Inlägg från: Längtartillvår |Visa alla inlägg
  • Längtartillvår

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Hej alla,

Liten update från mig - ägglossning är över för den här gången och ca en vecka kvar till bim. Har fått min andra dos vaccin, blev så dålig (lyckades ändå ha sex, yay) så tänker att cykeln kanske har flyttats fram lite, vilket den verkar göra för en del. Känner ingenting i vanlig ordning, så mensen kommer nog som den ska. Men det känns helt okej, för idag hämtade jag ut två!!! påsar med medicin för IVF som startar om mindre än en månad!

Känns både så spännande och riktigt läskigt efter att jag sett alla sprutor jag måste ta! På måndag har jag samtal med läkaren igen som ska gå igen all medicin inför start.

Känns sjukt att I september (om allt går som det ska) har jag en mycket större chans att faktiskt bli gravid!

Någon annan som har tid för IVF snart?

• Längtartillvår
    apan95 skrev 2021-08-02 22:17:15 följande:

Gud vad spännande! Kan verkligen känna igen pirret nu, och även lättnaden att snart förhoppningsvis vänder det! ska göra FET nu i augusti antagligen så vi är väll lite på samma bana förutom att jag gjorde del ett med sprutor och äggplock i maj :)

Lycka till!

Vad spännande! Önskar dig stort lycka till också! Och hoppas att du orkar hålla oss uppdaterade :) hur gick det med sprutorna och äggplocket för dig? Här säger de att man sövs när de plockar ut äggen, var det så för dig också?
  • Längtartillvår
    Steeph skrev 2021-08-02 22:20:49 följande:

Åh, vad härligt att ni ändå lyckades ha sex! Tänk vad underbart om ni skulle plussa så här innan IVF start

Wow vad spännande men förstår också att det känns läskigt. Vi ska på intromöte för ivf i mitten av augusti på Linnékliniken. Känns så spännande men känner också en rädsla att man kanske inte får ut några ägg eller att det inte blir några blastocyster.

Haha, ja man kan ju hoppas. Men jag har noll förhoppningar att det ska gå naturligt. Jag har gett upp nu, antagligen för att jag vet att nu får vi äntligen hjälp.

Spännande med första mötet, ska de göra undersökningar och så, eller bokas ni in för IVF direkt? Förhoppningsvis går det bra för oss alla, med många ägg och många som blir befruktade.
  • Längtartillvår
    apan95 skrev 2021-08-03 08:26:04 följande:

Det gick jättebra! Sprutorna var enklare än jag trodde och äggplocket gick smidigt. Nej, jag var vaken hela tiden, fick morfinliknande preparat genom en infart i armen samt att de lokalbedövade med två sprutor i slidan. Plocket tog kanske en kvart och jag fick följa allt på en tv-skärm samtidigt som en sköterska stod och klappade på mig hela tiden. helt klart över förväntan!

Problemet var bara att de plockade ut 21 ägg, och de då fanns en risk för överstimulering, så blev ingen insättning utan totalfrys på våra 6 embryon.

Ja men just det, det kommer jag ihåg nu när jag läser det! Åh tänk att dina söta små embryon väntar på dig i frysen! Håller så tummarna att det går vägen nu är en sätts in <3
  • Längtartillvår
    Steeph skrev 2021-08-03 08:52:28 följande:

Nej jag förstår dig på vilken klinik ska ni göra er IVF?

Om jag förstått rätt så kollar de hur äggstockarna ser ut, slemhinnan och sen går vi igenom om vi är kandidater för ivf. Direkt efter mötet med läkaren (om de bedömer att vi kan köra på) så får man träffa sköterskor som tar blodprov och sen visar oss hur vi använder sprutorna. Så jag tror att vi ?bara? behöver 1 möte och sedan kan vi starta igång med sprutor direkt vid mens.

Men gud vad skönt att det går så snabbt! Jag kontaktade en klinik efter bara några månader av försök, (ljög och sa att vi föesökt längre) och nu typ 10 månader senare får vi börja. Vi bor inte i Sverige, så inte någon svensk klinik tyvärr. Hoppas de är lika bra här, fastän det gått långsamt
  • Längtartillvår

Igår smög sig mensen på och började ordentligt idag. Var lite ledsen häromdagen då jag såklart hoppades att jag skulle vara en av dem som blev gravid innan IVF, men så blev det icke!

På måndag har jag samtal med läkaren och om allt är som det ska, så kommer min behandling börja om två veckor. Kommer börja med tabletter i 14 dagar, och sen börjar sprutorna när nästa mens kommer. Enligt min uträkning så blir min nästa bim slutet på september men det kommer säkert ändras. Känns både läskigt och pirrigt att påbörja den här resan. Vet att det kanske inte går vägen, men vi har åtminstone mycket större chans till att det lyckas nu tack vare behandling.

NatMar005 PLUSSAT

Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSAT

Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF) PLUSSAT

apan95, BIM 9/8, 25 år (inväntar FET)

Lisen91, BIM 11/8, 29 år (13:e försöket)

Ciccie86, BIM 11/8, 35 år, (6:e försöket.)

Sellcarro, BIM 13/8, 28 år (12:e försöket, 1 MA & 1 MF)

Soff, BIM 14/8, 33 år (17:e försöket)

Janni91, BIM 17/8, 30 år (14:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

ananna, BIM 18/8, 29 år (14:e försöket, står i kö för utredning inom regionen)

Mirabilis89, BIM 19/8, 32 år (14:e försöket)

Tildasafira, BIM 19/8 (17e försöket, upprepade tidiga missfall)

Vickan31, BIM 26/8, 32 år (15:e försöket)

RH93, BIM 4/9, 28 år (14:e försöket)

Längtartillvår, BIM 30/9, 36 år (12e försöket, första IVF försöket)

• Längtartillvår
    RH93 skrev 2021-08-07 07:11:29 följande:

Negativt test igår, mens idag och så har det berömda året gått. Var väldigt inställd på att mensen skulle komma och vet också att nu har vi bara 2 veckor kvar tills vårt första möte i utredningen så det känns som något händer. De senaste månaderna har bara känts som att man står och stampar. Är dock såklart orolig för att något ska vara väldigt fel, men försöker tänka att det mesta kan man få hjälp med.

Längtartillvår, BIM 7/8, 36 år (11e försöket)

apan95, BIM 9/8, 25 år (inväntar FET)

Lisen91, BIM 11/8, 29 år (13:e försöket)

Ciccie86, BIM 11/8, 35 år, (6:e försöket.)

Sellcarro, BIM 13/8, 28 år (12:e försöket, 1 MA & 1 MF)

Soff, BIM 14/8, 33 år (17:e försöket)

Janni91, BIM 17/8, 30 år (14:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

ananna, BIM 18/8, 29 år (14:e försöket, står i kö för utredning inom regionen)

Mirabilis89, BIM 19/8, 32 år (14:e försöket)

Tildasafira, BIM 19/8 (17e försöket, upprepade tidiga missfall)

Vickan31, BIM 26/8, 32 år (15:e försöket)

RH93, BIM 4/9, 28 år (14:e försöket)

Åh nej! Beklagar :( igenkänning på allt du känner. Vad skönt att utredningen är nära, håll oss gärna uppdaterade hur det går.
  • Längtartillvår

Förresten, vet någon hur det funkar att flyga med sprutor och andra tabletter man behöver under behandlingen? Behövs läkarintyg, incheckat bagage etc? Jag och min kille har en resa inplanerad strax efter nästa mens när jag ska påbörja sprutorna. Hoppas så på att vi inte behöver avboka..

• Längtartillvår
    Janni91 skrev 2021-08-20 08:26:21 följande:

Hej!

Jag ska ta min andra vaccination på cykeldag 10 och jag brukar ha ägglossning runt dag 16-17. Frågan är om vi borde undvika att försöka denna månaden...vad hade ni gjort?

Jag har inte tagit paus pga vaccinet utan kört på som vanligt. Det finns dock en risk att ägglossning kommer tidgare/senare så håll koll om ni bestämmer er för att försöka.
  • Längtartillvår
    apan95 skrev 2021-08-24 18:03:07 följande:

Igår var jag på kliniken för VUL innan FET (dessa förkortningar asså haha!) tagit letrozol 2 tabletter mellan cykeldag 3-7 och nu kollade vi om ägglossning var på g samt slemhinnan.

Slemhinnan var treskiktad och fin, ägget var på 13 mm så inte ägglossning riktigt än. Får jag inte omslag på LH-testet innan fredag denna vecka så kommer jag att ta Ovitrelle-sprutan på fredagkväll för att framkalla ägglossning så att återförandet inte sker på helgen. Och får jag omslag innan fredag så kommer jag oavsett att ta Ovitrelle-sprutan ändå för att förstärka ägglossningen.

Så nästa vecka, senast fredag kommer jag att få återförande av ett utav våra 6 embryon från frysen <3

Hej, gud vad kul att höra och så spännande det ska bli. Förstår att du längtar!!
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet