• Lövsångerska1991

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Hej!

Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

Mvh Lövsångerskan

• Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Dalarna91
    hurtänktedunu skrev 2021-09-07 16:08:47 följande:

Jag blir så frustrerad. Har symtom på graviditet och jag börjar nästan tro att jag inbillar mig. 5 dagar innan bim nu och jag plussade 7 dagar innan förra gången och 5 dagar innan gången innan det. Men ja det är väl ingen garanti. Å andra sidan kan jag ju inte helt veta när min mens ska komma på grund av missfallet men gud vad otålig jag börjar bli. Vill ju verkligen nu. Negativt test I morse. Vill bara sova direkt när jag kommer hem så det ska bli ny dag och jag kan testa.

Hur gör man för att inte bli galen?

Jag ser en massa serier för att inte tänka så mycket. Funkar för mig. Sen har jag börjat lägga pussel 1000 bitar
  • slo92

En fundering kring ägglossningsflytningar, är lite lost... I helgen hade jag väldigt hala flytningar, kändes blött och de kunde ändå sträckas ut någon centimeter eller så. Jag tolkade detta som äggviteflytning och att det var störst chans till graviditet då. Men igår och idag ficl jag ont på höger sida av mage (ägglossning?) och istället haft klumpiga flytningar som kunde dras flera cm.. Är det detta som är de mesta flytningarna eller är det de hala som kom före?

• hurtänktedunu
    Dalarna91 skrev 2021-09-07 16:23:20 följande:

Jag ser en massa serier för att inte tänka så mycket. Funkar för mig. Sen har jag börjat lägga pussel 1000 bitar

Klokt. Jag kollar också serier. Och spelar padel. Får se hur man lyckas överleva veckan. Har ett oöppnat pussel också som jag kanske ska öppna. Hoppas på att få se ett streck i morgon.
  • Wave Mother
    slo92 skrev 2021-09-07 16:23:50 följande:

En fundering kring ägglossningsflytningar, är lite lost... I helgen hade jag väldigt hala flytningar, kändes blött och de kunde ändå sträckas ut någon centimeter eller så. Jag tolkade detta som äggviteflytning och att det var störst chans till graviditet då. Men igår och idag ficl jag ont på höger sida av mage (ägglossning?) och istället haft klumpiga flytningar som kunde dras flera cm.. Är det detta som är de mesta flytningarna eller är det de hala som kom före?

När jag har läst har jag förstått det som att det finns två sorters fertila flytningar, så det kanske är båda? Dels är det blöta, och sedan de där äggviteaktiga, som man ska kunna dra ut långt.

Gissningsvis var alla dagarna bra dagar för dig då, för det ska ju vara stor chans både någon/några dagar före och under själva ägglossningen, om jag förstått rätt.
  • 986247391

Hej!

Har precis tagit ut min p-stav efter många år (inte haft mens på över 10 år) och hoppas nu på ett plus, men blir inte klok på det här med ägglossningstest? På testlagrets hemsida stod det att strecket inte nödvändigtvis ska bli lika starkt som kontrollstrecket, utan man ska titta på stegringen. Hur hade ni tolkat testen?
  • 986247391
    986247391 skrev 2021-09-07 19:15:24 följande:

Hej!

Har precis tagit ut min p-stav efter många år (inte haft mens på över 10 år) och hoppas nu på ett plus, men blir inte klok på det här med ägglossningstest? På testlagrets hemsida stod det att strecket inte nödvändigtvis ska bli lika starkt som kontrollstrecket, utan man ska titta på stegringen. Hur hade ni tolkat testen?

Edit: strecken syns något tydligare i verkligheten jämfört med på bilden.
  • Junii91

Och där kom mensen.. känns ändå okej. Tycker jobbigaste har varit att gå och vänta i 2 veckor efter ÄL innan man vet om det tagit sig eller inte,  pendlat mellan tankar att jag är gravid å andra sidan att jag absolut inte är det. Man blir verkligen galen av att tänka på det så mycket! Men för att se det positiva så tänker jag att det som varit bra var att jag fått mer koll på min kropp. Hade tex molvärk efter ÄL vilket jag kanske haft förut men inte riktigt tänkt på. Senaste typ 4 dagarna har jag tänkt att "mensen får komma, då vet jag iaf om jag är gravid eller inte". Bara försöka om ca 2 veckor igen! :)

Uppdaterar BIM-listan.

BIM

26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet) PLUSSAT

26/8 Flizz (30 år, 6:e försöket, 3:dje barnet)

29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

31/8 chouette (32 år, första försöket, andra barnet)

3/9 Mangosmoothien (28 år, 1a försöket, 1a barnet)

4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet) PLUSSAT

5/9 L0uis3 (28 år, försökt i 3 år med första barnet)

6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet)

7/9 aann (28 år, 6:e försöket, första barnet)

7/9 knyttets (25 år, andra försöket, första barnet)

9/9 ChilliChoklad (29 år, fjärde försöket, första barnet)

10/9 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet)

11/9 beckizen (27 år, andra försöket med första barnet)

11/9 Avokado92 (28 år, första försöket efter mf, första barnet)

11/9 toughshit (28 år, första försöket, andra barnet)

12/9 Sophiee92 (29 år, första försöket, första barnet)

14/9 Chilins (30 år, första försöket, första barnet)

16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet)

16/9 Dalarna 91 (30 år, tredje försöket med första barnet)

18/9 AllieP (27 år, första försöket med första barnet)

19/9 slo92 (28 år, 2a försöket, 1a barnet)

20/9 evelinagra1 22 år ( 5e riktiga försöket, första barnet)

20/9 Summertime 26 år (1a försöket, 1a barnet)

23/9 bez (31 år 2:a försöket, 1:a barnet)

25/9 Willow89 (32 år, sjätte försöket med första barnet)

25/9 Sofgal (25 år, andra försöket, 1:a barnet)

1/10 Lövsångerskan (30 år, andra försöket med första barnet)

3/10 BounceBambi (28 år, andra försöket med första barnet) 

9/9 Junii91 (30 år, tredje försöket, första barnet)

7/10 LJM91 (30 år, andra försöket, första barnet)

12/10 Jenek18 (30 år, andra försöket med första barnet)

?/? Wave mother (37 år, första försöket efter ma, första barnet

?/? Essie0 (30 år, första försöket, första barnet)

• Lövsångerska1991
    986247391 skrev 2021-09-07 19:15:24 följande:

Hej!

Troligtvis ägglossning imorse/idag. :) jag använder också dessa, men även clearblue som känns tydligare. Jag får inte riktigt lika starkt som kontrollstrecket, men nästan.
  • Lövsångerska1991
    hurtänktedunu skrev 2021-09-07 18:21:01 följande:

Klokt. Jag kollar också serier. Och spelar padel. Får se hur man lyckas överleva veckan. Har ett oöppnat pussel också som jag kanske ska öppna. Hoppas på att få se ett streck i morgon.

Tror man behöver försöka leva på ?som vanligt?. Så väldigt bra att du sysselsätter dig :) Jag försöker att inte tänka på det nu fram tills det är dags att fånga ägglossningen. Och då ska jag inte heller tänka för mycket, bara se till att vi ligger vid rätt tidpunkt, knappt dricka koffein och inte äta något olämpligt. Men inte hålla på att älta och testa och sånt, för jag mår inte bra av det. Trodde inte jag skulle bli så påverkad av att ta tester som jag blev.
  • Meemelie

BIM idag, tog precis detta test och ett streck dök upp typ direkt. Men tydligen har graviditetstest bäst före datum och detta hade bäst före maj 2019. Osäker på om det går att lita på resultatet. Får ta ett nytt test imorgon, kommer bli svårt att sova inatt?
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?