Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Är invandringen en belastning?

KillBill skrev 2025-02-16 19:37:42 följande:

Så du frågade en kompis (apropå anekdoter)..

Det finns ingen policy, lag eller liknande som ger invandrare eller flyktingar förtur till bostäder framför svenska medborgare. 

Åjo, policy har definitivt funnits och kan ev finnas fortfarande.

Kommunerna i Sverige har en skyldighet att se till att människor har tak över huvudet. Däremot förväntas invånarna göra allt de kan för att själva lösa sin bostadssituation, vilket inkluderar att undersöka möjligheten att flytta ihop med släktingar. Detta är sannolikt oftare en möjlighet för svenskar än för flyktingar. Dessutom prioriteras barnfamiljer, oavsett om de är svenska eller invandrade, före ensamstående och det är självklart en rimlig ordning. 

Allt det här vet vi redan, inget nytt. I praktiken så blir man inte bedömd utefter individuella förutsättningar, utan behandlar flyktingar och svenskar utifrån ett generaliserande förhållningssätt.

Efter 2010 blev det mycket svårare för svenskar att skaffa sig en hyresbostad och ännu svårare att få hjälp med det då andra alternativ saknas.

När min kompis 2018 försökte att komma bort från ett boende som var ogynnsamt utefter hans funktion och han dessutom blev uppsagd ifrån och sökte kommunens hjälp, så avvisades denne med orden "kommunen är ingen bostadsförmedling".
    Men officiell statistik visade att samma lilla kommun hade ordnat permanent boende åt 20 flyktingar under årets fem första månader.

Om du vill rikta din frustration någonstans, bör det vara mot Sverigedemokraterna (SD) och regeringen, vars politik har lett till ett rekordlågt byggande av hyresbostäder.

SD har knappast ansvar för konsekvenser av politik från 1990- och tidigt 2000-tal, fram till senaste regeringsskiftet.

Under 1990- och tidiga 2000-talet har det inte byggts särskilt mycket med röda eller rödgröna regeringar heller.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-02-16 13:30:26 följande:

Det är ovanligt tondövt av dig att inte begripa det fina med att skänka en tanke till en marginaliserad och svag grupp i samhället.  En majoritet av svensk- och utrikes födda är sysselsatta och när det kommer till arbetslöshet så ökar den just nu mest bland svenskfödda. 

Det du här vill hävda säger emot att det är utlandsfödda som är den marginaliserade och utsatta gruppen.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-02-16 21:06:32 följande:

Nej, det har aldrig funnits någon sådan policy. Man har alltid ett ansvar att i första hand själv försöka lösa sin bostadssituation, vilket inkluderar att undersöka möjligheten att flytta in hos släktingar, skaffa andrahandsboende och liknande alternativ.

Barnfamiljer har självklart företräde framför ensamstående. Människor med sämre förutsättningar att skaffa egen bostad, såsom de utan släktingar, utan arbete eller med skulder, har företräde framför de som socialtjänsten anser borde ha lättare att skaffa bostad, exempelvis de med släktingar i närheten, inkomst från arbete eller få skulder.

Tillhör man gruppen som anses ha sämre möjlighet att själv skaffa bostad, kommer man att få mer hjälp än den som anses borde kunna lösa bostadsfrågan själv. Detta gäller oavsett om man är svensk eller invandrad.

Du talar mot bättre vetande, det är inte så det fungerar i praktiken.

Genom bekanta har jag haft insyn i två kommuners policy under en period på några år (när vi tog emot exceptionellt många flyktingar) och den var att plocka ut ett antal lägenheter ur de allmännyttiga bolagen, som man brukade göra för sk "sociala behov", men de flesta (9 av 10) öronmärktes för flyktingar. Detta var två Stockholmskommuner som dessutom sålt ut merparten av allmännyttans bestånd.

För den tredje kommunen (som ligger utanför Stockholms län) fanns officiell statistik att tillgå, som talar sitt tydliga språk. 

Inte någon av de fyra kommuner min kompis flyttade runt mellan gjorde man någon individuell bedömning av dennes behov eller egna förmåga/förutsättningar för att skaffa bostad på egen hand, utan avfärdade denne direkt på förfrågan om möjlig hjälp. Jag har bekanta till bekanta som också upplevt liknande i flera av dessa kommuner, alla med svensk bakgrund och blandat ensamstående med och utan barn.

Vid ett tillfälle var jag med och själv hörde personal på socialtjänsten säga att personen ifråga skulle sälja sin bostadsrätt istället för att söka ekonomiskt stöd, utan kunskap i dennes möjlighet att skaffa en annan bostad. I några av dessa fall i bekantskapskretsen så var det t.o.m. så att de fått hjälp av anhöriga att skaffa en bostadsrätt just för att de inte har kunnat få en hyresrätt p.g.a. för låg inkomst, skulder, för kort kötid e.t.c. och detta var inga rika familjer, utan helt vanliga knegar-Svenssons som belånade sina bostäder för detta.

Resultatet är att den enda bostad min kompis haft på 10 år som varit anpassad efter dennes behov var den han tvingades sälja några år efter den arbetsolycka som permanent nedsatte dennes fysiska funktion.

Om vi tar emot en mängd flyktingar (eller som i alla fall hävdar att de är flyktingar) så ökar efterfrågan på bostad, i detta fall mer än tillgången. Det är både människor som drabbas men medför även stora kostnader för samhället.
    KillBill skrev 2025-02-16 21:06:32 följande:

Mellan 2015 och 2022 skedde en kraftig ökning av bostadsbyggandet, vilket bidrog till att minska bostadsbristen något. Dock, efter att den SD-ledda regeringen (M/KD/L) tog över makten, har byggandet av nya bostäder återigen minskat till rekordlåga nivåer.

Byggdes fler bostäder 2015-2022 än vad vi tog emot flyktingar under perioden?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-02-17 08:35:36 följande:
    Som sagt. Socialtjänsten prioriterar utifrån behov. 
    Om du frågar dem så gör de det. Men i praktiken gör de inte det. Jag har granskat över 100 fall och de visar snudd på undantagslöst samma mönster.
  • Tom Araya
    Tyra myra skrev 2025-02-23 13:12:46 följande:
    Men ni förnekar att många faktiskt lyckas integrera sig trots vår oförmåga, de har jobb, betalar skatt, sätter sina barn i skolor där de lyckas både lära sig språket och klara kurserna på högre utbildningar. De studerar till läkare, ingenjörer och ekonomer. 
    Vilka är "ni"?
    Tyra myra skrev 2025-02-23 13:12:46 följande:
    Jag har aldrig förnekat de problem vi har idag. Har aldrig förnekat att vi inte klarat av integrationen av många av de människor som kom i föyktingvågen 2016. 
    Det är precis det här jag försöker att peka på med tråden, utan att förneka att invandring historiskt sett har varit en framgång. Någonstans har utvecklingen vänt och vi måste se vad som blev fel och varför och använda den kunskapen till att vända tillbaka utvecklingen.
  • Tom Araya
    Snälla Killen skrev 2025-02-23 00:04:19 följande:

Kommer tillbaka efter 10 års frånvaro och diskussionen är lika verklighetsfrånvänd som vanligt 🙃

Låt mig ställa en enkel fråga...

Är demokrati och ett öppet samhälle sämre än en diktatur och ett inåtvänt samhälle?

Du får det att låta som att demokrati vs diktatur är avgörande för trådens fråga... det är en slutsats baserat på okunnighet..
  • Tom Araya
    Shiba56 skrev 2025-02-22 15:13:38 följande:

Om två miljoner personer från Norden skulle flytta söderut, skulle vi då bli ökända för mord, skjutningar och sprängningar?

Den här diskussionen har varit uppe förr.

Mitt svar är att nordbor emigrerade till en annan del av världen också skulle få svårt att anpassa sig, lära sig språket, förstå kulturen e.t.c. vilket ger sämre förutsättningar och därmed finns en sannolikhet att fler hamnar utanför, blir kriminella o.s.v. Svårare blir det ju mer landet skiljer sig från det vi är uppväxta och van vid.

Men vi är generellt sett bättre utbildade än de vi tagit emot som flyktingar.

Det är nog få länder i Asien och Afrika som skulle ta emot hundratusentals flyktingar från Norden och erbjuda dem samma välfärd som vi har... de flesta länder har inte ens någon välfärd.
  • Tom Araya
    Tyra myra skrev 2025-02-23 14:04:15 följande:
    När jag använder tilltalet ni så gör jag det eftersom det är många som upprepar samma litania hela tiden. 

Jag vänder mig alltså till dem som inte ser på frågeställningen som en fråga utan som ett forum för missnöje med invandring.

Självklart önskar även jag att vi kunde vrida tiden tillbaka och agerat annorlunda när flyktingkrisen kom.  Men nu gäller det ju att vi måste arbeta utifrån situationen vi har. Personligen hoppas och tror jag att många självmant kommer att vända tillbaka till sina hemländer när krig och oroligheterna  gett med sig. Kanske  kommer den yngre generationen som utbildat sig här att stanna här och det ska vi vara tacksamma över. 

Problemen vi har måste vi ta itu med inte tu talt om detta. Hela samhället måste ställa upp med en och samma ambition att få bort kriminaliteten och ge de ungdomar/barn som lever i hopplöshet hopp och framtidstro.  Brottslingar ska lagföras och sedan utvisas. För att lyckas med detta måste vi samarbeta globalt så att vi får fatt på anstiftarna och kan lagföra dessa.

Men som sagt var hela samhälle måste hjälpa till.
    Signalerna fanns långt före den sk "flyktingkrisen". Förändringen mot mer negativa konsekvenser skedde redan på 1980-talet och har gradvis fortsatt i den riktningen. Som vanligt är det svenska politikers senfärdighet som skadar vårt land mest.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?