Inlägg från: Tyra myra |Visa alla inlägg
  • Tyra myra

Är invandringen en belastning?

Anonym (Ja) skrev 2025-02-18 16:27:47 följande:
    Precis som du påpekar så har vi själva ett ansvar hur många vi försöker hjälpa samtidigt genom att ta in flyktingar i vårt land. Självklart finns det även goda aspekter med invandring, men det är en klen tröst när någon förnedringsrånar, våldtar, misshandlar eller mördar sin son/dotter alternativt nära anhörig. Som även skapar kriminella nätverk som hotar företagare, bränner bilar och kastar sten på larmpersonal som ambulans och brandbilar som bara vill hjälpa etc

Vi har valt att ta in så många, vi valde även att skippa någon som helst bakgrundskoll under några år runt 2015 vilket medförde att många invandrare var kriminella redan innan dom kom till Sverige och såg det som en fristad.

Nu får vi lida för de dåliga beslut vi tog ett decennium tidigare.
    Så du generaliserar all invandring med rånare, och våldtäktsmän?  De kriminella nätverken skulle enligt dig bestå av invandrare,  Då blir du nog förvånad över att det även finns etniska svenskar som rånar och våldtar, Kriminella nätverk är inte uteslutande för invandrare utan vi har ytterst etniskt svenska nätverk också. 

Att sverige skulle vara en magnet för kriminella får stå för dig.

Om det nu var så att man valde att skippa all bakgrunds kontroll 2015 är det väl inte invandrarna skuld till. Jag vet inte av vilken orsak man gjorde detta, men det kanske någon annan här kan svara på.

Faktum kvarstår varför fortsätta tjata om gamla synder, om de nu verkligen är synder.  Varför vara så aggresiv i tonen mot dem som vill nyansera och påtala att det faktiskt finns positiva aspekter på invandringen också.
  • Tyra myra
    Anonym (Man) skrev 2025-02-18 18:20:16 följande:
    Personen du svarade skrev väl inte alla invandrare skulle vara rånare om det är så du tolkar personen?  Och det är väl ingen som sagt att det inte finns svenska män och kvinnor i kriminella nätverk även om dom är få i förhållande och samma med rån och våldtäkter även där är svenskarna i minoritet.  Och klart vi måste kunna prata öppet om problematiken efter så många år med locket på annars blir det svårt att lösa något om ingen vi se problemen.
    Nu var ju frågan i tråd starten "är invandringen   en belastning".

När man hela tiden tjatar om det negativa och inte nämner ett uns av det positiva så undrar man om det inte är den generaliserade bilden av invandring som ett hot man talar om. 

När man väljer att bara se det negativa och blundar för det positiva tycker åtminstone jag att man är enögd, 

Då väljer man att svara utifrån en generaliserad bild inte utifrån fakta.
  • Tyra myra
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2025-02-19 17:12:49 följande:
    Jag har följt tråden sedan start och jag tror att jag har läst nästan alla inlägg.
    Du har fel!

Så vitt jag kan se så räknar i princip alla både plus och minusposter, tar hänsyn till både det negativa och det positiva.
    Ingen har vad jag kan se resonerat om eller utifrån enbart det negativa, ingen har förnekat att det också finns något positivt, så som du försöker påstå.

I princip alla som gör en sådan bedömning kommer fram till att summan blir negativ, alltså att summan av invandringen innebär en tydlig belastning för landet Sverige och dess invånare. 

Ingen har kunnat motsäga det faktum att ekonomiskt innebär det att summan blir negativ och en fruktansvärt stor belastning för Sveriges skattebetalare.
    Detta är sakligt belagt av alla som har gjort någon välgrundad ekonomisk bedömning mht både positiva och negativa faktorer.
    Bl a visas det tydligt i nuvarande regeringens budget och det visades tydligt också i den förra S-regeringens budget.
    Kostnaderna och belastningen har kommit att bli fruktansvärd.

Om du på någon väl belagd grund kan visa att i princip alla skulle ha fel, att t ex alla i denna tråden, alla nationalekonomer och alla svenska regeringar skulle ha fel, så får du gärna presentera din grund för detta?
    Om du menar komentarer som "Självklart finns det även goda aspekter med invandring, men det är en klen tröst när någon förnedringsrånar, våldtar, misshandlar eller mördar sin son/dotter alternativt nära anhörig. Som även skapar kriminella nätverk som hotar företagare, bränner bilar och kastar sten på larmpersonal som ambulans och brandbilar som bara vill hjälpa etc" 

Så tycker jag i alla fall att det inte visar på någon jämnvikt

Hur många har tagit upp några som helst positiva aspekter?

Annat än "Självklart finns det positiva aspekter. nen...."
  • Tyra myra
    Anonym (Ja) skrev 2025-02-19 19:52:26 följande:
    Nu citerade du fel inlägg, men strunt samma.

Skulle du själv säga: Min dotter blev förnedringsrånad av ett invandrargäng igår, men jag tycker ändå att invandringen har bidragit starkt till ett dynamiskt uteliv med krogar, uteställen och en mer social kultur.

Förstår du inte att man måste kunna få prata om och ta upp aktuella problem i samhället. Det innebär inte att allt är dåligt med invandringen och det förstår dom flesta.
    Det är OT ber dig läsa frågeställningen en gång till.

Är invandringen en belastning?
  • Tyra myra
    nattuw skrev 2025-02-19 20:35:30 följande:
    Vissa av oss tycker att vi redan har så pass många kriminella i Sverige att vi inte har något behov av att öka på antalet kriminella genom invandring.
    Efter vad jag förstår är invandringen nu mycket lägre och blir allt lägre efter tid.

Hur invandrings verket sköter sig kan jag egentligen inte avgöra men jag antar att de arbetar efter de lagar och regler som de lyder under. Naturligtvis ska vi inte importera bovar och banditer.  

De som redan finns här och som är bovar och banditer får vi ju lagföra och utvisa men de representerar ju inte hela gruppen invandrare så varför ska dessa väga tyngst när vi pratar om invandringen är en belastning eller ej.  Finns det verkligen ingenting hos de som inte är bovar och banditer som uppväger?.

Finns det verkligen inga goda exempel på positiva aspekter av invandringen? Som i praktiken pågått i flera hundra år`?  Hur tror ni att Sverige skulle sett ut utan invandringen?  Jag kan upplysa er om att i princip är vår lyckosamma industrihistoria till större delen är beroende av invandrad kompetens.

Men det är klart, klarar man bara av att ha ett 10 års perspektiv kan det ju vara svårt.

• Tyra myra
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2025-02-20 08:14:45 följande:
    Ja, invandringen är en fruktansvärd belastning.

Om man räknar såväl positiva som negativa aspekter och summerar så kommer alla fram till att invandringen är en belastning (alla som har kommit ur naiviteten, alla som nu äntligen ser det komma, alla som inte blundar, döljer och förnekar problemen och sanningen).

Många har visat detta i den här tråden.
    Ingen, inte en enda, har kunnat visa något annat.

Belastningen gäller inom alla problemområden i vårt nya Sverige.
    Särskilt tydligt om vi tittar ekonomiskt:
    Ingen har kunnat motsäga det faktum att ekonomiskt innebär det att summan blir negativ och en fruktansvärt stor belastning för Sveriges skattebetalare.
    Detta är sakligt belagt av alla som har gjort någon välgrundad ekonomisk bedömning mht både positiva och negativa faktorer.
    Bl a visas det tydligt i nuvarande regeringens budget och det visades tydligt också i den förra S-regeringens budget.
    Kostnaderna och belastningen har kommit att bli fruktansvärd.
    Du får ursäkta mig men är det inte så att man måste se invandringen ur ett tidsperspektiv. 

Det är ju ex först nu forskare börjar kunna se hur flyktingvågen från forna Jugoslavien påverkat Sverige.  

Att hela tiden enbart se till de negativa delarna av invandringen och inte redovisa de positiva aspekterna är i mina ögon inte rättvisande. 

Detta ska på inget sätt tolkas som om jag inte ser eller vill se de negativa delarna och den bristande integrationen vi lever med idag.

Men om man ska svara på frågan om invandring är en belastning måste man ta med alla aspekter även de som är positiva för vårt samhälle i dag och i framtiden.

Det har börjat komma forskning kring hur flyktingvågen från det forna Jugoslavien påverkat vårt samhälle. Googla gärna på detta.

Nu är jag faktiskt så gammal att jag mycket väl kommer ihåg hur tongångarna gick och hur undergångsprofeterna fick luft under vingarna när flyktingarna från Balkan kom.  Det lät väldigt lika då som idag men de var mycket färre.  Vad detta beror på är svårt att säga.

Men precis som så mycket annat ligger nog missnöje över den egna situationen bakom missnöjet med invandringen. Vi har helt enkelt fler missnöjda svenskar nu än vi hade då under kriget på Balkan.

Gissningsvis handlar en stor del av missnöjet med problem i den offentliga sektorn, Vård skola omsorg, rättsväsende,  Tyvärr går det nog inte att lösa dessa genom en minskad eller stoppad invandring. 

Det handlar om fördelningen av våra gemensamma resurser och en ovanan att inte vara beredda att betala vad det kostar. Vi ser skatter som en kostnad vi inte är beredda att betala men samtidigt sänker vi inte kraven på det allmänna.

Nu har jag skrivit mer än nog i tråden
  • Tyra myra
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2025-02-20 11:41:03 följande:
    Jag ser och förstår när du skriver vad du tycker och känner. Men jag kan inte finna att du i sak har någon grund som stödjer det du känner och tycker?

Menar du t ex att regeringens nu gällande budget, likväl som den förra S-regeringens budget, är helt fel?
    Fel när det i budgeten faktamässigt framgår den ekonomiska belastningen, de fruktansvärt ökande kostnaderna, som följer av den misslyckade invandrings- och integrationspolitik vi har fört i Sverige under senare år?

Numera råder ju ingen tvekan om att rent faktabaserat är invandringen, alltså den svenska invandrings- och flyktingpolitiken, en belastning.

Det är helt uppenbart att majoriteten av de människor, s k flyktingar, som har gjort sitt eget val att passera genom flera länder för att till slut välja att resa från Danmark till Sverige har gjort detta valet av helt andra orsaker än att man skulle fly för sitt liv och/eller fly från krig.

En mycket mera sannolik orsak är att de flesta som har valt att lämna Danmark för att resa till Sverige har gjort det av ekonomiska orsaker och för att komma i åtnjutande, alltså utnyttja, den Svenska "gratis" välfärden.

Sanningen är givetvis självklar och uppenbar, att den Svenska traditionella välfärden, för inte länge sedan en av väldens absolut bästa, aldrig var avsedd för att utnyttjas på detta sätt och utav dessa stora strömmar av människor.
    Den Svenska välfärden är absolut inte finansierad för att användas på detta sätt.

Som en direkt följd av Sveriges totalt misslyckade invandrings-/integrationspolitik råder nu extrema resursbrister i den Svenska välfärden, t ex gällande det du skriver inom vård/skola/omsorg, den ökade belastningen är uppenbar och allvarlig,
    kostnaderna och problemen inom välfärden skenar,
    den välfärd som innan Sveriges katastrofala politik var en av världens bästa.

Kan du ärligt mena att du finner jämförbara motsvarigheter, gällande belastning och skenande kostnader, när du jämför med den förra invandringen från t ex forna Jugoslavien?

Gällande våra nya samhällsproblem och belastningen i Sverige går det att göra direkta jämförelser med många goda exempel på jämförbara länder som inte alls har samma belastning och inte alls har drabbats av motsvarande samhällsproblem.
    Den enskilt största skillnaden är att alla dessa länder har valt att föra en annan invandringspolitik än vad vi har gjort i Sverige.

Den framgångsrika politik som dessa fullt jämförbara länder har fört är en politik som mycket mera stämmer överens med väljarnas åsikt och vilja, man har varit bättre på att lyssna på och respektera sina invånare och väljare, vilket har gjort att i dessa jämförbara länder har man sluppit det allra mesta med denna belastning och dessa fruktansvärda samhällsproblem.

Jag menar inte att någon vare sig gör eller gjort fel. Vad som görs är ju utifrån någon sorts politisk övertygelse och ett behov av att tillfredsställa folket för att på så sätt erhålla röster i nästa val. Lika delar populism och ideologi verkar vara ett framgångsrecept.

Det är vi väljare som inte vill betala via skattsedeln vad välfärden i realiteten kostar. Alltså är det lättare att sänka skatter än att öka på dem än fast de kanske måste öka för att vi ska få den jämlika vård vi eftersträvar.   

Anledningen till de ökade kostnaderna är många.  Invandringen är inte enda anledning till kostnadsökningarna, Det är en oerhörd förenkling och gör att vi negligerar problemen vi har. 

Det finns ingenting som talar för att vi skulle kunnat sänka våra skatter utan att samhällsservicen påverkas, om vi inte haft invandringen.  Glöm inte alla invandrare som arbetar och betalar skatt till vårt allmänna.  

Du talar om skenande kostnader, då hävdar jag att det var samma oro för skenande kostnader då. Sverige skulle ju gå i konkurs enligt Ny Demokrati.

Vad som skiljer i invandringspolitiken mellan jämförbara länder är rätt ointressant, Dels låter det som om jämförbara länder inte har eller har haft några problem, och dels kanske vi skulle sluta gråta över spilld mjölk. 

Nu kommer det att ske en återvandring till främst Syrien. Det har redan börjat så smått och allt efter situationen där stabiliseras så ökar den. Allra helst kommer de äldre som har svårt på den svenska arbetsmarknaden att återvandra.  

Tanken att någon skulle stanna här där de inte känner sig välkomna, längre än nödvändigt är absurd.  

Vi får hoppas att de unga, som vi utbildar vill stanna här och arbetar, för det behöver vi.
  • Tyra myra
    KillBill skrev 2025-02-20 20:53:47 följande:
    Intressant ändå att Sverige har lägre kriminalitet än Schweiz, Tyskland, Frankrike, Spanien, Portugal,  Storbritannien, Nederländerna USA o.s.v. Det kan man inte tro när man läser vad vissa skriver om här i tråden..
    För mig är det viktigt att överdrifter och rena lögner inte får tas som sanningar. Vi måste värna om sanningen. 

Det är illa nog ändå, vi vill ju kunna leva tryggt i vårt samhälle och varje attack mot samhället ruskar om oss.

Vi har inte världens högsta kriminalitet, inte Europas högsta kriminalitet men vi har nordens högsta. Något vi nog alltid haft.

Att invandringen kostar pengar har trummats in i oss under de senare årtiondena av främlingsfientliga grupper.  Att invandringen också är en tillgång i vårt samhälle har mycket svårare att nå ut.  Jag vet inte om det är av rädsla att förlora röster man låter dessa överdrifter stå oemotsagda. Eller om det beror på något annat.

Självklart ska all brottslighet beivras och lagföras om detta inte görs måste det bero på något annat än invandringen i sig. 

Kanske är det så att våra rättsvårdande myndigheter genom minskade resurser i form av personal och fängelser helt enkelt har samma problem som resten av den offentliga sektorn, Man ses som tärande på den gemensamma kassan som blir mindre per capita med varje skattesänkning.
  • Tyra myra
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2025-02-21 09:28:12 följande:
    Så du lyckas inbilla dig själv att både nuvarande och den förra regeringars budgetar är överdrifter och rena lögner?
    Vilka belägg har du för ditt påstående?

Har du ens kollat och jämfört regeringars budgetar under de senaste 10-20 åren? 
    Har du ens gjort några jämförelser med andra jämförbara länder?

Eller är du en av alla som enbart känner och tycker saker?
    Sådana som ägnar sig åt att försöka dölja och förneka sanningen brukar bl a kallas godhetsknarkare, är du kanske en sådan?

Du försöker alltså påstå att förra och nuvarande regeringar, m h t att de offentliggör sina budgetar för offentligheten, då skulle tillhöra främlingsfientliga grupper som trummar in något budskap? 

Har du kollat med jämförbara länder hur stor ökning gällande fängelseplatser de har planerat för? Ökat antal poliser? Ökade kostnader för rättsväsendet?
    Sverige står verkligen ut i jämförelse!

Du skriver om minskade resurser för rättsvårdande myndigheter.
    Vad har du för belägg för sådana påståenden?

Om du kollar fakta så har Sveriges rättsvårdande myndigheter större tilldelning av resurser, mer pengar, än någonsin tidigare.
    Nytt rekord i år igen.
    Och i planerna för de närmaste åren så budgeterar man med ännu mera pengar, nya rekord varje år, för ökade resurser till rättsvårdande myndigheter.
    Fakta är att det ska byggas rekordmånga nya fängelseplatser och rekordmånga nya miljarder kommer att gå till rättsvårdande myndigheter.
    Varför försöker du ljuga om detta?

Inget annat jämförbart land drabbas på samma sätt.
    Alla vet vi vad som rent faktabaserat är den enskilt största skillnaden för Sverige i jämförelse med andra jämförbara länder.
    Detta är tyvärr sant, oavsett vad du känner och tycker.
    Nu kommer du med antaganden och ljuger.

Var påstår jag att någon av våra regeringar, nuvarande och tidigare, ljuger?

Det är på media som detta det ljugs och överdrivs i de debatter som man försöker föra.  

Jag försöker föra en debatt enligt Ts frågeställning. om invandringen är en belastning?  För att kunna diskutera ekonomin i detta måste man ta med både kostnader och intäkter.  Kostnaderna är lätta att hitta i olika budgeter men du får leta ordentligt, faktum är att det finns inga siffror på detta utan vi får använda oss av andra metoder

Ekonomiska effekter av invandring analyseras genom olika metoder och perspektiv. Här är några vanliga sätt:

Sysselsättningsnivåer: Man undersöker hur invandring påverkar sysselsättningen, både genom att skapa nya jobb och genom att påverka arbetsmarknaden för inhemska arbetstagare.

Inkomstnivåer: Studier analyserar hur invandring påverkar inkomstnivåerna för både invandrare och inhemska arbetstagare.

Skatteintäkter: Man undersöker hur invandrare bidrar till skatteintäkterna genom skatter och avgifter.

Sociala utgifter: Man analyserar hur invandring påverkar sociala utgifter, såsom sjukvård, utbildning och bostadsbidrag.

Ekonomisk tillväxt: Studier undersöker hur invandring bidrar till den övergripande ekonomiska tillväxten i en region eller land.

Dessa analyser kan vara komplexa och involverar ofta både kvantitativa och kvalitativa metoder.

Av detta följer att man måste sammanställa olika studier för att kunna dra några slutsatser om invandring är en belastning eller inte.

Vad jag vänder emot är att det  enbart är den del av invandringen som skapar problem som diskuteras här. Man generaliserar invandrare med flyktingvågen 2016 som var en exceptionell händelse. 

Invandring är något vi haft under lång tid i vårt land. Invandring har historiskt sett varit en förutsättning för att vi har det välfärdsland vi har idag.  Det är knappt 200 år sedan som vi var bland Europas fattigaste länder. 25 % av vår befolkning utvandrade företrädesvis till USA. 

När vi talar om USA ör den nationen i princip byggd på invandring.   

Man måste kunna diskutera invandring utan att fastna i beskrivningar över hur en minoritet av invandrarna inte sköter sig och skapar problem. När den stora majoriteten sköter sig arbetar och betalar sin skatt.  
  • Tyra myra

Jag blir så ofantligt trött på att man tydligen inte kan diskutera invandringen utan att det förvandlas till en diskussion om brottslighet. 

Jag blir så ofantligt trött på att hela tiden behöva påminna om att invandring inte är synonymt med brottslighet.

Jag blir så ofantligt trött på att behöva påminna om att Sverige sedan flera hundra år är beroende av invandring. Hade vi inte efter krigs lutet importerat arbetskraft och kompetens hade vi inte haft det Sverige vi har idag. 

Ska man diskutera invandring måste man vara hederlig och inte gömma undan att vi under väldigt lång tid har varit beroende av den. 

Svar på tråden Är invandringen en belastning?