• BeautifulLiz

Angående covidvaccin och alla oändliga diskussioner och åsikter. Kort och gott, har du vaccinerats, vill du eller vågar du inte? Berätta gärna varför om du inte tänker vaccinera dig.

Rubriken blev så lång så, rösta på!

Själv har jag fått båda sprutorna, tvekade aldrig.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Angående covidvaccin och alla oändliga diskussioner och åsikter. Kort och gott, har du vaccinerats, vill du eller vågar du inte? Berätta gärna varför om du inte tänker vaccinera dig.
  • Drottningen1970

Jag dömer vaccinationsvägrare stenhårt.

Hur fan kan man vara så dum att man inte begriper att nyttan vida överstiger riskerna?

De är en fara för sig själva, för andra och hela samhället?

• momjanet
    Drottningen1970 skrev 2021-06-27 21:08:36 följande:
    Jag dömer vaccinationsvägrare stenhårt.
    Hur fan kan man vara så dum att man inte begriper att nyttan vida överstiger riskerna

De är en fara för sig själva, för andra och hela samhället
    Jag är väldigt glad för vaccinationspassen som införs nu den 1/7.
    Det kommer att användas för oerhört mycket mer än resor inom EU.

Vaccinvägrare ska bara uteslutas från gemensamma utrymmen av den anledning du nämner: de är en fara för alla och vi ska ha rätten att välja att inte utsätta oss för den fara de utgör.
  • BeautifulLiz
    momjanet skrev 2021-06-27 21:11:36 följande:
    Jag är väldigt glad för vaccinationspassen som införs nu den 1/7.
    Det kommer att användas för oerhört mycket mer än resor inom EU.

Vaccinvägrare ska bara uteslutas från gemensamma utrymmen av den anledning du nämner: de är en fara för alla och vi ska ha rätten att välja att inte utsätta oss för den fara de utgör.
    Det ligger mycket i det du säger.

Jag ska själv (förhoppninsvis) resa om ett par månader, med covidbeviset redo.
    Vissa av dessa vaccinvägrare vägrar även att testas då de påstår att PCR-testet är manipulerat.

De får helt enkelt stanna hemma.
    Vi borde göra som i Danmark, visa bevis eller bli nekad tillträde till valfritt evenemang, eller för den delen att bli klippt hos frisören.
  • momjanet
    BeautifulLiz skrev 2021-06-27 21:15:20 följande:
    Vi borde göra som i Danmark, visa bevis eller bli nekad tillträde till valfritt evenemang, eller för den delen att bli klippt hos frisören.
    Vi kommer att göra så, var så säker.

För vad kan hända? Att ett antal vaccinvägrare anmäler ett antal företagare osv till lämplig myndighet. De kvarnarna mal så långsamt så att när ett eventuellt utslag kommer i EU-dom stolen så är chansen stor att pandemin redan är över sedan länge.

Det jag tror händer sedan är att pandemilagarna ändras så att vaccinpassen blir fullt legitima att använda i alla offentliga sammanhang.
  • BeautifulLiz
    momjanet skrev 2021-06-27 21:19:34 följande:

För vad kan hända? Att ett antal vaccinvägrare anmäler ett antal företagare osv till lämplig myndighet. De kvarnarna mal så långsamt så att när ett eventuellt utslag kommer i EU-dom stolen så är chansen stor att pandemin redan är över sedan länge.

Det jag tror händer sedan är att pandemilagarna ändras så att vaccinpassen blir fullt legitima att använda i alla offentliga sammanhang.
    Vi kan alltid hoppas.
  • Drottningen1970
    momjanet skrev 2021-06-27 21:19:34 följande:

Kommer aldrig att hända i sverige? never?

Möjligtvis om smittan och mutationet börjar skena och folk dör i hundratusentals.
  • momjanet
    Drottningen1970 skrev 2021-06-27 22:26:36 följande:
    Kommer aldrig att hända i sverige never

Möjligtvis om smittan och mutationet börjar skena och folk dör i hundratusentals.
    Det gör det, jag lovar.
    Redan nu diskuterar vi i privata hobbygrupper att det är vaccinpass som gäller om man ska träffas.

Vet även småföretagare som diskuterar att ska ha det som krav för att ta emot kunder.  De jag pratat med tar hellre en eventuell (och osannolik stämning).
    För grejen är att som företagare får du inte diskriminera enligt diskrimineringslagen. Men man kan inte tillämpa den lagen på vaccinvägrare eftersom de inte är en enhetlig grupp i samhället.
  • Silverjenny

Jag har fått båda sprutorna med Pfizer. Hade inga biverkningar någon av gångerna förutom lite ont i armen två dagar efter första sprutan. Andra gången bara jättelite öm i armen en dag. Har mått superbra och varit pigg och frisk hela tiden.

Jag ska resa utomlands senare i juli och eftersom jag kommer att ha vaccinationsintyg behöver jag inte göra PCR-test enligt det landets regler. Känns jätteskönt att slippa betala 2000 kr för test och vara orolig för att jag ev skulle vara smittad och måste ställa in resan.

• Tow2Mater

Har tagit båda sprutorna. Maken har inte tagit dem. Jag forstår båda sidor, och tack och lov har man rätt att vaccinera, eller avstå.

Inte ens en sida av kommentarer ännu och den här tråden borjar redan likna den andra med attacker mot dem som inte vill vaccinera. 

• momjanet
    Tow2Mater skrev 2021-06-27 22:46:49 följande:
    Har tagit båda sprutorna. Maken har inte tagit dem. Jag forstår båda sidor, och tack och lov har man rätt att vaccinera, eller avstå.

Inte ens en sida av kommentarer ännu och den här tråden borjar redan likna den andra med attacker mot dem som inte vill vaccinera. 
    Tar man inte sitt ansvar för sin egen och andras hälsa i en pandemi får man finna sig i att bli starkt ifrågasatt.

Svar på tråden Angående covidvaccin och alla oändliga diskussioner och åsikter. Kort och gott, har du vaccinerats, vill du eller vågar du inte? Berätta gärna varför om du inte tänker vaccinera dig.