Inlägg från: Anonym (Astrid) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Astrid)

Är invandringen en belastning?

Tyra myra, du verkar blunda för vad som nu händer i Sverige, och att det vi har skrivit om den kriminella världen bara är nonsens. Då är du lyckligt lottad om du inte förstår hur det egentligen ser ut. Jag önskar att jag också kunde leva med rosafärgade glasögon. 

Detta är vad utländska medier skriver om Sverige. 

BBC: Sveriges rykte har fallit från välfärdsstatsmodell till ett varnande exempel. Den skandinaviska nationen står nu inför en internationell kris på grund av dess misslyckande med att framgångsrikt integrera rekordmånga invandrare.

Dagens Sverige har den tvivelaktiga utmärkelsen att ha den högsta andelen gängmord i Europa. De har lägst genomsnittsålder för grova lagöverträdare med barn i låga tonåren som arresteras för mord. Allt fler förorter klassas officiellt som särskilt utsatta områden där det är svårt, på gränsen till det omöjliga, zoner för polisen där lokala klaner härskar. 

Sky News: Sveriges dödsfrekvens för vapenbrott är nu den högsta i EU. Omkring 62 000 personer är kopplade till kriminella nätverk uppger polisen.

• Anonym (Astrid)

När jag idag satte på TV:n så var det programmet "Tunnelbanan". En ung kille låg på golvet och skrek "jävla svensk!" Jag bytte kanal, och då var det "Efterlyst" och de visade en film när mörka killar rånade en affär. Vid byte till nästa kanal om svenska poliser så var det ett gäng med uppkäftiga invandrare som hade kört utan körkort. Då gav jag upp. Är detta dagens Sverige? 

• Anonym (Astrid)

Vad kan man göra åt detta?

Dessa uppgifter kommer från Polismyndigheten, så det är inga "påhitt eller lögner" som svaret ofta blir.

Det finns nu c:a 60 utsatta områden. 

Statistik från Statistiska centralbyrån visar att c:a 40% unga i särskilt utsatta områden lämnar skolan med icke godkända betyg. 

Utsatta områden har blivit tickande bomber där ungdomar tar lagen i egna händer och skaffar sig makt och prestige. För att göra kriminell karriär attackerar de samhället och de organ som ska skydda samhället. Oskyldiga drabbas när bilar bränns och butiker vandaliseras. Försäkringsbolag kräver högre premier för försäkrad egendom av människor som gör rätt för sig, men råkar bo i fel område eftersom områdena anses vara riskfyllda.

Genom hot, våld och skadegörelse pressas näringsidkarna till beskyddarverksamhet, eller att överlåta sina verksamheter till underpriser.

Påtryckningar sker även mot myndigheter eller annan offentlig förvaltning i dessa områden. Anledningen kan vara att man påverka handläggningen i enskilda ärenden i enskilda ärenden. Eller för att man anser att myndigheter stör den kriminella verksamheten.

I särskilt utsatta områden sker stenkastning regelbundet på samhällsviktiga fordon, ex ambulanser.

Och vem kan glömma Påskupproret då 20 polisfordon vandaliserades eller förstördes, och detta kostade samhället flera miljoner. Var det etniska svenskar som betedde sig så här? Nope. 

Som sagt, vad kan man göra för att få ordning på dessa utsatta områden med klaner som gör det omöjligt för polisen att ingripa?

.

• Anonym (Astrid)
    Anonym (M) skrev 2025-02-24 21:15:10 följande:

Kollar på Gängkrig å kvinnor nu, tänker bara varför har ens vi orten och dessa områden sen fyller vi på dem , är belastning för hela samhället!

Gängkriminaliteten har fått alltmer uppmärksamhet i media i takt med att våldet eskalerar. Gängkriminella gör inte bara samhället otryggare, det är även en enorm kostnad för svenska skattebetalare. 

Nationalekonomen Ingvar Nilsson har räknat ut att de kostar samhället 23 miljoner kronor per person under en femtonårsperiod. Och då är det inräknat bland annat polis, kriminalvårds- och rättegångskostnader. 

Med 14 000 aktiva gängkriminella blir det en kostnad på 322 miljarder. Och c:a 62 000 är anslutna till kriminella nätverk

Enligt hans beräkningar kan en skjutning kosta 75 miljoner inberäknat vård- och rättegångskostnader. Inte sällan resulterar våldet i permanenta skador som kräver långvarig vård. 

• Anonym (Astrid)
    Padirac skrev 2025-02-25 11:39:03 följande:
    Svensk lag och rätt gäller oavsett vilken kultur folk har, att påstå att kulturskillnader skapar kriminalitet beror enbart på att det saknas acceptans för att folk har olika kultur. Kultur och kulturskillnader i sig är inte att likställa med kriminalitet som någon försökte påskina. 

Rasister och identitärer drar oftast kortet att det är de kulturella skillnaderna som är problemet i samhället. Det är ett stort problem som normaliserats, inte att folk får ha olika kultur.
    Läste du det förra inlägget om hur mycket de kriminella gängen kostar för oss skattebetalare? Vad har du för åsikter om det? Och hur stor procent av dessa gäng tror du är invandrare eller etniska svenskar? Vad kan det bero på? Olika kultur?
  • Anonym (Astrid)
    Padirac skrev 2025-02-25 12:12:58 följande:
    Det är uppenbart att identitärer, etnonationalister, nazister och rasister anser att de tberorpå olika kultur eller att olika kulturer blandas. Det är också uppenbart att en del i trpden har samma övertygelse och försvarar dessa rasistiska föreställningar,

Det är inte kultur utan andra faktorer som skapar grunder för kriminalitet. Det är väl beforskat och klaragt att kultur inte en del av de faktorerna.

yngre ålder, pojkar mer än flickor, dysfunktionella famlijeförhållanden, umgänge och en stor den NPF-problematik är faktorer som ökar sannolikheten för kriminalitet . Alla faktorer utom den sista  är ocksp faktorer som ökar sannolikheten för uttalat rasistiska föreställningar
    Innan denna enorma invandring var Sverige ett av de säkraste och tryggaste länderna i världen. Och nu? Dödsfallen i samband med vapenbrott är nu de högsta i EU. Och Sverige har den högsta andelen gängmord i Europa.

Det är inte fråga om rasism, utan vi är innerligt trötta på skjutningar, mord och sprängningar. Vad hände med vårt underbara land? Och nu har dessa kriminella gäng börjat härja i Norge. Utländska medier anser nu att Sverige är ett skräckexempel. 

Hur skulle du själv reagera om du växte upp i ett tryggt och säkert land, och det nu ser ut som det gör?

• Anonym (Astrid)

Den svenska kulturen är hotad. Våra traditioner, sedvänjor, mat och våra värderingar. Allt är på väg att upplösas och försvinna. Skolavslutningarna har förändrats, och de får inte längre sjunga "Du gamla du fria". Förr i tiden viftade alla med svenska flaggor, men invandrarna viftar med flaggor från deras hemländer. Och detta har upprört många. Muslimska föräldrar accepterar inte vårt luciafirande även om det inte är religiöst. Vad är nästa? Ska jul- och midsommarfirandet också försvinna? Vi får inte längre dricka alkohol?

Detta är informationen till invandrare från Migrationsverket: Det kan finnas kulturella skillnader mellan Sverige och ditt hemland. Det kan ta tid och kännas ansträngande att anpassa dig till den svenska kulturen. Var beredd på att uppleva kulturella skillnader. Processen är inte över när du väl når Sverige, att integrera sig i samhället är nästa steg. 

Tidigare gällde att man ska ta seden dit man kommer, inte att förändra ett land efter sina egna värderingar. Varför anser vissa att just deras religion står över lagen? Varför ska vi behöva anpassa oss hela tiden?

Läste om en förskola i Tyskland. En snäll vaktmästare ville överraska barnen med en julgran och julklappar. Men det blev ett jävla liv på muslimerna som ansåg att han skulle få böter och bli av med sitt jobb. Eller kanske till och med fängelse? Vad hade muslimerna för rätt att göra detta???

• Anonym (Astrid)
    Padirac skrev 2025-02-26 07:32:54 följande:
    Du generaliserar och fantiserar om vad jag skriver Tom.

Tror du att bara för att Fadime mördades av sin familj så är alla kristna kurdisk-turkiska invandrare mördare av sina familjer?

Det är rasism. Hur kan du tror att jag skrivit att det är rasism som ligger bakom mordet på Fadime? Vantolkningar Tom.

Alla som lever med hedersnormer är inte våldsamma mördare och brottslingar. 

www.hedersfortryck.se/hedersrelaterat-vald-och-fortryck/vad-ar-hedersrelaterat-vald-och-fortryck/
    Vad har du för åsikter om nedanstående text? När Sverige var svenskt så hade vi inte sådana här problem. Ännu en belastning med invandringen. Svensk lag förbjuder aga mot barn, och hedersrelaterat våld och förtryck gör mig illamående. Jag var tvungen att fetmarkera eftersom det är så vedervärdigt. 

Källa: FN-förbundet UNA Sweden. 

Uppskattningar som har gjorts av forskare pekar på att minst 200 000 unga i Sverige lever i hedersvåld och förtryck, men att mörkertalet troligen är stort.

Tris har i en kartläggning rapporterat om tillvaron för unga hederskontext i Uppsala där var femte flicka har oskuldskrav på sig hemifrån. 2/3 av flickorna med utomnordiska föräldrar får inte bestämma själva vilka de ska gifta sig med.

Hedersrelaterat våld och förtryck handlar om en grupps - släkts eller nätverks heder - ett begrepp som används för att kraftigt begränsa flickors sexualitet och frihet och rättigheter.

Kollektivt våld från den kontrollerande gruppen är vanligt förekommande. Hedersrelaterat våld och förtryck inkluderar t.ex. barn- och tvångsgifte, könsstympning, hedersmord men också att inte själv få välja pojkvän kläder eller studier. 

Heder? Att utsätta sina döttrar för våld? Barn- och tvångsgifte? Inte få bestämma kläder eller studier? Hedersmord? 

Detta är en stor belastning, de ska nu skapa 300 nya tjänster för att motverka detta. Kommer det att hjälpa? Förmodligen inte. Men det värsta är ju förstås för dessa stackars flickor som tvingas att växa upp under sådana här omänskliga förhållanden och leva med en ständig rädsla. Och det är minst 200 000 + ett stort mörkertal. 

Vad anser du om detta?

• Anonym (Astrid)
    Padirac skrev 2025-02-26 12:26:21 följande:
    Om man tror att gängkriminalitet beror på att invandrare har en annan kulturell bakgrund så kallas det för rasism.

Om man reagerar med att skylla på att det beror på invandrarnas kultur skiljer från den svenska kulturen så kallas det för rasis
    Du har skrivit detta om och om igen, men jag begriper ändå inte vad du menar. Men det är förmodligen för att byta ämne, och inte diskutera de kriminella i Norge, omvärldens syn på Sverige, och hedersrelaterat våld och förtryck. Vad har du för åsikter om detta? 

Och det finns även rasism mot oss svenskar, vi kan också få höra hårda ord. Muslimer anser att vi som är kristna är "orena och otrogna" och i Koranen är det ganska så hårda ord om vad som ska göras med oss. Det skrivs även om mord. Är inte det någon form av rasism att se ner på oss på detta sätt? De kom till ett land där kristendomen var den största religionen, vad har de då för rätt att komma hit och fördöma oss? 

Vi är inte rasister bara för att vi anser att vårt trygga och säkra Sverige nu har stora problem med gängkriminella. Jag har inget emot invandrare som arbetar och gör rätt för sig. I släkten har vi en kille från Iran, Irak (?). Han är en mycket kär familjemedlem. Han kom till Sverige på 80-talet då han var här på semester och träffade sin nuvarande fru. Han var högutbildad, men hade två jobb för att hans fru ville öppna en skoaffär. Han betalade även själv för sin svenskaundervisning, så han har aldrig någonsin tagit emot bidrag. Det finns väl ingen som blir så arg som han när det gäller de kriminella. Så allt beror på hur man sköter sig, skaffar sig ett jobb och inte lever på bidrag. Eller blir gängkriminell.

Men vad har du för kommentarer om de gängkriminella i Norge, omvärldens syn på Sverige och hedersrelaterat våld och förtryck? Du kommenterar aldrig detta, utan skriver bara om kriminella, kultur och rasister. Har du inga andra åsikter? 
  • Anonym (Astrid)
    Padirac skrev 2025-02-26 12:26:21 följande:
    Om man tror att gängkriminalitet beror på att invandrare har en annan kulturell bakgrund så kallas det för rasism.

Om man reagerar med att skylla på att det beror på invandrarnas kultur skiljer från den svenska kulturen så kallas det för rasism.
    Mina inlägg kommer från artiklar från Polismyndigheten. 

Rikspolis Petra Lundh: "Vi har människor som har kommit till Sverige med hederskultur, eller som kommer från ett klansamhälle. Brottsligheten är ett kulturproblem".

Kriminalstatistiken har visat att invandrare, i förhållande till den andel de utgör av befolkningen, är kraftigt överrepresenterade. Runt 600 gängkriminella som befinner sig utomlands bedriver grovt organiserad brottslighet riktad mot Sverige. Personerna finns i Spanien, Balkan, Mellanöstern, Norra Afrika och Sydamerika. 

Nu ger jag upp med denna tråd, jag blir så deprimerad av att läsa om allt negativt som invandringen har inneburit. Vad hände med vårt trygga och säkra Sverige?
  • Anonym (Astrid)

Hej KillBil! Under ditt uppehåll så vi tagit upp några problem, och undrar nu vad du har för åsikter om dessa?

1. De gängkriminella har nu börjat invadera Norge, och ställer till med stora problem. Att de reser över till Danmark för att mörda är ju välkänt, men nu har de även fått upp ögonen för Island. 

2. Sociala medier i andra länder har skrivit att Sverige som tidigare var en välfärdsstat har nu blivit ett varnande exempel. 

3. Hedersrelaterat våld och förtryck, och c:a 200 000 unga kvinnor är nu utsatta för detta. 

4. Muslimer anser att vi kristna är "orena och otrogna" och det är ju också någon form av rasism. 

Jag har gått igenom tråden, och har inte fått några kommentarer av dig. Vad anser du om dessa problem? Tack! 

• Anonym (Astrid)

KillBill. Du fegade ur när vi skrev om hur "svenska" kriminella nu härjar i Norge. Samma sak när vi skrev att omvärlden anser att Sverige är ett skräckexempel när det gäller invandringen. Sedan så fegade du ur igen när jag påminde dig om dessa inägg och vad du har för synpunkter. Detta var den 23 februari. Det är så typiskt dig. Du är kaxig och förolämpar andra (På 3 dagar 14 gånger). Men när du själv blir ställd mot väggen så försvinner du. Och när du kommer tillbaka så byter du ämne. Och vad hände när vi skrev om att 200.000  unga kvinnor lever under hot och förtryck? Du vet själv svaret. 

Enligt mätningarna så är det en stor del av det svenska som delar Åkessons synpunkter om invandringen. Jag bryr mig inte, jag är inte intresserad av politik. Men det sägs ju att om man är så där hatisk som du är gentemot honom så grundar det sig på rädsla. Varför är du så rädd för honom? 

Jag tänker nu inte slösa någon mer tid eller energi på dig eftersom du är stor i orden men liten på jorden. Och om du inte kan hantera situationen så väljer du den fega vägen.

• Anonym (Astrid)

Tillägg. Det ska stå det svenska folket istället för bara "svenska".

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Är invandringen en belastning?