Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Shiba56 skrev 2025-02-23 15:41:13 följande:
    Vad jag syftar på är om två miljoner etniska svenskar, som inte vill ha med kriminalitet att göra, skulle flytta söderut. En skötsam tonåring har som mål att få bra betyg och komma in på en bra utbildning för att få ett jobb. Inte att bli kriminell i ett land som har tagit emot oss. Skulle det vara tacken?

Varför skulle andra länder behöva erbjuda oss välfärd? Innan man flyttar till ett annat land så lär man sig språket och skaffar sig ett jobb.

Min familj och jag flyttade till Frankrike i några år, och vi klarade oss mycket bra med hjälp av förberedelser. Och vi sparade och snålade i många år för att kunna bygga upp ett nytt liv. Och att ta seden dit man kommer, inte kunde vi ställa en massa krav för att vi kristna.

Nu skyller du väl att de är fattiga, och därför inte kunnat lära sig språket eller spara några pengar. Men hur hade de råd att ta sig den långa vägen till Sverige? 

Det låter som om du försvarar de kriminella, och att det kan bero på att "de har det svårare eftersom Sverige skiljer sig från det de är uppväxta och vana vid". Det är en mycket dålig ursäkt. Borde de inte vara tacksamma istället för att förstöra det svenska samhället med mord, sprängningar och skjutningar?

Eller beror dina märkliga svar på ett ständigt behov av att försöka bevisa att alla andra har alltid fel, och du har alltid rätt? Det låter narcissistiskt, och då är det helt omöjligt att diskutera med dig. Acceptera att du ibland har fel, och gå vidare. Det händer oss alla.
    Ditt exempel är inte relevant för situationer när folk flyr sitt land p.g.a. krig, utan liknar mer arbetskraftsinvandring, där förutsättningarna är helt annorlunda.

Jag tror inte det är någon större skillnad på arbetskraftsinvandring oavsett vilket land det flyttas från eller till. Konservativa kulturer har en tendens att bli utslätade hos högt utbildade med kompetens relevant för västvärldens arbetsmarknad.

Problemen vi ser kommer ur en allt för stor flyktingmottagning från länder med helt annan kultur och där utbildningsnivån är låg, kombinerat med avsaknaden av en fungerande integrationsplan.
  • Tom Araya
    Tyra myra skrev 2025-02-24 14:46:48 följande:
    Det sägs att vi har de politiker vi förtjänar, tur att man inte är politiskt engagerad utan bara intresserad medborgare Oskyldig
    Till viss del stämmer det, men vi har ju sällan alternativ att välja på som matchar ens åsikt i varenda fråga och ibland gör politiker annorlunda än vad de har sagt eller inte sagt någonting i vissa frågor, så hur ansvarig är man som väljare egentligen?
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-02-24 18:05:09 följande:
    Problemet är att SDioterna tror att folk är kriminella för att de har en annan kultur. 

Det är inte kultur som är problemet, det är någonting som identiteter, nazister och rasister likställer med problem då de har rasistiska grundvärderingar.
    Det är i huvudsak inte kultur som leder till kriminalitet i direkt mening, men stora kulturskillnader bidrar till mer utanförskap och kriminalitet är en av flera negativa konsekvenser som riskerar att kommer ur det.

Men i vissa fall kan också kultur i sig vara ett problem i att efterleva svenska lagar om man har svårt att förstå svensk lag och rätt ur sitt egna kulturella perspektiv och dessutom har stora brister i sina kunskaper i det svenska språket.
    Vem talar om för en immigrant som endast talar arabiska att det bryter mot svensk lag att behandla sin hustru på samma sätt som han är van vid är normalt från sitt hemland?
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-02-25 07:56:59 följande:
    SDioterna har också de en egen kultur med problem att efterleva svensk lagar och förhålla sig till mänskliga rättigheter.

Generaliseringar om att araber som enbart talar arabiska behandlar sin hustru på ett sätt som är olagligt i Sverige är ett rasistiskt påstående.

Generaliseringar om att kulturella skillnader leder till utanförskap är en upprepning av Åkessons groda i slutdebatten inför ett tidigare val.  Det är möjligt att inskränkta SDioter inte kan acceptera att folk är olika.
    Det här var så korkat uttryckt att jag var helt säker på att det var någon annan som skrivit detta (jag tror de flesta av oss här vet vem jag syftar på). Du förolämpar dig själv med det du skriver.

Att jag uttrycker min åsikt samt de problem jag påtalar (och som existerar i verkligheten) har inte ett skit att göra med SD. Det är enbart ett problem hos dig, för dig själv att hantera att du har den inställningen. Ingen annan har det minsta ansvar där.
    Detsamma gäller när du vill släta över utanförskap och brott mot lag med "folk är olika".
    Ja, folk är olika, men svensk lag och rätt är inte det, utan vissa kommer att ha svårt att hålla sig inom de råmärken vi har i vårt samhälle och de får ta konsekvenserna av det.

Just den attityden som du här uppvisar är en stor del av problemen vi ser i samhället.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-02-25 11:39:03 följande:
    Svensk lag och rätt gäller oavsett vilken kultur folk har, att påstå att kulturskillnader skapar kriminalitet beror enbart på att det saknas acceptans för att folk har olika kultur. 
    Du menar att problemet ligger hos oss, i att vi svenskar har svårt att acceptera andra kulturers moraliska normer när de kommer in i vårt samhälle och krockar med våra (inkl vår lagstiftning)?

Jag vill hävda att det är nästan raka motsatsen, att det i alla fall från myndighetshåll länge har funnits oförståelse för kulturskillnader (exempelvis hederskultur), att de existerar och vad det innebär och att Sverige som stat och samhälle därför inte har haft metoder att hantera det. De med politisk makt har länge trott att kulturskillnader knappt existerar och att integration då ska gå lätt utan ansträngning från något håll, vilket inte stämmer med verkligheten. Invandrade ges aldrig chansen att lära sig vad som gäller i Sverige, för istället för att tydligt visa det så backar vi. 
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-02-25 12:12:58 följande:
    Det är uppenbart att identitärer, etnonationalister, nazister och rasister anser att de tberorpå olika kultur eller att olika kulturer blandas. Det är också uppenbart att en del i trpden har samma övertygelse och försvarar dessa rasistiska föreställningar,

Det är inte kultur utan andra faktorer som skapar grunder för kriminalitet. Det är väl beforskat och klaragt att kultur inte en del av de faktorerna.

yngre ålder, pojkar mer än flickor, dysfunktionella famlijeförhållanden, umgänge och en stor den NPF-problematik är faktorer som ökar sannolikheten för kriminalitet . Alla faktorer utom den sista  är ocksp faktorer som ökar sannolikheten för uttalat rasistiska föreställningar
    Du vill alltså hävda att kulturskillnader inte är en grund för utanförskap?

Du vill hävda att personer från länder med en kultur som vad det gäller moraliska normer väsentligt skiljer från vår och som dessutom (p.g.a. språket) har svårt att ta till sig kunskap om vårt samhälle, inte av det skälet löper större risk att bryta mot svensk lag?
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-02-25 18:59:22 följande:
    Jag vill hävda att utanförskap pga kulturella skillanden beror på rasistism.
    Är de rasister, de som invandrat med en annan kultur?

Du utesluter alltså helt att den immigrerade individen själv har svårt att förstå och anpassa sig till det nya han möts av i det land han kommit till och att Sverige dessutom inte har en fungerande integrationsplan som förstår och är beredda på kulturella olikheter och vilken friktion det kan skapa?
    Spelar det någon roll vilken hudfärg, geografisk härkomst, klädstil, matvanor, relationer till familj och släkt, religion och allmänna moraliska föreställningar man har för att man ska kunna köra taxi, dra ut och laga tänder, lämna ut recept på apotek, städa eller vara ingenjör?  
    Alla de faktorer du räknar upp har inte någon större betydelse, men när det gäller moraliska normer har det absolut betydelse.
    I arbetet interagerar man med andra människor och då är det viktigt att man har samma grundläggande moraliska normer och kan det språk som det allmänt kommuniceras på.

Men det är ju inte bara hur det fungerar i yrkeslivet som spelar roll, utan även det man gör på fritiden och hur man som privatperson bemöter andra.
      Det är någonting som bara rasister hävdar.
    Nej, verkligen inte. Detta visar bara på din stora okunskap i ämnet.
    Moral och etik är märkligt universiell och skiljer sig mer mellan enskilda personer och grupper än mellan olika kulturer. 
    Nej, det gör det inte. Visar åter igen din stora brist på kunskap.

Förövrigt kan en grupp representera en kultur eller kulturvariation, medan en annan grupp i samma land representerar en annan kulturvariation.

Intervjuar man folk runt hela världen så får du en stor variation i svaren om deras moraliska normer.

Däremot kan man se vissa likheter i moraliska normer hos grupper som kristna, judar, katoliker, muslimer e.t.c. även om de bor i vitt skilda delar av världen.

Folk präglas av fostran och landets lagar som i sin tur präglas av landets kultur och som i sin tur även kan vara präglat av en religion och dess normer.
    Det är inte kultur hos invandrare som grupp eller genererllt som är orsaken till gängkriminalitet. 
    Det har jag aldrig hävdat.
    Om du tolkar det så ur det jag skriver, så är det ditt problem att hantera, inte mitt.
     r  'vänsterlibera kulturmarxister'  vilket är som alla känner till ,  en omskrivning av att vara jude 
    Marx var visserligen av judisk börd, men var samtidigt antisemit. Så jag tror inte att judar håller med dig där. Jag vet att Aron Flam definitivt inte håller med dig i detta.

• Tom Araya
    Padirac skrev 2025-02-25 20:44:59 följande:

Nej Tom,

jag skriver att det inte är kultur i sig som är orsaken till kriminalitet.

Den som hävdar att det är kulturella skillnader som göra att vissa personer med bakgrund i en annan kultur gör denne person kriminell ger uttryck för rasistiska  tankar och uppfattningar.  

Kulturrasister, etnonationlister och SDioter menar att det är friktionen mellan olika kulturer som gör att det inte går att ha ett samhälle där olika kulturer samsas utan problem. Det är säkert rätt och sant för de med den uppfattningen - de personerna med den uppfattningen kan inte leva utan friktion med andra kulturer, det är de som är rasister som skapar problemet med friktionen som du pratar om. Det är den rasismen som Åkesson gav utrryck för när han menade att människor från andra kulturer inte kan arbeta och leva i Sverige

Lägg inte Åkessons uttryck och åsikter på mig.
    Jag har egna åsikter som jag uttrycker med egna ord. Det är mig du debatterar med och då är det dina och mina åsikter som är relevanta, inte Åkessons. Du försvårar bara för din egen förståelse av det jag skriver genom att hela tiden blanda in Åkesson och SD.

Att kulturskillnader existerar och att de försvårar integration är i stort sett konsensus bland de som arbetar med detta.

Detta innebär inte att inga klarar att integreras, trots de initialt stora kulturskillnaderna. Svårighet och möjlighet kan existera samtidigt, det tror jag även du är medveten om.

Det råder också konsensus att integration påverkar hur stor del av invandrade som slutligen landar i olika utvecklingskategorier, som exempelvis att utbilda sig, bilda familj, bli självförsörjande och att ses som och känna sig som en integrerad del av det svenska samhället. I en annan del av skalan finns asocialt beteende, kriminalitet, missbruk mm.

Detta innebär att kulturskillnader påverkar utfallet på gruppnivå och detta kan vi också se i statistiken.
    Padirac skrev 2025-02-25 20:44:59 följande:

Previous studies have looked at some of these rules in some places ? but none has looked at all of them in a large representative sample of societies. 

...

...EN VÄLDIGT MASSA TEXT...

...

According to co-author Professor Harvey Whitehouse, anthropologists are uniquely placed to answer long-standing questions about moral universals and moral relativism. 'Our study was based on historical descriptions of cultures from around the world; this data was collected prior to, and independently of, the development of the theories that we were testing. Future work will be able to test more fine-grained predictions of the theory by gathering new data, even more systematically, out in the field.''

Trots en massiv text så lyckas man inte ge annat än ett ytterst litet fåtal och heller inte så tydliga exempel på vad man hävdar är "universell moral".

Verkligheten visar att det finns väldigt många exempel på stora skillnader i kultur, moralisk norm och kompass.
    Sådant som åsikter om vad som borde vara lagligt och olagligt/straffbart, vad som borde vara statens och individens uppgift och ansvar, vilken roll familjen/släkten har och även de inbördes rollerna.

Det är heller inte så att skillnaderna mellan svenskar och afghaner (exempelvis) på gruppnivå är lika som skillnaderna mellan individer av svenskar.

Det är inte för intet som det förekommer att invandrade uttrycker en önskan om kontroll över döttrars sexualitet och oskuld, att unga flickor med utländska rötter skickas till hemlandet för att giftas bort, att föräldrar inte vill att döttrarna ska få sexualundervisning i skolan mm. 

Men du menar att det inte finns en kulturell bakgrund till att exempelvis Fadime Sahindal mördades av sin egna pappa?

Kulturkrocken och kultursskillnaderna beskrivs ingående i berättelsen om Fadime, hennes liv och död.
    Men du vill alltså förneka allt det eller hävda att det var rasism som grund till mordet... vem var rasistisk mot vem eller vad?

• Tom Araya
    Padirac skrev 2025-02-26 07:32:54 följande:
    Du generaliserar och fantiserar om vad jag skriver Tom.

Tror du att bara för att Fadime mördades av sin familj så är alla kristna kurdisk-turkiska invandrare mördare av sina familjer?

Det är rasism. Hur kan du tror att jag skrivit att det är rasism som ligger bakom mordet på Fadime? Vantolkningar Tom.

Alla som lever med hedersnormer är inte våldsamma mördare och brottslingar. 

www.hedersfortryck.se/hedersrelaterat-vald-och-fortryck/vad-ar-hedersrelaterat-vald-och-fortryck/
    Du svarar med en massa motfrågor som saknar relevans utifrån vad jag skriver.

Vad som däremot är relevant är förekomsten av att personer med utländsk bakgrund bryter mot svensk lag eller andra moraliska normer p.g.a. att de kommer från en kultur med moraliska normer som påtagligt avviker från vår.

Jag hoppas du också förstår att mörkertalen är stora när det gäller våld och övergrepp i hemmet (oavsett bakgrund hos förövare och offer).
    Fadime-fallet är bara ett exempel på hedersrelaterat våld, då det fått stor uppmärksamhet.

Står du fast vid din förnekelse av detta?

Som du kanske vet så engagerade sig Fadime Sahindal mot hederskultur och hedersrelaterat våld, men du anser att hon och alla andra som delar hennes engagemang slogs mot väderkvarnar?

Kopierad text:

Hedersrelaterat våld i stort har varit svårare att mäta då man antar att mörkertalet är väldigt stort. Regionala studier på olika håll i landet pekar dock på att mellan 3?7% av ungdomar i gymnasiet lever med hedersrelaterade begränsningar. Länsstyrelserna har spelat en stor roll i att utreda frågor i ämnet, och de har i sina respektive län haft detta uppdrag sedan 2004. Länsstyrelsen Östergötland har haft ett specifikt uppdrag att samordna allt arbete som har gjorts på området och fungera som en kunskapsbas. Länsstyrelserna ska alla göra en samlad redovisning av de insatser som vidtagits i de olika länen, och en samordnad redovisning av detta ska lämnas till Socialdepartementet 15 mars 2016. Våldet utgör framförallt följande

? Psykiskt: Kränkning, skuld- och skambeläggning, förödmjukelse, nedvärdering, undandragen kärlek och omsorg, förföljelse, hot.

? Socialt: Utfrysning, isolering, förbud att delta i normala aktiviteter i samhället, tvång till avvikande klädsel, avvikande beteende, ekonomisk nöd, ofrivilligt bortförande, bannlysning.

? Sexuellt: I förlängningen är våldet även sexuellt som exempelvis tvång till oönskat sex med okänd eller oönskad person genom äktenskap.

? Fysiskt: Från örfil till mord samt självmord.

Organisationen Glöm Aldrig Pela och Fadime har också hjälpt tiotals ungdomar från att bli bortförda på tvångsäktenskapsresa runt om i Sverige. I Sverige har flera fall av uppmärksammade hedersmord skett. Sara Abed Ali 1996, Pela Atroshi 1999 och Fadime Sahindal 2002 är några exempel. När Abbas Rezai mördades 2005 gick det upp för många i Sverige att även unga män kan mördas i hederns namn. En ordentlig kartläggning över hela Sverige och dess län saknas fortfarande idag. Sådan statistik har också efterfrågats av utredningen SOU 2014:49 Våld i nära relationer ? en folkhälsofråga.

Enligt Brottsförebyggande rådet, Brå, anmäldes under 2014 omkring 17 100 misshandelsbrott i Sverige där gärningspersonen var i nära relation med offret. I Nationella trygghetsundersökningen (NTU 2014) uppgav totalt 15 procent av dem som utsatts för misshandel att gärningspersonen var närstående till offret. Att gärningspersonen är en närstående gäller för kvinnor i 29 procent av händelserna, medan motsvarande andel för män är 6 procent. 

Statistisk kartläggning av hedersvåld i nära relationer (Motion 2015/16:1864 av Veronica Lindholm m.fl. (S)) | Sveriges riksdag

Hedersrelaterat våld och förtryck | Brå - Brottsförebyggande rådet

Omfattning av hedersrelaterat våld och förtryck i Sverige -

NCH publicerar omvärldsanalys - Hedersförtryck

• Tom Araya
    Padirac skrev 2025-02-26 12:26:21 följande:
    Om man tror att gängkriminalitet beror på att invandrare har en annan kulturell bakgrund så kallas det för rasism.

Om man reagerar med att skylla på att det beror på invandrarnas kultur skiljer från den svenska kulturen så kallas det för rasism.
    ...och inget av de påståenden uttrycktes i det inlägg SHIBA56 postade...

Du har verkligen stora problem att förhålla dig till vad folk här faktiskt skriver.
    Men jag låter det vara dina problem, inte mina.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?