Inlägg från: Tyra myra |Visa alla inlägg
  • Tyra myra

Är invandringen en belastning?

Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2025-02-11 14:38:31 följande:
    Har du själv reflekterat någon gång gällande de mycket kända uttalanden som den dåvarande statsministern (S) gav:
    "Vi har varit naiva"
    "Vi såg det inte komma".
    Känner du dig säker på att inget i det du skriver också skulle kunna betraktas vara naivt?
    Känner du själv att du är en av dem som kan skriva under på att du såg det inte komma, och kanske att du fortfarande inte ser det komma?

Ditt uttryck "några få exempel",
    är det din verkliga åsikt och din ärliga uppfattning att den stora majoriteten av individer som i dag fyller våra fängelser, och alla de individer som Sveriges myndigheter redan har kalkylerar med ska fylla ännu fler nya fängelseplatser, är det verkligen rätt av myndigheter och Sveriges innevånare att kalla alla dessa "några få exempel"???

Jag tycker det är mycket mera ärligt konstatera att du och några enstaka ägnar er åt att fortsätta försöka dölja och förneka sanningen.
    Jag förnekar absolut inte de problem som finns, har aldrig gjort. Men jag tycker  inte det är konstruktivt att bara peka finger på utlandsfödda som grupp. 

Jag reagerar mot att utlandsfödda som grupp får skulden för alla våra samhällsproblem. 

Vi har många problem i vård/omsorg, i skolan och våld i nära relationer som vi måste komma till rätta med. Problem som lätt kommer i skymundan när allt focus läggs på invandringen.

Jag ser faktiskt inte att någon/några döljer problemen med den bristande integrationen men vi har faktiskt andra problem också.  
  • Tyra myra

Det finns ett mycket enkelt sätt att förhindra att olämpliga personer kommer in i omsorgsverksamheten. 

Begär utdrag ut straffregistret för alla. Är man straffad ska man inte ha tillgång till dessa arbeten. Det skulle också höja statusen på yrket. Vem som helst får inte arbeta inom vård och omsorg. Höj även lönerna, ta bort delade turer, och anpassa arbetstiden efter tyngden i arbetet. Så får vi bort problemen där

• Tyra myra

Förstår inte riktigt diskussionen här i tråden.  Det verkar vara viktigare att överbevisa varandra om att vara för eller mot invandring. än att resonera kring om huruvida vi är beroende av den för att jämna ut befolkningspyramiden, öka vår kompetens mm.  

Om man inte tror att vi behöver arbetskraft utifrån, borde man ha argument för detta. och tvärtom tror man att vi behöver den, argumentera.

Vi kan hittills historiskt sett konstatera att Sverige alltid varit beroende kompetens och arbetskraft utifrån. Vi är ett relativt, till ytan stort land med en liten befolkning med väldigt stora ambitioner som vill vara med och leda utvecklingen. 

Det diskuteras hit och dit om att arbetskraftsinvandring skulle vara  mera positivt än flyktinginvandringen. Men samtidigt generaliserar man invandrare och talar om dem som en grupp. 

Är invandring lönsam eller inte?, är trådens frågeställning.  Vilka av oss är lönsamma för Sverige ?  Kanske en samvetsfråga för de flesta.  Har du bidragit mer till samhället än vad du kostat samhället ?

Vi har mycket att fundera på

• Tyra myra
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2025-02-13 14:08:54 följande:

Om vi har hög arbetslöshet i landet , som vi har nu, bör vi i första hand se till att de som redan bor i landet har möjlighet att få jobb. Sen kan det behövas spetskompetens som inte finns i landet , som komplement. 

Har inte alla som vill jobba möjlighet att göra det? 
    Självklart måste vi anpassa oss efter arbetsmarknaden.

Vi får utbilda oss till de yrken som efterfrågas.

Vi får flytta till de delar av Sverige som efterfrågar vår kompetens.

Om vi gör detta behöver vi inte gå arbetslösa.
  • Tyra myra
    Anonym (Trötter) skrev 2025-02-13 18:48:38 följande:
    Det är enkelt att skriva men svårare att genomföra. Om det efterfrågas kardiologer eller neurologer och vi tar emot medelålders analfabeter från andra länder så blir startsträckan väldigt lång.

Lite som att det är enkelt att fixa världsfred. Det är bara att alla slutar slåss och blir vänner. Om vi bara gör detta så behöver ingen någonsin mer uppleva krig.
    Jag tänker att vi kanske måste räkna med att det kommer samma klimat och krigsflyktingar som till resten av Europa. Men bland dessa finner vi också kardiologer, ingenjörer och IT människor. 

Sen får vi väl konkurrera med övriga Europa om högutbildade Indier mfl.

Självklart skulle mycket av väldens problem lösas om vi bara kunde låta bli att föra krig. 

Men en sak är jag säker på och det är att vi gör inte vårt samhälle någon tjänst genom att hata de medelålders analfabeter som lyckats hamna hos oss.
  • Tyra myra

Nu börjar jag känna igen tongångarna här på FL.

Att det skulle finnas rasism mot etniska svenskar. ?? Vad får man sådant ifrån?

Kritisera hellre kommunerna för att de hellre köper in bostadsrätter än de lämnar människor på gatan. 

Det är lättare att söka efter orättvisor än att se sammanhangen. 

Oavsett om man är mot eller för invandring så tror jag att vi kan vara överens om att de som saknar bostad går före de som redan har.

Jag är nog inte ensam om att aldrig ha behövt be kommunen om hjälp med bostad. Vi brukar klara av den delen själva. Vi står i bostadskö eller sparar ihop till en handpenning till vår första bostadsrätt.

De som klagar på att de inte blir särbehandlade och får förmåner för att de är etniska svenskar kanske skulle må bra av att titta lite på sig själva. Vi kämpar alla med våra liv och hur vi ska få allt att gå ihop. Vi måste kämpa på oavsett om vi har invandring eller ej.  

De flesta av oss kommer inte att använda oss så mycket av vårt trygghetssystem av den enkla anledningen att vi vill klara oss själva och inte ligga samhället till last.  När vi ändå gör det känner vi oss lite skyldiga eller skäms. 

Men vi är stolta över våra trygghetssystem eftersom det fins de bland oss som behöver dem för sin existens.

När många av våra flyktingar från Syrien nu börjar ana ljuset i tunneln kommer de succesivt att flytta hem. Och blir det fred i Ukraina kommer de att åka hemåt fortare än kvickt. För många av dem kommer tiden i Sverige bara vara en parentes i livet. Och för oss har de varit gäster 

• Tyra myra
    Snälla Killen skrev 2025-02-16 21:01:48 följande:

Jag kan säga såhär...

Det lönar sig inte att vare sig arbeta eller vara sjukskriven idag.har man jobb, så är designat för att man ska ga +/- 0 och om man har ett arbete och har ett bolån eller liknande. Räntorna ser till att allt blir +/- 0 där med

Bevisa vad du säger. 

Så du menar att det är bättre att vara arbetslös? eller?
  • Tyra myra
    Anonym (Man) skrev 2025-02-16 21:58:28 följande:
    Menar du att du på fullt allvar menar att det inte finns rasism mot svenskar?

Väldigt många från Mellanöstern ser ner på västerländska sättet att leva och ser tex svenska tjejer som horor på grund av vårat sätt att leva och klä oss. Jag har hört både svennehora och andra kränkande uttalanden. 
    Rasism är något helt annat än vad enskilda personer uttrycker.  Du menar att inte dessa som du beskyller för rasism mot svenskar inte ska ha utsatts för rasism mot sig själva?  Kanske ger de bara igen mot den rasism de möts av.

Jag hör många exempel på det motsatta att man är väldigt intresserade av vår kultur och vill lära sig mera om oss. Att man är tacksam för att de blev mottagna när de var på flykt mm. 

Men jag kan mycket väl förstå hur någon som mötts av orden svartskalle och åk hem till getterna osv tillslut resignerar och ger igen. 

Rasism är när du på grund av hudfärg, religion eller kultur utestängs från samhälle och gemenskap. När du inte får det jobb du är kvalificerad för. osv
  • Tyra myra

En stillsam fråga

Är det skillnad på vad man får göra om man inte räknar upp den negativa konsekvenserna av invandringen utan försöker se helheten. 

Är det verkligen invandrarnas fel att vi inte klarat av integreringen? 

Att vi inte klarat av att avhysa de som inte har flyktingskäl eller begått svåra brott och ska avvisas,  är vi inte ensamma om i Europa. Förhoppningsvis kan vi bli bättre på detta och tillslut kommer väl Europa att enas om en flyktingpolitik.

Att envisas med att rabbla upp negativa aspekter och inte se att det faktiskt även finns positiva aspekter verkar åtminstone på mig som väldigt enögt.

Att sen gå på de som försöker jämna ut diskussionen är bara dumt

Svar på tråden Är invandringen en belastning?