inte på kroppen att bli gravid längre så skulle känna mig mer dum att inte dricka och sen få mens. Kan du blanda dina egna drinks i lugn o ro, och på så sätt ta bara några drinks och resten blir typ Sprite med citron i? :D alla är ju dock olika, du måste gör det som känns bekvämt för dig <3
  • Emmalucy
    Vickan31 skrev 2021-06-22 15:36:51 följande:

Ja, jag önskar bara att jag inte brydde mig om tempen, för den är fortfarande lite svajig - men om jag ska lita på kroppen så tror jag ju att ägglossning varit och hoppas att jag inte ska behöva oroa mig. Ja du har så rätt, och det är en bra idé att försöka blanda drinkarna själv så märker ingen om jag gör en väldigt svag eller helt alkoholfri drink ;) Hur är allt med dig? <3 

Jag hatar när tempen inte stiger som den ska :( man tycker att allt kan vara fel pga det, behöver inte vara så dock :) har du en normal LP? det finns progesteron kräm att köpa på nätet om du inte får det från vården.

Jag är ganska säker på att äl skedd men jag glömmer alltid att ta temp för ett kolla! Och med tanke på hur varm det är så undrar jag om den skulle visa rätt med tanke på att jäv inte har testat hela cykeln. Jag ska börja med progesteron någon dag efter äl så jag är lite orolig just nu, en månad där jag tog progesteron så framkallade jag mensen istället, så jag kommer att avvakta ett par dagar för att vara på den säkra sidan (och fån se till att tempa imorgon haha)
  • Emmalucy
    Janni91 skrev 2021-06-22 18:44:14 följande:

Och idag började mina spottings så mensen är på gång. Hade en förhoppning om att jag fick en nidblödning men kroppen jävlas med mig precis som alltid. Är så besviken och började dagen med att gråta. Nu ska jag hämta ut antibiotika för att bli av med något jäkla virus vi har, så kommer slå ut tarmfloran till på köpet. Så besviken på min kropp :(

Stor kram! Beklagar :( hatar att man aldrig kan bli av med hoppet, det skulle underlätta så mycket att inte tro, hoppas eller bryr sig men tyvärr vill vi det här så mycket att det gör ofta ont i hjärtat :( ta hand om dig!
    Mirabilis89 skrev 2021-06-23 06:15:52 följande:

Negativa test här två dagar innan BIM, så på det igen nästa månad då! :)

Skickar en stor kram! Just in time för att dricka och festa vid midsommar om man har lust/ork. Jag tycker att jag alltid blir så ledsen innan mens att när den väl kommer så bryr jag mig inte om själva upplevelsen, vilket är skönt. Hoppas du mår hyfsat ok!
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet